Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
jest to zmiana idąca w dobrym kierunku, jednakże zasadnym
Selekcja osób świadczących swoje
Województwa
byłoby utrzymanie obowiązku posiadania praktyki zawodowej.
usługi w zakresie rynku
Lubuskiego
Posiadanie praktyki zawodowej nie stanowi bariery w uzyskaniu nieruchomości będzie opierała się
uprawnień, a daje kandydatom możliwość sprawdzenia
na mechanizmie swobodnej,
posiadanej wiedzy w praktycznym jej zastosowaniu.
wolnorynkowej konkurencji, która
zweryfikuje posiadane kwalifikacje
i wiedzę fachową. Wydaje się, że
osoby zainteresowane
świadczeniem usług w zakresie
pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami i zarządzania
nieruchomościami będą
podejmowały wysiłek na rzecz
doskonalenia kwalifikacji
zawodowych, choćby w celu
zwiększenia swoich szans na rynku
nieruchomości.
7 Urząd
ogólna Wątpliwości budzi fakt zniesienia obowiązku jakiegokolwiek
Uwaga niezasadna.
Marszałkowski
przygotowania do zawodu pośrednika i zarządcy (zarówno
jak wyżej
Województwa
przygotowanie praktyczne jak i teoretyczne).
ląskiego
8 Rzecznik
Praw ogólna
Pozytywna opinia w zakresie deregulacji przedmiotowych
Nie wymaga ustosunkowania się.
Absolwenta
zawodów, nie uzasadnione jednak zostało pominięcie w
projektowanej ustawie zawodu rzeczoznawcy majątkowego.
9 Pracodawcy
Art. 179, art. Pracodawcy RP dostrzegają możliwość wystąpienia
Nie uwzględniono.
Rzeczypospolitej
182 ust. 2,
negatywnych skutków deregulacji zawodów pośrednika w
Brak jest uzasadnienia dla tezy
Polskiej
art. 187 ust. obrocie nieruchomości i zarządcy nieruchomości. Istnieje obawa wnioskodawców, zwracającej
2, art. 183
że deregulacja może się przyczynić do wyeliminowania małych uwagę, iż projektowane regulacje
ust. 1 pkt 2-
firm z rynku i powstania monopolu firm sieciowych – będących
niosą ryzyko bankructwa małych i
4, art. 188
częścią grup kapitałowych.
średnich firm, świadczących
92
ust. 1 pkt
przedmiotowe usługi. Wydaje się,
20-4
Jak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 27
że zwiększenie dostępu do zawodu
marca 2008 r. (sygn. akt SK 17/2005) „licencja pośrednika w
pośrednika
obrocie nieruchomościami powinna być traktowana jedynie jako i zarządcy będzie torowało drogę
wymóg, a nie ograniczenie podejmowania i prowadzenia
poprawie konkurencyjności
działalności gospodarczej, gdyż nie jest ona elementem polityki
świadczonych usług.
reglamentacyjnej państwa. Licencja potwierdza jedynie
posiadanie prze osobę zajmującą się pośrednictwem niezbędnym
do tego kwalifikacji”.
Zmiany zaproponowane w projekcie
ustawy nie mają na celu, jak
Ponadto wątpliwości budzi zmiana art. 179 ust. 2 w zw. z art.
twierdzą uczestnicy konsultacji
181 oraz art. 184 ust. 2 w zw. z art. 187 ust. 1. Jeśli bowiem
społecznych, likwidacji zawodu
wymogi w stosunku do osób wykonujących zawód pośrednika w pośrednika w obrocie
obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości zostaną
nieruchomościami oraz zarządcy
ograniczone jedynie do posiadania pełnej zdolności do
nieruchomości. Oba zawody
czynności prawnych oraz niekaralności za wskazane
pozostaną bowiem w sferze
przestępstwa, może to doprowadzić do sytuacji że nie będą one
regulacji prawnych, natomiast
miały wymaganej wiedzy do wykonywania tych zawodów.
znaczącemu uproszczeniu ulegną
zasady dostępu oraz kontroli
wykonywania tych zawodów. Tym
samym zaproponowane regulacje w
żadnym stopniu nie stoją w
sprzeczności z przytoczonym
wyrokiem Trybunału
Konstytucyjnego.
Selekcja osób świadczących swoje
usługi w zakresie rynku
nieruchomości będzie opierała się
na mechanizmie swobodnej,
wolnorynkowej konkurencji, która
zweryfikuje posiadane kwalifikacje
93
i wiedzę fachową. Wydaje się, że
osoby zainteresowane
świadczeniem usług w zakresie
pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami i zarządzania
nieruchomościami będą
podejmowały wysiłek na rzecz
doskonalenia kwalifikacji
zawodowych, choćby w celu
zwiększenia swoich szans na rynku
nieruchomości.
Pracodawcy RP negatywnie oceniają propozycje brzmienia art.
Proponowana regulacja wynika z
182 ust. 2 i art. 187 ust. 2, bowiem jedyną umiejętnością jaka
obowiązującej w krajach Unii
miałby się wykazać obcokrajowiec, aby uzyskać licencję, to
Europejskiej swobody świadczenia
biegła znajomość języka polskiego. Wydaje się, że powinien
usług. Ponieważ od obywateli
wykazać się także podstawową znajomością przepisów w
Polski nie wymaga się znajomości
zakresie dotyczącym nieruchomości.
przepisów w zakresie dotyczącym
nieruchomości, tym samym brak
jest możliwości wprowadzania
takiego obowiązku wobec obywateli
innych państw członkowskich UE.
Pracodawcy RP, natomiast pozytywnie oceniają proponowane
Obecny katalog przestępstw jest
zmiany art. 180 ust. 3 art. 185 ust. 2, ponadto wskazują na
wystarczający.
potrzebę rozważenia rozszerzenia katalogu przestępstw
(zawartego w art. 182 ust. 1 pkt 2 oraz w art. 187 ust. 1 pkt 2) o
przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności oraz przeciwko czci i nietykalności.
Ponadto Pracodawcy RP mają wątpliwości co do zlikwidowania
Proponowane zmiany nie zwalniają
instytucji odpowiedzialności zawodowej, co będzie skutkowało
pośredników w obrocie
94
tym, że brak kompetencji, lekceważenie standardów
nieruchomościami i zarządców
zawodowych i naruszanie zasad etyki, brak doskonalenia
nieruchomości z odpowiedzialności
zawodowego czy nieposiadanie obowiązkowego ubezpieczenia
cywilnoprawnej. W tym kontekście
OC nie będą w praktyce sankcjonowane.
nastąpi przeniesienie dotychczas
rozpatrywanych przez organ
administracji publicznej spraw
dotyczących ich odpowiedzialności
zawodowej do kompetencji sądów
powszechnych.
10 Rada
Federacji ogólna
Negatywna opinia, w której wyrażono pogląd, iż funkcjonujący
Nie uwzględniono.
Stowarzyszeń
dotychczas system licencji nie stwarza ograniczeń oraz nie
Dotychczas obowiązujące regulacje
Naukowo-
zamyka dostępu do zawodu pośrednika w obrocie
nie przyczyniły się w sposób
Technicznych NOT
nieruchomościami, zarządcy nieruchomości a stawiane warunki
znaczący do poprawy
w Białymstoku
uzyskania licencji przyczyniają się do zwiększenia
bezpieczeństwa obrotu
bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.
gospodarczego, o czym świadczyć
może duża ilość skarg kierowanych
do Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki
Morskiej.
11 Instytut
Gospodarki ogólna
Negatywna opinia, zwracająca uwagę, iż zwiększenie liczby
Nie uwzględniono.
Nieruchomościami
osób uprawnionych do wykonywania danego zawodu nie
Wdrożenie projektowanych zmian
zwiększa liczby miejsc pracy, ponieważ to sam rynek zgłasza
przyczyni się do wzrostu
zapotrzebowanie na przedmiotowe usługi.
zatrudnienia w skali ogólnopolskiej
oraz doprowadzi do zmniejszenia
kosztów usług, związanych z
obsługą rynku nieruchomości.
W opinii podkreślono, że dopuszczenie do zawodu pośrednika w Całkowicie bezzasadny jest
obrocie nieruchomościami osób, nieposiadających odpowiednich argument o rzekomym uszczerbku
kwalifikacji zawodowego może powodować istotny uszczerbek
dla interesu majątkowego
95
dla interesu majątkowego obywateli.
obywateli. Wnioskodawca nie
przedstawił żadnego konkretnego
dowodu na prawdziwość swojej
tezy.
Z chwilą zniesienia licencji, jak podkreślają wnioskodawcy
Składki z tytułu OC nie ulegną w
znacznego zwiększeniu ulegną składki z tytułu obowiązkowego
ocenie resortu podwyższeniu,
ubezpieczenia OC.
ponieważ zwiększy się liczba osób
zainteresowanych wykupieniem
przedmiotowego ubezpieczenia co
skłoni towarzystwa do rozszerzenia
oferty oraz zastosowania
konkurencyjnych cen.
We wniosku podkreślono także, iż deregulacja zawodu zarządcy Selekcja osób świadczących swoje
nieruchomości wpłynie na obniżenie standardów zarządzania
usługi w zakresie rynku
nieruchomościami oraz może się przyczynić do zagrożenia życia nieruchomości będzie opierała się
ludzkiego i mienia.
na mechanizmie swobodnej,
wolnorynkowej konkurencji, która
zweryfikuje posiadane kwalifikacje
i wiedzę fachową. Wydaje się, że
osoby zainteresowane
świadczeniem usług w zakresie
zarządzania nieruchomościami będą
podejmowały wysiłek na rzecz
zwiększania jakości świadczonych
usług, by tym samym mieć
mocniejszą pozycję rynkową.
W przedmiotowej opinii wyrażono także pogląd, wielu
Projektowana regulacja nie narusza
funkcjonujących na rynku pośredników i zarządców poniosło
gwarantowanych przez Konstytucję
duże nakłady finansowe w celu uzyskania stosownych licencji
RP praw nabytych, ponieważ nie
96
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik