  • 1. Data: 2008-10-26 14:54:59
    Temat: KRD a zaistniala sytuacja
    Od: kots <k...@g...com>

    Witam,

    Jest sobie skrzyzowanie z sygnalizacja swietlna:
    dwa pasy: lewy z nakazem jazdy w lewo (znak umieszczony nad swiatlami +
    znaki poziome), pas prawy z nakazem jazdy w prawo lub prosto (znaki
    poziome + pionowe).
    Dla kazdego pasa istnieje "niezalezny" system sygnalizacji.
    Na lewy pasie ustawia sie samochód, po czym zapala sie swiatlo zielone
    samochod rusza z zamiarem skretu w lewo jest juz w czasie skretu po czym
    zauwaza ze samochody z naprzeciwka takze ruszaja (trwa to ok 2s).
    Zakladamy ze doszlo do kolizji (w bok skrecajacego w lewo wjechal
    samochod jadacy prosto), kto w takim przypadku jest winien. Zakladamy ze
    oznaczenia poziome, pionowe, sygnalizacja byla identyczna dla obu
    kierunków ruchu. Jednak nie bylo danego znaku Ustap pierwszenstwa czy
    innego tego typu. Kto jest winien.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-26 15:03:51
    Temat: Re: KRD a zaistniala sytuacja
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "kots" <k...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > poziome + pionowe).
    > Dla kazdego pasa istnieje "niezalezny" system sygnalizacji.

    Czyli tak zwany wydzielony lewoskręt? Nie ma możliwości aby paliło się
    zielone światło w kształcie strzałki w lewo a dla pojazdów z przeciwka
    światło zielone na wprost.

    > Jednak nie bylo danego znaku Ustap pierwszenstwa czy innego tego typu.

    Światła wykluczją działanie tego typu znaków i tak.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 3. Data: 2008-10-26 15:47:21
    Od: kots <k...@g...com>

    Nostradamus pisze:

    > Czyli tak zwany wydzielony lewoskręt? Nie ma możliwości aby paliło się
    > zielone światło w kształcie strzałki w lewo a dla pojazdów z przeciwka
    > światło zielone na wprost.

    Nie...Zakladamy ze strzalki nie bylo, jednak dla kazdego pasa byla
    osobna sygnalizacja - nad swiatlem zielonym istnieje znak nakaz jazdy w
    lewo na prawym pasie niewiadomo jakie bylo. Ale prze jakis czas pewnie
    inne niz dla lewego - samochody jechaly na wprost kiedy na lewym staly.

    Czyli generalnie jest to mozliwe

  • 4. Data: 2008-10-26 19:06:08
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    kots pisze:

> [...]
    > lewo na prawym pasie niewiadomo jakie bylo. Ale prze jakis czas pewnie
    > inne niz dla lewego - samochody jechaly na wprost kiedy na lewym staly.

    No to chyba masz problem ze znajomoscia przepisow. Jesli nie bylo
    strzalki kierunkowej to wina bedzie skrecajacego, poniewaz zielone
    swiatlo dalo mu prawo tylko do wjazdu za sygnalizatora a nie do
    pierwszenstwa przejazdu.

    Jacek Kustra

  • 5. Data: 2008-10-26 19:08:03
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    kots pisze:

    > Czyli generalnie jest to mozliwe

    Moze rozrysuj to skrzyzowanie i pokaz. Dla mnie ewidentna wina
    skrecajacego, bo jesli nie mial strzalki kierunkowej to jego
    sygnalizacja tylko i wylacznie zezwalala mu na wjazd za sygnalizator a
    nie na bezkolizyjny przejazd przez skrzyzowanie.
    Jacek Kustra

  • 6. Data: 2008-10-26 19:26:54
    Od: "raB" <r...@g...pl>

> [...]
    > oznaczenia poziome, pionowe, sygnalizacja byla identyczna dla obu
    > kierunków ruchu. Jednak nie bylo danego znaku Ustap pierwszenstwa czy

    hej!
    miałeś zielone światło (już napisałeś, że nie był to sygnalizator
    kierunkowy), zatem mogłeś wjechać za sygnalizator, a dalej to już Cię
    obowiązuje PORD:
    art. 25 pkt 1 "Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    najdeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z
    kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo."
    co tutaj nie jest jasne?
    pozdrawiam
    raB

    P.S. kots - masz pj?

  • 7. Data: 2008-10-26 20:53:36
    Od: "Fotelik" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawym pasie niewiadomo jakie bylo. Ale prze jakis czas pewnie inne niz
    > dla lewego - samochody jechaly na wprost kiedy na lewym staly.

    Jeśli światło dla skręcającego w lewo jest zieloną strzałką a nie okrągłym
    całym zielonym światłem to winni drogowcy
    Jeśli światło dla wszystkich jest takie samo czyli na sygnalizatorze nie ma
    kierunków a kierunki pasa wyznaczają tylko strzałki pod sygnalizatorami
    świetlnymi to wina skecającego w lewo.
    Foti

  • 8. Data: 2008-10-27 06:01:26
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>