  • 11. Data: 2005-11-02 21:42:51
    Temat: Re: Czy kobiete będącą w ciązy pracodawca może zwolnić
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Jeżeli termin rozwiązania aktualnej umowy o pracę na czas określony
    przypadnie po upływie 3 miesięcy ciąży, to z mocy prawa umowa o pracę
    zostanie przedłużona do dnia porodu na podstawie zaświadczenia
    lekarskiego o stanie ciąży.
    Po rozwiązaniu umowy o pracę zasiłek macierzyński będzie wypłacał ZUS.

    Z Kodeksu pracy:

    "Art. 177. [Ochrona szczególna pracownicy w ciąży]

    § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w
    okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa
    organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc,
    która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.

    § 3.1. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy."

    Jeżeli w dniu rozwiązania aktualnej umowy o pracę na czas określony
    nie upłynie jeszcze trzeci miesiąc ciąży, pracodawca może zawrzeć
    kolejną umowę o pracę (również po upływie 3 miesięcy ciąży). Dlatego w
    interesie pracownicy jest zachowanie dyskrecji odnośnie do swego
    stanu.

    Pzdr

    --
    wa

  • 12. Data: 2005-11-02 21:49:27
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:13i936tcpz9tu$.dlg@konto.kaji>
    Kaja <k...@n...ma.wp.pl> pisze:

    > Nie może jej zwolnić nawet od 1-go dnia ciąży.

    Może.
    Jeśli umowa kończy się przed ukończeniem 12. tygodnia ciąży, to jak
    najbardziej może.

    --
    PozdrawiaM

  • 13. Data: 2005-11-02 21:50:02
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:1ljt7ne0nxs4j.dlg@olgierd.gov.pl>
    Olgierd <n...@n...spam.no.problem> pisze:

    > Powiem nawet więcej, nie może jej zwolnić, jeśli w ciążę zajdzie
    > podczas biegu okresu wypowiedzenia.

    Jaka jest podstawa prawna tego, co tu napisałeś?
    Bo moim zdaniem nie do końca masz rację.
    Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    w okresie ciąży [...]
    Czyli jeśli wypowiedzenie wręczył przed zajściem pracownicy w ciążę, to jak
    najbardziej ono obowiązuje.
    Gdyby jednak wręczył np. 1. lutego, a 15. lutego okazało się, że kobita od
    miesiąca czyli od 15. stycznia jest w ciąży (ale dowiedziała się o tym
    dopiero teraz), to wtedy faktycznie wypowiedzenie nie miałoby racji bytu.

    > Tj. 2 listopada 2005 r. kobieta
    > dostaje wypowiedzenie za 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia (upływa
    > 28 lutego 2006 r.), poczem okazuje się, że podczas sylwestrowej
    > imprezki doszło do poczęcia...

    Gdyby tak faktycznie było, to niejedna kobieta próbowałaby skorzystać z
    sytuacji i "przedłużyć" sobie w ten sposób umowę.

    --
    PozdrawiaM

  • 14. Data: 2005-11-02 21:53:39
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkbc1u$brl$1@nemesis.news.tpi.pl>
    wektor <w...@i...pl> pisze:

> [...]
    > kolejną umowę o pracę (również po upływie 3 miesięcy ciąży). Dlatego w
    > interesie pracownicy jest zachowanie dyskrecji odnośnie do swego

    Jassssne, wtedy taka pracownica na pewno może liczyć na zaufanie pracodawcy
    i podpisanie umowy na czas nieokreślony :->

    --
    PozdrawiaM
    [a potem płacz i biadolenie, że pracodawcy tacy bezduszni i bezwzględniu w

  • 15. Data: 2005-11-02 22:04:07
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Immona napisał(a):

    > Mylisz zasady obowiazujace przy umowie na czas nieokreslony z zasadami
    > obowiazujacymi przy umowie na czas okreslony.
    >
    > I.

    Nic nie pomyliła ...

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 16. Data: 2005-11-02 22:05:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nixe napisał(a):

    > Jaka jest podstawa prawna tego, co tu napisałeś?
    >
    > Art. 177. § 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę
    > w okresie ciąży [...]

    Właśnie wskazałaś podstawę prawną - decyduje słowo "rozwiązać".

  • 17. Data: 2005-11-02 22:08:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Nixe napisał(a):
    > W wiadomości <news:13i936tcpz9tu$.dlg@konto.kaji>

    > Może.
    > Jeśli umowa kończy się przed ukończeniem 12. tygodnia ciąży, to jak
    > najbardziej może.

    Nie może. Umowa co najwyżej może się skończyć z upływem okresu na który
    została zawarta i nie ulega przedłużeniu z mocy prawa. Nie dotyczy to
    tylko umowy na okres próbny.

  • 18. Data: 2005-11-02 22:13:01
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkbd9i$cnv$4@nemesis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > Właśnie wskazałaś podstawę prawną - decyduje słowo "rozwiązać".

    Ale umowa na czas określony kończy się_samoistnie_w terminie, do którego
    została zawarta. Nijak nie trzeba jej rozwiązywać.
    Jeśli kończy się przed upływem 3. miesięcy ciąży, to pracodawca nie ma
    obowiązku podpisywania kolejnej.
    Proste jak drut i naprawdę nie ma co kombinować ;-)

    Art. 177.

  • 19. Data: 2005-11-02 22:14:20
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkbd63$cnv$3@nemesis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > Nic nie pomyliła ...

    Owszem, pomyliła.
    Przeczytaj dokładnie KP art. 177

    --
    PozdrawiaM

  • 20. Data: 2005-11-02 22:22:58
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:dkbddi$ios$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Johnson <j...@n...pl> pisze:

    > Nie może. Umowa co najwyżej może się skończyć z upływem okresu na
    > który została zawarta i nie ulega przedłużeniu z mocy prawa.

    Masz rację, źle się wyraziłam.
    Chodziło mi o to, że skutkiem nieprzedłużenia takiej umowy jest po prostu
    brak kontynuuacji zatrudnienia, co w efekcie daje po prostu "zieloną
    trawkę". Gdyby umowa kończyła się po 3. miesiącu, to kobieta załapałaby się
    jeszcze na pracę do samego porodu.

    --
    PozdrawiaM