  • 11. Data: 2006-03-17 19:44:28
    Temat: Re: Czyj komin we wspólnocie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Alek [###alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl.###] napisał:
    > wiadomości news:dvekho$gk3$1@nemesis.news.tpi.pl...
    Stad
    > Masz na myśli przywłaszczenie komina czy czynszów pobieranych za
    > zainstalowanie anteny? Te opłaty powinny trafiać do kasy wspólnoty.

    Przywłaszczenie prawa majątkowego do komina, które spowodowało w
    dalszej konsekwencji zawarcie umowy najmu przez osobę (firmę), która
    nie jest właścicielem wynajmowanego komina. W dalszej konsekwencji,
    to:

    1) od strony karnej właściciel kotłowni jest ścigany za
    przywłaszczenie oraz oszustwo na rzecz wynajmującego;

    2) wy macie roszczenie cywilne w stosunku do wynajmującego (tego od
    anteny), bo płaci do rąk osoby nieuprawnionej.

  • 12. Data: 2006-03-17 20:34:23
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Hubert Grochowina" <h...@p...usun..to.w.cholere.info>
    napisał w wiadomości news:dvev9u$gpe$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > moze i go to boli ale wg mnie skoro w budynku jest wspolnota to kazdy z
    > włascicieli powinien miec odpowiednia dziale ze ta antene - u nas na
    > wierzowcu ez stoi wi-fi i kazdy ma z tego 50 zł

    Coś kręcisz. Nie sądzę, aby każdy mieszkaniec dostawał gotówkę do ręki.
    Raczej idzie to do kasy wspólnoty na pokrycie wspólnych wydatków.
    Poza tym 66*50=3300, naprawdę tyle płaci się za powieszenie anteny na
    budynku?

  • 13. Data: 2006-03-17 20:35:11
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Renata Gołębiowska (2006-03-17 13:00):

    > Wspólne jest wszystko to, czego nie da się wymontować, zabrać bez
    > zmiany działania jakiegoś urządzenia, instalacji obsługującej
    > wspólnotę. Czyli np. kaloryfery, które są w twoim mieszkaniu nie są
    > twoje, a wspólnoty.

    Inne podejście: wspólne jest to, co zostało uznane za wspólne w uchwale o
    określeniu granic nieruchomości wspólnej. Oczywiście pod warunkiem, że
    granice zostaną sensownie i precyzyjnie wyznaczone.

    MWK
    --
    Wrocław od zawsze poddaje się ostatni!

  • 14. Data: 2006-03-17 21:50:07
    Od: "Jan Jefimik" <j...@N...gazeta.pl>

    Komin jest własnością wspólnoty mieszkaniowej, ponieważ stanowi część składową
    nieruchomości.
    Kodeks cywilny:
    Art. 47
    § 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i
    innych praw rzeczowych.

    § 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone
    bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej
    zmiany przedmiotu odłączonego.

    Umowa providera z właścicielem kotłowni jest z mocy prawa (art. 58 kc) nieważna.

    Musicie wezwać providera do zawarcia umowy , przedstawiając mu tytuł prawny do
    nieruchomości.
    Właściciela kotłowni należy wezwać do zwrotu wszystkich pobranych pożytków
    wraz z odsetkami.

    Jan Jefimik
    zarządzanie nieruchomościami
    ul. Radwańska 39 Łódź
    tel: 42- 637-71-86

  • 15. Data: 2006-03-17 23:00:13
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-03-17, Marek Kuchciak <m...@w...home.pl> wrote:
> [...]
    > określeniu granic nieruchomości wspólnej. Oczywiście pod warunkiem, że
    > granice zostaną sensownie i precyzyjnie wyznaczone.

    Uchwałą wspólnoty to sobie można wszystko uznać, co nie znaczy, że
    będzie do zgodne z prawem.

    Renata

  • 16. Data: 2006-03-17 23:25:12
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Marek Kuchciak" <m...@w...home.pl> napisał w wiadomości
    > Inne podejście: wspólne jest to, co zostało uznane za wspólne w uchwale o
    > określeniu granic nieruchomości wspólnej. Oczywiście pod warunkiem, że
    > granice zostaną sensownie i precyzyjnie wyznaczone.

    Aha, to jakaś wspólnota sobie uchwali, że Pałac Kultury
    jest wspólny (granice są jak najbardziej sensowne
    i precyzyjnie wyznaczone) i już tak będzie - tak uważasz? :->
    Albo mieszkanie jednego z właścicieli jest wspólne...
    Interesujące rzeczy piszesz, nie powiem. Czy mogę prosić
    o więcej? :)

    Piotr

  • 17. Data: 2006-03-18 07:24:16
    Od: "mądrala" <jarekm_jasien(_wytnij_to_)@o2.pl>

    Poza tym co juz napisano, to
    sprawa "własności" kotłowni
    nie jest jasna,
    bo nawet załozywszy, że
    pomieszczenie w którym znajduje się
    kotłownia jest odrębnym lokalem,
    ma się rozumiec użytkowym, to juz urządzenia
    nie muszą stanowić własności
    właściciela tegoż lokalu bo moga stanowić częśc
    nieruchomości wspólnej -
    wszak to instalacja służąca wszystkim.
    Tak jest w zwykłych warunkach,
    aby było inaczej, musiała by być
    stosowna podstawa w postaci
    osobnej umowy
    albo zapisów w umowie sprzedaży lokali.
    W przypadku gdyby okazało się, że
    jednak urządzenia nie są częścią
    nieruchomości wspólnej a stanowia własność
    tej firmy, to dochodzi do sprzedaży
    energii i wchodzi prawo energetyczne
    a przynajmniej trzeba to dokładnie sprawdzić
    ale tego to juz nie będę rozwijał bo
    ustawy na pamięc nie znam.
    Jednak lekturę polecam.

    Jest więc o czym myśleć i co poczytać.

    mądrala

  • 18. Data: 2006-03-19 10:30:59
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    PiotRek (2006-03-18 00:25):

> [...]
    > i precyzyjnie wyznaczone) i już tak będzie - tak uważasz? :->
    > Albo mieszkanie jednego z właścicieli jest wspólne...

    Czepiasz się. To przecież oczywiste, że uchwała wspólnoty nie może być
    sprzeczna z prawem nadrzędnym, m.in. z ustawą o własności lokali czy też z
    treścią aktów notarialnych wyodrębniających własność. Jeśli jakaś wspólnota
    sobie coś tak głupiego uchwali, to dowolny z właścicieli może taką uchwałę
    zaskarżyć w ustawowym terminie i pewnie każdy sąd w Polsce ją uchyli.

    Odnosiłem się do stwierdzenia: "Wspólne jest wszystko to, czego nie da się
    wymontować, zabrać bez zmiany działania jakiegoś urządzenia, instalacji
    obsługującej wspólnotę. Czyli np. kaloryfery, które są w twoim mieszkaniu
    nie są twoje, a wspólnoty.". Ogólnie ta zasada jest słuszna, ale chodzi mi
    właśnie o te przykładowe grzejniki.

    W mojej wspólnocie stosowna uchwała stanowi, że do części wspólnych należy
    m.in. "instalacja centralnego ogrzewania (bez urządzeń węzła cieplnego
    należących do dostawcy ciepła) wraz z szafkami pomiarowymi i rozdzielczymi,
    licznikami ciepła oraz zaworami odcinającymi, bez grzejników, rur i zaworów
    wewnątrz wyodrębnionych lokali". Takie sformułowanie akurat w przypadku
    mojego budynku ma sens, bo instalacja c.o. nie ma pionów przechodzących
    przez poszczególne lokale, tylko jest rozprowadzana w podłodze w obrębie
    danego lokalu. Mogę zakręcić zawór przy rozdzielaczu i odciąć swój fragment.

    Precyzyjne ustalenie granic nieruchomości wspólnej ma jeden bardzo ważny
    aspekt - determinuje kto (wspólnota czy właściciel lokalu) płaci za
    utrzymanie i naprawy poszczególnych elementów.

    MWK
    --
    Wrocław od zawsze poddaje się ostatni!

  • 19. Data: 2006-03-19 18:54:43
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-03-19, Marek Kuchciak <m...@w...home.pl> wrote:

> [...]
    > danego lokalu. Mogę zakręcić zawór przy rozdzielaczu i odciąć swój fragment.

    Uchwała wspólnoty nie ma tu nic do rzeczy, bo to czy coś jest
    częścią wspólną czy nie określa ustawa, nie uchwała. Jeśli
    masz kaloryfery, które możesz sobie odłączyć od całej instalacji
    bez wpływu na jej funkcjonowanie, to na mocy obowiązującego prawa (a
    nie uchwały wspólnoty) nie stanowią części wspólnej.

    Renata

  • 20. Data: 2006-03-19 22:49:47
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Renata Gołębiowska (2006-03-19 19:54):

> [...]
    > bez wpływu na jej funkcjonowanie, to na mocy obowiązującego prawa (a
    > nie uchwały wspólnoty) nie stanowią części wspólnej.

    Owszem, zgodnie z ustawą "Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części
    budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli
    lokali.", tyle że to jest bardzo ogólna definicja, którą warto sprecyzować
    w uchwale, żeby zawczasu wyeliminować wątpliwości. Czy komin wentylacyjny
    należy do części wspólnych? A poszczególne kable instalacji
    teletechnicznych wiodące do pojedynczych lokali? Rozważania na pozór
    akademickie, ale nabierają znaczenia, gdy przychodzi płacić za naprawę tego
    typu elementów w budynku.

    MWK
    --
    Wrocław od zawsze poddaje się ostatni!