  • 51. Data: 2012-04-04 13:29:20
    Temat: Re: Dźwięki z Visty beta
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > No to po co wyskoczyłes z pokrowcami?

    Żeby jakoś zobrazować temat. Wartości niematerialne i materialne dzieli
    wiele i przykłady ze świata materialnego (znanego od tysięcy lat) nie są
    nigdy idealne wobec świata niematerialnego (znanego od ~100 lat), ale
    próbują jakoś tłumaczyć coś nietypowego dla mózgu człowieka czymś
    typowszym.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 52. Data: 2012-04-04 13:30:08
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 04.04.2012 12:52, Skrypëk pisze:

    > Widocznie to było pierwsze co mu przyszło do głowy. A rozchodziło się mu
    > tylko o to, że darmowy dodatek do płatnego produktu jest darmowy
    > niezależnie od tego, czy pasuje do innych produktów czy nie.

    O właśnie!

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 53. Data: 2012-04-04 23:37:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, Skrypëk wrote:

    > A rozchodziło się mu
    > tylko o to, że darmowy dodatek do płatnego produktu jest darmowy niezależnie
    > od tego, czy pasuje do innych produktów czy nie.

    Wiem.
    Ale w swietle PA i usiłujacych isc dalej regulacji pytanie czy
    wolno go w ten sposób używać jest jak najbardziej na miejscu.
    Posiadacz praw majatkowych twierdzi że nie.
    Pytaniem pozostaje, jakie skutki może powodować zignorowanie
    tego zastrzeżenia.
    W przypadku pokrowca takiego problemu zwyczajnie nie ma:
    dopóki ten pokrowiec jest oryginalny i nikt nie może czepiać
    się "podrobienia", czy to z okazji PWP (marka, oznaczenia)
    czy ewentualnych patentów (pomińmy sprawę, że przy pokrowcu
    dosć watpliwe), mogę go sobie użyć do czego chcę.
    Przykład z pokrowcem nijak więc nie przystaje do poruszonego
    problemu.

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2012-04-04 23:41:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Apr 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > O właśnie!

    Ale przecież z tego, że można go sobie za darmo *sciagnać*
    wcale nie wynika, że wolno go w dowolny sposób *używać*.
    Patrz shareware.
    Klasyka: IrfanView "dla firmy" (nie zawiera żadnej blokady).

    A własnie o to zahaczyłes, porównujac do pokrowca.
    Pokrowiec, który sobie kupię, mogę wykorzystać do czego
    chcę. Ba, mogę go przerobić i sprzedać dalej przerobiony.
    A program?

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2012-04-05 02:37:42
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    > Wiem.
    > Ale w swietle PA i usiłujacych isc dalej regulacji pytanie czy
    > wolno go w ten sposób używać jest jak najbardziej na miejscu.

    Wolno w taki, w jak opisano w EULA. Której tobie się nie chciało przeczytać
    i filozujesz.

    > W przypadku pokrowca takiego problemu zwyczajnie nie ma:

    Nikt nie twierdzil, że jest. Pokrowiec został przytoczony nie w aspekcie
    legalności korzystania tylko darmowości.

  • 56. Data: 2012-04-05 02:43:11
    Od: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>

    > Ale przecież z tego, że można go sobie za darmo *sciagnać*
    > wcale nie wynika, że wolno go w dowolny sposób *używać*.

    Nikt tak nie twierdził. To ty postanowiłeś rozważać, co by było, gdyby się
    udało zainstalować na linuksach. A to jest zupełnie nieistotne. Nadal jest
    to darmowy dodatek.

  • 57. Data: 2012-04-05 05:55:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    > Bez związku. Jak wyprodukuję darmowe pokrowce na fotele pasujące tylko
    > do BMW, to przestaną być darmowe?

    to zależy czy je będziesz sprzedawał czy rozdawał.

    jednakże ejak naruszysz prawa firmy BMW to mogą one być bardzo kosztowne ale
    dla ciebie.

  • 58. Data: 2012-04-05 07:43:11
    Od: Dominik & Co <D...@n...com>

    Dnia 04.04.2012 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > Posiadacz praw majatkowych twierdzi że nie.
    > Pytaniem pozostaje, jakie skutki może powodować zignorowanie

    AFAIK w prawie karnym penalizowane jest, wykonane bez
    zezwolenia twórcy, rozpowszechnianie i zwielokrotnianie
    (AFAIR "w celu rozpowszechniania"), tudzież w przypadku
    programów komputerowych "nieuprawnione pozyskanie".

    ("Pola eksploatacji" wymienione w UoPAiPP (Art. 50) IMO
    zdecydowanie _nie_ mogą być podciągnięte pod znaczenie
    "do czego wykorzystujemy program komputerowy"...)

    Rozważając przypadek, gdy właściciel praw zezwala
    na pozyskanie, a ogranicza korzystanie: tu IMHO ma
    zastosowanie jedynie licencja, czyli de facto zwykła
    cywilnoprawna umowa. Załóżmy, że instalując program
    zgadzasz się przestrzegać rzeczonej umowy (zwykle instalator
    jest stosownie skonstruowany). Ale co w przypadku,
    jeśli ją złamiesz? Czy sąd, w przypadku wykrycia, że używam
    IE na Linuksie (nie używam, sytuacja hipotetyczna :-)
    zasądzi na rzecz MS powiedzmy trzykrotność najtańszego Windows?

    Zna ktoś jakieś orzecznictwo? :-)

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)

  • 59. Data: 2012-04-05 10:18:51
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 05.04.2012 02:37, Skrypëk pisze:

    > Nikt nie twierdzil, że jest. Pokrowiec został przytoczony nie w aspekcie
    > legalności korzystania tylko darmowości.

    Nie wiem czemu Gotfryd się czepił tych PA, ale rozważmy 2 sytuacje:

    1. BMW kosztuje 100 tys zł, pokrowiec jest za darmo, dla posiadaczy BMW.

    2. Pokrowiec kosztuje 100tys, BMW (samochód) jest za darmo dla
    posiadaczy pokrowca.

    Czyli sytuacja jest identyczna, różni się tylko tym jak marketingowcy to
    ujęli. Czy nadal twierdzisz że w (1) pokrowiec jest za darmo? Bo jeżeli
    tak - to w (2) samochód jest darmowy.

    Żeby nie było że wydumany przykład - to weź bardziej z życia przykład
    gazety i dodatku do niej (np. sianko, program do PITów....). Przy czym -
    mówię o przypadku kiedy gazeta z dodatkiem kosztuje tyle samo co w inny
    dzień - bez dodatku.

    Ciężko powiedzieć czy ludzie kupują gazetę dla gazety samej w sobie i
    mają darmowy dodatek , czy też dla dodatku, zaś gazeta jest tylko dla
    dodatku dodatkiem :).

    p. m.

  • 60. Data: 2012-04-05 11:20:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Apr 2012, m wrote:

    > Nie wiem czemu Gotfryd się czepił tych PA,

    Bo chodziło o to, że przypadku programu (w tym takiego jak
    internet eksplorer) darmowosc uzyskania egzemplarza nie jest
    tożsama z darmowoscia korzystania, w odróżnieniu od pozyskania
    (darmowego) egzemplarza ruchomej rzeczy materialnej.

    > ale rozważmy 2 sytuacje:
    >
    > 1. BMW kosztuje 100 tys zł, pokrowiec jest za darmo, dla posiadaczy BMW.

    Znaczy podjeżdża ktos BMW i dostaje do garsci pokrowiec, tak
    po prostu?
    No to sytuacja nie jest tożsama z tym do czego usiłował sytuację
    porównać Tristan.
    Po eksplodera można przyjechać czy to Mercedesem, czy to Syrenka
    czy to modnym ostatnio Maserati ;), albo jak kto woli - linuksem
    lub Solarisem, zostanie posiadaczowi wydany tak samo.
    Tak samo, bez zbędnych pytań "dlaczego nie przyjechał pan BMW"!
    Ale bez prawa używania w czym innym niż BMW.
    Posiadacz praw twierdzi, że wykorzystywać wolno tylko do BMW :>
    (mimo, że do niektórych modeli Fiatów też pasuje).
    W tym problem.

    > 2. Pokrowiec kosztuje 100tys, BMW (samochód) jest za darmo dla posiadaczy
    > pokrowca.

    Wersji że posiadacz egzemplarza IE może do kompletu wziać sobie
    za darmo egzemplarz WinXP jak dotad nie przyuważyłem :)
    (argumentację oczywiscie rozumiem, ale dotyczy ona innego aspektu
    niż tego w którym Tristan usiłował porównywać IE do darmowych
    pokrowców).

    pzdr, Gotfryd