  • 11. Data: 2011-03-29 15:30:24
    Temat: Re: Jak wystawić weksel??
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-29 17:21, Regand pisze:

    > A to, ze pracownik odpowiada jedynie do wysokosci 3 krotnosci swojej
    > pensji to jest tobie znane?

    W innym poście pisze o "zleceniobiorcy", więc może to wcale nie taki
    pracownik jak go malują :)

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2011-03-30 02:28:50
    Od: " ąćę" <j...@N...gazeta.pl>

    www.fig-biuro.pl/index.php/prawo-wekslowe

    -----

  • 13. Data: 2011-03-30 08:00:02
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > W innym poście pisze o "zleceniobiorcy", więc może to wcale nie taki
    > pracownik jak go malują :)

    To nie pracownik w świetle przepisów prawa pracy ale zleceniobiorca. Mam jeszcze
    pytanie dodatkowe do fachowca;) Mianowicie czy wierzycielem takiego weksla może
    być np spółka cypryjska? Właścicielem tej spółki jest rezydent naszego kraju ale
    prowadzi on DG na Cyprze z kontrahentami z Polski...

    Pzdr

  • 14. Data: 2011-03-30 08:15:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 10:00, M pisze:

> [...]
    > takiego weksla może być np spółka cypryjska? Właścicielem tej spółki
    > jest rezydent naszego kraju ale prowadzi on DG na Cyprze z kontrahentami

    Wierzycielem (remitentem) może być spółka cypryjska. Niech jednak
    wystawca wystawi weksel z miejscem wystawienia i miejscem płatności w
    Polsce, aby nie było wątpliwości, że będzie miała zastosowanie polska
    ustawa wekslowa.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2011-03-30 10:22:06
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Liwiusz wrote:

    > W takim przypadku powinno się sporządzić "deklarację". Najczęstszy
    > błąd przy wekslu in blanco, popełniany nawet przez "poważne" banki i
    > zakłady ubezpieczeń, jest opisany tutaj:
    > http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

    Wiesz co, już kiedyś widziałem tę Twoją stronę, ale nigdy nie miałem
    potrzeby się wczytywać.

    Teraz tak przeczytałem zupełnie z ciekawości - i gratulacje. Masz
    rzadki dar pisania prosto o skomplikowanych rzeczach.

    Nie wiem jaki masz interes w prowadzeniu tej strony - ale niezależnie
    od tego czy na tym zyskujesz coś więcej niż tylko satysfakcję, duże
    piwo dla Ciebie, za to że Ci się chce.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 16. Data: 2011-03-30 13:52:32
    Od: "M" <m...@w...pl>

    > Jak widać nie wszystko :)

    No chyba rzeczywiście nie wszystko;) Mam jeszcze jedną sprawę - weksel dzisiaj
    podpisał mój dłużnik i teraz tak. Jeśli nie będzie mi regulował długu ani go nie
    odpracuje to jak mam dokonać tego:

    2. Przedstaw weksel do zapłaty
    Należność z weksla jest długiem odbiorczym, a nie oddawczym, co oznacza, że
    dłużnik ma zapłacić za przedstawiony mu w miejscu płatności weksel. Jeśli weksel
    nie zostanie przedstawiony do zapłaty, nie możesz żądać odsetek karnych.

    Czy mam mu wysłać jakieś pismo, że wzywam go do zapłaty kwoty z weksla? Czy
    muszą go dorwać osobiście? Jak to zrobić najbardziej bezboleśnie - bo wiadomo,
    że facet jak mi nie zapłaci to będzie mnie unikał...

  • 17. Data: 2011-03-30 15:44:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 15:52, M pisze:

    > Czy mam mu wysłać jakieś pismo, że wzywam go do zapłaty kwoty z weksla?
    > Czy muszą go dorwać osobiście? Jak to zrobić najbardziej bezboleśnie -
    > bo wiadomo, że facet jak mi nie zapłaci to będzie mnie unikał...

    Tak, żeby to ładnie formalnie wyglądało, to w dniu płatności należy iść
    do dłużnika, okazać mu weksel "wraz z wyraźnym lub dorozumianym
    wezwaniem do zapłaty i na gotowości wydania (przy zapłacie) weksla
    pokwitowanego przez posiadacza" :)

    Jeśli jest to weksel in blanco, to w zwyczaju jest wysłać wcześniej
    wezwanie, że weksel został uzupełniony na taką kwotę i z takim terminem
    płatności.

    Nieraz wierzyciele wycwaniają się w ten sposób, że wcale nie chcą szukać
    dłużnika i mu okazywać weksla, tylko ustalają w umowie wekslowej, że
    miejscem płatności weksla będzie miejscowość i adres remitenta. Wówczas
    nawet jak dłużnik się nie pofatyguje, aby być na okazaniu, to uznaje
    się, że miał możliwość zapoznania się z treścią weksla i okazanie jest
    prawidłowe (analogicznie jakby poszło się do dłużnika, a ten nie
    otworzyłby drzwi - okazanie wówczas też jest skuteczne).

    Jeśli takie "okazanie w siedzibie remitenta" wyraźnie wynika z zawartej
    umowy, to od biedy można uznać je za prawidłowe :)

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2011-03-30 15:48:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-30 12:22, Massai pisze:

> [...]
    > rzadki dar pisania prosto o skomplikowanych rzeczach.
    >
    > Nie wiem jaki masz interes w prowadzeniu tej strony - ale niezależnie

    Zaczęło się od głębokiego zainteresowania tematem z mojej strony i tak
    trwa nadal, poza tym weksel naprawdę jest przydatnym narzędziem, lepszym
    niż stosowane obecnie analogicznie sposoby (np. faktury z odroczonym
    terminem płatności, umowy pożyczki itp.), dlatego nie ma żadnych
    przeszkód, aby weksle były stosowane od zwykłego pracownika (który
    wekslem sobie uruchamia kredyt w swoim sklepie), a na wielkich
    korporacjach kończąc.

    Dzięki za dobre słowo :)

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2011-03-30 15:53:42
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem jaki masz interes w prowadzeniu tej strony - ale niezależnie
    > od tego czy na tym zyskujesz coś więcej niż tylko satysfakcję, duże

    Może on jest windykatorem od weksli akurat, więc taka strona jest przydatna.

    --
    animka

  • 20. Data: 2011-03-30 16:50:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (30.03.2011 17:48), Liwiusz wrote:
    > , dlatego nie ma żadnych przeszkód, aby weksle były stosowane od
    > zwykłego pracownika (który wekslem sobie uruchamia kredyt w swoim sklepie),

    No może poza tymi że powszechna śwadomość na temat weksli jest zerowa i
    prawie każdy kto usłyszy że ma wystawić weksel w kontekście innym niż
    np. bankowy, po prostu zrezygnuje z transakcji.

    p. m.