eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

wymogu dotyczącego „stosowania prawa" w odniesieniu do osób
również stworzenie szybszej ścieżki
uprawnionych do zdawania egzaminu komorniczego bez aplikacji
dojścia do zawodu komornika.
komorniczej. Obniżenie wymagań stawianych przed kandydatami na
komorników wpłynie negatywnie na jakość ich pracy. Ujemne
efekty powyższego odczują ich klienci oraz sądy, do których
właściwości należą również sprawy egzekucyjne.

23

art. 76 ust. 1 Budzi jednocześnie wątpliwości proponowana w projekcie

ustawy –
zmiana art. 76 ust. l ustawy Prawo o adwokaturze poprzez
Uwzględniono.
Prawo o
skrócenie okresu aplikacji adwokackiej z trzech do dwóch lat,
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze
W tym przedmiocie należy zauważyć, iż z uwagi na specyfikę
zmian.

zawodu adwokata, od którego wymagana jest gruntowna, tak


teoretyczna jak i praktyczna znajomość wielu dziedzin prawa


(karnego, administracyjnego, cywilnego, gospodarczego, itp.),


nie wydaje się zasadnym skrócenie okresu aplikacji do dwóch


lat, albowiem okres ten nie będzie gwarantował nabycie przez


aplikanta niezbędnej wiedzy zapewniającej rzetelne


świadczenie usług.




24 Prokurator art. 68 ust. 2 Zastrzeżenia do niektórych projektowanych zmian: poszerzenie
Do uwzględnienia w zakresie
Apelacyjny we
i 3 ustawy – katalogu osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów,
doprecyzowania dokumentów,
Wrocławiu
Prawo o
względnie uprawnionych do przystąpienia do egzamin
jakimi osoby te mają się
uwagi:
adwokaturze
adwokackiego bez wymogu odbycia aplikacji o osoby,
legitymować.
- Prokuratury

które„wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej

Okręgowej we

czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów

Wrocławiu

normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym w



urzędach organów władzy publicznej " lub o osoby, które: „przez


okres co najmniej 3 lat w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed


złożeniem wniosku o dopuszczenie do egzaminu były zatrudnione


w urzędach organów władzy publicznej i wykonywały czynności


bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o


22

charakterze powszechnie obowiązującym", wskutek użycia zbyt


pojemnych, bliżej nie sprecyzowanych określeń, może w


przyszłości stanowić faktyczną barierę do uzyskania takich


uprawnień, zważywszy na uprawnienia okręgowej rady


adwokackiej wynikające z art. 68 cyt. ustawy.




25

W szczególności, zwraca uwagę ust. 2 i 3 art. 68 obowiązującej


obecnie ustawy Prawo o adwokaturze, który nakłada na autora
Uwzględniono.

wniosku o wpis na listę adwokatów wymóg dołączenia


wskazanych w tym przepisie dokumentów. Zważyć przy tym


należy, iż w projekcie ustawy Prawo o adwokaturze, chyba przez


przeoczenie, nie dodano do art. 68 ust.3, po pkt. 5, nowego


przepisu polegającego na obowiązku przedstawienia dokumentów


zaświadczających o „wykonywaniu wymagających wiedzy


prawniczej i legislacyjnej czynności bezpośrednio związanych z


tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie


obowiązującym w urzędach organów władzy publicznej",


względnie były zatrudnione „w urzędach organów władzy


publicznej i wykonywały czynności bezpośrednio związane z


tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie


obowiązującym", jak to z kolei przedstawiono w projekcie poprzez


dodanie do art.78a ust 4, punktu 7a, w odniesieniu do osób


uprawnionych do przystąpienia do egzaminu adwokackiego.




26

art. 76 ust. 1 Budzi jednocześnie wątpliwości proponowana w projekcie

ustawy –
zmiana art. 76 ust. l ustawy Prawo o adwokaturze poprzez
Uwzględniono.
Prawo o
skrócenie okresu aplikacji adwokackiej z trzech do dwóch lat,
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze
W tym przedmiocie należy zauważyć, iż z uwagi na specyfikę
zmian.

zawodu adwokata, od którego wymagana jest gruntowna, tak


teoretyczna jak i praktyczna znajomość wielu dziedzin prawa


(karnego, administracyjnego, cywilnego, gospodarczego, itp.),


23

nie wydaje się zasadnym skrócenie okresu aplikacji do dwóch


lat, albowiem okres ten nie będzie gwarantował nabycie przez


aplikanta niezbędnej wiedzy zapewniającej rzetelne


świadczenie usług.




27

Wątpliwości nasuwa projektowane skrócenie okresu aplikacji

art. 30 ust. 1
Uwzględniono.
komorniczej z dwóch lat do jednego roku i sześciu miesięcy
ustawy o
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
komornikach poprzez zamierzoną zmianę art. 30 ust. l ustawy z dnia 29
zmian.
sądowych
sierpnia 1997r. o komornikach sądowych i egzekucji, zaś użyta

i egzekucji
w uzasadnieniu argumentacja, iż w ten sposób „umożliwi się


szybszy dostęp kadr do zawodu komornika" nie wydaje się


trafna i przekonywująca, skoro przede wszystkim celem




aplikacji winno być gruntowne przygotowanie aplikanta do


wykonywania zawodu komornika.






Do uwzględnienia jak w przypadku
ogólna
Zastrzeżenia, wyłącznie w zakresie dotyczącym użycia w
ustawy – Prawo o adwokaturze - w
(notariat,
projekcie nieostrych pojęć można odnieść także do
zakresie doprecyzowania
ustawa o
proponowanych zmian w ustawie z 6 lipca 1982r. o radcach
dokumentów, jakimi będą
radcach
prawnych, jak i ustawie z 14 lutego 199l r. Prawo o notariacie.
legitymować się osoby dopuszczone
prawnych)

do egzaminu zawodowego bez


obowiązku odbycia aplikacji.



ogólna


(ustawa –

Uwzględniono.
Prawo o
Wątpliwości nasuwa skrócenie okresu aplikacji radcowskiej i
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokaturze notarialnej.
zmian.
notariat,


ustawa o

radcach
Pozytywna ocena zmian w przebiegu egzaminów zawodowych i
prawnych)
położenia nacisku na praktyczną ich stronę.

24
28



Prezes Sądu
ogólna,
Pozytywnie należy ocenić unormowanie statusu aplikanta

Apelacyjnego w
- art. 77 ust. adwokackiego (aplikanta radcowskiego) w zakresie uprawnień do
Uwzględniono.
Poznaniu
2a ustawy – zastępowania adwokata po zakończeniu aplikacji. Trafnie też


Prawo o
przyjęto, że negatywny wynik egzaminu adwokackiego


adwokaturze
(radcowskiego) pozbawia aplikanta możliwości zastępowania



adwokata (radcy prawnego). Taki skutek powinien nastąpić



również wtedy, gdy aplikant nie przystąpi do egzaminu. Dlatego



art. 77 ust. 2a ustawy - Prawo o adwokaturze (i stosowny przepis



ustawy o radcach prawnych) mógłby brzmieć następująco:



„Przez okres 6 miesięcy od dnia otrzymania zaświadczenia o



odbyciu aplikacji adwokackiej, aplikant adwokacki może



zastępować adwokata iv zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2,



chyba że otrzymał negatywny wynik z egzaminu adwokackiego albo


nie przystąpił do tego egzaminu."










Ustawa - Prawo o adwokaturze, ustawa o radcach prawnych oraz
Uwzględniono.

ustawa - Prawo o notariacie przewiduje, że zespół przygotowujący

zadania ostateczną ich treść ustala większością głosów w obecności

wszystkich członków zespołu. Z uwagi na różne zdarzenia losowe i

inne przeszkody natury obiektywnej z przyczyn praktycznych

można rozważyć obniżenie kworum do połowy lub 2/3 członków

komisji.

Dodać należy, że - w wyniku nowelizacji - takie rozwiązanie

przyjęto w przypadku komisji odwoławczych od wyników

egzaminu adwokackiego, radcowskiego i notarialnego i to

rozwiązanie sprawdziło się w praktyce.


29 Prezes
Sądu
ogólna
Poparcie projektu zniesienia wymogu posiadania wyższego
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w

wykształcenia przez pracowników sekretariatów sądów czy
Szczecinie

prokuratur

25


Art. 3 ust. 1 Uznał za błędne uchylenie pkt 11 w ust 1 art. 3 ustawy.
Nie uwzględniono.
pkt 11
Punkt ten dotyczy wymogu złożenia przez osobę ubiegającą się
Projekt ustawy wprowadza
(ustawa o
o licencję syndyka zaświadczenia lekarskiego. Zniesienie tego
zniesienie nieuzasadnionych barier.
funkcjach
obowiązku rodzi obawę dopuszczenia do wykonywania zawodu
Takiego wymogu nie ma wśród
syndyka)
osób, które nie będą w stanie prawidłowo wypełniać
innych zawodów prawniczych.

powierzonych im obowiązków.






30



ogólna
Podniósł, że istnieje obawa, że po zmianie przepisów mogą do
Nie uwzględniono.
(notariat)
zawodu notariusza trafić osoby słabo przygotowane i nie dające
Zrezygnowano z nowelizacji art. 12

rękojmi należytego wykonywania zawodu notariusza.
§ 1 ustawy – Prawo o notariacie, w


brzmieniu przesłanym do


konsultacji społecznych.


Proponowana zmiana tego przepisu


nie wprowadza dodatkowej


kategorii podmiotów, a celem


zmiany jest ujednolicenie przepisów


§ 1 z § 2, poprzez założenie, że


wskazane w § 1 uprawnienia


powinny być uzyskane na


terytorium RP.


Nowa grupa osób dopuszczonych


do egzaminu notarialnego


(legislatorzy) zostanie poddana


ocenie przy egzaminie notarialnym.






31
ogólna
Skrócenie aplikacji adwokackiej do dwóch lat może niekorzystnie
Uwzględniono.
(adwokatura) odbić się na wyszkoleniu przyszłych adwokatów, co może mieć
Czas trwania aplikacji adwokackiej

niekorzystne skutki dla ich klientów
pozostaje bez zmian

26
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 68 . [ 69 ] . 70 ... 80 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: