  • 1. Data: 2011-09-08 10:18:58
    Temat: Osoba publiczna
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Witam,

    prowadzę bloga o reklamach. Przy jednej z reklam, która była emitowana w
    ogólnopolskiej telewizji, umieściłem kadr z filmu z podpisem osoby w niej
    występującej, która grała w tej reklamie. Komentarz jest dosyć przychylny,
    gdyż aktorka jest ładna, na co zwróciłem uwagę w treści.

    Osoba z tej reklamy odezwała się po pewnym czasie z uprzejmą prośbą, abym
    usunął jej nazwisko i zdjęcie. Uprzejmie poprosiłem o podanie przyczyny,
    była to "chęć pozostania anonimową". Nie odmówiłem, ale poprosiłem o
    bardziej racjonalny powód - osoba ta poza występem w tej reklamie jest
    modelką i początkującą aktorką (grała w jednym polskim filmie). Ona
    odpisuje, że jakie ja mam do tego prawo i że ona ma z tego powodu
    nieprzyjemności, chce być osobą anonimową i mieć święty spokój.

    Ja także chcę mieć święty spokój :) I nie mam zamiaru łamać prawa. Więc czy
    zgodnie z jej prośbą powinienem usunąć zdjęcie oraz jej imię i nazwisko?
    Czy jest już ona osobą publiczną? ZTCW nie ma jej (jeszcze) na żadnych
    Pudelkach itp., a granica pomiędzy osobą publiczną a prywatną jest dosyć
    płynna.

    Z drugiej strony skoro osobą publiczną jest, to czy ma prawo domagać się
    usunięcia wizerunku i nazwiska z bloga? Z trzeciej strony nie chcę bloga
    cenzurować i podałbym tam informację, że nazwisko i zdjęcie tej pani
    zostało usunięte - tylko potrzebuję powodu. Z czwartej nie mam ochoty
    wyrządzać jej przykrości pozostawiając te dane, wobec czego pytam, po
    czyjej stronie racja jest.

    Wasze zdrowie!
    Technolog

  • 2. Data: 2011-09-08 16:00:19
    Temat: Re: Osoba publiczna
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 08-09-2011 12:18, Technolog pisze:
> [...]
    > występującej, która grała w tej reklamie. Komentarz jest dosyć przychylny,
    > gdyż aktorka jest ładna, na co zwróciłem uwagę w treści.
    [...]

    > Ja także chcę mieć święty spokój :) I nie mam zamiaru łamać prawa. Więc czy
    > zgodnie z jej prośbą powinienem usunąć zdjęcie oraz jej imię i nazwisko?

    Jak chcesz mieć święty spokój, to tak. Jak nie chcesz łamać prawa, to
    tym bardziej.

    > Czy jest już ona osobą publiczną? ZTCW nie ma jej (jeszcze) na żadnych
    > Pudelkach itp., a granica pomiędzy osobą publiczną a prywatną jest dosyć
    > płynna.

    Moim zdaniem nie. Tak samo jak statysta grający żołnierza w filmie
    "Katyń", "Pianista", "Valkiria" czy innym filmie (akurat wojenne mi się
    nasunęły) wyświetlanym przed milionową widownią. To, że ktoś wystąpił (1
    raz!) w reklamie emitowanej np. w ogólnopolskiej TV nie czyni go jeszcze
    osobą publiczną.

    > Z drugiej strony skoro osobą publiczną jest, to czy ma prawo domagać się
    > usunięcia wizerunku i nazwiska z bloga?

    Najpierw stawiasz pytanie, a potem wysuwasz już tezę mającą być na nie
    odpowiedzią. Pojedyncze wystąpienie w TV (w dzisiejszych czasach
    szczególnie) już nie jest powodem do zachwytu, bycia bohaterem w
    rodzinie, uściśnięcia ręki dyrektora zakładu pracy czy tym bardziej
    bycia osobą publiczną.

    > Z trzeciej strony nie chcę bloga
    > cenzurować i podałbym tam informację, że nazwisko i zdjęcie tej pani
    > zostało usunięte - tylko potrzebuję powodu.

    Dobrym jest jej prośba. Jak chcesz bardziej "oficjalnie" - choć nie wiem
    po co - to powołaj się na ochronę dobra osobistego w postaci prawa do
    wizerunku, art. 23 Kodeksu cywilnego.

    > Z czwartej nie mam ochoty
    > wyrządzać jej przykrości pozostawiając te dane, wobec czego pytam, po
    > czyjej stronie racja jest.

    Moim zdaniem po jej.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2011-09-11 18:49:42
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Dnia Thu, 08 Sep 2011 18:00:19 +0200, .B:artek. napisał(a):

> [...]
    > nasunęły) wyświetlanym przed milionową widownią. To, że ktoś wystąpił (1
    > raz!) w reklamie emitowanej np. w ogólnopolskiej TV nie czyni go jeszcze

    Miała rolę w polskim filmie, musiała być na liście aktorów, bo jej osoba
    jest w bazie Filmweb. Generalnie wpisując jej imię i nazwisko pojawiają się
    jej profile z agencji modelek, zdjęcia, Filmweb no i mój blog.

    > Najpierw stawiasz pytanie, a potem wysuwasz już tezę mającą być na nie
    > odpowiedzią.

    Miało być "jeśli osobą publiczną jest".

    > Dobrym jest jej prośba. Jak chcesz bardziej "oficjalnie" - choć nie wiem
    > po co - to powołaj się na ochronę dobra osobistego w postaci prawa do
    > wizerunku, art. 23 Kodeksu cywilnego.

    Oficjalnie po to, żeby poważnie traktować moich czytelników. Nagłe znikanie
    czy zmiana treści na blogu są zabójcze dla wiarygodności. Nie mogę tego
    robić, bo ktoś napisał maila.

    Dzięki.

  • 4. Data: 2011-09-12 06:02:19
    Od: "NKAB -" <n...@N...gazeta.pl>

    Skoncentruj się raczej na tym czy to aby to ta osoba.

    Jeśli tak, to wiadomo, ze nie ma się co upierać.
    Nie życzy sobie więc trzeba to uszanować.

    Andrzej.