eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


notarialna przygotowuje lepiej

do egzaminu notarialna.




- proponuje się by prawo pracownika do 30 dni płatnego Zaproponowane zmiany w
urlopu na przygotowanie się do egzaminu notarialnego, było projekcie ograniczają to prawo
prawem jednorazowym. Wskazane byłoby, aby z prawa do jednego razu.
tego mogły korzystać wyłącznie osoby posiadające Nieuzasadnione wydaje się
wystarczająco długą praktykę zawodową.
jednakże różnicowanie

sytuacji osób w zależności od
długości praktyki zawodowej.

Byłoby to naruszeniem zasady
równości odnoszących się do
uprawnień pracowniczych.
5 KRN art. 11 i 12
- propozycja zdecydowanie przedwczesna, niekompletna i
UWAGA NIEZASADNA
Stowarzyszenie
nieskuteczna, z uwagi na to że: -zastąpienie wymogu Najnowsze orzecznictwo
Notariuszy
obywatelstwa proponowanymi zapisami „ Rzeczypospolitej Trybunału Sprawiedliwości
Rzeczypospolitej
Polskiej" (w kilku miejscach w art.11 oraz w art. 12) nie Unii Europejskiej wobec
Polskiej
wywrze zamierzonych skutków;
państw o zbliżonej do polskiej
- jeżeli uznać, że Polska nie może utrzymać wymogu regulacji prawnej w zakresie
obywatelstwa wobec notariuszy, to konsekwentnie przyjąć zawodu notariusza (m. in.
należy także, iż nie może Ona wprowadzić kryteriów wyroki z dnia 24 maja 2011 r.
pośrednio dyskryminujących. Zastąpienie przesłanki w sprawie C-53/08 Komisja
bezpośrednio dyskryminującej, przesłanką pośrednio Europejska przeciwko
dyskryminującą, niczego nie zmieni w ocenie
Republice Austrii, w sprawie
analizowanych rozwiązań, jako sprzecznych z prawem C-50/08 Komisja Europejska
unijnym;
przeciwko Francji, czy
- projektodawca nic wziął pod uwagę tego, że jak wskazał w sprawie C-54/08 Komisja
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ..okoliczność, Europejska przeciwko
że czynności notarialne służą celom leżącym w interesie Republice Federalnej Niemiec)
ogólnym - które w szczególności mają zagwarantować pozwala na wniosek, iż
zgodność z prawem i pewność prawną czynności konieczne jest dostosowanie

327
dokonywanych między jednostkami - stanowi nadrzędny regulacji prawnej notariatu
wzgląd interesu ogólnego, który pozwala uzasadnić obowiązującej w Polsce do
wynikające ze szczególnych cech działalności notarialnej wymogów prawa unijnego.
ewentualne ograniczenia w odniesieniu do art.43 WE W powołanych wyżej
(obecnie art.49 TFUE). takie jak ramy. którym podlegają orzeczeniach Trybunał stanął
notariusze w toku stosowanych do nich procedur naboru, na stanowisku, iż notariusze nie
ograniczenie ich liczby oraz kompetencji terytorialnych lub wykonują władztwa
także ich reżim wynagradzania, niezawisłości, zakazu publicznego – na odmienny
łączenia stanowisk i nieusuwalności, o ile ograniczenia tc wniosek nie pozwala ani fakt
pozwalają osiągnąć wspomniane cele i są ku temu sporządzania przez notariuszy
niezbędne"". Na tle tych wywodów, należy podkreślić, że dokumentów urzędowych
praktycznie wszystkie państwa Unii Europejskie, w których (skoro to same strony decydują
istnieje instytucja notariusza gwarantują sobie pełną o zakresie swoich praw i
uznaniowość w decyzjach o tym. kogo powołają na obowiązków), ani
stanowisko notariusza, a w szczególności zapewniają sobie zamieszczenie w akcie
prawo wyboru najbardziej odpowiedniego kandydata oraz notarialnym oświadczenia o
prawo ustalania ilości notariuszy;,.
poddaniu się przez dłużnika
- trudno zrozumieć dlaczego Polska nie chce wprowadzić do egzekucji (skoro wymagana jest
swojego porządku prawnego przepisów zwiększających na to jego zgoda). Podobnie
kompetencje władzy państwowej w zakresie powoływania fakt wykonywania przez
na stanowisko notariusza, liczby notariuszy, czy też notariuszy czynności w
rozmieszczania kancelarii notarialnych.
dziedzinie prawa spadkowego

nie pozwala na wniosek, iż

wykonują oni władztwo
publiczne, skoro notariusze
działają tu pod nadzorem sądu,
któremu muszą przedstawić
ewentualne spory.
Polskie prawo traktuje
notariuszy jako osoby zaufania
publicznego korzystające
z ochrony przysługującej

328
funkcjonariuszom publicznym
(art. 2 § 1 ustawy Prawo
o notariacie). Obowiązująca
regulacja tego zawodu nie
pozwala na twierdzenie, że
notariusze w Polsce wykonują
władztwo publiczne w
rozumieniu przepisów unijnych
i w interpretacji Komisji
Europejskiej i Trybunału
Sprawiedliwości Unii
Europejskiej. Wprawdzie w
polskim systemie czynności
przekazane do kompetencji
notariuszy w zakresie prawa
spadkowego wykonują oni
samodzielnie (w tym również
sporządzają akty poświadczenia
dziedziczenia) i nie działają pod
nadzorem sądu, jednakże w
razie sporu mają obowiązek
przekazania sprawy sądowi
spadku. Poza tym wszelkie
uwagi Trybunału dotyczące
funkcjonowania notariatu
poczynione w
dotychczasowych orzeczeniach
można odnieść też do regulacji
tego zawodu w prawie polskim.
Fakt ten nie pozwala obronić
tezy, że w Rzeczypospolitej
Polskiej notariusz wykonuje

329
jakiekolwiek władztwo
publiczne, co wyłączałoby w
stosunku do tego zawodu
stosowanie unijnej zasady
swobody przedsiębiorczości.
Dodatkowo podnieść należy, iż
wprowadzenie do ustawy
Prawo o notariacie art. 10 § 3
daje również Ministrowi
Sprawiedliwości instrument
pozwalający na odmowę
powołania osoby ( czy to
obywatela Polski czy też innego
państwa) jeżeli nie spełnia
określonych tam kryteriów.
6 KRN art. 16 § 1 pkt 6
- z punktu widzenia prawa karnego materialnego
UWZGL DNIONA
Stowarzyszenie
projektowany zapis oznacza nie tylko niczym

Notariuszy
nieuzasadniona, ogromna, represyjność, ale przede
Rzeczypospolitej
wszystkim rodzi szereg zastrzeżeń, dotyczących
Polskiej
klarowności oraz jednoznaczności zawartej w nim treści.
- wprowadzenie powyższej propozycji skutkować będzie
podważaniem wyroku niezawisłego sądu, który może w
konkretnej sprawie uznać niecelowość orzeczenia zakazu
wykonywania zawodu, a mimo to - dzięki projektowanemu
art. 16 § 1 pkt 6 ustawy - zakaz taki zostanie zastosowany i
to nie wyrokiem, lecz jedynie decyzją administracyjną
Ministra i to na dodatek obligatoryjną.
- wg opinii prof. dr hab P. Sarneckiego powyższa zmianę
ocenić należy jako niezgodną z. art. 2, 10, 65 oraz 175
Konstytucji RP.

7
KRN
art. 40 § 2
Projektowana zmiana treści art. 40 § 2 Prawa o notariacie
UWAGA W CZ
CI

330
- wbrew argumentom wskazanym uzasadnieniu projektu nie
ZASADNA
jest jedynie doprecyzowaniem dotychczasowej treści tego Do uwzględnienia w zakresie
przepisu Praw a o notariacie a stanowi głęboką ingerencję eliminacji ze sprawozdania
w niezależność samorządu notarialnego oraz całkowicie rocznego danych dotyczących
zmienia sens i cel dotychczasowej regulacji, zawartej w działalności sądownictwa
cyt. wyżej przepisie;
dyscyplinarnego oraz
- nakłada na KRN obowiązki, których nie tylko ten organ aplikantów i działalności
dotychczas nie wykonywał, ale poważne wątpliwości szkoleniowej izb notarialnych
budzi w ogóle możliwość ich realizacji:
- projekt ten zmienia całkowicie sens omawianej regulacji i
w miejsce jej dotychczasowej funkcji wprowadza przepis o
charakterze represyjno-statystycznym - w rodzaju
sprawozdania finansowego, zakreślając nie tylko mało
realny termin dla zebrania informacji , ale przede wszystkim
wskazuje szczegółowo dane, które to sprawozdanie ma
zawierać:
- jest to nieuzasadniona próba nałożenia na KRN obowiązku
przedstawienia informacji, których nie zbiera ona dotąd i nie
przetwarza

8
KRN
art. 71a i 76
- Projektowana zmiana treści art. 71 a § 1, dodanie art. 71a §
UWAGA W CZ
CI

4 oraz zmiana treści art. 76 § 1 Prawa o notariacie -
ZASADNA
przewidziane w tych propozycjach terminy - nie
Do uwzględnienia w zakresie
uwzględniają faktu, iż rady izb notarialnych nie są organami wydłużenia terminu
działającymi permanentnie, co z natury uniemożliwia
przewidzianego w art. 76 §1
podjęcie decyzji w krótkich okresach czasu przewidzianych
Prawa o notariacie. W
w tych przepisach - terminy te winny zostać wydłużone
pozostałej części uwaga nie
odpowiednio: z 14 do 30 dni oraz z 30 do 60 dni.
zasługuje na uwzględnienie,
gdyż ma na celu usprawnienie
procedury wpisu na listę
aplikantów.


331
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 129 . [ 130 ] . 131 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: