  • 11. Data: 2006-12-17 00:18:36
    Temat: Re: Nieśmiertelny temat - dziwne przemyślenia
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Zbynek Ltd. wrote:

    > Ja nie mam nieskończenie wiele na powtórne czytanie czy
    > odpisywanie. Np. na kilka godzin mój czas się skończył. Idę spać :-)

    Miłych (możliwie nieprawniczych) snów :)

    > Ba! Szanuj czas innych i odpisz które to pytanie. Może rano ktoś
    > odpowie :-)

    Wedle woli. Po poświęceniu 3 godzin na przeglądnięcie archiwum zmieniam moje
    pytania:

    a) Oddalam - konkluzja: sprawa sporna o to, czy skopiowanie programu to
    kradzież;

    b) Oddalam, acz niechętnie z powodu przytoczonego - i realnego - przykładu;

    c) Właśnie czytam 300-postowy wątek na ten temat, pozostawiam pytanie dla
    chętnych ;)

    d) Podtrzymuję - o legalności *posiadania* mp3 - znalazłem wzmianki, ale bez
    podstaw prawnych;

    e) Podtrzymuję;

    f) Podtrzymuję (jeśli można prosić choć o krótki komentarz)

    g) Podtrzymuję - jak wspomniałem, crack jest odrębnym programem, który
    posiadam legalnie i mogę go używać zgodnie z jego licencją (choć efekty jego
    działania mogą powodować złamanie prawa, ale to ja decyduję, czy go
    uruchomię czy nie) - w archiwum nie dogrzebałem się uzasadnienia, że
    posiadanie cracka jest przestępstwem / wykroczeniem;

    i) Oddalam - generalna konkluzja: mogę, acz z wątpliwym skutkiem;

    j) Oddalam.

    k) Czy mogę zażądać spisania protokołu z treścią przeze mnie podaną
    opisującą
    czynności biegłego, którą zarówno biegły jak i policjant muszą podpisać?
    Podtrzymuję :)

    Mam nadzieję, że teraz uzyskam już odpowiedzi :)

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 12. Data: 2006-12-17 01:40:04
    Od: "latet" <s...@x...pl>

    > a) Czy nielegalne jest *używanie* czy *posiadanie* pirackich programów?
    > Wszak licencję na używanie programu podpisuję ("zahaczam") w trakcie
    > instalacji programu. Jeśli mam piracki program na dysku, ale go nie
    > zainstalowałem, to nie złamałem prawa?

    A co w sytuacji, gdy uzywalo sie nielegalnie programu oraz muzyki
    i filmow np. rok temu. Potem czlowiek sie nawrócił i przestał.
    Ale slady na dysku są.

    > f) Czy obowiązuje zasada prawniczego domniemania niewinności? Mam na dysku
    > windowsa zainstalowanego legalnie, ale płyty i licencję mam np. w innym
    > mieście (to wcale nie taka abstrakcja, trudno żądać od właścicieli
    > notebooków żeby wozili wszystkie nośniki z programami ze sobą). Czy jestem
    > uznany za winnego, bo nie umiem dowieść, że system jest legalny (co jest
    > cholernie sprzeczne z powyższą zasadą), czy to pan kontroler musi dowieść,
    > że ten windows jest nielegalny?

    Skoro komus zarzucili, ze jest przestepca, bo uzywa programow GNU,
    to wszystko jest mozliwe.
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/43080e83ef84afeb
    .html

    > Podprzykład: proponuję panom kontrolerom, że zadzwonimy do MS i poprosimy
    > o weryfikację numeru seryjnego systemu zamiast pokazywania dowodu zakupu

    Chyba myslisz 2 rzeczy. Normalną, kontrole BSA, ktora nawiedza
    zwykle firmy, nie spieszy sie w tym co robi, i szuka zwykle konkretnych
    programow konkretnych firm,
    z policyjnym nalotem na mieszkanie, na podstawie donosu/nakazu/podejrzenia
    - tacy sie nie bawia w dyskusje, po prostu zabierają kompa i wychodzą.
    I nawet Ci nie pozwolą zrobić kopii paru ważnych plików, ktore mozesz
    potrzebować nazajutrz w pracy. Nie mówiac już o prywatnych zdjęciach.

    > Dalsze pytanie: dlaczego to ja muszę pokazywać nośniki, licencje, paragony
    > itp.? Dlaczego to ja muszę *dowodzić mojej niewinności*?

    Tak samo jak musisz pokazać policjantowi z drogówki dowód
    rejestracyjny samochodu i prawo jazdy. Inaczej masz kłopoty.

    > g) Dlaczego wszędzie czytam na tej grupie, że posiadanie cracków jest
    > nielegalne?

    Analogicznie do nielegalnego posiadania broni. Nie musisz oddać jednego
    strzału (co mozna udowodnić badając broń), a i tak popełniasz przestępstwo.

    > h) Pytanie które zadałem już w innym wątku, ale powtórzę. Czy polskie
    > prawo spełnia kilka podstawowych zasad (prawo nie działa wstecz,
    > domniemanie niewinności itp.)?

    Nie bądź naiwny.

    Raz mialem stłuczkę, na tyle poważną dla mnie, że nie moglem
    dalej jechać, ale na tyle lekką dla drugiego, że uciekł. A uciekł,
    bo wina była ewidentnie jego. Policja przyjechała, gdy już tylko
    jak tam byłem. Dali mi mandat, tłumacząc, że skoro była kolizja,
    to ktoś musi zostać ukarany, takie są przepisy, a że tego drugiego
    nie ma, to będę to ja. To, że pamiętałem nr rej. tego co uciekł
    nie zrobiło na nich najmniejszego wrażenia - nawet nie zapisali
    tego numeru. Tyle na temat zasady domniemania niewinności :-)

    latet

  • 13. Data: 2006-12-17 01:44:21
    Od: "marek" <m...@e...com>

    "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote in message
    > Wojciech "Spook" Sura napisał(a) :
    > Zanim zadasz pytanie, proszę Cię o przeczytanie archiwum. Już niedobrze mi
    > się robi na widok kolejnego wątku z tym samym.
    Moim zdaniem przydaloby sie zawarcie takich pytan wraz z odpowiedziami w faq
    grupy. Jednakze trzebaby zadbac o to, azeby ktos kompetenty je
    sprawdzil/pomogl zeby nie wprowadzac ludzi w blad.

  • 14. Data: 2006-12-17 02:15:16
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Wojciech "Spook" Sura wrote:

    > a) Oddalam - konkluzja: sprawa sporna o to, czy skopiowanie programu to
    > kradzież;

    To na pewno nie jest kradzież. Kradzież dotyczy rzeczy materialnych.

    > c) Właśnie czytam 300-postowy wątek na ten temat, pozostawiam pytanie
    > dla chętnych ;)

    Nie ma zakazu żądania. Tylko że nie ma też takiej siły, która by z
    Ciebie te hasła mogła wyciągnąć. No i niestety konsekwencje 'sklerozy'
    mogą być uciążliwe.

    > d) Podtrzymuję - o legalności *posiadania* mp3 - znalazłem wzmianki, ale
    > bez podstaw prawnych;

    Art. 23. PA.

> [...]
    > uruchomię czy nie) - w archiwum nie dogrzebałem się uzasadnienia, że
    > posiadanie cracka jest przestępstwem / wykroczeniem;

    Stawiam na art. 118^1 par 2. Nie wiem tylko czy program może być
    'komponentem', trzeba by dogrzebać się do orzecnictwa o ile takie istnieje.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 15. Data: 2006-12-17 08:10:45
    Temat: Re: Re: Nieśmiertelny temat - dziwne przemyślenia
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Wojciech "Spook" Sura* stuknęła w
    klawisze i oto co powstało:

    > To takie spostrzeżenie - w grupach siedzę od długieeego czasu i trochę
    > jednak je znam :)

    Ale akurat te tematy są obecne na grupe *nonstop*, po 2-3 wątki
    równocześnie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 16. Data: 2006-12-17 10:17:31
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "latet" <s...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie zrobiło na nich najmniejszego wrażenia - nawet nie zapisali
    > tego numeru. Tyle na temat zasady domniemania niewinności :-)

    No to Ty się wykazales naiwnoscia, wierząc panom policjantom i przyjmujac
    mandat.

    Pozdrawiam Przemek

  • 17. Data: 2006-12-17 10:24:04
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    Piotr Kubiak wrote:

    > Nie ma zakazu żądania. Tylko że nie ma też takiej siły, która by z
    > Ciebie te hasła mogła wyciągnąć. No i niestety konsekwencje 'sklerozy'
    > mogą być uciążliwe.

    Zapewne, acz można się chyba skutecznie bronić konstytucyjnym prawem do
    prywatności, prawda?

    > Art. 23. PA.

    Wybacz, proszę, moją ignorancję, ale nie bywam na tej grupie często i nie za
    bardzo orientuję się w menadrach prawa.
    Wszedłem na www.prawo.lex.pl i odszyfrowałem PA jako kodeks postępowania
    administracyjnego, a tam artykuł 23 mówi:

    Art. 23. Do czasu rozstrzygnięcia sporu o właściwość organ administracji
    publicznej, na którego obszarze wynikła sprawa, podejmuje tylko czynności
    nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub słuszny interes
    obywateli i zawiadamia o tym organ właściwy do rozstrzygnięcia sporu.

    Obawiam się jednak, że niewiele mi to mówi w kontekście *ściągania* i
    *posiadania* mp3, które - jeśli wierzyć kilkunastu postom z różnych dyskusji
    na psp - jest legalne.

    Czy mógłbyś skomentować (wyjaśnić) powyższy przepis w kontekście tej
    dyskusji?

    Jeszcze sprawdzę.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 18. Data: 2006-12-17 10:28:38
    Od: "Przemysław Rokicki" <p...@W...gazeta.pl>

    Wojciech \Spook\ Sura <spook.no@unwanted_mail.op.pl> napisał(a):

    > Smerf: Dzień dobry, kontrola legalności oprogramowania...

    wowczas lapiesz zaa teeleefon i wzywasz policje.
    Nie istnieeje cos taakego jak kontrola legalnosci oprogrmowania.

  • 19. Data: 2006-12-17 10:37:57
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 17-12-2006 o 11:24:04 Wojciech "Spook" Sura
    <spook.no@unwanted_mail.op.pl> napisał(a):

    > Zapewne, acz można się chyba skutecznie bronić konstytucyjnym prawem do
    > prywatności, prawda?

    "Niżej" niż w konstytucji przewija sie prawo do odmowy zeznań jeżeli
    może zaszkodzić to Tobie lub Twoim najbliższym.

> [...]
    > Wszedłem na www.prawo.lex.pl i odszyfrowałem PA jako kodeks postępowania
    > administracyjnego, a tam artykuł 23 mówi:

    Chodziło o Ustawę Prawo Autorskie. Kodeks post. adm. to w skrócie KPA.

    Art. 23. PA:

    1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego
    utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten nie upoważnia do
    budowania
    według cudzego utworu architektonicznego i architektonicznourbanistycznego
    oraz do korzystania z elektronicznych baz danych spełniających
    cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku naukowego niezwiązanego z
    celem zarobkowym.
    2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych
    egzemplarzy
    utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
    szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    pozdrawiam

  • 20. Data: 2006-12-17 10:57:25
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    No to zaczynamy po śniadaniu :-)

    > Miłych (możliwie nieprawniczych) snów :)

    Dziękuję :-)
    Na szczęście nie miałem.

    > c) Właśnie czytam 300-postowy wątek na ten temat, pozostawiam pytanie
    > dla chętnych ;)

    Skoro posiadanie zaszyfrowanych danych nie jest zabronione, to
    możesz posiadać. Skoro żaden przepis (na razie)* nie zobowiązuje
    Cię do podania haseł, to nie ma żadnej siły, która by zmusiła Cię
    do ich ujawnienia. Chyba, że obietnica wczasów w Guantanamo.

    * - W Wielkiej Brytanii miał parę lat temu wejść przepis, że za
    odmowę podania hasła byś poszedł na, chyba, 2 lata za kratki, a
    gdybyś był oskarżony o terroryzm to na 5 lat. Wesołe, nie?
    Wystarczyłoby, żebyś napisał kiedyś w żartach, że Królową powinno
    się wysadzić i już jesteś podejrzany o terroryzm ;-)

    > e) Podtrzymuję;

    Nie ma takiej możliwości :-)
    Trzeba by sprawdzać wszystkie działające obecnie i w przeszłości
    stacje radiowe i Internetowe czy któraś z nich nadawała taki
    utwór. A to że masz całą płytę danego albumu? Rozgłośnia nadawała
    a) całą płytę, b) w odcinkach, c) masz z różnych rozgłośni. Hashe
    plików są identyczne do tych w sieci? Pewnie ktoś się włamał na
    komputer bo, panie sędzio, ten Windows to kupa g... ;-)

    > f) Podtrzymuję (jeśli można prosić choć o krótki komentarz)

    Nie masz obecnie, to dostarczysz na proces. Chyba trudno wozić ze
    sobą całą makulaturę.

> [...]
    > uruchomię czy nie) - w archiwum nie dogrzebałem się uzasadnienia, że
    > posiadanie cracka jest przestępstwem / wykroczeniem;

    Już dostałeś odpowiedź z art. 118.1 pkt. 2 PA (Prawa
    Autorskiego). Praktyczna wykładnia tego przepisu w wątku z końca
    stycznia:
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/msg/83da4
    396a3424cf0?hl=pl

    > k) Czy mogę zażądać spisania protokołu z treścią przeze mnie podaną
    > opisującą
    > czynności biegłego, którą zarówno biegły jak i policjant muszą podpisać?
    > Podtrzymuję :)

    Nie wiem. Pewnie tak. Chyba każda osoba, opisywana w protokole;-)
    może wnieść uwagi do niego.

    Zbyszek
    PGP key: 0xA10BD502
    !! Z konta na Onecie listy wychodzą i dochodzą tylko w 60% !!