  • 51. Data: 2008-04-19 20:23:39
    Temat: Re: Nazwa spolki cywilnej lub jawnej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2008, Liwiusz wrote:

    > IMHO:
    > Jeśli jest wystawiony paragon, to w tym przypadku nie zachodzi powyższy
    > warunek

    Tom dla prostoty pominął przypadek sprzedaży osobie fizycznej nie
    prowadzącej DG w rozumieniu VAT lub rolnikowi ryczałtowemu (rolnik
    ryczałtowy to taki twór, ktory mimo że *prowadzi* DG w rozumieniu
    VAT, na potrzeby nabycia VAT traktowany jest jak osoba fizyczna
    nie prowadząca DG, a tylko na potrzeby sprzedaży - inaczej).
    Po prostu do działania wchodzi wtedy słowo "jeżeli" z początku
    zdania :)

    > ([prawnie]powinny być potwierdzone = [potocznie]muszą być
    > potwierdzone). Inaczej doszlibyśmy do wniosku, że sprzedając coś na paragon,
    > obowiązek podatkowy powstaje po 7 dniach od sprzedaży, a tak nie jest.

    :)
    Nie jest, bo nie działa "jeżeli".
    Skoro konsumentowi (upraszczając, bo to nieścisłe) faktury wystawiać
    nie trzeba, to *ten* przepis, zmieniający defaultowy moment obowiązku
    podatkowego nie ma zastosowania w ogóle. Czyli przychód musi być
    wykazany w dniu sprzedaży, nawet jak f-ra "będzie na wtorek".

    OT:
    Swoją drogą, to kolejny "kfiatek" do ogródka "firm bez innego
    określenia", czyli DG posługujących się tylko imieniem i nazwiskiem.
    Aby w razie "kontroli nalot sprawdzamy czy przychody są wpisywane
    nie później niż przy momencie podatkowym" (i jednocześnie sprzedaży
    "tylko firmom") nie oberwać odłamkami, należy od takich delikwentow
    brać oświadczenie iż "zakup jest na cele gospodarcze".
    Oczywiście zakładam lenistwo a priori, czyli to że jak ktoś sprzedaje
    "tylko firmom" to *NIE* pilnuje tym samym, aby sprzedaże "konsumenckie"
    wpisywać bez "dopuszczalnego poślizgu".

    pozdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2008-04-19 20:26:09
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał

    > To może chociaż podpiszesz oświadczenie, że kupujesz dla celów DG?

    A muszę?

    > On ma obowiązek fakturę wystawić w terminie. Przyjdź i odbierz kiedy Ci
    > pasuje.
    > Jutro -- ups, jeszcze nie wystawił, bo nie ma obowiązku wystawić jej
    jutro

    Dopsz, przyjdę za siedem dni i jedną minutę.
    Albo nie, wcale nie przyjdę, niech sobie sprzedawca tę fakturę
    w buty wsadzi, a co się przy jej pisaniu namęczył to jego :]
    Może być?

    Wiesz co ja ciebie powiem? Ty weź sobie ten las za darmo.
    I tartak to ty sobie weź tyż za darmo.

  • 53. Data: 2008-04-19 20:41:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2008, Alek wrote:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał
    >
    > Sprytne :) Ale notę to się zwykle wystawia gdy niezgodność danych
    > stwierdzi się "po odejściu od kasy",

    Y tam.
    Mylisz praktykę z przepisami :D
    Całkiem jakby usiłować wydedukować istniejące ograniczenia prędkości
    pojazdów w mieście z tego, z jaką przeciętnie szybkością jedzie
    80% pojazdów w miejscu gdzie nie ma korka ;)

    > a tu od razu stwierdzam błędność
    > danych, odmawiam przyjęcia faktury wadliwej i żądam prawidłowej.

    Ale przepis na to NIE POZWALA!

    Pod nos podsuwam:
    http://www.sgk.gofin.pl/5,35,43180,0.html
    ..i wskaż proszę.

    "Wycofanie z obrotu prawnego" jest dopuszczalne wyłącznie metodą
    wyinterpretowania :) (AFAIR są wyroki sądowe), jeśli nie ma innej
    metody postępowania opisanej w przepisach, a sama faktura stwierdzałaby
    coś co nie zaszło (wysłano towar z fakturą, ale wrócił, bo zamawiający
    był fikcyjny, albo okazało się że to nie on zamawiał, tak dla przykładu).

    To, że w razie stwierdzenia niezgodności strony "umawiają się że
    faktury nie było" jest jak najbardziej nielegalne :)
    Prawdopodobnie nie można również wskazać jakiejś szczególnej kary,
    jeśli w ten sposób nie "dołożono" również innego wykroczenia, ale
    samo "wystawia je w sposób wadliwy":
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    ...art.62 chyba starcza? ;)
    A *nawet*, jakby żadnej kary nie było, powiedzmy tak jak za niepójście
    do wyborów (co jest obowiązkiem obywatela przecież), to *żądać*
    bezprawnego działania nie można.
    Tę błędną fakturę musisz przyjąć... i kropka.

    Pozostaje faktura korygująca lub nota.
    A w tym przypadku, nawet jak się uprzesz, żeby to sprzedawca wystawiał
    korektę (w zasadzie przepis stanowi że "nabywca moze", zaś dla sprzedawcy
    iż "w razie stwierdzenia wystawia się" a wiec MUSI), to primo żądanie
    dostarczenia danych na piśmie staje się uzasadnione (w obawie
    o spowodowanie kolejnych pomyłek) a secundo wystawi ją pismem lekarza
    z przychodni na kartce luzem, nie psując sobie w ten sposób "danych
    z kąpiutera" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2008-04-19 20:50:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2008, Alek wrote:

    > Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał

    > A co nielegalnego jest w żądaniu takiej faktury?

    Obawiam się, że trochę to może zależeć od odpowiedzi na pytanie z którym
    ów US by się zgłosił: "po co Pan brał tę fakturę?"
    Z rzeczy oczywistych, ktore mi przychodzą na myśl, mam przypadki szczególne,
    na przykład jeśli sprzedający nie ma kasy fiskalnej.
    Pozostaje ustalić, czy zamiarem "kupującego w imieniu Alibaby" było
    podżeganie czy pomocnictwo w zakresie zaniżania obrotu, który określa
    limit obowiązku posiadania kasy rejestrującej :)

    O, myślę sobie właśnie... przecież jest ten przepis KKS o "nieprawidłowo
    wystawianych fakturach". No to mamy podżeganie do wystawienia
    nieprawidłowej f-ry, czyż nie?

    A, i jeszcze, jak już do KKS zajrzałem:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    +++
    Art. 81
    §1. Podatnik lub płatnik, który wbrew obowišzkowi:
    [...]
    3) nie podaje numeru identyfikacji podatkowej lub podaje numer nieprawdziwy,
    ---
    Do f-ry "na firmę" trzeba chyba podać NIP, nie? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2008-04-19 21:09:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Apr 2008, Alek wrote:

    > Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał
    >
    > Oczywiście że nie. I nie podżegałem cię do żadnego występku.

    Skąd wiedziałeś, że jak zajrzę do KKS to zaraz ten typ wykroczenia
    lub przestępstwa mi się rzuci w oczy? ;)
    A do wystawienia *nieprawidłowej faktury* to kto podżegał?
    A kto podał niewłaściwy NIP (albo nieistniejący, albo przypisując
    prawidlowy NIP nieistniejącemu podatnikowi)?
    Umyślnie :O

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2008-04-19 21:18:53
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

> [...]
    > "tylko firmom") nie oberwać odłamkami, należy od takich delikwentow
    > brać oświadczenie iż "zakup jest na cele gospodarcze".

    Czy nabywca ma *obowiązek* wydać takie oświadczenie?
    Nawiasem mówiąc prościej gdy na fakturze przyłoży pieczątkę
    z *REGONEM* i już chyba jasne jest, że to d.g.?

  • 57. Data: 2008-04-19 21:24:59
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota, 19 kwiecień 2008 10:17
    (autor Maddy
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fuc9sd$26j$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Tak wielka spółka cywilna załamie się pod własnym ciężarem.
    > Po to tworzy się spółkę żeby przynosiła dochody. Jeżeli wspólników jest
    > 40 to albo spółka ma tak duże obroty że kwalifikuje sie do
    > przekształcenia na inną formę

    Wiesz, sensowność tego jest chyba zerowa w dowolnej formie[1]. Tylko że zoo
    to se dla jaj i pośmiechujki można założyć z 40 kumplami z roku, ale sc bym
    już nie zakładał :D

    [1] no bo co, widzisz jakiś sens w jakiejkolwiek spółce składającej się z 40
    wspólników?
    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 58. Data: 2008-04-19 21:27:32
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Ale przepis na to NIE POZWALA!

    W czasach faktur pisanych na papierze, na numerowanych blankietach
    ścisłego zarachowania, to praktyka chciał - nie chciał musiała być
    zgodna z tymi przepisami. Teraz mamy komputery a przepisy po staremu :|

    > To, że w razie stwierdzenia niezgodności strony "umawiają się że
    > faktury nie było" jest jak najbardziej nielegalne :)

    "Wszystko, co dobre w życiu, jest nielegalne, albo tuczące"

  • 59. Data: 2008-04-19 21:31:24
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tristan" <n...@s...pl> napisał

> [...]
    > kumplami z roku, ale sc bym już nie zakładał :D
    >
    > [1] no bo co, widzisz jakiś sens w jakiejkolwiek spółce składającej

    A co powiesz o spółkach akcyjnych mających tysiące akcjonariuszy?
    (ja wiem, że wspólnik to nie całkiem to samo co akcjonariusz, ale...)

  • 60. Data: 2008-04-19 21:42:15
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 19 Apr 2008 23:31:24 +0200, Alek napisał(a):

    > A co powiesz o spółkach akcyjnych mających tysiące akcjonariuszy? (ja
    > wiem, że wspólnik to nie całkiem to samo co akcjonariusz, ale...)

    Ja bym powiedział, że to różnica bardzo zasadnicza.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==