  • 51. Data: 2013-02-21 16:59:30
    Temat: Re: Nielegalne oprogramowanie
    Od: m <m...@g...com>

    On 21.02.2013 16:49, Jarek Pudelko wrote:

    > A jak ma sie kwestia udowodnienia, ze ktos poniosl strate?

    Ponoszenie straty nie jest w ogóle rozpatrywane. Ma się twórca prawo do
    Ciebie zwrócić o dwukrotność (3krotność jeżeli zawiniłeś) i tyle.

    > I serio sie nie czepiam tylko zastanawiam sie nad argumentacja.
    > Zalozmy, ze kupiles ksiazke - legalnie :) i wszyscy, ktorzy mieli
    > zarobic to zarobili. Nastepnie przeczytales mi ja wyslales paczka :)
    > Ja przeczytalem i juz nie kupie - czy w takim razie narazilem wydawce na
    > straty poniewaz NIE KUPIE?

    Nie. Ale jeżelibym zeskanował i wysłał Ci mailem i jakby na chwilę
    zapomnieć o dozwolonym użytku własnym, wtedy wydawca ma prawo do Ciebie
    się zwrócić o 3krotność ceny książki (3krotność - bo wiesz o tym że masz
    to nielegalnie).

    > Kupujesz Windowsy, instalujesz i masz. Wysylasz mi plytke poczta, ja
    > instaluje i mam. Czy w takim razie narazilem Microsoft na straty bo nie
    > kupilem? Alez ja nie zamierzalem w ogole kupic - co innego gdybym
    > wlasnie szedl do sklepu po Windowsy a Ty bys mnie spotkal i powiedzial
    > "masz tu Windowsy, nie kupuj" - wtedy faktycznie narazilem Microsoft na
    > straty :)
    >
    > Wiem, ze smieszna historia ale chodzi o sedno - czy NIE KUPIENIE jest
    > narazeniem na straty czy nie.

    Raz tak, raz nie :). W przypadku windowsa - nie uwierzyłbym Ci że byś
    nie kupił :). No chyba żebyś zainstalował i odinstalował bo Ci się nie
    spodobało.

    p. m.

  • 52. Data: 2013-02-21 17:27:52
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2013-02-21 16:59, m pisze:

    > Ponoszenie straty nie jest w ogóle rozpatrywane. Ma się twórca prawo do
    > Ciebie zwrócić o dwukrotność (3krotność jeżeli zawiniłeś) i tyle.

    Czyli innymi slowy wystawia mi fakture na program na kwote rowna
    3krotnosci wartosci rynkowej/ceny sprzedazy?
    Ja fakture reguluje i sprawa jest zalatwiona?
    De facto ponosze wtedy dwie kary?
    Jedna za "uzyskanie w celu osiagniecia korzysci majatkowej" - np. rok
    wiezienia oraz musze kupic program za 3krotna wartosc?

    > Raz tak, raz nie :). W przypadku windowsa - nie uwierzyłbym Ci że byś
    > nie kupił :). No chyba żebyś zainstalował i odinstalował bo Ci się nie
    > spodobało.

    Ale to jest kwestia wiary tylko mojego powiedzmy hmm oficjalnego
    oswiadczenia - nie jestes w stanie udowodnic, ze zainstalowalbym
    windowsy :) zatem pozostaje niewinny do czasu udowodnienia mi winy (w
    tym wypadku wina byloby potencjalne zainstalowanie windowsow)

    --
    jarek

  • 53. Data: 2013-02-21 17:27:55
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-02-21 16:14, Użytkownik Przemysław Adam Śmiejek napisał:

    > A komputer miał za co? Czy też komputer takoż ukradł. No to ma 2
    > paragrafy KK a nie jeden do obskoczenia przed sądem.

    Dostał w prezencie, o oprogramowanie darczyńca nie zadbał.
    Jeszcze jakieś głupie pytania ?

    > Nie wiem, głośno wtedy było, ale żadnego ,,nalecianego'' nie znam. Może
    > nalatywali w innej okolicy.

    Te przypadki nalotów które znam miały właśnie takie powody
    jakie opisałem.

    > Tak czy siak, ci co się bali nalecenia, na lajnyksy nie przechodzili,
    > tylko co najwyżej pędzili do sklepu po nie-do-końca-legalnego-OEM-a.

    Spora grupa na pewno dokupiła windowsa, ilu z tego powodu
    zainstalowało linuxa nie dowiemy się bo i skąd.
    Ale zakładać że nikt tak nie zrobił to jednak przesada.

    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2013-02-21 17:55:08
    Od: m <m...@g...com>

    On 21.02.2013 17:27, Jarek Pudelko wrote:

> [...]
    > Jedna za "uzyskanie w celu osiagniecia korzysci majatkowej" - np. rok
    > wiezienia oraz musze kupic program za 3krotna wartosc?

    Nie 2 kary, tylko jedna kara i jedno odszkodowanie/zadośćuczynienie.

    > Ale to jest kwestia wiary tylko mojego powiedzmy hmm oficjalnego
    > oswiadczenia - nie jestes w stanie udowodnic, ze zainstalowalbym
    > windowsy :)

    Nie miałbym zamiaru :).

    > zatem pozostaje niewinny do czasu udowodnienia mi winy (w
    > tym wypadku wina byloby potencjalne zainstalowanie windowsow)

    To jest kwestia wiary, bo jak już Ci pisałem wcześniej, to czy M$
    poniósł stratę czy nie, nie ma najmniejszego znaczenia w wymiarze
    odszkodowania, więc interesuje nas to tylko do bicia piany i
    dyskutowania o zasadności w/w :).

    p. m.

  • 55. Data: 2013-02-21 19:47:38
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jarek Pudelko wrote:

> [...]
    >
    > Rozumiem, ze osoba uprawniona jest Microsoft.
    > Uzyskanie cudzego programu tzn, ze hmmm komus go zabralem? Sciagnalem
    > i posluguje sie cudzym numerem licencji?
    > I wreszcie korzysc majatkowa - czy sam fakt posiadania to juz jest
    > korzysc majatkowa? (bo nie zaplacilem za niego a mam?) czy tez staje
    > sie korzyscia dopiero wtedy jesli np. zarabiam dzieki niemu?
    > A co jesli np. mam windowsy nielegalne, mam gierke nielegalna i gram?
    > - korzysci majatkowej nie odnosze (chyba, ze samo "niekupienie" jest
    > korzyscia...).
    > I nie robie sobie jaj tylko serio pytam :)

    no i tu jest pies pogrzebany...

    sformułowanie sugeruje że twórca przepisu chciał ograniczyć ściganie do
    przypadków gdy ktoś używa tego oprogramowania do celów zarobkowych.
    Interpretacja zaś jest taka trochę urzędo skarbowa, że jak go masz to
    uzyskałeś korzyść majątkową.

    pozostaje jednak pytanie po co wiec taka złożona forma par 2 skoro
    wystarczyło by napisać "Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby
    uprawnionej uzyskuje cudzy program komputerowy". Kropka.

    Nie jestem prawnikiem ale imho interpretacja stosowana w RP chyba z lekka
    urąga logice.

  • 56. Data: 2013-02-21 19:51:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Liwiusz wrote:

    > Korzyścią majątkową jest posiadanie programu bez konieczności zapłaty
    > za niego.

    czemu więc par 1 nie jest tak samo sformułowany

    § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    w celu osiagniecia korzysci majatkowej podlega karze pozbawienia wolności od
    3 miesięcy do lat 5.

    logika sugeruje że ten zapis coś miał na celu... skoro w par 2 dodano tę
    formułe to nie dla picu tylko w jakims celu.

  • 57. Data: 2013-02-21 20:20:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-02-21 19:51, Marek Dyjor pisze:

> [...]
    >

    > logika sugeruje że ten zapis coś miał na celu... skoro w par 2 dodano
    > tę formułe to nie dla picu tylko w jakims celu.

    Nie pytaj mnie o logikę. Też tak ten przepis na początku rozumiałem.
    Potem się dokształciłem i tylko przyjąłem to do wiadomości.

    --
    Liwiusz

  • 58. Data: 2013-02-21 21:29:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Liwiusz wrote:

    > Nie pytaj mnie o logikę. Też tak ten przepis na początku rozumiałem.
    > Potem się dokształciłem i tylko przyjąłem to do wiadomości.

    mnie tylko zastanawia dlaczego nikt nie próbuje podważać dziwnej wykładni
    prawa, jakby sprzecznej z tym co tam zapisano.

  • 59. Data: 2013-02-21 22:17:13
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 21.02.2013 15:24, Andrzej Lawa pisze:

    > Dobrze że przynajmniej fiskus nie usiłuje już naliczać podatku od
    > wzbogacenia za linuxa z sieci ;)

    Z tego co pamiętam, to były takie przypadki kończące się pogrążeniem
    przedsiębiorcy. Funkcjonowało to na zasadzie małego Szkota, który
    zamiast wsiąść do autobusu, biegł za nim ;-) US interpretował to na wzór
    podatku od darowizny. Najciekawsza była metoda wyliczenia "darowanej"
    kwoty. Do porównania wzięto najdroższe wersje systemów serwerowych ze
    stajni M$ i Office Enterprice pomnożone przez ilość stanowisk. Po kilku
    takich akcjach doradcy podatkowi proponowali zakup w "empiku" na fakturę
    dowolnej gazetki z instalką Linuxa na płycie. Oczywiście wrzucając ją w
    koszty :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 60. Data: 2013-02-21 22:34:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Feb 2013, Jarek Pudelko wrote:

    > W mysl takiej interpretacji, oprocz prokuratury, powinno sie tutaj znalezc
    > miejsce na kontrole z urzedu skarbowego i zaplata 75% podatku od ukrytych
    > dochodow

    Pierwszy błąd - 75% jest od dochodów *z nieznanego źródła*,
    a nie z dochodów z ukrywanego lecz już ujawnionego źródła
    ani nieujawnionych dochodów z ujawnionego źródła.
    To nie tak jak się pozornie wydaje :D

    > bo przeciez: sciagnal wiec nie kupil = nie kupil wiec nie wydal
    > = nie wydal a ma program wiec ZAROBIL :)
    >
    > Dobrze kombinuje?

    Średnio, wpadłeś w tę samą pułapkę co usiłący wykazać absurdalność
    darmowego robienia dzieciom kanapek i podobnych :)
    Nie doczytałeś przepisów, a istnieją PRZEPISY które konkretne
    czynności "wyjmują" spod zasady "opodatkowania darmowego świadczenia",
    w różny sposób zresztą, w tym konkretnym przypadku wyjaśniam cytatem:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    008,20130101,podmiot-i-przedmiot-opodatkowania.html
    +++
    Art. 2.
    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    [...]
    4) przychodów wynikajšcych z czynnoœci, które nie mogš być przedmiotem
    prawnie skutecznej umowy;
    ---

    Jakaś logika w tym jest, choć na 1. rzut oka wygląda szokująco: otóż
    jakby od kradzieży (lub innych czynów karalnych z przepisów o przes-
    tępstwach wobec mienia) pobierać podatek, to w razie złapania
    złodzieja wyszłoby, że przed oddaniem skradzionej rzeczy zajmie
    ją komornik skarbowy :P
    Jakby nie patrzeć, u nas Al Capone by chyba nie siedział
    *za podatki*, to druga strona medalu.
    I niejednemu "prawdziwemu" przestępcy tak się upiekło, że przypomnę
    aferę z "fałszowaniem paliwa" (używanie takiej samej substancji
    ale "nieprzeznaczonej", w wyniku czego zmieniono ustawę, w wyniku
    czego jak do benzyny dolejesz spirytusu żeby rozpuścić skroploną
    wodę to popełniasz wykroczenie skarbowe).

    Wracając do "nieodpłatnych świadczeń": z innych spotykanych kiksów
    w rachubę wchodzą m.in. pozycje wymienione niżej; co spotkasz
    kogoś kto usiłuje zaszokować pytaniem czy od jakiejś "oczywistej"
    czynności jest podatek, to sprawdź poniższe (i okolice ustawowe):

    +++
    [Art.2 jw]
    3) przychodów podlegajšcych przepisom o podatku od spadków i darowizn;
    [...]
    7) œwiadczeń na zaspokojenie potrzeb rodziny, o których mowa
    w art. 27 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
    [...to te kanapki dla dzieci :P...]
    [...]
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    057,20130101,zwolnienia-przedmiotowe.html
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    72) dochody ze sprzedaży surowców roœlin zielarskich i ziół dziko
    rosnšcych leœnych, jagód, owoców leœnych i grzybów leœnych (PKWiU
    ex 02.30.40.0) - ze zbioru dokonywanego osobiœcie albo z udziałem
    członków najbliższej rodziny;
    [...]
    125) wartoœć œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych œwiadczeń,
    obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, otrzymanych od osób zaliczonych
    do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków
    i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20;
    ---

    Ja doceniam fakt, że kogoś może szokować, iż fakt że zwolnienie z podatku
    dochodowego nieodpłatnego świadczenia w postaci posmarowania kanapki
    nie tylko dziecku, ale również szwagrowi i babci, wymaga USTAWOWEGO
    zwolnienia (lub "niepodlegania"), ale skoro art.11 jest tak restrykcyjny
    jak jest (i nie przewiduje "kwoty wolnej" tak jak podatek od darowizn,
    żadnej, świadczenie warte 1 grosz trzeba doliczyć do podstawy!)
    nie ma innego wyjścia.

    Dlaczego tak?
    Pytać pposłów, nie mnie.

    pzdr, Gotfryd