Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
tworzeniem aktów normatywnych o
do egzaminu oraz ubiegania się o wpis.
charakterze powszechnie
obowiązującym” nie stanowią
samoistnej przesłanki do wpisu na
listę adwokatów lub radców
prawnych, jednocześnie wymagana
jest odpowiednia praktyka i zdany
egzamin (sędziowski lub
prokuratorski) lub stopień naukowy
doktora nauk prawnych.
Nie uwzględniono.
2 ) skróceniu wymaganej praktyki
Dla wskazanych osób okres 3 lat
wydaje się być odpowiedni i
wystarczający do uzyskania wiedzy
i doświadczenia niezbędnego do
wykonywania zawodu adwokata,
radcy prawnego i notariusza, zaś
egzamin stanowi odpowiednią
weryfikację.
Uwzględniono.
3) skróceniu aplikacji radcowskiej
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
zmian.
Nie uwzględniono.
4) krótkim vacatio legis
Projekt ustawy wprowadza przepisy
przejściowe.
13 Dyrektor ogólna
W przypadku zawodu radcy prawnego powinien nastąpić
Uwaga poza zakresem regulacji.
Wolińskiego Parku
rozdział poszczególnych gałęzi prawa, w których nabywane
52
Narodowego byłyby uprawnienia. Sposób nabycia uprawnień powinien być
określony realnie zarówno pod względem finansowym, jak i
czasowym oraz możliwości zapewnienia patrona. Nabywanie
uprawnień nie powinno ograniczać możliwości wykonywania
pracy w aktualnym zatrudnieniu.
14 Marszałek
ogólna
Z niepokojem przyjęto propozycje zmian zmierzające do
Województwa
szerszego dostępu do zawodu radcy prawnego osób o coraz to
Zachodnio-
mniejszych kwalifikacjach oraz mniejszym doświadczeniu.
pomorskiego
Wątpliwości budzi poszerzenie kręgu osób, do których nie
Nie uwzględniono.
stosuje się wymogu odbycia aplikacji radcowskiej o osoby, które „Czynności bezpośrednio związane z
wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej
tworzeniem aktów normatywnych o
czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów
charakterze powszechnie
normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym w
obowiązującym” nie stanowią
urzędach organów władzy publicznej.
samoistnej przesłanki do wpisu na
listę adwokatów lub radców
prawnych, jednocześnie wymagana
jest odpowiednia praktyka i zdany
egzamin (sędziowski lub
prokuratorski) lub stopień naukowy
doktora nauk prawnych.
Obawy budzi skrócenie okresu trwania aplikacji radcowskiej do
Uwzględniono.
3 lat.
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
zmian.
15 Prokuratura ogólna
Pozytywna ocena – zwłaszcza skrócenia aplikacji oraz
Nie uwzględniono.
apelacyjna w
rozszerzenia kręgu osób mogących podejść do egzaminu –
„Czynności związane z tworzeniem
Szczecinie
jednak za wyłączeniem legislatorów gdyż nie maja
aktów prawnych” nie stanowią
doświadczenia w stosowaniu prawa.
samoistnej przesłanki do
53
dopuszczenia do egzaminu
zawodowego, jednocześnie
wymagana jest odpowiednia
praktyka i zdany egzamin kończący
aplikację legislacyjną.
16 Rzecznik
Praw ogólna
Ocena pozytywna – szczegóły w rubryce dot. Ustawy o
Nie wymaga ustosunkowania się.
Absolwenta
adwoakturze
17 Prezes
Sądu
ogólna
Negatywna ocena – szczegóły w rubryce dot. Zagadnień
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
ogólnych
lublinie
18 Prezes
Sądu
ogólna
Ocena pozytywna za wyjątkiem dostępu do zawodów
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
prawniczych – szczegóły w rubryce dot. Zagadnień ogólnych
Rzeszowie
19 Sąd Apelacyjny w
ogólna Szczegóły oceny w rubryce dotyczącej całości ustawy
Nie wymaga ustosunkowania się.
Gdańsku
20 Prezes
Sądu
ogólna
Szczegóły oceny w rubryce dotyczącej całości ustawy
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
Katowicach
21 Prokurator ogólna Szczegóły oceny w rubryce dotyczącej ustawy o adwokaturze
Nie wymaga ustosunkowania się.
Generalny
Art. 4. ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
1 Urząd
Art. 45a
Projektodawca w ocenie Urzędu Marszałkowskiego
Nie uwzględniono.
Marszałkowski
Województwa ląskiego wykazał się niekonsekwencją,
Proponowane zmiany w zakresie 3,
Województwa
ponieważ w projekcie ustawy nie wprowadzono żadnych zmian
6 i 7 uprawnień zawodowych,
ląskiego
w zakresie praktyki zawodowej geodety (pozostawiono w art. 44 dotyczące rezygnacji z
ust. 1 pkt 3 – 4 lata w wypadku wykształcenia wyższego i 6 lat
postępowania egzaminacyjnego, z
w wypadku wykształcenia średniego dla zaproponowanych w
jednoczesnym umożliwieniem
projekcie, w art. 43 uprawnień w zakresach 1-4), natomiast w
uzyskania uprawnień w powyższych
art. 45a wprowadzono dodatkowe kryterium ograniczające
zakresach przez osoby z
dostęp do prac geodezyjnych w zakresie geodezyjnych
wykształceniem magisterskim nie
54
pomiarów podstawowych, redakcji map oraz fotogrametrii i
można traktować jako działania
teledetekcji w postaci wymaganego w postaci wymaganego do
niekonsekwentne, bowiem wszyscy
uzyskania uprawnień zawodowych tytułu zawodowego magistra absolwenci studiów II stopnia, o
inżyniera bądź magistra na kierunku geografia, uniemożliwiając
kierunku zgodnym z zakresem
tym samym staranie się o uzyskanie ww. uprawnień, a przez to
uprawnień, uzyskają prawo
brak możliwości samodzielnego wykonywani tych prac przez
samodzielnego wykonywania
posiadających wykształcenie wyższe inżynierskie lub średnie
zawodu bezpośrednio po obronie
techniczne geodezyjne i odpowiednia praktykę zawodową.
pracy dyplomowej, odbyciu 2-
Uprawnienia, o których mowa w art. 45a zawężono jedynie do
letniej praktyki i uzyskaniu wpisu
osób posiadających tytuł zawodowy magistra inżyniera na
w centralnym rejestrze. Z takiego
kierunku geodezja i kartografia.
prawa nie mogą korzystać technicy i
inżynierowie, ponieważ zasadniczo
programy nauczania w zawodzie
geodety na poziomie szkoły średniej
i studiów I stopnia nie obejmują
całości zagadnień występujących w
pracach geodezyjnych i
kartograficznych z zakresu 3, 6 i 7.
Dotychczasowa praktyka pozwalała
technikom i inżynierom uzupełnić
praktyczną wiedzę z w/w zakresów.
Ustanowiony w projekcie ustawy
okres przejściowy pozwoli osobom
zainteresowanych uzyskać
uprawnienia w w/w zakresach, wg
dotychczasowych zasad lub
uzupełnić wykształcenie
2 Polska ogólna
Brak uzasadnienia zmian ustawy nowelizowanej w uzasadnieniu Nie uwzględniono.
Konfederacja
opiniowanego projektu.
W uzasadnieniu zostały omówione
Pracodawców
motywy podejmowanych zmian,
Prywatnych
zarówno w części ogólnej, jak i
55
LEWIATAN
szczególnej, dotyczącej
poszczególnych zawodów.
W pozostałym zakresie stanowisko
Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „LEWIATAN” należy
traktować jako brak zastrzeżeń do
projektu zmian w zakresie zawodów
regulowanych w dziedzinie geodezji
i kartografii.
3 Urząd
ogólna
Proponowane uproszczenie procedury w zakresach uprawnień
Nie uwzględniono.
Marszałkowski
jest to zmiana idąca w dobrym kierunku, jednakże zasadnym
Uwaga została uwzględniona
Województwa
byłoby utrzymanie obowiązku posiadania praktyki zawodowej. poprzez wprowadzenie skróconego
Lubuskiego
okresu – 2-letniego praktyki
zawodowej w zakresie uprawnień 3,
6, 7. Okres praktyki, z uwagi na to,
iż może być wykonywana u różnych
podmiotów gospodarczych,
powinien być dokumentowany w
„Dzienniku praktyk”.
4 Rzecznik
Praw ogólna
Brak odniesienia się do pozostałych 4 zakresów geodezyjnych.
Nie uwzględniono.
Pacjenta
Postuluje się:
Nie dotyczy analiz i opracowań
- rewizję propozycji art. 45a, tak aby nie zamknęła ona drogi do
przyjętych w ramach I transzy
wykonywani zawodu geodety w zakresach: geodezyjne pomiary
obejmującej przedmiotowy projekt
podstawowe, redakcja map, fotogrametria i teledetekcja, osobom ustawy. Sugerowane zmiany w
które ukończyły kształcenie kierunkowe na poziomie studiów I
projekcie art. 45a nie są możliwe z
stopnia lub technikum geodezyjnego;
uwagi na uzasadnienie
- w przypadku pozostałych 4 zakresów, konieczna jest redukcja
przedstawione powyżej, w punkcie
lub likwidacja wymaganego stażu;
1.
- w przypadku zachowani wymogów w przypadku zachowania
Uelastycznienie warunków, które
powinno się uelastycznić przepisy w taki sposób, by zaliczały
muszą spełnić osoby ubiegające się
56
Dokumenty związane z tym projektem:
- 806-cz-II › Pobierz plik
- 806-cz-I › Pobierz plik