  • 1. Data: 2003-07-27 01:20:52
    Temat: Zamiana ciągłych umów-zleceń na umowę o pracę
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Witam!

    Piszę w imieniu znajomej. Otóż od kilku (4 czy nawet więcej) lat pracuje
    ona w pewnej firmie na umowy zlecenia. Mają one charakter ciągły (z
    jednej umowy przechodzi w drugą, zakres obowiązków ten sam, podobnież
    pracodawca ten sam zarówno fizycznie jak i formalnie, bez żadnych
    spółeczek-córeczek itp.). Kiedyś istniał przepis powodujący automatyczną
    zamianę kilku ciągłych umów-zleceń na umowę o pracę (jak on dokładnie
    brzmiał, to nie pamiętam, ale taki był jego skutek). Obecnie, w dobie
    "uelastyczniania" kodeksu pracy pewnie przepis już nie obowiązuje.
    Moje pytania:
    1. Od kiedy ten przepis nie obowiązuje?
    2. Czy jeśli moja znajoma załapała się jeszcze jak przepis obowiązywał,
    to czy obecnie nadal jest zatrudniona na umowę o pracę?
    3. Czy jeśli jest studentką (od zleceń nie płacony jest zus) i sie
    załapała, to czy przypadkiem pracodawca nie ma zaległego zus-u,
    ekwiwalentów za urlopy itp. ? (czy zwolnienie z opłacania zus-u
    studentom dotyczy tylko zleceń, czy też wszystkich rodzajów umów o pracę?)
    4. Czy w razie czego PIP może coś pomóc?

    Dodam, że na pracy już jej raczej nie zależy, bo za parę miesięcy kończy
    studia i się przeprowadza, a jeśli jej się coś należy, to by chciała
    wiedzieć, czy jest o co walczyć.

    Wybaczcie mało prawniczy charakter pytań, ale ta godzina... ;-)

    chester
    --
    "Kobiety są jak przekład: piękne nie są wierne, wierne nie są piękne."
    (Bernard Shaw)

  • 2. Data: 2003-07-27 14:52:05
    Temat: Re: Zamiana ciągłych umów-zleceń na umowę o prac
    Od: "Burdzik" <b...@i...pl>

    Użytkownik "chester" <c...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chester
    > --
    > "Kobiety są jak przekład: piękne nie są wierne, wierne nie są piękne."

    Jeśli chodzi o prawne możliwości to należy złożyć w Sądzie pracy pozew o
    ustanowienie stosunku pracy.
    Warunkiem musi być zaistnienie przesłanek stosunku pracy czyli np.
    wykonywanie pracy pod czyimś kierownictwem.
    Należałoby to udowodnić. Jeśli chodzi o moją prywatną opinię to zaskarżenie
    do sądu to ostateczność.

    Pozdrawiam

    M.B.

  • 3. Data: 2003-07-27 19:55:29
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    > Jeśli chodzi o prawne możliwości to należy złożyć w Sądzie pracy pozew o
    > ustanowienie stosunku pracy.
    Czyli jak rozumiem, jeśli jest to stosunek pracy (i wszelkie przesłanki
    istnieją), to jest to umowa o pracę, należy się zaległy ZUS, ekwiwalent
    za urlop, świadectwo pracy po odejściu itp. Czy tak?
    Nawet jeśli są podpisywane umowy-zlecenia?

    > Jeśli chodzi o moją prywatną opinię to zaskarżenie do sądu to ostateczność.
    Racja. Ale wszystko wskazuje na to, że pracodawca ma to gdzieś, a
    znajoma i tak tam nie będzie pracować (ani nawet w tym mieście).

    chester
    --
    "Ze świata tego każdy ma tyle, ile sam sobie weźmie." (Giovanni Boccaccio)

  • 4. Data: 2003-07-27 21:18:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | za urlop, świadectwo pracy po odejściu itp. Czy tak?
    | Nawet jeśli są podpisywane umowy-zlecenia?

    Nie ma żadnego znaczenia jak jest zatytułowany ten dokument. Ważna jest jego
    treść. Art. 22 kodeksu pracy wyraźnie określa przesłanki uznania umowy za
    umowę o pracy jak również wprost stwierdza, że nazwa tej umowy nie jest
    ważna. Musiałbym znać treść tej umowy, by podjąć się ewentualnego
    oszacowania szansy na uznanie przez sąd jej za umowę o pracę.

  • 5. Data: 2003-07-28 00:18:39
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > ważna. Musiałbym znać treść tej umowy, by podjąć się ewentualnego
    > oszacowania szansy na uznanie przez sąd jej za umowę o pracę.

    Właśnie o to mi chodziło. Ja do treści też nie mam dostępu (to w końcu
    tylko znajoma, a nie jakaś psiapsiółka), ale praca ma charakter
    "sekretarki do wszystkiego" - pisma, kawa, korespondencja itp. AFAIK
    umowa określa to tak, że nie może być żadnych wątpliwości.
    Jednak w obliczu tego, że sąd może rozpatrzyć charakter umowy zalecę
    znajomej bliższe spotkanie z prawnikiem. Z tego co wiem, to może być to
    tego warte. Ale skoro jej na tej pracy nie zależy, to nie będzie miała
    oporów.

    Dzięki.

    chester
    --
    "Cóż za smutna epoka, w której łatwiej jest rozbić atom niż zniszczyć
    przesąd." (Albert Einstein)