    From: Sebcio <s...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Bank i cesja praw z kompleksowej polisy
    Date: Thu, 05 Mar 2009 11:45:08 +0100

    Witam !

    Normalnym postępowaniem jest umowa przelewu praw z polisy
    ubezpieczeniowej domu na rzecz banku, który budowę czy zakup domu
    kredytował.

    Niedawno w ramach kredytu złożyłem w mBanku polisę Warta Dom Komfort z
    adnotacją o cesji praw na rzecz mBanku. W związku z tym dzisiaj
    otrzymałem od mBanku umowę cesji, którą muszę podpisać. No i tu się
    zaczyna pewna niejasność, którą chciałbym wyjaśnić. W międzyczasie
    postaram się dotrzeć do osób za tą umowę odpowiedzialnych, co może być
    jednak trudne jeśli chodzi o mBank...

    Oto treść najważniejszych paragrafów:

    "Niniejsza umowa zawarta jest w celu zabezpieczenia wierzytelności
    mBanku z tytułu udzielonego przez mBank [...] kredytu hipotecznego[...]"
    "Ubezpieczający przelewa na rzecz mBanku prawa do odszkodowań
    wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia, potwierdzonej polisą
    ubezpieczeniową Seria/Typ Nr XXXXX wydaną przez Warta S.A [...] oraz
    prawa do odszkodowań wynikające z zawartych w przyszłości umów
    ubezpieczenia, stanowiących kontynuację powyższej umowy, potwierdzonych
    polisami ubezpieczeniowymi wystawionymi przez wymienionego
    ubezpieczyciela[...]".
    "Ubezpieczający nie może odstąpić od niniejszej umowy przed
    uregulowaniem wszystkich zobowiązań wobec mBanku."

    Warta Dom Komfort to ubezpieczenie obejmujące znacznie szerszy zakres
    niż tylko ubezpieczenie samego domu. Moja polisa zabezpiecza także
    ruchomości i wyposażenie domu, ogrodzenie itp. Są to elementy które nie
    są objęte umową kredytową i bankowi nic do tego. W przedstawionej mi
    umowie nie ma wyszczególnienia w jakich przypadkach objętych
    ubezpieczeniem mBank jest uprawniony do otrzymania odszkodowania.

    Obawiam się teraz, że podpisanie umowy w zaproponowanym mi brzmieniu
    spowoduje cesję *wszystkich* praw z wspomnianej polisy, także tych które
    nie dotyczą kredytowanej nieruchomości. Czy dobrze rozumuję ?

    Nie mam zaufania do BRE Banku, poza tym załatwienie tam czegokolwiek
    graniczy z cudem a jeśli cud ów się wydarzy, to po wielu tygodniach
    dopominania się. Nie chciałbym stanąć przed sytuacją, w której po
    obrobieniu mi przez złodziei chaty nie dostanę kasy za to, za co
    zapłaciłem z własnej kieszeni.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio