  • 1. Data: 2002-09-19 17:55:55
    Temat: Lojalka w pracy ... ? co robic ?
    Od: "Pit" <p...@w...pl>

    witam Wszystkich,

    mam problem (i kilka osób razem ze mną) polegający na tym iż nasz Pracodawca
    wymyślił sobie, że od 1-go przyszłego miesiaca mamy podpisać umowy
    lojalnościowe tzn. takie które w przypadku zmiany pracy (niezależnie czy
    zwolnimy sie sami czy zostaniemy zwolnieni), zabraniają pod karą finansową i
    nie tylko - podejmowania pracy na podobnym lub takim samym stanowisku w
    firmie świadczacej usługi podobne lub takie same jak firma obecnego
    pracodawcy.

    Problem tkwi w tym, że płace nie należą do najwyzszych w tej firmie i
    większość osób po otrzymaniu atrakcyjniejszej propozycji zmieniłaby pracę,
    ale taka umowa to blokuje,
    a nie wyobrazam sobie sytuacji by np. specjalista ds. handlowych z 5-letnim
    doświadczeniem w kolejnej pracy był np. sekretarką lub
    programistą-informatykiem.

    Proszę o pomoc i odpowiedź na pytania :
    1/ czy pracodawca może żądać od swoich pracowników podpisania takiej umowy ?
    2/ czy może stawiac warunki, że np. jesli nie podpiszesz to wylecisz ?
    3/ czy mozna się w jakikolwiek, ale zgodny z prawem sposób wybronić od
    takiej sytuacji ?

    Z góry dzieki za pomoc
    PIT

  • 2. Data: 2002-09-19 19:53:23
    Temat: Re: Lojalka w pracy ... ? co robic ?
    Od: Beerman <b...@d...com.pl>

    Dnia Thu, 19 Sep 2002 19:55:55 +0200, uzytkownik "Pit" <p...@w...pl>
    znuzony oparl sie o klawiature i wyszlo z tego co nastepuje:

> [...]
    >nie tylko - podejmowania pracy na podobnym lub takim samym stanowisku w
    >firmie świadczacej usługi podobne lub takie same jak firma obecnego

    ROTFL. Ten wasz pracodawca ma niezle poprzewracane we lbie.

    Ale co do prawa nie powiem Ci - w sumie istnieje zasada swobody umow,
    wiec jesli ja zawrzecie bedziesz zobowiazany do jej dotrzymania
    (zobowiazanie przez zaniechanie).

    Czy umowa jest sprzeczna z jakims przepisem szczegolnym KC czy KP nie
    powiem Ci teraz, ale na pewno jest sprzeczna z naszymi ukochanymi
    "zasadami wspolzycia spolecznego" czy jak kto woli "dobrymi
    obyczajami".

    --
    _______ b...@d...com.pl ______ ___ _GG:235429___ICQ:37186302_
    \____ PGP Key ID : 0x7E9C34CA ___/ / _ )___ ___ ___,__ _ ___ ___\

  • 3. Data: 2002-09-19 19:57:24
    Od: "Pit" <p...@w...pl>

> [...]
    > powiem Ci teraz, ale na pewno jest sprzeczna z naszymi ukochanymi
    > "zasadami wspolzycia spolecznego" czy jak kto woli "dobrymi

    Mało pocieszające wieści masz dla mnie, ale dzięki i za to.
    Pit.

  • 4. Data: 2002-09-19 20:06:05
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Beerman napisa_(a):
> [...]
    > powiem Ci teraz, ale na pewno jest sprzeczna z naszymi ukochanymi
    > "zasadami wspolzycia spolecznego" czy jak kto woli "dobrymi

    Ciekawe...
    kodeks pracy - Dział IV, Rozdział IIa - Zakaz konkurencji

    KG

  • 5. Data: 2002-09-19 21:52:35
    Od: "Wojti" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Pit" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2/ czy może stawiac warunki, że np. jesli nie podpiszesz to wylecisz ?
    > 3/ czy mozna się w jakikolwiek, ale zgodny z prawem sposób wybronić od

    Ad. 1) Może - Obecnie nazywa się to umową o zakazie konkurencji i jest
    regulowane przez art. 101 (1) - 101 (4) Kodeksu Pracy. Ale musi wypłacać
    odszkodowanie przez okres obowiązywania takiej umowy.
    Ad. 2) Z punktu widzenia przepisów prawa pracy nie może, ale w praktyce
    zawsze znajdzie się powód do zwolnienia. Można oczywiście w takim wypadku
    pozwać go do sądu pracy, tylko że postępowanie długo trwa, nie mówiąc już o
    skutkach pozaprawnych.
    Ad. 3) Można się nie zgodzić. Jak sama nazwa wskazuje jest to UMOWA, czyli
    ZGODNE oświadczenie woli obu jej stron. Jednak w przypadku poważnego brania
    pod uwagę odmowy podpisania takiej umowy, radziłbym udać się po poradę do
    radcy prawnego co do sposobu poczynienia takiego kroku.

    Pozdrawiam
    Wojti

  • 6. Data: 2002-09-19 22:23:12
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 19 Sep 2002 19:55:55 +0200, "Pit" <p...@w...pl>
    zakodował:

> [...]
    >nie tylko - podejmowania pracy na podobnym lub takim samym stanowisku w
    >firmie świadczacej usługi podobne lub takie same jak firma obecnego

    Art. 101.1. Par. 1. W zakresie okre?lonym w odrębnej umowie, pracownik
    nie może prowadzić działalno?ci konkurencyjnej wobec pracodawcy ani
    też ?wiadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na
    rzecz podmiotu prowadz?cego tak? działalno?ć (zakaz konkurencji).

    Art. 101.2. Par. 1. Przepis {art. 101.1 Par. 1} stosuje się
    odpowiednio, gdy pracodawca i pracownik maj?cy dostęp do szczególnie
    ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
    szkodę, zawieraj? umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku
    pracy. W umowie okre?la się także okres obowi?zywania zakazu
    konkurencji oraz wysoko?ć odszkodowania należnego pracownikowi od
    pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów Par. 2 i 3.
    Par. 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w Par. 1, przestaje
    obowi?zywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa
    przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniaj?cych
    taki zakaz lub nie wywi?zywania się pracodawcy z obowi?zku wypłaty
    odszkodowania.
    Par. 3. Odszkodowanie, o którym mowa w Par. 1, nie może być niższe od
    25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku
    pracy przez okres odpowiadaj?cy okresowi obowi?zywania zakazu
    konkurencji; odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W
    razie sporu o odszkodowaniu orzeka s?d pracy.

    I chyba wszystko jasne?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775