  • 1. Data: 2007-07-31 08:45:09
    Temat: Kredyt dla małej wspólnoty - czy jedna osoba może wyłożyć gotówkę?
    Od: "Marcin [3M]" <m...@l...pl>

    Witam.
    Mała wspólnota chce zacięgnąć kredyt (dla wspólnoty) na remont. Jeden z
    członków woli zapłacić gotówką - aby uniknąć kosztów. Jaku podejść do
    tematu/uchwały, aby ta jedna osoba mogła wyłożyć gotówkę i mieć spokój ze
    spłatą.
    Dla uściślenia - indywidualne kredyty dla pozostałych członków raczej nie
    wchodzą w rachubę.

    Pozdrawiam

    Marcin [3M]

  • 2. Data: 2007-07-31 16:11:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jul 2007, Marcin [3M] wrote:

> [...]
    > członków woli zapłacić gotówką - aby uniknąć kosztów. Jaku podejść do
    > tematu/uchwały, aby ta jedna osoba mogła wyłożyć gotówkę i mieć spokój ze

    Uwaga, gdybam :)

    Tezy:
    - współwłaściciele są zobowiązani do "wspólnego łożenia"
    - ale odpowiadają SOLIDARNIE
    - a to oznacza że zapłata przez dowolnie wybranych współwłaścicieli jest
    "prawidłowe" - roszczenie może być skierowane do KOGOKOLWIEK i sam
    fakt że ów "ktokolwiek" (ze współwłaścicieli) je pokryje, nie powoduje
    IMO powstania "umowy" (to ważne ze względu na podatki :))
    - jednak nie może ono polegać na "darowaniu" zobowiązania (ja wiem,
    że nie ma takiego zamiaru, ale tego elementu nie mozna pominąć
    w rozważaniu)

    Na mój gust - sam fakt "wyłożenia" nie jest w takim przypadku pożyczką.
    Ktoś podyskutuje? :)

    A żeby sprawę "powójnie utopić", ja bym wziął od reszty współwłaścicieli
    coś takiego jak... weksle :)
    Primo - jak najbardziej mogą to być "zwykłe weksle", które jak prawo
    wekslowe wskazuje, nie będąć "poręczeniowymi" nie są niczym innym niż
    właśnie weksle, czyli "prywatne pieniadze", w szczególności - nie są
    pożyczką :), nie są również poręczeniem.
    Secundo - mamy tak załatwioną w miarę skutecznie sprawę skutecznej
    egzekucji na wypadek jakby jeden z drugim "zapomniał" o swoim
    zobowiązaniu :>

    Wada: nie bardzo widzę możliwość spłacania weksli "zwykłych"
    ratami. Ale można tych weksli nawystawiać powiedzmy po 1000 zł
    parę sztuk...
    Pisząc "zwykłych" mam na myśli że takich bez zastrzeżeń, deklaracji
    i umów - takich, że ktokolwiek może je komukolwiek zbyć, nie wyłączająć
    połknięcia ich, w roli majątku, przez komornika który może przyjść po
    CAŁĄ wartość z weksla.
    Oczywiście na wekslu może być termin zapłaty, co zabezpieczy przed tym
    że w razie jakiejś "wpadki" z wekslem ktoś przyjdzie znienacka
    "na jutro poproszę całą kwotę" :>

    > Dla uściślenia - indywidualne kredyty dla pozostałych członków raczej nie
    > wchodzą w rachubę.

    OKi.
    Ciekaw jestem krytyki :)
    Ale jak piszę wyżej - IMHO "zapłacenie zobowiązań współwłaścicieli"
    przez jednego z nich NIE JEST pożyczką!
    Nie wymaga więc ŻADNYCH kroków podatkowych czy prawnych - poza
    zabezpieczeniem sobie skutecznej drogi do egzekucji swojego prawa
    (do "odzyskania" części przypadającej na innych) przez tego kto
    zapłacił.

    Kto przeciw?

    A do Ciebie:
    http://weksel.pl/
    http://groups.google.pl/groups?num=100&as_oq=weksel+
    weksle+weksla+wekslem&as_ugroup=*.prawo

    Zwróć uwagę na komentarze - "zwykły" weksel, ktoremu nie można przypisać
    właściwości "gwarancyjnej", jest traktowany jak PIENIĄDZ.
    Wydanie pieniędzy za pieniądze nie jest zaś pożyczką - jak ktoś daje
    złotówki i bierze dolary, to przecie nie bierze pożyczki.
    I to jest ODDZIELNE pole do zablokowania głupich pomysłów "Pan im
    udzielił pożyczki" :)

    pzdr, Gotfryd