  • 1. Data: 2007-11-21 09:17:52
    Temat: Darowanie komputera szkolnej świetlicy - jakieś pułapki prawne?
    Od: teel <t...@g...com>

    Witam,
    Interesuje mnie, czy mnie lub dyrektora/administrację szkoły, która
    przyjmie darowiznę w postaci używanego komputera do świetlicy mogą
    spotkać jakieś problemy prawne.
    Pytam dlatego, że razem ze znajomymi posiadamy trochę sprzętu. Szkoda
    to sprzedać, a możnaby podarować jakimś biedniejszym szkołom, które
    komputerów do użytku uczniów nie posiadają. System operacyjny Linux, a
    więc kwestie licencyjne rozwiązane.

    Darowizna nie będzie nigdzie odnotowana, po prostu zanosimy sprzęt,
    podłączamy i na wszelki wypadek zostawiamy do siebie numer telefonu.
    Wszystko odbywa się bezpłatnie, bez śladu w jakichś papierach.
    Czy taki procered można uprawiać na większą skalę?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2007-11-21 09:52:49
    Od: "Michał" <m...@o...pl>

    > Darowizna nie będzie nigdzie odnotowana, po prostu
    > zanosimy sprzęt,

    Opiekuńcze Państwo Polskie troskliwie wyciągnie pomocną dłoń
    po podatek od darowizny :/

  • 3. Data: 2007-11-21 10:17:12
    Od: teel <t...@g...com>

    On 21 Lis, 10:52, "Michał" <m...@o...pl> wrote:

    > Opiekuńcze Państwo Polskie troskliwie wyciągnie pomocną dłoń
    > po podatek od darowizny :/

    Tego właśnie się obawiałem :( Rozumiem, że instytucja publiczna, nawet
    najmniejsza szkoła w najbardziej zapadłej wsi musi w razie kontroli
    konkretnie wskazać źródło pochodzenia sprzętu. Czy takie kontrole w
    praktyce się przeprowadza?

    Innym sposobem na ominięcie kretyńskiego w tym przypadku podatku od
    darowizny byłaby wymiana uszkodzonego sprzętu na sprzęt sprawny, pod
    warunkiem, że w jakichś dokumentach nie został opisany jako taki
    właśnie.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2007-11-21 10:39:37
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "teel" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 21 Lis, 10:52, "Michał" <m...@o...pl> wrote:

    > Innym sposobem na ominięcie kretyńskiego w tym przypadku podatku od

    mysle ze raczej sprzedaz za przyslowiowa zlotowke, w koncu kto ci broni w ten
    sposob dysponowac swoim mieniem

    pytanie tylko czy nagle by sie wtedy nie okazalo ze szkola musi zaplacic jakis
    podatek od rynkowej ceny sprzetu

  • 5. Data: 2007-11-21 11:44:19
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "szerszen"

> [...]
    >
    > pytanie tylko czy nagle by sie wtedy nie okazalo ze szkola musi
    > zaplacic jakis podatek od rynkowej ceny sprzetu

    a nie można tego porównać z inną sytuacją?
    jak telekomy sprzedają komórki za 1 zł to kupujący płaci
    podatek od wartości rynkowej?
    *** blad ***

  • 6. Data: 2007-11-21 12:46:35
    Od: " bobesh" <b...@g...pl>

    Michał <m...@o...pl> napisał(a):

    > Opiekuńcze Państwo Polskie troskliwie wyciągnie pomocną dłoń
    > po podatek od darowizny :/

    Nie wyciągnie. Nie dotyczy.
    Jeśli to wasz prywatny sprzęt to jak najbardziej możecie napisać umowę
    darowizny i już. Dyrektor też musi mieć podkładkę na sprzęt, który ma na
    stanie.

    bobesh

  • 7. Data: 2007-11-21 12:49:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik " bobesh" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wyciągnie. Nie dotyczy.
    > Jeśli to wasz prywatny sprzęt to jak najbardziej możecie napisać umowę
    > darowizny i już. Dyrektor też musi mieć podkładkę na sprzęt, który ma na
    > stanie.

    co znaczy prywatny sprzet, prywatny osoby fizycznej, czy prywatny jednososobwej
    dzialanosci gospodarczej :)

    nie serwuj takich ogolnych tekstow bo jeszcze ktos w to uwierzy i skonczy w
    pierdlu albo z dlugami

  • 8. Data: 2007-11-21 13:04:28
    Od: teel <t...@g...com>

    On 21 Lis, 12:44, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:

    > a nie można tego porównać z inną sytuacją?
    > jak telekomy sprzedają komórki za 1 zł to kupujący płaci
    > podatek od wartości rynkowej?
    > *** blad ***

    Ok, czyli jest już jakiś punkt wyjścia. Jednak czy szkoła może kupić
    coś od osoby prywatnej bez faktury?

    Pozdrawiam
    teel

  • 9. Data: 2007-11-21 14:54:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Nov 2007, teel wrote:

    > Witam,
    > Interesuje mnie, czy mnie lub dyrektora/administrację szkoły, która
    > przyjmie darowiznę w postaci używanego komputera do świetlicy mogą
    > spotkać jakieś problemy prawne.

    A co jest "problemem prawnym" w rzeczonym przypadku?

    IMHO (nie mam do czynienia ze szkołami :)) szkoła ma normalny przychód.
    Nie wiem czy szkoła z okazji uzyskiwania takiego przychodu musi
    zapłacić podatek, PRZYPUSZCZAM że jak na cele oświatowe to nie,
    bo musiałby istnieć wyjątek od przepisu:
    ochodowym-od-osob-prawnych-1_2_128.html

    Art. 17
    1. Wolne od podatku sš:
    4) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym
    jest działalnoœć naukowa, naukowo-techniczna, oœwiatowa, w tym również
    polegajšca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury
    fizycznej i sportu, ochrony œrodowiska, wspierania inicjatyw społecznych
    na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia
    wsi w wodę, dobroczynnoœci, ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
    rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego
    - w częœci przeznaczonej na te cele,

> [...]
    >
    > Darowizna nie będzie nigdzie odnotowana, po prostu zanosimy sprzęt,
    > podłączamy i na wszelki wypadek zostawiamy do siebie numer telefonu.

    IMHO to jest właśnie głupi pomysł.
    Ma zalety, ale ma również wady.
    Załóżmy, że ktoś *zechce* się przyczepić, podkablować, nazwij to jak
    chcesz. Jak szkoła się wytłumaczy z faktu, że ma nierzetelną
    dokumentacją księgową?
    Do tego dochodzi fakt, że pewnie chcecie podarować SZKOLE.
    Jak będzie "bez papierów", to równie dobrze ktokolwiek ze
    znajomków "szkoły" może sobie sprzęt przywłaszczyć i tyle.
    Wybrać parę aukcji z allegro, swistaka i czegoś tam jeszcze, na
    których będzie licytacja podobnego sprzętu, tę wartość zapodać
    jak wartość darowizny (szkoła już nie będzie się głowić "ile
    przyjąć") oczywiście wraz z "dowodem wyceny" w postaci wydruku
    i IMVHO tyle.

    > Wszystko odbywa się bezpłatnie, bez śladu w jakichś papierach.
    > Czy taki procered można uprawiać na większą skalę?

    "Nie rozumiem"!
    Zakładam, że piszesz o darowaniu *własnego* sprzętu, nabytego
    i posiadanego dla celów osobistych.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-11-21 16:21:55
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    A jakby wypozyczyc szkole na wieczne nieoddanie ??

    Pozdrawiam Przemek