  • 1. Data: 2008-10-22 11:08:06
    Temat: Czy musze wplacac na konto komornika?
    Od: "ZaX" <z...@c...onet.pl>

    Witam,

    Mam taką historię: mam zadłużenie do spłacenia - i chcę je spłacić - ale ze
    zdziwieniem przyjąłem wyraźne sugestie ze strony wierzyciela, aby spłata
    odbywała się poprzez konto komornika, co nie bardzo mi odpowiada (będę ubiegał
    się o redukcję kosztów komorniczych, do czego mam przecież prawo).

    Mam pytanie: czy istnieje JAKIKOLWIEK przepis nakazujący mi regulowanie moich
    zobowiązań właśnie poprzez konto komornika? Nie bardzo rozumiem tę troskę
    wierzyciela akurat o komornika - zamiast żeby należność dotarła do niego
    możliwie szybko.

    Jeśli ktoś wie, o co tu chodzi - prosiłbym o informację.

  • 2. Data: 2008-10-22 11:12:07
    Temat: Re: Czy musze wplacac na konto komornika?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ZaX pisze:
> [...]
    > możliwie szybko.
    >
    > Jeśli ktoś wie, o co tu chodzi - prosiłbym o informację.

    Możesz spłacić na konto wierzyciela, wierzyciel wtedy ma obowiązek
    poinformować o tym komornika, który odpowiednio ograniczy egzekucję.

    Wpłata na konto komornika spowoduje, że komornik pobierze jeszcze
    sobie od 8 do 15% opłaty egzekucyjnej. Jeśli wpłacisz na konto
    wierzyciela, komornik będzie miał prawo do 5% sumy, co do której wszczął
    egzekucję.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-10-22 11:52:56
    Od: "Zax" <z...@c...onet.pl>

    > Możesz spłacić na konto wierzyciela, wierzyciel wtedy ma obowiązek
    > poinformować o tym komornika, który odpowiednio ograniczy egzekucję.

    No właśnie nie bardzo rozumiałem, skąd to stanowisko, że niby mam to koniecznie
    robić poprzez konto komornika. Według moich informacji to po prostu mam zapłacić
    to, co jestem winien.

> [...]
    > sobie od 8 do 15% opłaty egzekucyjnej. Jeśli wpłacisz na konto
    > wierzyciela, komornik będzie miał prawo do 5% sumy, co do której wszczął

    Tak więc tutaj preferencje _komornika_ byłyby całkiem zrozumiałe. Ale czy jest
    jakikolwiek powód, aby kłopotał się o to wierzyciel, któremu wreszcie będę w
    stanie zapłacić? Czemu on się tym martwi? Czy ma okazję ponieść jakąś stratę -
    czy jak? Nie rozumiem tego.

  • 4. Data: 2008-10-22 11:56:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Zax pisze:

    > No właśnie nie bardzo rozumiałem, skąd to stanowisko, że niby mam to koniecznie
    > robić poprzez konto komornika. Według moich informacji to po prostu mam zapłacić
    > to, co jestem winien.

    Przymusu wpłaty na konto komornika nie ma. Możesz wpłacić do
    wierzyciela i to też będzie poprawnym spełnieniem świadczenia.

> [...]
    > stanie zapłacić? Czemu on się tym martwi? Czy ma okazję ponieść jakąś stratę -

    Straty na pewno nie poniesie. Nawet jeśli zapłacił komornikowi jakąś
    zaliczkę na wydatki, to będzie mógł to od Ciebie odzyskać.

    Zastanowiłbym się raczej nad pozamerytorycznymi powodami takiego
    zachowania wierzyciela:

    - nieznajomość przepisów
    - niechęć do jakiegokolwiek kontaktu z Tobą
    - chęć spowodowania u Ciebie jak największych kosztów
    - chęć "zrobienia dobrze" komornikowi, aby on też na tej sprawie zarobił
    itp. itd.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-10-22 12:29:51
    Od: "Zax" <z...@c...onet.pl>

    Jak rozumiem, ani nikt mnie nie może (prawnie) zmusić do wpłaty na konto
    komornika, ani też wierzyciel nie ma szans ponieść jakichkolwiek szkód z tytułu,
    że komornika w tym względzie "ominę", płacąc mu (komornikowi) te należne 5%.

    Duże dzięki.

    ZaX

  • 6. Data: 2008-10-22 12:38:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Zax pisze:
> [...]
    > że komornika w tym względzie "ominę", płacąc mu (komornikowi) te należne 5%.

    Co do zasady tak jest. Pamiętaj jednak, że jak komornik skutecznie
    coś zajmie, to potrzeba czasu, aby potem to cofnąć. Czyli jak na
    przykład zostanie zajęta Twoja pensja wypłacana za tydzień, to zanim
    komornik zdążyłby zdjąć zajęcie, termin wypłaty pensji nadejdzie i
    zostanie ona przekazana komornikowi. Podobnie zajęte środki na koncie
    bankowym. Bawienie się we wpłaty wierzycielowi zamiast komornikowi
    najbardziej opłaca się w przypadku, kiedy dokonane przez komornika
    zajęcia są oczywiście bezskuteczne (np. zajęcie pustego konta bankowego).

    Z tą 5% opłatą też nie wychylałbym się dopóki komornik się nie upomni.

    > Duże dzięki.

    Powodzenia.

    --
    Pozdrawiam!