  • 51. Data: 2010-11-12 14:41:27
    Temat: Re: Nasza klasa i zgoda na wykorzystanie fotografii
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Nov 2010, Robert Tomasik wrote:

    [...do Arka...]

    > Nie wiem, czy nie przeceniam Cię, ale może jednak spróbuję: mógłbyś wskazać
    > jakie interesy zbiorowe konsumenta narusza zapis w regulaminie, na podstawie
    > któego operator serwisu społecznościowego nabywa ograniczone prawe do
    > publikacji zdjęcia umieszczonego tam dobrowolnie przez użytkownika?

    IMVHO:
    1. Nie chodzi o interes konsumenta. Jeśli coś jest naruszone, to IMO
    PA, a konkretnie zapis o bezprawności żądania praw do nieokreślonego
    zbioru utworów przyszłych. MOŻNA się umówić o przekazanie dowolnego
    zakresu praw (od najwęższej licencji do najszerszej możliwej w danej
    chwili postaci wyłącznego przekazania praw) do *konkretnego*
    utworu, również przyszłego (który ma powstać w wyniku umowy),
    ale żądanie "wszystkich utworów" w bliżej nieokreślonej przyszłości
    IMVHO przybliża się mocno do "wszystkich mających powstać
    w przyszłości" (bo co, umowa na najbliższe 90 lat przecież
    *również* byłaby "tylko terminowa", prawda? :P)
    2. IMVHO nijak nie chodzi o fakt prezentacji zdjęcia *przez użytkownika*
    portalu, lecz *przez portal*.
    Licencja to jedno - że mogą "wykorzystać dla siebie" (czyli nie
    na stronie użyszkodnika jak rozumiem).
    I nie tylko o licencję, lecz szersze prawo, bo wspominane tu już
    "ujmowanie w ramki" czyli tworzenie utworów zależnych, które w PA jest
    tak ostro chronione, że wymaga odrębnego zapisu w umowie dotyczącej
    przekazywania praw.

    > Moim
    > zdaniem brak tego zapisu od samego początku był po prostu niedopatrzeniem, bo
    > co do zasady serwis społecznościowy na tym polega, że rozpowszechnia między
    > innymi fotki.

    IMO jak użytkownik wgrywa zdjęcie do publicznie dostępnego katalogu,
    to *udostępnia* użytkownik, a nie portal!
    Jeśli portal domaga się jakichś praw (choćby tylko licencji), to po to,
    aby mogli udostępnić *tam* i *wtedy* (a być może - choćby tylko w takiej
    formie) gdzie, kiedy (i w której) użytkownik tego *nie* zrobił!
    I być może nie zrobiłby jakby wcześniej wiedział.

    pzdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2010-11-12 14:50:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Nov 2010, Robert Tomasik wrote:

    > te fotki jakoś inaczej wykorzystać. Poza tym widzę tu problem, bo co
    > z fotkami, które użytkownik usunął z serwera?
    > Musieliby cały czas monitorować

    A skąd pomysł, że mieliby tracić prawo wynikłe z art.6 regulaminu
    wskutek "tylko" usunięcia jakiegoś zdjęcia przez użyszkodnika?
    "Użytkownik ... udziela NK niewyłącznej licencji...".
    Sugerujesz, że jak MS$ wykasuje u siebie wszystkie skompilowane
    wersje Windows to ja też będę musiał tak uczynić i przez to że
    nie "monitoruję" łamie prawo?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 53. Data: 2010-11-12 15:30:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Sugerujesz, że jak MS$ wykasuje u siebie wszystkie skompilowane
    > wersje Windows to ja też będę musiał tak uczynić i przez to że

    Z zapisu, że udzielam licencji na wykorzystanie umieszczonych w portalu
    wnoszę, że jak przestają być umieszczone, to nie ma już zgody :-)

  • 54. Data: 2010-11-12 15:54:26
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-11-12 16:30, Robert Tomasik pisze:

    > Z zapisu, że udzielam licencji na wykorzystanie umieszczonych w portalu
    > wnoszę, że jak przestają być umieszczone, to nie ma już zgody :-)

    Słowo "umieszczone" można rozumieć na co najmniej dwa sposoby. To tak
    samo, jak z rozpowszechnieniem.

  • 55. Data: 2010-11-12 16:00:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> napisał
    w wiadomości news:ibjnvl$345$1@news.onet.pl...

    > Słowo "umieszczone" można rozumieć na co najmniej dwa sposoby. To tak
    > samo, jak z rozpowszechnieniem.

    Oczywiście, ale pozostaje problem dowodowy. W razie czego to NK będzie
    musiało dowieść, że osoba posiadająca prawa autorskie umieściła tę fotkę na
    portalu. A poza ich logami, które można obalić, to może być kłopot w
    wypadku zdjęć już usuniętych.

  • 56. Data: 2010-11-12 16:35:15
    Od: Greg <o...@o...pl>

    W dniu 2010-11-12 14:11, Jacek_P pisze:

    > Eee, zapolemizuję. Najpierw to byli zdziczali
    > 'freepolboksowcy'.

    Wypraszam sobie - wtedy się wiedziało co to Netykieta, więc jakie
    zdziczenie? :-)

  • 57. Data: 2010-11-12 20:50:51
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-11-12 16:54, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Słowo "umieszczone" można rozumieć na co najmniej dwa sposoby. To tak
    > samo, jak z rozpowszechnieniem.

    Chcą sprzedać NK:
    http://wyborcza.pl/1,75248,8648510,Nasza_Klasa_u_szc
    zytow__Wiecej_sie_z_niej_nie_wyciagnie.html

    --
    animka

  • 58. Data: 2010-11-12 21:51:12
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Greg napisal:
    > Wypraszam sobie - wtedy się wiedziało co to Netykieta, więc jakie
    > zdziczenie? :-)

    Napisałem precyzyjnie. Nie 'freepolboksowcy', ale 'zdziczali
    freepolboksowcy'. Dziczenie towarzystwa było dość szybkie.
    Trwało około dwóch miesięcy od chwili udostępnienia darmowych
    kont i dostępu do usenetu. Na początku z freepolboxa szły normalne
    posty, ale po dwóch miesiącach były już regularne bluzgi, gdyż
    część towarzystwa zdziczała, gdy ustaliła, że w zasadzie,
    w ówczesnych realiach, jest nienamierzalna, anonimowa, bo modemy były
    przydzielane przez tepsę dynamicznie. Wcześniej bardziej pilnowano
    języka, gdy dostęp był wyłącznie przez maszyny w dns-ie, a ewentualnego
    chama można było łatwo zlokalizować i zidentyfikować.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 59. Data: 2010-11-13 07:38:22
    Od: "Palik" <p...@T...pl>

    > I najzabawniejsze jest to że oburzeni naszoklasowcy z satysfakcją że kopią
    > nk przechodzą do facebooka a tam jeszcze mniejsza ochrona niż na nk. Ale
    > są bardzo dumni ze swojej przebiegłości ... :)
    >
    > --
    > spp

    Piszesz jakbyś był z brygad NK.
    NK opuściłem nie"z przebiegłości"...
    Ale nikt nigdy nie będzie mi groził w momencie kiedy nabijam mu kasę. A jako
    groźbę potraktowałem komunikat NK ,że jeśli natychmiast nie wyrażę zgody na
    odstąpienie praw do swoich materiałów to likwidują mi konto które miałem
    kilka lat.
    To obciach jakich mało.. I komunikat potraktowałem jako potworny
    szantaż,potwarz i hańbę..
    Więc nie sugeruj, że chiałem być cwany i opuściułem żałosną NK.
    Facebook jakoś nie grozi mi i nie ośmiesza do tej pory...A jestem zadowolony
    bo jest kilka poziomów lepszy, umożliwia większą mobilność...
    Nie ma już wciąż miliony razy wiadomości, że jak chcesz usunąć śledzika to
    wpisz do śledzika kod : j#e&tQ@m^d@b&l

    Palik

  • 60. Data: 2010-11-13 07:49:04
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-13 08:38, Palik pisze:

    > Piszesz jakbyś był z brygad NK.

    Trochę zbyt osobiście to wziąłeś.

> [...]
    > zadowolony bo jest kilka poziomów lepszy, umożliwia większą mobilność...
    > Nie ma już wciąż miliony razy wiadomości, że jak chcesz usunąć śledzika

    No a to wygląd mniej więcej tak że dobrowolnie zrezygnowałeś z
    możliwości ochrony choć części swoich praw i przeniosłeś się do
    konkurencji gdzie już jesteś zupełnie tego pozbawiony. Jedyna różnica -
    nk Twoim zdaniem groziła (bo, zdaje się, przeoczyli wcześniej parę spraw
    formalnych i musieli je uzupełnić więc miałeś okazję się z nimi
    zapoznać), w facebooku podpisałeś taką samą rezygnację nie czytając jej.

    --
    spp