  • 11. Data: 2011-08-18 11:43:46
    Temat: Re: Dane przedsiębiorców pod ochroną?
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-08-18, spp <s...@o...pl> wrote:

    [...]

    > osobowe, lecz jako dane firmy. Decydując się więc na utożsamianie tych
    > danych, godzi się tym samym na szersze ich ujawnianie i słabszą ochronę."

    Co nie znaczy zerową. I niekoniecnzie musi być ujawniana w takim kontekście.
    To że moje dane widnieją w podpisie, czy w bazie przedsiębiorców, nie znaczy
    że mogą być podawane wszędzie i w każdych okolicznościach, czyż nie?

    Poza tym wciąż pytam, jakie to ma znaczenie? Przecież zaciemnienie nie
    zostało wpisane na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
    a wszyscy cytują tylko te przepisy.

    Czy jak dajmy na to podejrzany o popełnienie "Jarosław Widziszyłko" prowadzący
    działalność gospodarczą będzie w gazetach wymieniany jako "Jarosław W.", to
    też będzie to budzić zdziwienie "bo dane przedsiębiorcy są jawne"?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2011-08-18 13:25:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 18 Aug 2011 13:43:46 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

> [...]
    > kontekście. To że moje dane widnieją w podpisie, czy w bazie
    > przedsiębiorców, nie znaczy że mogą być podawane wszędzie i w każdych

    Przepis dotyczy wyłącznie danych przedsiębiorcy związanych z prowadzoną
    przezeń działalnością. Więc wszystko co poza tym -- podlega ochronie.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 13. Data: 2011-08-18 17:12:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Aug 2011, spp wrote:

    > "Z punktu widzenia prawa (art. 7a ust. 2 ustawy Prawo działalności
    > gospodarczej z 1999 roku, który stracił moc z dniem 1 lipca 2011 r.) dane
    > firm widniejące w ewidencji działalności gospodarczej są jawne, wobec czego
    > dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z 29 sierpnia 1997
    > r. o ochronie danych osobowych.

    ...w zakresie wykorzystania w celu dotyczącym DG.
    Nie można *tych samych danych* wykorzystać np. w celu wysłania tej
    samej osobie spamu reklamowego o charakterze "osobistym", zgadzasz
    się?
    No to teraz mamy przypadek ustawy, która ustanawia *odrębne*
    zastrzeżenie dotyczące prywatności. Dlaczego zasada pierwszeństwa
    przepisu szczegółowego miałaby nie działać?

    > gospodarczej, nie może jako osoba fizyczna domagać się ochrony. Dane te są
    > bowiem wykorzystywane nie jako dane osobowe, lecz jako dane firmy.

    Z tą częścią pozostaje się zgodzić.
    Ale pozostaje sprawa przepisu który *odrębnie* ustanawia ochronę.
    Owszem, jestem skłonny się zgodzić że to przepis jest nieprawidłowy
    w kontekście celu ustanawianego przez prawo.
    Ale co to zmienia, sądzisz że dlatego iż np. podatkowy "przepis
    jest głupi" ktoś zwolni podatnika z podatku?
    Bo jeśli nie, to dlaczego wyłączenie z jawności ustanowione
    ustawą miałoby nie działać?

    > Tak było i, w zasadzie, tak pozostaje.

    Co nie zmienia tego, że skoro istnieje przepis - nawet absurdalny
    co do swojej istoty, wobec konstrukcji reszty przepisów - to nie
    sposób stwierdzić iż nie obowiązuje.
    Trzeba by doprowadzić do jego uchylenia przez TK :|

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-08-18 19:12:00
    Od: spp <s...@o...pl>

    > Co nie zmienia tego, że skoro istnieje przepis - nawet absurdalny
    > co do swojej istoty, wobec konstrukcji reszty przepisów - to nie
    > sposób stwierdzić iż nie obowiązuje.
    > Trzeba by doprowadzić do jego uchylenia przez TK :|

    Nie za bardzo rozumiem o jakim przepisie myślisz.
    W nowej ustawie _zwiększono_ ochronę prywatności przedsiębiorcy - IMHO
    tak być powinno ale jednoznacznie należałoby skorelować to z innymi
    przepisami.
    Sąd gospodarczy przez który prowadzę swoje sprawy wymaga w przypadku nie
    mających statusu osoby prawnej podania miejsc ich zamieszkania. Od lipca
    te dane nie są udostępniane poprzez ewidencję działalności gospodarczej
    o ile nie są takie same jak miejsce prowadzenia działalności. Musisz
    odrębnie je uzyskiwać w Wydziałach Spraw Obywatelskich dokładnie
    dokumentując swój interes prawny. To jednak jest krok wstecz. A
    wystarczyłoby traktować pisma skierowane na adres prowadzenia
    działalności (podany w zgłoszeniu do ewidencji) jako doręczone :(

    --
    spp

  • 15. Data: 2011-08-19 08:47:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Aug 2011, spp wrote:

    > Nie za bardzo rozumiem o jakim przepisie myślisz.

    Zacytowali Ci przepis który ustanawia *odrębnie* ochronę danych
    przedsiębiorcy czy nie zacytowali?
    Bo ja pisałem na podstawie cytatu ;) (fakt, nie sprawdzałem
    w źródłach).

    > W nowej ustawie _zwiększono_ ochronę prywatności przedsiębiorcy

    Ale *nie chodzi* o ustawę ogólną, a szczególny przepis ustawy
    dotyczący publikacji *konkretnych* danych.
    To, że ustawa "ogólnie" znosi ochronę danych przedsiębiorcy,
    w niczym nie zabrania *innej ustawie* aby ona *w szczególnym
    przypadku* taką ochronę ustanawiała.
    Jeśli dane przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia "o alkohol"
    są chronione z mocy przepisów o przyznawaniu prawa handlem
    alkoholem, to przepisom o jawności DG nic do *takiego*
    przypadku.

    > być powinno ale jednoznacznie należałoby skorelować to z innymi przepisami.

    No a jeśli nie skorelowano, to co?

> [...]
    > interes prawny. To jednak jest krok wstecz. A wystarczyłoby traktować pisma
    > skierowane na adres prowadzenia działalności (podany w zgłoszeniu do

    Zgadza się.
    I mamy odpowiedź na pytanie wyżej: ustawodawca nie koreluje przepisów,
    bo to nie on będzie się użerał z brakiem spójności.

    pzdr, Gotfryd