  • 21. Data: 2013-04-27 23:17:01
    Temat: Re: Małżonek osoby prowadzącej DG na umowę-zlecenie a składka ZUS
    Od: Nix <v...@w...pl>

    > Zarzut, że zatrudniona osoba nie została zatrudniona z faktycznym
    > zamiarem wymagania od niej pracy, ale z założeniem że pójdzie
    > na chorobowe i później skorzysta ze świadczeń macierzyńskich.
    > Dodam, iż ZUS takie sprawy przed sądami przegrywa, ale zarzutom
    > (kolejnym) to nie przeszkadza.

    > Że nie był "osobą współpracującą", czyli takim nieformalnym
    > wspólnikiem :)

    > Właśnie, co on miałby robić?
    >
    > pzdr, Gotfryd

    No więc tak:
    Ta DG to sprzedaż( w sensie sklep) i serwis (w sensie naprawy) urządzeń
    i materiałów spawalniczych- spawarki, migomaty, elektrody itp itd. Mąż
    miałby prowadzić wszystkie naprawy i okazjonalnie, kiedy żony nie ma
    poprowadzić sprzedaż, czyli stanąć za ladą, sprzedać coś, wystawić f-re
    itp. Ten sklep/serwis
    jest taki trochę specyficzny, bo to małe miasto i statystycznie
    przychodzi 2-3 klientów dziennie coś kupić i statystycznie 2-3 sztuki
    tygodniowo trafiają do naprawy. Jest dzwonek na drzwiach i żona nie
    siedzi non stop w firmie, tylko otwiera klientowi jak zadzwoni, bo tak
    jest łatwiej przy tej skali sprzedaży/usług. Nie ma kasy fiskalnej, a DG
    jest na VAT, bo paragonów idzie b. mało.

    Jak w tym przypadku powinna być sformułowana umowa - zlecenie?

    pzdr Nix

  • 22. Data: 2013-04-28 09:48:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nix wrote:

> [...]
    > itp itd. Mąż miałby prowadzić wszystkie naprawy i okazjonalnie, kiedy
    > żony nie ma poprowadzić sprzedaż, czyli stanąć za ladą, sprzedać coś,

    Tak jak to opisujesz, to jest wg mnie klasyczny przypadek osoby
    współpracujacej.
    Jak chcesz próbować przepchnąć to jako zlecenie, to musisz
    wymyślić coś konkretnego dla niego. Ale wtedy mamy już fikcję,
    bo w zleceniu mamy -dajmy na to mycie okna w holu- a robi co innego.
    Tak ja uważam, ale "róbta co chceta".

  • 23. Data: 2013-04-29 10:12:37
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-28 09:48, cef pisze:

> [...]
    > wymyślić coś konkretnego dla niego. Ale wtedy mamy już fikcję,
    > bo w zleceniu mamy -dajmy na to mycie okna w holu- a robi co innego.

    Ależ "mycie okna" to powinna być umowa o dzieło,(konkretne dzieło- okno)
    natomiast zlecenie to np. "mycie okien" czyli w przełożeniu mogłoby
    brzmieć "naprawa spawarek" -czynności w pewnym zakresie czasowym i
    mogące się powtarzać.

    pzdr Nix

  • 24. Data: 2013-04-29 19:26:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Nix wrote:

    > Ależ "mycie okna" to powinna być umowa o dzieło,(konkretne dzieło-
    > okno)

    Jeśli jesteś w stanie udowodnić, że umyte okno jest dziełem, to proszę.
    Jednak podejrzewam, że zgodnie z intencją ustawodawcy
    dziełem umycie okna nie będzie.

    natomiast zlecenie to np. "mycie okien" czyli w przełożeniu
    > mogłoby brzmieć "naprawa spawarek" -czynności w pewnym zakresie
    > czasowym i mogące się powtarzać.

    Prędzej naprawa konkretnego sprzetu będzie dziełem niż umycie okna.
    Przy takim definiowaniu czynności polecałbym Ci rezygnację
    z ustanowienia tego zlecenia, które niewiele zmienia w relacjach
    "mąż-firma żony" a obecność takiego zlecenia moze tylko sprowadzić
    kłopoty, jeśli okaże się, że zakres prac podpada pod inne tytuły.

    Do czego to zlecenie? On potrzebuje minidochodu dla banku czy po co?

  • 25. Data: 2013-04-29 19:52:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Apr 2013, Nix wrote:

> [...]
    > natomiast zlecenie to np. "mycie okien" czyli w przełożeniu mogłoby brzmieć
    > "naprawa spawarek" -czynności w pewnym zakresie czasowym i mogące się

    Zgadza się, ale IMVHO sedno problemu nie leży w tym miejscu.
    Raczej idzie o to, czy samodzielność sięgająca "pełnienia obowiązków
    właściciela" implikuje "osobę współpracującą".
    Z jednej strony, zlecenie to wykonywanie czynności prawnej.
    Z drugiej strony, pełnomocnictwo jest definiowanie odrębnie od
    zlecenia, więc pytanie czy *każde* pełnomocnictwo da się zawrzeć
    w zleceniu jest zasadne: być może nie, i przy zakresie "zastępowania
    właściciela" mamy do czynienia z prokurentem lub osobą współpracującą,
    co już byłoby powodem dla roszczeń ZUSu.

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2013-04-29 23:17:06
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-04-29 19:26, cef pisze:

> [...]
    > kłopoty, jeśli okaże się, że zakres prac podpada pod inne tytuły.
    >
    > Do czego to zlecenie? On potrzebuje minidochodu dla banku czy po co?

    Tak, naprawa konkretnego sprzętu wg mnie będzie nawet bardzo dobrym
    przykładem "dzieła" Z tym oknem to mogłoby być lekkie przegięcie :))))

    Do czego to zlecenie?

    Prozaicznie : otóż żona nie ma pojęcia o naprawie
    urządzeń spawalniczych, nie ma też uprawnień np. "elektrycznych" typu
    SEP, mąż ma i jedno i drugie.
    Mógłby robić to bez żadnej umowy, ale jak przyjdzie kontrola( obojętnie
    jaka- Inspekcja Pracy, ZUS itp. ) to co ma mąż powiedzieć jak żony w
    firmie nie będzie ? ( będzie za to mąż, który DG nie prowadzi)

    pzdr! Nix

  • 27. Data: 2013-05-02 18:49:40
    Od: Nix <v...@w...pl>

> [...]
    > właściciela" mamy do czynienia z prokurentem lub osobą współpracującą,
    > co już byłoby powodem dla roszczeń ZUSu.

    Czyli można zaryzykować stwierdzenie że im węższy zakres umowy tym
    większe szanse na to, że ZUS zaakceptuje taką umowę-zlecenie ?

    pzdr! Nix