eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOpłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata zabierają 99% wpłaconych pieniędzy... › Opłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata zabierają 99% wpłaconych pieniędzy...
    From: darr_d1 <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Opłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata
    zabierają 99% wpłaconych pieniędzy...
    Date: Wed, 16 Feb 2011 14:17:48 -0800 (PST)

    Wiem, że temat bardziej się nadaje na grupy biznesowe, mnie jednak
    chodzi głównie o prawny aspekt sprawy. Nie wiem, kto na ile orientuje
    się w temacie, ale pokrótce...

    Większość towarzystw finansowych (ubezpieczeniowych, inwestycyjnych),
    jak na przykład AEGON, SCANDIA, i inne ma coś takiego, jak 'opłata
    likwidacyjna' naliczana procentowo w przypadku odstąpienia przez
    klienta od danego programu inwestycyjnego (tak zwanej "polisy") w
    terminie wcześniejszym, niż sam klient zadeklarował. W praktyce
    wygląda to tak, że jeżeli na przykład w takim AEGONIE wpłacało się
    przez 5 lat po 2000zł, to po tym okresie (w przypadku odstąpienia od
    umowy) towarzystwo AEGON zabiera klientowi 50% z tych wpłaconych przez
    niego środków. Że niby wysokie koszty likwidacyjne, że coś. Żeby było
    ciekawiej, przez okres pierwszych dwóch lat zabierają 99% wartości
    wpłaconych środków. W praktyce dopiero po 10 latach wolno wycofać
    swoje pieniądze tak, aby nic nie zabrali. Nie jest tak, gdy wpłaci się
    od razu całą kwotę deklarowanej polisy (tu 10000zł). Wówczas opłata
    likwidacyjna wynosi bodajże 7.5%.

    Zastanawiam się, na jakiej podstawie oni tak postępują i czy
    rzeczywiście wolno im w tak jawny i bezczelny sposób (nazwijmy rzecz
    po imieniu) OKRADAĆ uczciwych ludzi. Dla przykładu ja wpłaciłem im
    10000zł, w pięciu rocznych ratach po 2000zł. Owszem, podpisywałem
    aneks do umowy, w którym te wszystkie opłaty były wyszczególnione -
    jasno i wyraźnie. Jednak po około pięciu latach moja sytuacja życiowa
    nieco się zmieniła i przydałoby mi się teraz te prawie 10000zł
    (prawie, bo poniosłem stratę, zamiast zysku z funduszu - w dużym
    stopniu poprzez kryzys, na który się "załapałem"). Otrzymałem jednak
    od nich informację, po wcześniejszym zapytaniu, że na dzień dzisiejszy
    oni zabiorą mi w przypadku wypłaty 60% z tych moich pieniędzy plus 1%
    z tytułu wykupu polisy.

    Pytanie brzmi: jak z nimi walczyć?

    Czy szary zwykły obywatel, jakiś tam "Kowalski" ma jakiekolwiek prawne
    możliwości negocjować z takimi rekinami jak AEGON, SCANDIA, AXA, i
    inne? Skąd ja miałem wiedzieć 5 lat temu, że będę mógł tych pieniędzy
    potrzebować przed upływem 10 lat? Nic wówczas na to nie wskazywało. Za
    namową "opiekuna", ich przedstawiciela, dałem się przekonać że w
    niczym mi te opłaty nie przeszkadzają i umowę podpisałem. Podpisałem,
    bo przecież wówczas nie planowałem wycofywać środków przed upływem 10
    lat.

    Czy można coś zrobić w opisanej sytuacji? Nie chodzi mi o to, żeby im
    zaszkodzić czy coś, a tylko odzyskać swoje pieniądze. Wiem, że w kilku
    krajach UE te horrendalnie wysokie opłaty likwidacyjne, na poziomie
    kilkudziesięciu procent wartości niby-polisy ubezpieczeniowej
    (inwestycyjnej) zostały już prawnie zakazane. Podobno kilka osób
    powygrywało nawet, u nas w Polsce, procesy pozakładane poszczególnym
    towarzystwom z tytułu aż tak wysokich opłat likwidacyjnych. O tym
    jednak głośno się nie mówi, a żadne towarzystwo samo z siebie się tym
    nie chwali. I wcale się nie dziwię, bo też na ich miejscu siedziałbym
    cicho.