eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

37 Polska
Izba Art. 26 ust.
Zastąpić limit wieku 21 na 19 lat, gdyż do zawodu powinni mieć Nie uwzględniono z uwagi na
Ochrony
3 pkt 2
dostęp absolwenci szkół średnich kształcących w zawodzie
przepisy ustawy o broni i amunicji.

pracownika ochrony.

38 Polska
Izba Art. 26 ust.
Skreślić wyraz „ośmioklasową”.
Nie uwzględniono.
Ochrony
3 pkt 3

Aktualnie szkoła podstawowa to 6

klas.
39 Polska
Izba Art. 26 ust.
Skreślić: „i nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne o
Nie uwzględniono.
Ochrony
3 pkt 5
takie przestępstwo”



40 Polska
Izba Art. 26 ust.
Zastąpić wyraz „3 lata” wyrazem „5 lat”, co pozwoli na
Nie uwzględniono.
Ochrony
5 pkt 7
ujednolicenie długości okresów pomiędzy kolejnymi badaniami
Projekt ustawy nie wprowadza

w przypadku pracownika wpisanego na listę i osoby
zmian w tym zakresie w stosunku
posiadającej pozwolenie na broń na ogólnych zasadach ustawy o do stanu obecnego
broni amunicji.

41 Polska
Izba ogólna
Wprowadzenie regulacji, iż badania związane z wpisem na listę
Nie uwzględniono.
Ochrony

pracowników kwalifikowanych ochrony fizycznej są uznawane
Taki zapis może być rozważany
jako równorzędne z badaniami wymaganymi na prywatne
przy zmianie ustawy o
posiadanie broni do np. ochrony osobistej. Natomiast w części
wykonywaniu …., gdyż ustawa o
dot. badan psychologicznych badania przedmiotowe byłyby
ochronie nie jest miejscem zmian
uznawane zgodnie z wymogiem art. 89 ust. 1 lit. f ustawy
dla innych przepisów
ustawą z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności
szczegółowych.
gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami
wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o
przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

42 Polska
Izba Art. 26 ust.
Przepis jest zbyt restrykcyjny, może nasuwać wątpliwości pod
Nie uwzględniono.
Ochrony
3
względem jego zgodności z prawem (zasada równego
Kwalifikowany pracownik ochrony
pkt 10
traktowania). W praktyce mogą występować sytuacje posiadania może używać broni oraz środków

takich jednostek chorobowych, dających podstawę do orzeczenia przymusu bezpośredniego co
niepełnosprawności lub grupy inwalidzkiej, które nie
wyklucza możliwość ich użycia

132
dyskwalifikują osoby ani na gruncie badań w zakresie medycyny przez osoby niepełnosprawne.
pracy na stanowisku pracownika realizującego zadania z art. 26

ust. 1 ustawy o ochronie osób i mienia oraz nie stanowiące
przeszkody w spełnieniu warunków badań psychicznych,
warunkujących dostęp do broni na podstawie ustawy o broni i
amunicji.

43 Polska
Izba Art. 26 ust.
Skreślić. Zgodnie z proponowaną nową koncepcją listy Uwzględniono.
Ochrony
3
kwalifikowanych pracowników.

pkt 11

44 Polska
Izba Art. 26 ust.
Propozycja nowego brzmienia:
Nie uwzględniono.
Ochrony
5
„5. Wymogu, o którym mowa w ust. 3 pkt 7 w zakresie W związku z wykreśleniem art. 26

zdolności fizycznej, pkt 8 w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, ust. 5 w całości.
samoobrony i technik interwencyjnych, pkt 8, oraz pkt 10, nie
stosuje się do osób wymienionych w art. 17 ust. 1, jeżeli
osobiście nie wykonują żadnej czynności w zakresie
wymienionym w ust. 1.”.

45 Polska
Izba Ogólna
Uwzględnienie osób legitymujących się wykształceniem
Częściowo uwzględniono poprzez
Ochrony

technika ochrony, aby nie doszło skrzywdzenia tych osób oraz
zmianę delegacji określonej w art.
aby stan prawny nie ograniczał ich praw Zawód ten
26 ust. 7 projektu ustawy o
legitymizuje Centralna i Okręgowa Komisje Egzaminacyjne
ochronie osób i mienia. Technik
poprzez przeprowadzenie egzaminu państwowego
ochrony będzie legitymował się
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
przeszkoleniem specjalistycznym
Powinny być określone wymagania dla podmiotów
Natomiast powinien on tak jak i inni
prowadzących szkolenia, niezbędne do uzyskania wpisu na listę
kwalifikowani pracownicy ochrony
kwalifikowanych pracowników ochrony, a także zasady
fizycznej podnosić swoje
weryfikacji poziomu wiedzy kwalifikowanych pracowników
umiejętności i wiedzę co 5 lat.
ochrony. Zastosować ustawowy obowiązek przynależności i
posiadania certyfikacji organizacji branżowych jak izby
gospodarcze, związki pracodawców czy stowarzyszenia
zawodowe.

133

46 Polska
Izba Art. 27,
Konstrukcja, powinna być zbudowana na założeniu, że
Uwzględniono częściowo,
Ochrony
art. 28
podmiotem i główną stroną postępowania o wpis na listę
wpis na listę na wniosek

kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej powinna być
pracownika.
osoba spełniająca kryteria z art. 26 ust. 3 lub art. 27 ust. 2. a nie

pracodawca. Propozycja Powinna opierać się na zasadach:

- osoba spełniająca kryteria z art. 26 ust. 3 pkt 1-10 lub art. 27

ust. 2 pkt 1-4 i ust. 3 powinna być stroną postępowania i składać

wniosek, o którym mowa w art. 29 ust. 1;

- organ policji powinien wydawać osobie wpisanej nie
Legitymację będą wydawać
zaświadczenia, a legitymację pracownika;
pracodawcy i oni będą dokonywać
- wzór legitymacji określiłby minister właściwy do spraw
wpisów.
wewnętrznych;

- w legitymacji wpisów dokonują pracodawcy, w tym będącego

stroną umowy zlecenia. Wpisy dotyczyłyby zatrudnienia i

przeszkolenia;

- na pracodawców zostałby nałożony obowiązek
Szkolenia mają przeprowadzać
przeprowadzania przeszkoleń raz w roku w zakresie
podmioty uprawnione do szkoleń.
wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik

interwencyjnych oraz szkolenia w zakresie przepisów prawa

związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia, jeżeli w

ostatnim roku zmieniły one treść; zakres sprawdzianów

określiłby minister w rozporządzeniu o rozszerzonej i

zmodyfikowanej delegacji z nowego art. 38a;

- wzory legitymacji obejmowałyby m. in. wpisy o zatrudnieniu i

przeszkoleniach;

- pracodawca wpisywałby także w legitymacjach, co lata 3

(proponujemy 5 lat) dane dot. ważnych badań lekarskich i

miałby obowiązek przechowywania zaświadczeń lekarskich i

psychologicznych;

- legitymacje składane byłyby w organie Policji co 5 lat licząc

od daty wydania w celu sprawdzenia spełniania warunków na


134
gruncie obowiązków organu wynikających z art. 29 ust. 4 pkt 2 i

ust. 6 pkt 2 dot. podstaw wykreślenia z listy;

- niezłożenie legitymacji w tym terminie dawałoby podstawę do

skreślenia z listy z obowiązkiem zwrotu legitymacji.

Wykreśleniu podlegały zapis w art. 30 pkt 1 i pkt 3.
Szkolenie będzie obowiązany
Również treść art. 38a ust. 1 dot. szkolenia co 3 lata powinna
przejść co 5 lat.
być zmieniona w kierunku obowiązku o corocznego
przeszkolenia, o którym wyżej mowa.
47 Polska
Izba Art. 29 ust.
Skreślić „lub wszczęto w stosunku do niego postępowanie karne Nie uwzględniono.
Ochrony
5
lub postępowanie karne skarbowe”
Z uwagi na brak instytucji
pkt 1

zawieszenia wpisu.

48 Polska
Izba Art. 29 ust.
Skreślić „lub wszczęto w stosunku do niego postępowanie karne Nie uwzględniono.
Ochrony
6
lub postępowanie karne skarbowe”
j. w.
pkt 1

49 Polska
Izba Art. 30
Uprościć procedurę poprzez przyjęcie, że wpis o posiadaniu
Nie uwzględniono.
Ochrony

ważnych badań lekarskich i psychologicznych w legitymacji
Wpisy w legitymacji dokonuje
pracownika jest równoznaczny z dopuszczeniem do posiadania
przedsiębiorca co nie może być
broni.
tożsame z dopuszczeniem do

posiadania broni.

50 Polska
Izba Art. 38 ust.
Skreślić wyrażenie „broń gazowa”. Konieczność korekty
Nie uwzględniono.
Ochrony
1
wynika z braku spójności między ustawą a aktem
Zmiana nie jest przedmiotem
pkt 6
wykonawczym tj. rozporządzeniem Ministra SWiA z dnia 21
deregulacji.
października 2011 r. w sprawie zasad uzbrojenia
specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych i warunków
przechowywania oraz ewidencjonowania broni i amunicji.
51 Polska
Izba Art. 38b
Powinna być dodana osoba będąca przedsiębiorcą osobą Uwzględniono.
Ochrony

fizyczną.


52 Polska
Izba Art. 50
Wyrażenie upoważnienia” należy zastąpić wyrażeniem Uwzględniono w części dot.
Ochrony

„uprawnienia” oraz wyrażenie „lat 5” należy zastąpić wyrażenia „uprawnienia”.

135
wyrażeniem „lat 3”.

53 Polska
Izba Art. 50b
Skreślić.
Uwzględniono częściowo poprzez
Ochrony


wykreślenie „osoby przybranej do
pomocy”.
54 Polska
Izba ogólna Należy w związku z deregulacją zmienić przepisy ustawy o
Uwzględniono.
Ochrony
bezpieczeństwie imprez masowych. Dostosować terminologię
Opracowano projekt zmiany.
odnosząca się do licencji pracownika ochrony fizycznej.
ustawy o bezpieczeństwie imprez
masowych.
55 Komisja
Krajowa ogólna
Negatywna opinia propozycji zmian w ustawie – w odniesieniu
Ustawa o ochronie osób i mienia
NSZZ
do zawodu pracownika ochrony. Kierunek zmian powinien być
jest ustawą szczególną i nie zawiera
„Solidarność”
dokładnie odwrotny, jeżeli weźmie się pod uwagę specyfikę
przepisów z zakresu prawa pracy.

pracy (dostęp do broni palnej, potrzeba utrzymania stabilności
Zatrudnianie pracowników ochrony
emocjonalnej). Ustawodawca powinien rozpocząć swoje
odbywa się ogólnych zasadach.
działania od ograniczenia prekaryjnego charakteru zatrudnienia
Projekt, poprzez wyraźne zapisanie,
w tym zawodzie (nadużywanie zatrudnienia cywilno-prawnego,
że pracownik ochrony pracuje „pod
wymuszone samozatrudnienie, powszechne łamanie przepisów o nadzorem” eliminuje umowy o
czasie pracy), wynikającego właśnie z braku barier
dzieło.
kwalifikacyjnych.
56 Katarzyna ogólna
Zmiany objęte projektem w zakresie wymagań dot.
Nie uwzględniono.
Kałużyńska

kwalifikowanych pracowników ochrony, wpłyną na znaczne
Osoby niepełnosprawne mogą
ograniczenie kręgu osób. Szczególnie poważne konsekwencje
wykonywać zadania ochrony
może mieć wprowadzenie wymogu by kwalifikowany
niezastrzeżone dla pracowników
pracownik ochrony nie posiadał orzeczenia o
kwalifikowanych mających dostęp
niepełnosprawności.
do broni palnej oraz środków
Osoby te (jeżeli tylko posiadają licencję pracownika ochrony w
przymusu bezpośredniego.
dniu wejścia w życie ustawy) zostaną wpisane z urzędu na listę

pracowników kwalifikowanych (art. 31 ust. 1). Tak więc osoby
Kwestie te reguluje art. 31 ust. 2
te znajdą się na liście kwalifikowanych pracowników, mimo że
nie spełniają warunków do wpisu i będą pracownikami
kwalifikowanymi tak długo jak nie zmienia zatrudnienia.
Powyższe unormowania negują realizację tego celu poprzez

136
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 90 . [ 91 ] . 92 ... 100 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: