eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I


Sąd
Planowaną deregulację zawodów należy ocenić co do zasady


Okręgowy
pozytywnie. Zmiany powinny być opracowywane jednak w


w Legnicy
sposób ostrożny i przemyślany, aby nie doprowadziły one do


(ogólne)
nadmiernej deregulacji zawodów wymagających specjalistycznej



wiedzy, wysokich kwalifikacji i doświadczenia, co zagrażałoby




spadkiem jakości świadczonych usług.







Niepotrzebna wydaje się zmiana w sposobie egzaminowania
Nie uwzględniono.


kandydatów do zawodów prawniczych, polegająca na rezygnacji Część podmiotów zgłaszających


z testu z wiedzy prawniczej przy egzaminach radcowskich czy
uwagi w ramach konsultacji


adwokackich. Testowe sprawdzenie wiedzy kandydatów winno
społecznych pozytywnie


poprzedzać rozwiązywanie zadań, o których mowa w
zaopiniowała rezygnację z części


przedmiotowym projekcie ustawy. Szersza weryfikacja wiedzy
testowej egzaminu zawodowego. W


kandydatów do tych zawodów daje bowiem gwarancję ich
miejsce testu wprowadzono zadanie


większych kompetencji, zwłaszcza, gdy możliwe będzie
z zakresu deontologii zawodu, które


przystąpienie do egzaminu bez odbycia aplikacji, zostanie
w ocenie projektodawcy w


skrócony okres praktyki i egzamin będzie miał jeszcze większe
większym stopniu sprawdzi


niż obecnie znaczenie.
przydatność do zawodu. Ponadto



należy wskazać, że test nie jest



właściwym sposobem weryfikacji



przydatności do wykonywania



danego zawodu, świadczy o tym



wysoka zdawalność tej części



egzaminu zawodowego.













Sąd
Zastrzeżenia budzą zmiany w dodanym do art. 25 ust. 1 pkt 5
Nie uwzględniono.

Okręgowy
podpunkcie opatrzonym literą c w ustawie o radcach prawnych i „Czynności bezpośrednio związane

w Jeleniej
analogicznym zapisie dodanego do art. 66 ust. 1 pkt 4
z tworzeniem aktów normatywnych

Górze
podpunkcie c ustawy Prawo o adwokaturze wobec mało
o charakterze powszechnie

(adwokatura
precyzyjnego określenia wymogów, poprzez oznaczenie rodzaju obowiązującym” nie stanowią
czynności, które w myśl tych ustaw określono jako „czynności

17

radcy
bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o
samoistnej przesłanki do wpisu na

prawni)
charakterze powszechnie obowiązującym". Oznaczać to
listę adwokatów lub radców

bowiem może, że każdy pracownik zatrudniony w wydziałach
prawnych, czy też powołania na

legislacyjnych organów władzy publicznej różnego szczebla,
stanowisko notariusza czy

legitymujący się wyższym wykształceniem prawniczym, spełnia komornika, jednocześnie wymagana

te warunki. Co więcej, proponowany zapis eliminujący
jest odpowiednia praktyka i zdany

konieczność odbycia aplikacji i złożenia egzaminu, premiuje
egzamin (sędziowski lub

osoby o bliżej nieokreślonych kompetencjach i doświadczeniu
prokuratorski) lub stopień naukowy

zawodowym. Praca w urzędach organów władzy państwowej,
doktora nauk prawnych.

przy czynnościach bezpośrednio związanych z tworzeniem

aktów normatywnych o charakterze powszechnie
obowiązującym, po wskazaniu odpowiedniego okresu jej
wykonywania, w określonym czasie może uprawniać co
najwyżej do przystąpienia do egzaminu składanego przed
odpowiednią komisją bez odbycia aplikacji adwokackiej.
17


Prokuratura
ogólna
Za kontrowersyjne uznano zmiany, w wyniku których, poszerzy
Uwaga ma charakter ogólny,
Apelacyjna w
się krąg osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów lub
jest sprzeczna z zamiarem
Gdańsku
radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej
projektodawcy co do

aplikacji.
wprowadzonych zmian.
Za kontrowersyjne również uznano zmiany polegające na
Uwzględniono.

18
skróceniu aplikacji. Proponowane zmiany spowodować mogą
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
dopuszczenie do wykonywania zawodu osób nie posiadających
zmian.
niezbędnych kwalifikacji. Doprowadzić to może do obniżenia
jakości usług świadczonych przez reprezentantów tych profesji,
a nadto stworzyć realne zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu
prawnego.

Za słuszne uznano propozycje zmian umożliwiające aplikantowi,
który zdał egzamin adwokacki świadczenie pomocy prawnej, a
w szczególności zastępowanie swego patrona przed sądem,
bowiem dotychczasowe unormowania nie znajdują
merytorycznego uzasadnienia.

18



Prezes Sądu
do ustawy o
Pozytywnie oceniono propozycje zmian zawartych w artykule 12

Apelacyjnego w
pracownikach opiniowanej ustawy dotyczących zmian w ustawie z dnia 18 grudnia Nie wymaga ustosunkowania się.
Krakowie
sądów
1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury. Rezygnacja z

i prokuratury
ustawowego wymogu, by wszyscy urzędnicy sądowi posiadali


wykształcenie wyższe pierwszego stopnia eliminuje konieczność


rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem -urzędnikiem


legitymującym się jedynie wykształceniem średnim jednakże


posiadającym wieloletni staż pracy w sądach lub prokuraturach, a co


się z tym wiąże ogromną wiedzę i doświadczenie związane z pracą


w w/w instytucjach. Dzięki proponowanym zmianom zwiększy się


również grono osób uprawnionych do zatrudnienia w sądach i


prokuraturach, co ułatwi ew. nabór pracowników do tychże


instytucji. Również proponowana zmiana polegająca na skróceniu


stażu urzędniczego jest rozwiązaniem w dobrym kierunku.


Sześciomiesięczny okres stażu urzędniczego jest wystarczający, by


zdobyć praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykonywania


obowiązków urzędnika najniższego szczebla.






19


do ustawy o
Propozycje zawarte w artykule 21 opiniowanej ustawy dotyczące

zmianie
zmian w ustawie z dnia 9 maja 2007r., o zmianie ustawy o

ustawy o
pracownikach sądów i prokuratury również zostały ocenione

pracownikach pozytywnie.

sądów i


prokuratury




19

Negatywnie stanowisko do propozycji zmian zawartych w

ogólna
artykułach 2, 3 i 5 opiniowanej ustawy dotyczących skrócenia okresu Uwzględniono.
(notariat,
odbywania, odpowiednio aplikacji adwokackiej, radcowskiej i
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokatura,
notarialnej do 2 lat oraz
zmian.
radcy prawni) skrócenia tzw. pozaaplikacyjnej drogi dojścia do zawodu adwokata,

radcy prawnego i notariusza do 3 lat. Skrócenie okresu odbywania
Nie uwzględniono.

przedmiotowych aplikacji wpłynie na obniżenie poziomu
Dla wskazanych osób okres 3 lat

przygotowania aplikantów do wykonywania zawodów adwokata,
wydaje się być odpowiedni i

radcy prawnego, notariusza i skutkować będzie brakami w
wystarczający do uzyskania wiedzy

praktycznym przygotowaniu do w/w zawodów. Konsekwencją zbyt
i doświadczenia niezbędnego do

krótkiej praktyki i doświadczenia zawodowego mogą się stać błędy
wykonywania zawodu adwokata,

w reprezentacji klientów, w tym przed sądami.
radcy prawnego i notariusza.


Egzamin zawodowy będzie


weryfikował wiedzę.




20




Zastrzeżenia wzbudziły również zmiany zaproponowane w w/w
Uwaga ma charakter ogólny,

artykułach opiniowanej ustawy dotyczące egzaminu odpowiednio
jest sprzeczna z zamiarem

adwokackiego, radcowskiego i notarialnego.
projektodawcy co do


wprowadzonych zmian.




Nie uwzględniono.
Propozycja rezygnacji z części testowej grozi dopuszczeniem do

Część podmiotów zgłaszających
zawodu osób nieposiadających dostatecznej wiedzy prawniczej.

uwagi w ramach konsultacji



społecznych pozytywnie

20


zaopiniowała rezygnację z części


testowej egzaminu zawodowego. W


miejsce testu wprowadzono zadanie


z zakresu deontologii zawodu, które


w ocenie projektodawcy w


większym stopniu sprawdzi


przydatność do zawodu. Ponadto


należy wskazać, że test nie jest


właściwym sposobem weryfikacji


przydatności do wykonywania


danego zawodu, świadczy o tym


wysoka zdawalność tej części


egzaminu zawodowego.



21

Wątpliwość co do zasadności rezygnacji z obowiązku przystąpienia


do egzaminu adwokackiego lub radcowskiego osób realizujących
Nie uwzględniono.

czynności związane z tworzeniem aktów normatywnych. Tego
„Czynności związane z tworzeniem

rodzaju kontakt z materią prawną jest. niewystarczający do
aktów prawnych” nie stanowią

formułowania opinii, iż osoby te posiadają umiejętności w zakresie
samoistnej przesłanki do

reprezentacji stron w wielorakich postępowaniach sądowych.
dopuszczenia do egzaminu

Założenie, że ich kwalifikacje zweryfikuje wolny rynek, jest błędne.
zawodowego, jednocześnie


wymagana jest odpowiednia


praktyka i zdany egzamin kończący


aplikację legislacyjną.



22



do ustawy o
Negatywne stanowisko do zmian zaproponowanych w artykule 11
Nie uwzględniono.
komornikach opiniowanej ustawy dot. zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Projekt ustawy wprowadza
sądowych i
o komornikach sądowych i egzekucji odnośnie rezygnacji z części
ujednolicenie zasad zdawania
egzekucji
ustnej egzaminu komorniczego, skrócenia okresu odbywania
egzaminu komorniczego z innymi

aplikacji komorniczej do 1 roku i 6 miesięcy oraz skrócenia do 3 lat
egzaminami prawniczymi, jak

21
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 67 . [ 68 ] . 69 ... 80 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: