    From: "martiN" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Co można zrobić (?), gdy najemca nie opłaca czynszu?
    Date: Tue, 25 May 2004 20:57:19 +0200
    Sender: m...@o...pl@81.210.16.189

    Co może zrobić właściciel nieruchomości, gdy najemca nie reguluję czynszu i
    opłat za energię, gaz etc.?
    Sytuacja wygląda następująco: kolega wynajął swój (własnościowy) dom 1
    lutego 2002 roku, ustalił z najemcą, sporządzając odpowiednią umowę
    (zerejestrowaną w US-pełny legal), że czynsz wynosi 2000pln/mies. plus
    opłaty za zużycie prądu, gazu, wody oraz wywóz szamba. Te wszystkie opłaty
    ponosi najemca. Wszystko było OK do grudnia 2003 roku, ponieważ ostatniej
    wpłaty najemca dokonał za miesiąc październik i listopad, później już NIC.
    Ani czynszu, ani opłat za bieżącą eksploatację. Dodatkowo powiem, że Umowa
    Najmu WYGASŁA 29 kwietnia 2004roku, mimo to najemca nie opuszcza
    wspomnianego domu i "gwiżdże" na wszystko !
    To, że trzeba złożyć pozew do sądu o zapłatę należności (11.000pln+opłaty),
    to jest oczywiste-jak będzie z egzekucją (?), to różnie bywa...Natomiast
    moje pytanie dotyczy, tego czy wynajmujący może zgodnie z prawem (to w końcu
    jego własność) poprostu wejść do domu i wyrzycić najemcę z lokalu (Umowa
    WYGASŁA), czy musi być asysta policji (czy może sam to zrobić), ewentualnie
    podczas rozmowy z najemcą zadzwonić po policję, aby ta usuneła intruza ?
    Ewentualnie czy może odciąć wszelkie media od wspomnianego budynku, aby
    utrudnić dalsze zamieszkiwanie najemcy?

    Generalnie, co zrobić w tej sytuacji, jak się pozbyć najemcy, jak
    wyegzekwować należność, jak się zabezpieczyć, aby dług można było jakoś
    wyegzekwować w przyszłości?
    Dodam, że wspomniany znajomy, to starszy pan, który nigdy wcześniej nie był
    w podobnej sytuacji i nie wie zupełnie jak sobie z tym poradzić. Ja,
    osobiście powiedziałem mu, że jeżeli ta sytuacja dotknęłaby mnie osobiście,
    to wszedłbym do swojego domu, pod nieobecność najemcy, zmienił zamki a
    majątek dłużnika potraktował jako swój tzn. jako rozliczenie zaległych opłat
    (o ile coś wartościowego by tam było)...

    Co Wy na to??
    Pozdro martiN