  • Data: 2006-06-13 16:12:10
    Temat: Otwórzcie IPN
    Od: " adad77" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Ponad rok temu złożyłam w IPN wniosek o udostępnienie dokumentów-teczki
    mojego nieżyjącego od ponad 15 lat dziadka. Dziadek tuż po II wojnie był z
    powodów politycznych w więzieniu, i tam ciężko pobity. Dziadek był odznaczony
    orderem Virtuti Militari, Krzyżem Walecznych i innymi odznaczeniami za II
    wojnę światową. Jest wymieniany w książkach o tej tematyce, O pobiciu
    również jest napisane w jednej z książek.
    Później również dziadek był prześladowany przez UB.

    Wiem, że o dziadku były zbierane materiały, dowiedziałam się tego z rozmów
    telefonicznych z IPN, gdy przez rok próbowałam się czegoś dowiedzieć.
    Po roku, w odmownej decyzji IPNu przeczytałam , że &#8222; ...Pan xxx yyy nie jest
    osobą pokrzywdzoną w rozumieniu art. 6 w/w ustawy.&#8221; co sugeruje, że mój
    dziadek współpracował z tajnymi służbami. Narusza to dobre imię mojego
    dziadka, i wydaje się niezwykle mało prawdopodobne.
    Postępowanie IPNu- zwlekanie z odpowiedzią, i nie udostępnienie teczki,
    sugeruje, że w aktach muszą być wymienione osoby z obecnej władzy, w
    przeciwnym bowiem przypadku nikt nie robił by mi trudności w udostępnieniu
    akt.

    Próbowałam zainteresować sprawą kilka czasopism - niestety zainteresowanie
    było zerowe.
    Zwróciłam się też o pomoc do kilkudziesięciu agencji detektywistycznych &#8211; do
    ludzi stosujących te same metody co SB i bardzo często wywodzących się z tego
    środowiska. Oprócz prób wywiadu ile ja wiem, nie uzyskałam również żadnej
    pomocy.

    Z moralnego punktu widzenia jest oczywiste, że jako rodzina powinnam mieć
    pierwszeństwo w dostępie do akt, przed dziennikarzami i historykami.