    From: Kron <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy Msza może być zajęciami obowiązkowymi w szkole?
    Date: Thu, 10 Sep 2009 01:49:51 -0700 (PDT)

    Miałem w szkole syna dziwną sytuację. Było rozpisane rozpoczęcie roku
    a po rozpoczęciu podana Msza Święta w pobliskim kościele. Uznałem że
    zajęcia to tylko to co jest w szkole. Potrzebowałem by syn zaraz po
    zajęciach wracał do domu i takie wydałem mu polecenie. Został jednak
    zabrany na Mszę przez nauczycielkę (tzn przypilnowała sobie syna, po
    tym jak jej powiedział że rodzice kazali mu wracać zaraz po szkole).
    Przy pierwszej sposobności urwał się z Mszy, starał się wykonać moje
    polecenie.
    W szkole poinformowano mnie że Msze i inne formy praktyk religijnych
    wyznaczone przez Panią Dyrektor to zajęcia obowiązkowe dla dzieci
    uczęszczających na lekcje religii a jeżeli mi to nie odpowiada to
    powinienem zabrać dziecko z tej szkoły. Oczywiście zgodziłem się
    dostosować do zasad obowiązujących w placówce. Zwłaszcza że nie ma dla
    mnie praktycznego znaczenia czy to kwestia obowiązku czy tradycji.
    Nie byłoby problemu gdybym napisał karteczkę zwalniającą dziecko z
    obowiązkowych zajęć. Po prostu nie przyszło mi do głowy że
    uczestnictwo w Mszy może być obowiązkowymi zajęciami.
    Z odszukanych przeze mnie informacji wynika że błąd popełniłem zarówno
    ja, jak i szkoła:
    -Jeżeli Msza została wpisana jako zajęcia obowiązkowe a nie chciałem
    by dziecko brało w niej udział to powinienem powiadomić o tym
    placówkę.
    -Nie ma prawa zaistnieć sytuacja w której uczestnictwo w Mszy jest
    zajęciami obowiązkowymi. Nie można nikomu kazać się szczerze modlić.
    Proszę o opinię bo jak dla mnie te dwa punkty są sprzeczne.
    Bez względu na światopogląd przyznam, że wzbudza we mnie mieszane
    uczucia fakt iż niezadowalające praktykowanie religii jest karalne.
    Absolutnie nie mam zamiaru drążyć tematu w szkole, jednak chciałbym po
    prostu wiedzieć jak to stoi w myśl prawa.