    Temat: Re: Korelacja
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:02, Olin pisze:

    > Nie wiem, z kim dochodziłeś do porozumienia, ale na pewno nie ze mną.
    > Energia nie musi być skwantowana.
    >
    > Że zacytuję:
    > "Jesteś tak nudny i odporny na argumenty
    > jak upośledzony sebastian z budowy, który nie może zrozumieć że jak
    > flaszkę wypił, to już jej nie ma."

    No i za długo się fajnie dyskutowało...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1312. Data: 2022-04-27 14:12:32
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 27 Apr 2022 14:02:06 +0200, Shrek napisał(a):

    > muszą być inne czynniki nie tylko szczepienia.

    Przy czym dla IV fali R^2 wyszedł ~0.77, więc na te 'inne czynniki' za dużo
    nie zostało.
    https://drive.google.com/file/d/1K9fPdDtNLLLopgByvUV
    cayCpclOe0xIH/view

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 1313. Data: 2022-04-27 14:13:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 12:42:23 +0200, Shrek wrote:
> [...]
    adza-obostrzenia-jak-gospodarczo-sprawdza-sie-model-
    szwedzki/en8fdw1

    > I jak wyszli finalnie - lepiej czy gorzej niż polska?

    Finalnie wyszli .. do jesieni 2021 u nich 15 tys zgonow, w Polsce 77
    tys, wiec troche lepiej, bo tam 10mln luda mieszka.

    Do dzis - u nich 18.7 tys, u nas 115k ... szczepic sie jednak
    należało?

    Ale nie wiem czy to dobre porównanie, bo tam inne geny, inny klimat,
    inna sluzba zdrowia ... ale przeciez PKB nie koreluje :-)

    I dla porownania Norwegia:
    ~900 ofiar do jesieni i 2871 do dzis.

    A tam ludzi dwa razy mniej niz w Szwecji.
    Geny takie same, klimat ... chyba podobny, sluzba zdrowia chyba tez.

    No i wnioski, jakie chcialoby sie wyciągnac:
    -Norwegia to lepiej zrobila ...
    -szczepionki ... no wlasnie - nie działaja, skoro w Norwegii przez
    ostatnie pół roku ofiar smiertelnych bylo dwa razy wiecej niz przez
    całą wczesniejszą pandemie
    -czy odwrotnie - przez pół roku w Norwegii 2 tys ofiar, w Szwecji 3
    tys, przy dwukrotnie wiekszej populacji. I teraz sprawdzic
    wyszczepienie obu krajów :-)

    A moze po po prostu - osobniki nieodporne zejsc muszą, moga w
    pierwszym kwartale pandemii, mozna lockdown zrobic, to będą schodzic
    poźniej ... i szczepionka nie pomoże?

    > Czy to polska jest
    > liderem w lace z pandemią czy może liderem w nadmiarowych zgonach? Tak
    > wiem - meksyk nas wyprzedził.

    Ale jak w Szwecji z tymi nadmiarowymi?
    A w Norwegii?

    ,szwecja-dobrowolne-restrykcje-nie-sprawdzily-sie

    > Dobrze że polska poradziła sobie wzorowo i u nas podobnego zjawiska nie
    > zaobserwowano. No ale w szwecji nie miali takich fachowców - zaraz... To
    > nie ty pisałeś, że nasi fachowcy to nie fachowcy tylko dobrozmianowcy?

    > Na szczęście naszych nie stać - a nie wróć - też jeżdzili. A - to nie
    > wtedy jakoś zaczęła się oficjalnie pandemia?

    No wlasnie jakos tak wtedy, wiec nie bardzo mial rząd co robic.

    Tylko ... Szwedzi u siebie mało sniegu maja, ze w Alpy jezdzą?
    Czy wino tanie, wiec sie oplaca poleciec :-)

    > Hmmm. Na szczęście u nas przetestowali 100% obywateli więc u nas tak nie
    > było:P

    Tak jest :-)

    Ale przypominam, ze Mateusz przymknął nam wtedy granicę, co nas
    uchroniło :)
    Juz bez usmieszku - chyba naprawde troche pomogło, bo wirusa było
    wtedy u nas malo, wiec jak nie przywozili wiecej, to sie wolno
    rozwijal.
    Ale ze komu zgon pisany ... w kolejnych falach sie wyrównało ?

    > NIe może być. Nasze zapewne były "narodowe".

    O ile w ogole byli to w stanie wtedy stwierdzic, bo chyba były tylko
    testy na "wirusa z Wuhan" ..

    > Coż a odmienny obraz niż w polsce:P

    > Na szczęscie gdzie indziej nie było wzrostu zachorowań i panemi
    > skończyła się w maju 2020;) Emotka na wszelki wypadek wstawiam:P

    No ale czyz nie pisałes, ze jakby rząd zamknąl wszystkich emerytów ...

    Niemcy ponoc tez jakos podobnie mieli - staruszków dosięgło.

    > Na szczęscie na całym świecie było inaczej i tam pandemia została
    > zduszona w zarodku:P

    No ale - do czerwca 2020, w Szwecji ~5600 ofiar, w Norwegii 250.
    Jest róźnica.

    > No i?

    No i skutki widac - w kolejnej falii liczba ofiar w Szwecji sie
    podwoila, a w Norwegii potroiła :-)

    J.

  • 1314. Data: 2022-04-27 14:25:43
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 27.04.2022 o 13:42, Shrek pisze:

    > No jest - jakby było to by się pandemia skończyła. Ale zamknięcie reszty
    > gospodarki też nic na korzyść nie zmienia.

    A gdzie zamknięto całą gospodarkę?

    > Przecież pandemia zaczęła się w marcu. Na jakiej podstawie ludzie mieli
    > nie jechać na przełomie stycznia i lutego,

    Możemy oczywiście rozmieniać się na drobne i roztrząsać, czy większą
    pandemię powoduje wyjazd na narty w lipcu na Kilimandżaro, czy imieniny
    u cioci w styczniu na Majorce, ale jakbyśmy się mocno nie rozmieniali,
    to nic nie zmieni tego, że ludzie ani nie są rozsądni, ani się nie będą
    samoograniczać, więc w jakiś sposób trzeba ich do tego zachęcić.
    Naczelny szur tej grupy dyskusyjnej oczywiście nadal proponuje apele do
    sumień ludzkich i rozsądku, tak jakby zapomniał, bo pewnie faktycznie
    zapomniał, że apele nie działają (tak jak nie może się nadziwić, czemu
    zastąpiono znane leki na covid innymi lekami - tego nawet z litości nie
    skomentuję).
    A co ty proponujesz zamiast apeli do rozsądku i samoograniczania, skoro
    już wiesz, że to nie działa?

    > Ty naprawdę masz problem z oceną podstawowych informaji. Jako argument
    > za skutecznością lokdałnu podajesz przykład szwecji, gdzie lokdałnu nie
    > była a skończyło się tak samo

    A te limity zgromadzeń, czy ograniczenia godzin otwarcia lokali
    gastronomicznych zrobili tylko dla grup ryzyka? Dlaczego nie tylko?

    https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/szwecja-wp
    rowadza-przepustki-covidowe/6dmxj96

    https://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/8114368
    ,szwecja-lockdown-koronawirus-covid-19-obostrzenia-m
    aseczki.html

    "Jeśli zajdzie potrzeba, nie cofniemy się przed zamknięciem
    społeczeństwa - oświadczył pod koniec lutego premier Stefan Loefven. W
    marcu w związku z ponownym wzrostem liczby zachorowań na Covid-19 i fali
    zakażeń koronawirusem zmniejszono limit osób mogących przebywających
    jednocześnie w sklepach, skrócono godziny otwarcia restauracji i
    zakazano serwowania alkoholu wieczorami. Pierwsze poważne restrykcje
    wymierzono w centra handlowe. W miejscach publicznych może spotykać się
    maksymalnie osiem osób."

    Ten zakaz serwowania alkoholi, to jak rozumiem tylko emerytów? Czy nie
    tylko?
    Tylko osiem osób? Dla ludzi, którzy nie są w grupie ryzyka? No jak tak
    można, przecież to bez sensu.

    https://www.rp.pl/diagnostyka-i-terapie/art8724721-s
    zwecja-wprowadza-najostrzejsze-jak-dotad-obostrzenia

    "Obywatelom zalecono zakładanie maseczek w środkach transportu
    publicznego i zamknięto część zakładów pracy."

    Pewnie zamknięto tylko zakłady pracy chronionej, w których pracują tylko
    emeryci i ludzie z grupy ryzyka?
    Czy nie tylko? No i nachuj nosić maseczki, które bardziej szkodzą niż
    pomagają?

    "W ramach nowych obostrzeń zamknięte będą siłownie, baseny, biblioteki i
    część zakładów pracy."

    Siłownie? Pojebało ich? Czy może tylko te, do których przychodzą emeryci?

    Cały świat oszalał, nawet Szwecja, tylko ty jeden masz rację. No i
    oczywiście szury, bo ty przecież nie jesteś szurem.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 1315. Data: 2022-04-27 14:31:00
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 27 Apr 2022 14:09:43 +0200, Shrek napisał(a):

    > się fajnie dyskutowało

    Zależy komu.

    Na wykresie masz ciągłe widmo hamowania i dyskretne linie w jednym dla
    lampy rentgenowskiej:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Promieniowanie_charakt
    erystyczne

    A tu widmo neutronów z rozszczepienia U-235.
    http://www.if.pw.edu.pl/~pluta/pl/dyd/mtj/zal00/Zber
    ecki/wykresy/w1.gif

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 1316. Data: 2022-04-27 14:40:40
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:13, J.F napisał:

> [...]
    >
    > Finalnie wyszli .. do jesieni 2021 u nich 15 tys zgonow, w Polsce 77
    > tys, wiec troche lepiej, bo tam 10mln luda mieszka.

    a jak weźmiemy "zgony nadmiarowe" porównamy?

    > I dla porownania Norwegia:
    > ~900 ofiar do jesieni i 2871 do dzis.
    >
    > A tam ludzi dwa razy mniej niz w Szwecji.
    > Geny takie same, klimat ... chyba podobny, sluzba zdrowia chyba tez.

    a porównanie zgonów nadmiarowych?

> [...]
    > -czy odwrotnie - przez pół roku w Norwegii 2 tys ofiar, w Szwecji 3
    > tys, przy dwukrotnie wiekszej populacji. I teraz sprawdzic

    sprawdzić też zgony nadmiarowe, bo na politykę lockdownową miało to wpływ.

> [...]
    > rozwijal.
    > Ale ze komu zgon pisany ... w kolejnych falach sie wyrównało ?

    a gdzie było tego wirusa dużo? Słynne włochy - wystarczyło inny region
    rozmawiam z osobą tam mieszkającą latem 2020 roku i on nie znał nikogo
    kto by zachorował na C19 w owym czasie od marca do lipca. Więc po prostu
    były to co najwyżej jakieś ogniska... Nie był to wtedy tak powszechny
    wirus nigdzie.

    > O ile w ogole byli to w stanie wtedy stwierdzic, bo chyba były tylko
    > testy na "wirusa z Wuhan" ..

    Testy ogólnie okazały się największą ściemą w całym tym cyrku.

    > No ale czyz nie pisałes, ze jakby rząd zamknąl wszystkich emerytów ...

    no zamknął tych w domach starców i to był ten błąd Szwedów... Zamknięci
    najbardziej narażeni skupieni na małej przestrzeni, a jednocześnie
    najbardziej zagrożeni, przestraszeni. Więc tak to był błąd.

    > No ale - do czerwca 2020, w Szwecji ~5600 ofiar, w Norwegii 250.
    > Jest róźnica.

    > No i skutki widac - w kolejnej falii liczba ofiar w Szwecji sie
    > podwoila, a w Norwegii potroiła :-)

    no to chyba raczej słabo widać, skoro tam gdzie restrykcje były większe
    ilość ofiar się potroiła....

    --
    http://zrzeda.pl

  • 1317. Data: 2022-04-27 14:42:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:12, Olin pisze:

    > Przy czym dla IV fali R^2 wyszedł ~0.77, więc na te 'inne czynniki' za dużo
    > nie zostało.
    > https://drive.google.com/file/d/1K9fPdDtNLLLopgByvUV
    cayCpclOe0xIH/view

    No i fajnie. Czwarta fala to to co porównujesz delte z omicronem?
    Rozumiem, że jakoś znormalizowałeś różnice w szcztach fal między różnymi
    krajami?

    No i jaka jest różnica procentowa w zgonach na 100mln dla powiedzmy
    całości obecnej fali - większa niż jakieś 20-30%? To jak to wytłumaczysz
    skoro różnica w wyszczepieniu to powiedzmy 30% a skutecznośc w
    zapobieganiu zgonom powiedzmy 70? Bo to że szczepionka zmniejsza o 70%
    szanse zgonu jestem skłonny zaakceptować bez zastrzeżeń.

    Mamy 60% zaszczepionych UK Wielka brytania 80% - bniżmy nam do 50% bo
    część "pełną dawką" - choć teoretynie powinna działać z pelną mocą ale
    niech będzie.

    50% PL jak i UK jest zaszczepionych - tą grupą się nie zajmujemy - bo
    jest tak samo
    Kolejna 20% jest niezaszczepione zarówno w PL jak i UK - znów tą grupą
    się nie zajmujemy.
    Zostaje 30% zaszczepionych w UK, które nie są zaszczepione w PL. Chroni
    ich szczepienie przeciw zgonom ze skutecznością 70%. 30%*70%=21%.

    21% - tyle więcej zgonów będziemy mieli (a raczej powinniśmy mieć) w
    polsce na milion obywateli wynikających ze szczepionki w stosunku do UK.

    Wchodzę na https://ourworldindata.org/covid-deaths - Uk i PL i... oczom
    nie wierzę.

    W szczytowym okresie Polska 12.2 Uk 1,84. 650% - za duża różnica, żeby
    to wytłumaczyć szczepionkami chyba że istnieja jakaś mityczna odpornośc
    stadna w zgonach, której nie widać w zachorwaniach.

    Ale to jeszcze nic - okazuje się że ta ogromna różnica zmalała
    gwałtownie prawie do zera w styczniu (mityczny omicron) potem odbiła już
    w znacznie mniejszy stopniu (6,6:2,2 (już tylko równie 300%), zrównała
    się 30 marca... po czym - obecnie UK ma osiem razy więcej zgonów na łba
    (4,82:0,42) - UK ma ponad 1000% więcej zgonów niż PL! I co teraz
    szerloku? Mam swoją szurską teorię ale się podzielę jak podasz swoje
    wyjaśnienie:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1318. Data: 2022-04-27 14:47:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:25, Kviat pisze:

    > A gdzie zamknięto całą gospodarkę?

    Nigdzie - tak sobie żartowali. Nawet lasy zamknęli żeby podkreślić wagę
    dowcipu. Będziesz mnie za słówka łapał?

    > Możemy oczywiście rozmieniać się na drobne i roztrząsać,

    Ale to nie są słówka - ty jako przykład nieodpowiedzialności ludzi w
    czasie pandemii podajesz, że pojechali dwa miesiące wcześnie do austrii,
    gdzie też nie było pandemii:P

    > A co ty proponujesz zamiast apeli do rozsądku i samoograniczania, skoro
    > już wiesz, że to nie działa?

    Zebyś zachował rozsądek i nie oczekiwał że ludzie nie pojadą na ferie,
    bo za dwa miesiące ma wybuchnąć pandemia?

    > A te limity zgromadzeń, czy ograniczenia godzin otwarcia lokali
    > gastronomicznych zrobili tylko dla grup ryzyka? Dlaczego nie tylko?

    No nie - ale zrobili to na zancznie mniejszą skalę i nic to nie zmieniło.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1319. Data: 2022-04-27 14:57:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-27, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > Dlaczego?

    Masz rację, nie przy każdym. Można sobie w końcu wyobrazić, że coś się
    dzieje na tyle łagodnie, że mamy albo jakieś odpychanie, albo zmienia
    się częstotliwość wibracji, rotacji, czego tam chcemy, więc pewnie
    energia kinetyczna.

    --
    Marcin

  • 1320. Data: 2022-04-27 15:06:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.04.2022 o 14:13, J.F pisze:

> [...]
    > -czy odwrotnie - przez pół roku w Norwegii 2 tys ofiar, w Szwecji 3
    > tys, przy dwukrotnie wiekszej populacji. I teraz sprawdzic

    Wnioski są takie, że zależy to od znaczącej ilości czynników i
    porównywanie na pałę niewiele mówi.

    > Ale jak w Szwecji z tymi nadmiarowymi?
    > A w Norwegii?

    NIe wiem - pamętam - meksyk, my i długo nic.

    > No wlasnie jakos tak wtedy, wiec nie bardzo mial rząd co robic.

    NIe mam pojęcia - to kwiatka argument.

    > Tylko ... Szwedzi u siebie mało sniegu maja, ze w Alpy jezdzą?
    > Czy wino tanie, wiec sie oplaca poleciec :-)

    Nie wiem:P

    > Ale przypominam, ze Mateusz przymknął nam wtedy granicę, co nas
    > uchroniło :)

    Taa. Organizował koronaparty na okęciu i nakazywał kwarantanne ale po
    powrocie do swoich miasteczek na własną rękę (zwykle komunikacją zbiorową):P

> [...]
    > rozwijal.
    > Ale ze komu zgon pisany ... w kolejnych falach sie wyrównało ?

    Dokładnie. Na dłuższą metę się wyrównywało. Cały myk z lokdałnami
    sporwadzał się nie do ograniczenia zgonów jako takich a do ochrony
    służby zdrowia przez paraliżem przez ciężkie przypadki na raz.

    > O ile w ogole byli to w stanie wtedy stwierdzic, bo chyba były tylko
    > testy na "wirusa z Wuhan" ..

    Np przecież że nie zrobiliśmy sobie własnego narodowego wirusa w
    narodowym labie do robienia wirusów:P

    > No ale czyz nie pisałes, ze jakby rząd zamknąl wszystkich emerytów ...

    Napisałem że jak już zamykać to właśnie emerytów. Rząd "zamknął"
    wszystkich pozostałych, bo dla emerytów nic się nie zmieniło - poza tym,
    że ich do lekarza nie wpuszczali:P

    > Niemcy ponoc tez jakos podobnie mieli - staruszków dosięgło.

    Żadna niespodzianka - wszędzie umierali głównie ci z grup ryzyka.
    Dlatego zamykanie pozostałych było bez większego sensu.

    > No ale - do czerwca 2020, w Szwecji ~5600 ofiar, w Norwegii 250.
    > Jest róźnica.

    No jest - próbka niewielka - jak się finalnie skończyło? Obstawiam, że
    norwegia też lepiej wyszła? W szwecja bardzie zurbanizowana?

    > No i skutki widac - w kolejnej falii liczba ofiar w Szwecji sie
    > podwoila, a w Norwegii potroiła :-)

    Czyli nic konkretnego.

    --
    Shrek