    From: "Simon Templar" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odszkodowanie za szkody wojenne
    Date: Tue, 2 Aug 2005 10:37:26 +0200

    Nie tak dawno glosno bylo o tym jak wladze Warszawy przygotowaly spis strat
    wojennych miasta z zamiarem ewentualnego pozwania Niemiec. Sprawa sporna
    bylo m.in. to czy mozna dochodzic odszkodowania za straty wojenne skoro
    Polska zrzekla sie roszczen w stosunku do Niemiec (wtedy kiedy mialo to
    miejsce to chyba w stosunku do Niemiec Wschodnich).

    Mam jednak pytanie czy mozna dochodzic odszkodowania za straty "wojenne" (bo
    ciezko mi inaczej je nazwac) ktore mialy miejsce jeszcze przed 1 wrzesnia
    1939 roku, a co za tym idzie nie bylo stanu wojny miedzy Polska, a Niemcami,
    wiec nie mozna byloby powolac sie na rezygnacje z reperacji wojennych.

    A chodzi mi o to co sie wydarzylo 28 sierpnia 1939 roku w Tarnowie:
    http://www.tarnow.pl/historia/taka/1.php

    Jest to wydarzenie ewidentnie powiazane z wojna obronna 1939 roku. I zapewne
    nie mialoby miejsca gdyby nie zblizajaca sie agresja. Czy w takim razie
    wlasciciel nieruchomosci (w tym wypadku PKP) moze dochodzic odszkodowania?

    Problem jest czysto teoretyczny bo jak sadze PKP nie ruszy 4 liter zeby sie
    zastanowic nad ta sprawa, a co dopiero cokolwiek w tej sprawie zrobic.

    Pozdrawiam
    ST