  • Data: 2003-04-23 12:57:24
    Temat: Odp: Odp: Co zrobić? Skomplikowana sytuacja prawna samochodu
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik maciek <m...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b839d3$m6t$...@i...gazeta.pl...
    > Mozna wczesniej zawrzec odpowiednia umowe
    > >

    > To super wiadomosc. I wtedy samochod można zarejestrować na nabywcę? Jak
    musi
    > wyglądać taka umowa?

    Niestety - taka umowa bedzie miala tylko skutki zobowiazaniowe, jak zreszta
    nazwa wskazuje, tzn. nie przeniesie wlasnosci, a jedynie stworzy roszczenie
    do przeniesienia wlasnosci po stronie 'nabywcy'. Czyli wlasnosc pozostaje
    tam, gdzie byla, czyli nie ma podstaw do zmiany w dowodzie. Ja bym
    proponowal zawarcie tzw. umowy przedwstepnej z art. 389 Kodeksu cywilnego,
    tylko w ten sposob, aby mozna bylo skorzystac z tzw. silniejszego skutku
    takiej umowy czyli zadac wydania przez sad orzeczenia stwierdzajacego
    obowiazek zlozenia odpowiedniego oswiadczenia woli, ktore to orzeczenie
    zastepuje takie oswiadczenie przenaszac wlasnosc. Alternatywa moze byc tez
    umowa sprzedazy z zatrzezeniem warunku - czyli stwierdzenia nabycia spadku
    przez uprawnione osoby. Niestety w tym przypadku zdajemy sie troche na laske
    spadkobiercow, ktorzy musza ze swej strony dolozyc pewnych staran. W kazdy
    razie nalezy przygotowac sie, ze moze to potrwac min. 6 miesiecy ( taki
    wymog z KC dot. stw. nabycia spadku), chyba, ze sprawa nie budzi zadnych
    watpliwosci.

    Wiele zalezy od tego, jakie staunki lacza Cie ze spadkobiercami - jesli
    dobre, to nie ma problemu, jesli moga bruzdzic, to trzeba lepiej sie
    zabezpieczyc no i nie wiadomo, czy beda sklonni wydac samochod. W koncu
    mozesz nim jezdzic nie bedac jeszcze formalnym wlascicielem, prawda?

    Depi.