  • 21. Data: 2024-06-26 12:38:08
    Temat: Re: I znowu prokuratura szuka paragrafu
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2024 o 12:07, J.F pisze:
    > Ale wiesz, ze w BPN biwakowanie jest dozwolone tylko na wyznaczonych
    > miejscach?
    Po pierwsze Bieszczady, to nie tylko BPN. Po drugie tych miejsc
    wyznaczonych jest sporo. Po trzecie można podejść do właściciela terenu
    i poprosić o zgodę. Jak po cichu sobie tarp rozbijesz na końcu sadu czy
    prywatnym zagajniku, to nikt się nie będzie czepiał, a i nikt się nie
    może do biwaku na prywatnym doczepić. Po czwarte, tarp się rozbija tuż
    przed zachodem słońca, a zwija się po zamaskowaniu terenu o wschodzie.
    Szanse, ze w nocy Cię ktoś obczai jest mizerna, chyba, ze robisz to w
    pasie nadgranicznym, bo tam Straż Graniczna pilnuje.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 22. Data: 2024-06-26 12:44:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2024 o 12:04, J.F pisze:
    > Ciekaw jestem, jak sobie radzą w internatach.

    Książka wyjść. Piszesz dokąd idziesz i kiedy wracasz.

    Na koloniach jest inny problem. Opiekun kolonijny pracuje 40 godzin
    tygodniowo, a jeszcze w tym czasie ma różne przerwy (ubikacja, spożycie
    posiłku itp.). Jak kolonia trwa dwa tygodnie, to jest to 336 godzin. Jak
    łatwo policzyć, na każdą grupę powinno być 8 opiekunów, a przepisy chyba
    przewidują jednego opiekuna na 10, czy 20 osób - są do tego rozporządzenia.

    Czyli wychodzi jeden opiekun na 2~3 uczestników. Nikt tak tego nie robi
    i nikt się o to nie czepia aż do czasu, jak dochodzi do wypadku. Wówczas
    zaczyna się dzielenie włosa na czworo.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 23. Data: 2024-06-26 12:57:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jun 2024 12:44:25 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Książka wyjść. Piszesz dokąd idziesz i kiedy wracasz.

    No ale wolno tak? :-)

> [...]
    >
    > Czyli wychodzi jeden opiekun na 2~3 uczestników. Nikt tak tego nie robi
    > i nikt się o to nie czepia aż do czasu, jak dochodzi do wypadku. Wówczas

    Zaskarzyc po koloniach o wypłatę nadgodzin :-)

    J.

  • 24. Data: 2024-06-26 13:09:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jun 2024 12:32:29 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie. Skończyłem na zuchach.

    To kto Was uczył chodzenia z mapą i busolą?

    > U mnie na zasięg 2 dniowego marszu masz w zasadzie wszystko.

    A Wrocław w najdłuższej osi ma 30km :-)

    > W górach ciężko się zgubić, o ile masz takie ogóle rozeznanie. Bo, ze
    > się gdzieś pomylisz na szlaku, to jest częste.

    A pomyłka propaguje, i potem jesteś gdzie indziej niż chciałeś :-)

    > Dokładnie.

    Tylko niekoniecznie da się szybko dojsc w miejsce docelowe :-)

    > Jakie schronisko młodzieżowe w górach?

    W Bieszczadach na pewno były, bo spałem.
    No ale tam sie góry i wioski przeplatają :-)

    > Przede wszystkim drogie. Na tyle drogie, że jak z rodzicami jeździliśmy
    > pod namiot, to się namiot wypożyczało.

    Drogie IMHO umiarkowanie - nie całkiem tanie, nie majątek.
    Jak ktoś miał w planach częste korzystanie, to mógł sobie kupic.
    Oczywiscie jak trafił w sklepie, bo dostępność - jak to w PRL.
    Bywały.
    Trzeba to nosić, bo samochód to juz faktycznie drogi. Trzeba gdzies
    trzymać. No i w ogóle po co ci namiot, skoro co roku przysługują ci
    "wczasy" w cywilizacji, pod dachem i z wyĹźywieniem :-)

    > W Tatrach masz Park Narodowy. Zresztą tatry są średnio fajne do
    > chodzenia. masa ludzi. Masa zakazów. Chyba, ze od strony słowackiej.

    A tam jaka masa ludzi :-)

    J.

  • 25. Data: 2024-06-26 13:13:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jun 2024 12:23:46 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie mam zielonego pojęcia. Recydywa na pewno nie. Poczytaj, co to
    > recydywa.

    Kodeksowa nie. No chyba, ze już raz skazali.

    A jakby tak pare lat wczesniej ukarali za "sprawowanie opieki w stanie
    nietrzeźwości" ?

    > Ale może być czyn ciągły.

    Ale to tylko co roku na urlopie, to jak ciągły :-)

    J.

  • 26. Data: 2024-06-26 13:28:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2024 o 12:57, J.F pisze:
    > No ale wolno tak? :-)

    Nie i oni są zorganizowaną grupą przestępczą pozbawiającą wolności.

    > Zaskarzyc po koloniach o wypłatę nadgodzin :-)

    Ale ci opiekunowie muszą spać, jeść i w ogóle. To nie jest problem
    nadgodzin, a założenia z góry, że to zgodnie z przepisami działać nie
    może. Ale rodzice nad dziećmi opiekun też nie mogą sprawować 24/24
    godzin na dobę. Założenie jest z matematycznego punktu widzenia bez sensu.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 27. Data: 2024-06-26 13:47:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.06.2024 o 13:09, J.F pisze:

    > To kto Was uczył chodzenia z mapą i busolą?

    Biblioteki były już znane w moich czasach. Po za tym jeszcze były obozy
    wojskowe LOK, ale to od 7-mej klasy podstawówki.

    > A Wrocław w najdłuższej osi ma 30km ?

    Kilometrami Nowego Sącza jakoś szczególnie ne pobijesz. Ale u nas w
    granicach administracyjnych są lasy.

    > A pomyłka propaguje, i potem jesteś gdzie indziej niż chciałeś ?

    Tak wczoraj zamiast 4 kilometrów zrobiliśmy 11, ale było też fajno :-)

    > Tylko niekoniecznie da się szybko dojsc w miejsce docelowe ?

    A gdzie Ci się spieszy?

    > W Bieszczadach na pewno były, bo spałem.
    > No ale tam sie góry i wioski przeplatają ?

    O ile wiem, to nie było. Były schroniska górskie PTTK. Były również
    takie prywatne schroniska. Młodzieżowych akurat nie było. Chyba, że tego
    nie rozróżniasz.

    > Drogie IMHO umiarkowanie - nie całkiem tanie, nie majątek.
    > Jak ktoś miał w planach częste korzystanie, to mógł sobie kupic.

    Kawałek plandeki łatwiejszy do "zorganizowania". A jeśli jeszcze umiesz
    sobie kółeczka sam zakłuć, to naprawdę tanim kosztem robisz tarp.

> [...]
    > trzymać. No i w ogóle po co ci namiot, skoro co roku przysługują ci
    > "wczasy" w cywilizacji, pod dachem i z wyżywieniem ?

    Przede wszystkim namiot wymaga płaskiej powierzchni. Nie rozwiesisz na
    sznurkach pod drzewami.

    > A tam jaka masa ludzi ?

    Tam mało ludzi.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 28. Data: 2024-06-26 13:59:31
    Od: PD <p...@g...pl>

    > Tak, pamietam jak u kolegi skakaliśmy z balkonu na kupę piasku pod
    > spodem :-)

    Wspomnienia z dzieciństwa :) U nas nie trzeba było z balkonu, wszystkie
    bloki miały rusztowania do wykańczania z zewnątrz, a że w tych czasach
    nikomu robota w ręce się nie paliła, to te rusztowania długo stały.
    Podwędziliśmy parę rur i mocowań - zrobiło się bramki i haratało w gałę.
    I jeszcze na osiedlu budowali przedszkole, budowa była na etapie, że był
    wykopany głęboki dół, w sam raz do wspinaczki ;)

    Jest ślad i u Barei, w Alternatywy 4. W któryms tam odcinku Balcerek do
    syna - "Skocz na budowę i przynieś młotek" ;)

    PD

  • 29. Data: 2024-06-26 14:12:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jun 2024 13:59:31 +0200, PD wrote:

    > Wspomnienia z dzieciństwa :) U nas nie trzeba było z balkonu, wszystkie

    Kolega miał dom w budowie, więc swobodny dostęp do balkonu i kupę
    piasku poniżej :-)

    > bloki miały rusztowania do wykańczania z zewnątrz, a że w tych czasach
    > nikomu robota w ręce się nie paliła, to te rusztowania długo stały.
    > Podwędziliśmy parę rur i mocowań - zrobiło się bramki i haratało w gałę.

    No ale nie skakaliscie z rusztowania :-)

    Choć piłka nożna sport urazowy przecież :-)

    > I jeszcze na osiedlu budowali przedszkole, budowa była na etapie, że był
    > wykopany głęboki dół, w sam raz do wspinaczki ;)

    Jakby drzew nie było, albo rusztowań :-)

    Ta, czasem widzę jak na drodze cos kopią, sciany wykopu zabezpieczone
    ... a na cmentarzu wykop bez zadnego BHP ...

    J.

  • 30. Data: 2024-06-26 14:36:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Jun 2024 13:47:50 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Biblioteki były już znane w moich czasach. Po za tym jeszcze były obozy
    > wojskowe LOK, ale to od 7-mej klasy podstawĂłwki.

    Czyli takie "inne harcerstwo" ... ale pisałeś, że wcześniej
    chodziliście po górach.

    > Kilometrami Nowego Sącza jakoś szczególnie ne pobijesz. Ale u nas w
    > granicach administracyjnych są lasy.

    U nas bodajze teĹź.
    NS powierzchnia 57km2, Wrocław 292, Warszawa 517.

    Ale zabłądzic można w drodze ze szkoły do domu, jak na osiedlu 20
    podobnych blokĂłw :-)

    > Tak wczoraj zamiast 4 kilometrów zrobiliśmy 11, ale było też fajno :-)

    > A gdzie Ci się spieszy?

    Czasem ciemno się robi, no ale tarpa mieliscie ze sobą, albo na pociąg
    trzeba zdążyc, albo grzmieć zaczyna ... albo rodzice w domu się
    denerwują ...

    > O ile wiem, to nie było. Były schroniska górskie PTTK. Były również
    > takie prywatne schroniska. Młodzieżowych akurat nie było. Chyba, że tego
    > nie rozróşniasz.

    Mogę nie odrózniac. Teraz wygląda to jakos tak
    https://www.twojebieszczady.net/schr_ptsm.php

    > Kawałek plandeki łatwiejszy do "zorganizowania".

    Bo niekoniecznie do kupienia w sklepie :-)

    Poza tym nie pamietam - wtedy były chyba raczej grube i cięzkie?

    > A jeśli jeszcze umiesz
    > sobie kółeczka sam zakłuć, to naprawdę tanim kosztem robisz tarp.

    Załóżmy, że nie bardzo umiesz, ale w końcu możesz się nauczyć.
    Tylko jeszcze te kółeczka trzeba "zorganizować".

    > Przede wszystkim namiot wymaga płaskiej powierzchni. Nie rozwiesisz na
    > sznurkach pod drzewami.

    Miedzy drzewami zazwyczaj płasko. Byle tylko miejsca starczyło.

    > Tam mało ludzi.

    Spędziłem tam kilka urlopów ładnych parę lat temu, to wcale tak mało
    nie było. A jakie kolejki np do kolejki na Łomnicę ..

    https://www.youtube.com/watch?v=ousyJRzDSls

    Nie jest to moĹźe ten poziom co droga na Morskie Oko (ale czy to
    zaliczamy do Tatr?) czy Giewont w szczycie sezonu, ale "mało" to bym
    nie nazwał :-)

    J.