eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


5 Ogólnopolskie
Art. 105 ust. Propozycja zachowania istniejącego zapisu w ustawie,
Uwzględniono częściowo poprzez
Stowarzyszenie
2 pkt 1
dotyczącego minimalnego wykształcenia średniego dla
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Szefów Wydziałów
instruktora nauki jazdy.
24 projektu ustawy.
Komunikacji

6 Ogólnopolskie Art. 110
Brak uwag co do obniżenia minimalnego wykształcenia
Nie wymaga ustosunkowania się.
Stowarzyszenie
ust. 1 pkt 2
egzaminatora z wyższego do średniego.
Szefów Wydziałów
Komunikacji

7 Ogólnopolskie
Art. 110 ust. Brak uwag co do wprowadzenia minimalnego wieku 23 lat dla
Nie wymaga ustosunkowania się.
Stowarzyszenie
1
egzaminatora (obowiązujące przepisy nie zawierają takiego
Szefów Wydziałów
pkt 3
ograniczenia).
Komunikacji
Brak uwag co do skrócenia okresu posiadania uprawnienia do

kierowania pojazdami kategorii B z 6 lat do 3 lat.
8 Centralny
Instytut Art. 105
Instytut jest przeciwny zniesieniu obowiązku posiadania przez
Uwzględniono częściowo poprzez
Ochrony Pracy –
ust. 2
instruktora nauki jazdy minimalnego wykształcenia średniego
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Państwowy Instytut
pkt 1 i 2
oraz skrócenia okresu posiadania uprawnienia do kierowania
24 projektu ustawy.
Badawczy
pojazdami rodzaju objętego szkoleniem z 3 lat do 2 lat,
ponieważ zmiany mogą spowodować negatywne konsekwencje
w obszarze jakości szkolenia, a w efekcie obniżenie
bezpieczeństwa ruchu drogowego. Instruktor nauki jazdy jest
bowiem z jednej strony nauczycielem, którego kompetencje
uzyskuje poprzez odpowiednie wykształcenie, z drugiej zaś
strony jest osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo kursanta i
innych uczestników ruchu drogowego.
9 Centralny
Instytut Art. 110
Brak uwag co do obniżenia minimalnego wykształcenia
Uwzględniono częściowo poprzez
Ochrony Pracy –
ust. 1
egzaminatora z wyższego do średniego.
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Państwowy Instytut
pkt 2 i 3
Wprowadzenie minimalnego wieku 23 lat dla egzaminatora oraz 24 projektu ustawy. Wymaganie
Badawczy
skrócenie okresu posiadania uprawnienia do kierowania
dotyczące minimalnego wieku dla
pojazdami kategorii B z 6 lat do 3 lat może mieć negatywny
egzaminatorów wynika

82
wpływ na prawidłową i rzetelną ocenę umiejętności osób
bezpośrednio z przepisów
egzaminowanych, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
ruchu drogowego.
praw jazdy.

10 Federacja Art. 105
Federacja pozytywnie opiniuje rezygnację z wymogu
Nie wymaga ustosunkowania się.
Konsumentów
ust. 2 pkt 1
minimalnego wykształcenia średniego dla instruktora nauki
jazdy.

11 Federacja Art. 105
Federacja jest przeciwna skróceniu okresu posiadania przez
Uwzględniono częściowo poprzez
Konsumentów
ust. 2 pkt 2
instruktora nauki jazdy uprawnienia do kierowania pojazdami
nową propozycję brzmienia art. 7 i
rodzaju objętego szkoleniem z 3 lat do 2 lat, ponieważ nie
24 projektu ustawy.
spowoduje to otwarcia dostępu do zawodu, a może negatywnie
wpłynąć na jakość szkolenia. Kluczowym bowiem elementem
podczas nauki jazdy kursanta jest doświadczenie instruktora w
kierowaniu pojazdem.

12 Federacja Art. 110
Federacja pozytywnie opiniuje obniżenie wymogu minimalnego
Nie wymaga ustosunkowania się.
Konsumentów
ust. 1 pkt 2
wykształcenia dla egzaminatora z wyższego do średniego.

13 Federacja Art. 110
Federacja jest przeciwna skróceniu okresu posiadania przez
Uwzględniono częściowo poprzez
Konsumentów
ust. 1 pkt 3
egzaminatora uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii B
nową propozycję brzmienia art. 7 i
z 6 lat do 3 lat, ponieważ nie spowoduje to otwarcia dostępu do
24 projektu ustawy.
zawodu, a może negatywnie wpłynąć na jakość egzaminowania.
Kluczowym bowiem elementem podczas sprawdzania
umiejętności egzaminowanego jest doświadczenie egzaminatora
w kierowaniu pojazdem.

14 Rada
Główna
Art. 105
Skrócenie okresu posiadania prawa jazdy oraz uchylenie
Uwzględniono częściowo poprzez
Instytutów
ust. 2 pkt 1 i wymogu posiadania co najmniej wykształcenia średniego może
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Badawczych
2; art. 110
mieć negatywne konsekwencje w obszarze jakości kształcenia
24 projektu ustawy. Wymaganie
ust. 1 pkt 3
osób ubiegających się o uprawnienie do kierowani pojazdami, a
dotyczące minimalnego
także na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
wykształcenia egzaminatorów

83
wynika bezpośrednio z przepisów
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
praw jazdy.
15 Prokurator ogólna
Wątpliwości budzi zniesienie wymogu niekaralności, które
Nie uwzględniono.
Generalny

mogą doprowadzić do obniżenia standardów wykonywania
Przepisy projektowanej ustawy nie
egzaminator zawodu egzaminatora i instruktora nauki jazdy, a przez to
przewidują zniesienia wymogu

negatywnie wpłynąć na stopień ochrony wartości
niekaralności dla egzaminatorów i
instruktor
konstytucyjnych takich jak zdrowie i życie uczestników ruchu
instruktorów nauki jazdy.
nauki jazdy
drogowego. Brak wymogu niekaralności oznacza też
dopuszczalność karalności za przestępstwa przeciwko
bezpieczeństwu w komunikacji stypizowane w rozdziale XXI
Kodeksu karnego.

16 Urząd
Art. 110 ust. Urząd Marszałkowski negatywnie opiniuje zniesienie wymogu
Uwzględniono częściowo poprzez
Marszałkowski
1 pkt 2 i 3
minimalnego wykształcenia wyższego, skrócenia okresu
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Województwa
posiadania uprawnienia do kierowania pojazdami oraz
24 projektu ustawy. Wymaganie
Pomorskiego
wprowadzenia minimalnego wieku dla kandydatów na
dotyczące minimalnego
egzaminatorów.
wykształcenia egzaminatorów
Praca egzaminatora ma charakter indywidualny, jednorazowy,
wynika bezpośrednio z przepisów
krótkotrwały i odbywa się podczas sprawdzania umiejętności
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
egzaminowanego. Wiąże się niekiedy z konfliktami z ludźmi.
praw jazdy.
Na egzaminatorze ciąży obowiązek indywidualnego podejścia
do egzaminowanego, rzetelnej i obiektywnej jego oceny.
Egzaminator powinien posiadać umiejętności pedagogiczne,
ponieważ ocenia wykonywane zadania i omawia popełnione
błędy.
Likwidacja wymogu wyższego wykształcenia jest zbyt daleko
idąca, ponieważ coraz więcej ludzi zdobywa wykształcenie
wyższe. W toku studiowania nabywa się nowych umiejętności
oraz poszerza horyzonty myślowe.
Proponowane zmiany mogą prowadzić do obniżenia
świadczonych usług i wykonywanej pracy. Mogą wpłynąć

84
również na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

17 Krajowe Art. 105 ust. Stowarzyszenie opowiada się za rozważną i odpowiedzialna
Uwzględniono częściowo poprzez
Stowarzyszenie
2; art. 110
deregulacją zawodów. Instruktor i egzaminator musi być osobą
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Egzaminatorów
ust. 1
wykształconą, dojrzałą emocjonalnie i społecznie, powinien
24 projektu ustawy. Wymaganie
Kandydatów na
posiadać umiejętności pedagogiczne, powinien posługiwać się
dotyczące minimalnego
Kierowców i
poprawna polszczyzną, reprezentować wysoki poziom kultury
wykształcenia egzaminatorów
Kierowców
osobistej oraz powinien posiadać umiejętności motywowania
wynika bezpośrednio z przepisów
Oddział w Lublinie
kandydata na kierowcę do bezpiecznych zachowań na drodze.
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
Stąd też stowarzyszenie proponuje, by instruktorem mogła być
praw jazdy.
osoba, która posiada wykształcenie wyższe, posiada uprawnienie
do kierowania pojazdami we wszystkich kategoriach, posiada
prawo jazdy w zakresie kat. B co najmniej 5 lat oraz nie była
skazana za przestępstwa w ruchu drogowym. Natomiast
egzaminatorem powinna być osoba, która posiada wykształcenie
wyższe, posiada uprawnienia instruktora nauki jazdy, posiada
prawo jazdy w zakresie kat. B co najmniej 6 lat oraz nie była
skazana za przestępstwa w ruchu drogowym.

18 Instytut
Transportu ogólna ITS
negatywnie opiniuje kierunek zmian wymagań dla
Uwzględniono poprzez nową
Samochodowego
kandydatów na instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów.
propozycję brzmienia art. 7 i 24
projektu ustawy.
19 Wojewódzki Art. 105 ust. WORD negatywnie ocenia obniżenie wymagań dotyczących
Uwzględniono częściowo poprzez
Ośrodek Ruchu
2 pkt 2; art.
czasu posiadania odpowiednich uprawnień do kierowania
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Drogowego w
110 ust. 1
pojazdami oraz ustalenie minimalnego wieku dla kandydatów na 24 projektu ustawy. Wymaganie
Warszawie
pkt 3
egzaminatorów na poziomie 23 lat, ponieważ może to
dotyczące minimalnego
doprowadzić do sytuacji, w której nauczycielami i
wykształcenia egzaminatorów
egzaminatorami przyszłych kierowców staną się osoby, które
wynika bezpośrednio z przepisów
należą do grupy najwyższego ryzyka w obszarze bezpieczeństwa dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
ruchu drogowego (18-24). Obniżenie wymogu co do
praw jazdy.
doświadczenia w zakresie kierowania pojazdem może
spowodować również pogorszenie jakości szkolenia oraz

85
egzaminowania i w konsekwencji może negatywnie wpłynąć
stan bezpieczeństwa ruchu drogowego.

20 Polska
Federacja Art. 105 ust. Federacja jest przeciwna zniesieniu wymogu wykształcenia
Uwzględniono częściowo poprzez
Stowarzyszeń
2 pkt 1 i 2;
średniego (instruktor), ponieważ w szkole średniej ludzie
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Szkół Kierowców
art. 110 ust. poznają dobre nawyki, uczą się kultury, zachowania oraz
24 projektu ustawy. Wymaganie
1 pkt 3
właściwego rozumowania. Instruktor ma przygotować kursanta
dotyczące minimalnego
do bezpiecznego, rozsądnego i kulturalnego uczestnictwa w
wykształcenia egzaminatorów
ruchu drogowym.
wynika bezpośrednio z przepisów
Dwuletni okres posiadania prawa jazdy jest również za krótki,
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
ponieważ może dojść do sytuacji, kiedy młodzi niedoświadczeni praw jazdy.
instruktorzy, znajdujący się w grupie osób stanowiących
szczególne zagrożenie na drogach (18-24), będą uczyć kierować
pojazdem kursantów.
Federacja jest także przeciwna wymogowi minimalnego wieku
23 dla kandydata na egzaminatora oraz posiadania prawa jazdy
kat. B przez co najmniej 3 lata, ponieważ obiektywnej oceny
umiejętności kandydata na kierowcę może dokonać jedynie
osoba dojrzała zawodowo i społecznie.

21 Ogólnopolska
Izba ogólna
Izba negatywnie opiniuje projekt proponowanych zmian w
Uwzględniono częściowo poprzez
Gospodarcza
zakresie wymagań dla egzaminatora i instruktora nauki jazdy.
nową propozycję brzmienia art. 7 i
Ośrodków
Wprowadzenie zmian doprowadzi do sytuacji, kiedy czynności
24 projektu ustawy. Wymaganie
Szkolenia
instruktora i egzaminatora pełnić będą osoby bez koniecznego
dotyczące minimalnego
Kierowców
wykształcenia, wiedzy i umiejętności.
wykształcenia egzaminatorów
wynika bezpośrednio z przepisów
dyrektywy 2006/126/WE w sprawie
praw jazdy.
22 Stowarzyszenie ogólna Stowarzyszenie
negatywnie ocenia projekt zmiany wymagań w
Nie uwzględniono.
„Kierowca.PL”
stosunku do instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów. Wyraża
Niezbędna jest zmiana przepisów
jednocześnie opinię, że wymagania dla instruktorów i
przewidujących nadmierne wymogi
egzaminatorów należy zaostrzyć.
w dostępie do zawodu instruktora

86
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 80 . [ 81 ] . 82 ... 90 ... 130 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: