  • 1. Data: 2007-11-11 21:39:46
    Temat: Detektywi (TVN) zakres działania i uprawnienia
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl>

    Co prawda nie śledzę każdego odcinka Detektywów z TVN, ale są tacy którzy
    śledzą i zastanawiają ich takie fakty, gdzie detektyw mówi do asystentki:

    - sprawdź do kogo należy samochód o nr rej. AB09876
    - Sprawdź pod jakim adresem jest komputer o adresie IP 123.45.678.9
    - sprawdź bilingi Ygrekowskiego

    wszystko pięknie i ładnie, gdzie policja nie może tam klient detektywa
    pośle, aby czegoś tam się dowiedzieć, głównie sprawy rodzinne, zdrady,
    poszukiwawcze itp.
    jednak bez przesady, instytucja detektywa nie daje mozliwości dostepu do
    danych jak wyżej, owszem zgadzam się, że detektywi mniej lub bardziej
    legalnie stosują techniki operacyjne, nasłuchy, podsłuchy i inną
    inwigilację, ale serial fabularyzowany chyba zbyt różowo przedstawia ich
    pracę;
    owszem, detektywi to najczęsciej byli policjanci, mają w komendach
    znajomych, którzy czasem coś tam nieoficjalnie powiedzą, jednak trzeba
    pamiętać że detektyw jest najzwyklejszym cywilem i nie ma praktycznie
    żadnych uprawnień z wyjątkiem:

    USTAWA z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych
    Art. 8.
    1. Detektyw jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych, zebranych w
    toku wykonywanych przez niego czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1,
    bez zgody osób, których dane dotyczą, w zakresie sprawy prowadzonej przez
    przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na wykonywanie działalności
    gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych, wyłącznie w czasie
    prowadzenia tej sprawy.

    jedyne co rzuca się w oczy w ustawie to:
    Art. 9.
    O ile przepisy innych ustaw nie stanowią inaczej, detektyw, w trakcie
    wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, może uzyskiwać
    informacje od osób fizycznych, przedsiębiorców, instytucji, a także organów
    administracji rządowej lub samorządowej.

    z tym. że w zasadzie każdy może uzyskiwać informacje, a urząd, obywatel czy
    przedsiębiorca, może ale absolutnie nie musi takiej informacji udzielić.
    Nie da się ukryć, że nawet jeśli przychodzą służby mające uprawnienia
    śledcze, to czasem mają trudności z uzyskaniem informacji, ale to już inna
    historia.

    Tak czy owak, usługi/działania prywatnych detektywów, przynajmniej
    teoretycznie, służą dobrej wierze, ale tak się zastanawiam, czy materiał
    operacyjny zebrany przez detektywa może z łatwością zostać obalony w
    sądzie, w przypadku jakichś spraw karnych, przekrętów, które trudno jest
    wykryć...

    Zastanawiające jest, czy prywatni detektywi, którzy uważają się za liderów
    na rynku, działają wyłącznie na zlecenie, czy niejako wyprzedzają
    ewentualne zlecenia i sami pozyskują źródła informacji gospodarczej,
    głównie gospodarczej oraz czy takie działania są zgodne z prawem.
    Owszem nikt nikomu nie zabroni interesować się firmą X, ale ustawa :

    Art. 2.
    1. Usługami detektywistycznymi są czynności polegające na uzyskiwaniu,
    przetwarzaniu i przekazywaniu informacji o osobach, przedmiotach i
    zdarzeniach, realizowane na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, w
    formach i w zakresach niezastrzeżonych dla organów i instytucji państwowych
    na mocy odrębnych przepisów, a w szczególności:
    (...)
    b) bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub znaków towarowych,
    nieuczciwej konkurencji lub ujawnienia wiadomości stanowiących
    tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową,

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa/Ursynow
    kontakt: http://grupy2.3mam.net

  • 2. Data: 2007-11-11 22:01:54
    Temat: Re: Detektywi (TVN) zakres działania i uprawnienia
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

> [...]
    > legalnie stosują techniki operacyjne, nasłuchy, podsłuchy i inną
    > inwigilację, ale serial fabularyzowany chyba zbyt różowo przedstawia ich

    Dodam tylko jako ciekawostke ze serial Detektywi i W11 sa oparte na
    prawdziwych zdarzeniach.
    Ponadto detektywi i policjanci grajacy w tych programach sa prawdziwymi
    detektywami i prawdziwymi policjantami :)
    Zeby bylo smieszniej - to detektyw Maciej Friedek sam byl wczesniej
    policjantem i wystepowal w serialu W11. Ale ze zostal postrzelony to
    odszedl ze sluzby w policji.

    Jacek

  • 3. Data: 2007-11-11 22:34:54
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

> [...]
    [...]
    > jednak bez przesady, instytucja detektywa nie daje mozliwości dostepu do

    Co do numeru IP, to często zwykłe whois + ewentualnie drobne poszukiwanie
    googli daje mnóstwo informacji.

    p. m.

  • 4. Data: 2007-11-11 22:37:22
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > [...]
    > Co do numeru IP, to często zwykłe whois + ewentualnie drobne poszukiwanie
    > googli daje mnóstwo informacji.

    Adres komputera??? Raczej bardzo rzadko.

    Piotr

  • 5. Data: 2007-11-11 22:54:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    PiotRek wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Adres komputera??? Raczej bardzo rzadko.

    Nie mówię że dla każdego adresu tak się da, ale sporo numerów ip ma wpisany
    adres pod którym się znajdują we whois. Jeżeli nie jest to adres konkretnej
    końcówki, to choćby adres ISP.

    Oczywiście nie mówię o numerach typu neostrada, ale już mniejsza osiedlowa
    kablówka - często tak.

    Dodatkowo przeszukując google można naprawdę wiele się dowiedzieć o tym
    adresie. Czasem nawet z poprzednim adresem, przebiegiem kariery naukowej,
    tytułem pracy magisterskiej i innymi ciekawymi rzeczami dotyczącymi
    użytkownika tego adresu ip.

    p. m.

  • 6. Data: 2007-11-11 23:02:02
    Od: Mikołaj Menke <m...@m...one.pl>

    Dnia 2007-11-11 22:39 użytkownik Krzysztof 'kw1618' z Warszawy napisał :
    > - Sprawdź pod jakim adresem jest komputer o adresie IP 123.45.678.9

    Takie IP jest niemożliwe. ;-)

    --
    http://www.miki.z.pl m...@...pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`

  • 7. Data: 2007-11-11 23:18:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@...stopce.pl> napisał w
    wiadomości news:vxzub1sfnawu$.6fp2vz39j4qk$.dlg@40tude.net...

    Większość filmów kryminalnych nijak nie przystaje do rzeczywistości. W
    większości z nich przede wszystkim wywala się tzw. procedurę. Przecież
    normalnie detektyw nie rozmawia sobie z tym i tamtym, a potem nie zamyka
    Kowalskiego. Każda taka rozmowa to niestety protokół, no co najmniej
    notatka. Poziom "kwitologii" organów ścigania wzrasta. 10 lat temu szło się
    w teren na cały dzień i na końcu przez godzinę spisywało ustalenia w
    notatce. Teraz idzie się na jedną rozmowę i cały dzień sporządza z tego
    dokumentację. Filmy nie nadążają za tym. Zresztą kto by oglądał taki film,
    gdzie detektyw przez 3/4 czasu wypisuje masę papierów.

    Z filmów kryminalnych, które w miarę były najbliżej realiom prowadzenia
    śledztw, to ja kojarzę "07 zgłoś się". Choć i tam znaleźć można kilka wręcz
    komicznych dla profesjonalistów momentów. Doś dawno temu oglądałem ten
    serial, ale za kuriozum absurdu uważam zlecenie przez Borewicza jakiemuś
    tam informatykowi, by przy pomocy komputera ustalił mężczyzn, który
    jakiegoś tam dnia przyjechali z delegacji do Warszawy w określonych
    godzinach. Film natomiast w miarę sensownie ukazuje zespołowość pracy oraz
    zastosowanie prostych, a skutecznych technik. Jest w miarę pozbawiony
    różnego rodzaju "szczęśliwych" zbiegów okoliczności, w których detektyw
    prowadzący beznadziejną sprawę nagle znajduje przypadkowo na ulicy
    podstawowy dowód. Przy czym trzeba wziąć pod uwagę, że film ten (jak
    zresztą większość kryminalnych) jest budowany w realiach komendy
    wojewódzkiej, gdzie do jednego zdarzenia faktycznie powołuje się grupę.

    O tym zapominają szarzy obywatele, domagając się takiego załatwienia ich
    spraw przez komendy powiatowe. Zapominają, że tam nie kilku policjantów
    prowadzi jedną sprawę, a jeden kilkadziesiąt. To w oczywisty sposób
    ogranicza możliwości.

  • 8. Data: 2007-11-12 07:12:43
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@...stopce.pl>

    Dnia Mon, 12 Nov 2007 00:18:43 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Teraz idzie się na jedną rozmowę i cały dzień sporządza z tego
    > dokumentację. Filmy nie nadążają za tym. Zresztą kto by oglądał taki film,
    > gdzie detektyw przez 3/4 czasu wypisuje masę papierów.

    ustawa i rozporządzenia swoją drogą, ale czy praktyka w biurach
    detektywistycznych jest taka jak piszesz ?
    Czy detektyw posiada obszerną dokumentację każdej sprawy którą prowadził ?
    Czy zdarzyło się, że do takiej dokumentacji wraca się po miesiącu, po
    latach ?

    > Z filmów kryminalnych, które w miarę były najbliżej realiom prowadzenia
    > śledztw, to ja kojarzę "07 zgłoś się".

    Zdecydowanie się zgadzam.

> [...]
    > spraw przez komendy powiatowe. Zapominają, że tam nie kilku policjantów
    > prowadzi jedną sprawę, a jeden kilkadziesiąt. To w oczywisty sposób

    Złoty fakt.

  • 9. Data: 2007-11-12 11:18:42
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 12 Nov 2007 00:02:02 +0100, Mikołaj Menke napisał(a):

    > Takie IP jest niemożliwe. ;-)

    Dlaczego?
    W LANie bezproblemu :P

  • 10. Data: 2007-11-12 12:02:48