Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
Sąd
Planowaną deregulację zawodów należy ocenić co do zasady
Okręgowy
pozytywnie. Zmiany powinny być opracowywane jednak w
w Legnicy
sposób ostrożny i przemyślany, aby nie doprowadziły one do
(ogólne)
nadmiernej deregulacji zawodów wymagających specjalistycznej
wiedzy, wysokich kwalifikacji i doświadczenia, co zagrażałoby
spadkiem jakości świadczonych usług.
Niepotrzebna wydaje się zmiana w sposobie egzaminowania
Nie uwzględniono.
kandydatów do zawodów prawniczych, polegająca na rezygnacji Część podmiotów zgłaszających
z testu z wiedzy prawniczej przy egzaminach radcowskich czy
uwagi w ramach konsultacji
adwokackich. Testowe sprawdzenie wiedzy kandydatów winno
społecznych pozytywnie
poprzedzać rozwiązywanie zadań, o których mowa w
zaopiniowała rezygnację z części
przedmiotowym projekcie ustawy. Szersza weryfikacja wiedzy
testowej egzaminu zawodowego. W
kandydatów do tych zawodów daje bowiem gwarancję ich
miejsce testu wprowadzono zadanie
większych kompetencji, zwłaszcza, gdy możliwe będzie
z zakresu deontologii zawodu, które
przystąpienie do egzaminu bez odbycia aplikacji, zostanie
w ocenie projektodawcy w
skrócony okres praktyki i egzamin będzie miał jeszcze większe
większym stopniu sprawdzi
niż obecnie znaczenie.
przydatność do zawodu. Ponadto
należy wskazać, że test nie jest
właściwym sposobem weryfikacji
przydatności do wykonywania
danego zawodu, świadczy o tym
wysoka zdawalność tej części
egzaminu zawodowego.
Sąd
Zastrzeżenia budzą zmiany w dodanym do art. 25 ust. 1 pkt 5
Nie uwzględniono.
Okręgowy
podpunkcie opatrzonym literą c w ustawie o radcach prawnych i „Czynności bezpośrednio związane
w Jeleniej
analogicznym zapisie dodanego do art. 66 ust. 1 pkt 4
z tworzeniem aktów normatywnych
Górze
podpunkcie c ustawy Prawo o adwokaturze wobec mało
o charakterze powszechnie
(adwokatura
precyzyjnego określenia wymogów, poprzez oznaczenie rodzaju obowiązującym” nie stanowią
czynności, które w myśl tych ustaw określono jako „czynności
17
radcy
bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o
samoistnej przesłanki do wpisu na
prawni)
charakterze powszechnie obowiązującym". Oznaczać to
listę adwokatów lub radców
bowiem może, że każdy pracownik zatrudniony w wydziałach
prawnych, czy też powołania na
legislacyjnych organów władzy publicznej różnego szczebla,
stanowisko notariusza czy
legitymujący się wyższym wykształceniem prawniczym, spełnia komornika, jednocześnie wymagana
te warunki. Co więcej, proponowany zapis eliminujący
jest odpowiednia praktyka i zdany
konieczność odbycia aplikacji i złożenia egzaminu, premiuje
egzamin (sędziowski lub
osoby o bliżej nieokreślonych kompetencjach i doświadczeniu
prokuratorski) lub stopień naukowy
zawodowym. Praca w urzędach organów władzy państwowej,
doktora nauk prawnych.
przy czynnościach bezpośrednio związanych z tworzeniem
aktów normatywnych o charakterze powszechnie
obowiązującym, po wskazaniu odpowiedniego okresu jej
wykonywania, w określonym czasie może uprawniać co
najwyżej do przystąpienia do egzaminu składanego przed
odpowiednią komisją bez odbycia aplikacji adwokackiej.
17
Prokuratura
ogólna
Za kontrowersyjne uznano zmiany, w wyniku których, poszerzy
Uwaga ma charakter ogólny,
Apelacyjna w
się krąg osób uprawnionych do wpisu na listę adwokatów lub
jest sprzeczna z zamiarem
Gdańsku
radców prawnych bez konieczności odbycia odpowiedniej
projektodawcy co do
aplikacji.
wprowadzonych zmian.
Za kontrowersyjne również uznano zmiany polegające na
Uwzględniono.
18
skróceniu aplikacji. Proponowane zmiany spowodować mogą
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
dopuszczenie do wykonywania zawodu osób nie posiadających
zmian.
niezbędnych kwalifikacji. Doprowadzić to może do obniżenia
jakości usług świadczonych przez reprezentantów tych profesji,
a nadto stworzyć realne zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu
prawnego.
Za słuszne uznano propozycje zmian umożliwiające aplikantowi,
który zdał egzamin adwokacki świadczenie pomocy prawnej, a
w szczególności zastępowanie swego patrona przed sądem,
bowiem dotychczasowe unormowania nie znajdują
merytorycznego uzasadnienia.
18
Prezes Sądu
do ustawy o
Pozytywnie oceniono propozycje zmian zawartych w artykule 12
Apelacyjnego w
pracownikach opiniowanej ustawy dotyczących zmian w ustawie z dnia 18 grudnia Nie wymaga ustosunkowania się.
Krakowie
sądów
1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury. Rezygnacja z
i prokuratury
ustawowego wymogu, by wszyscy urzędnicy sądowi posiadali
wykształcenie wyższe pierwszego stopnia eliminuje konieczność
rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem -urzędnikiem
legitymującym się jedynie wykształceniem średnim jednakże
posiadającym wieloletni staż pracy w sądach lub prokuraturach, a co
się z tym wiąże ogromną wiedzę i doświadczenie związane z pracą
w w/w instytucjach. Dzięki proponowanym zmianom zwiększy się
również grono osób uprawnionych do zatrudnienia w sądach i
prokuraturach, co ułatwi ew. nabór pracowników do tychże
instytucji. Również proponowana zmiana polegająca na skróceniu
stażu urzędniczego jest rozwiązaniem w dobrym kierunku.
Sześciomiesięczny okres stażu urzędniczego jest wystarczający, by
zdobyć praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykonywania
obowiązków urzędnika najniższego szczebla.
19
do ustawy o
Propozycje zawarte w artykule 21 opiniowanej ustawy dotyczące
zmianie
zmian w ustawie z dnia 9 maja 2007r., o zmianie ustawy o
ustawy o
pracownikach sądów i prokuratury również zostały ocenione
pracownikach pozytywnie.
sądów i
prokuratury
19
Negatywnie stanowisko do propozycji zmian zawartych w
ogólna
artykułach 2, 3 i 5 opiniowanej ustawy dotyczących skrócenia okresu Uwzględniono.
(notariat,
odbywania, odpowiednio aplikacji adwokackiej, radcowskiej i
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
adwokatura,
notarialnej do 2 lat oraz
zmian.
radcy prawni) skrócenia tzw. pozaaplikacyjnej drogi dojścia do zawodu adwokata,
radcy prawnego i notariusza do 3 lat. Skrócenie okresu odbywania
Nie uwzględniono.
przedmiotowych aplikacji wpłynie na obniżenie poziomu
Dla wskazanych osób okres 3 lat
przygotowania aplikantów do wykonywania zawodów adwokata,
wydaje się być odpowiedni i
radcy prawnego, notariusza i skutkować będzie brakami w
wystarczający do uzyskania wiedzy
praktycznym przygotowaniu do w/w zawodów. Konsekwencją zbyt
i doświadczenia niezbędnego do
krótkiej praktyki i doświadczenia zawodowego mogą się stać błędy
wykonywania zawodu adwokata,
w reprezentacji klientów, w tym przed sądami.
radcy prawnego i notariusza.
Egzamin zawodowy będzie
weryfikował wiedzę.
20
Zastrzeżenia wzbudziły również zmiany zaproponowane w w/w
Uwaga ma charakter ogólny,
artykułach opiniowanej ustawy dotyczące egzaminu odpowiednio
jest sprzeczna z zamiarem
adwokackiego, radcowskiego i notarialnego.
projektodawcy co do
wprowadzonych zmian.
Nie uwzględniono.
Propozycja rezygnacji z części testowej grozi dopuszczeniem do
Część podmiotów zgłaszających
zawodu osób nieposiadających dostatecznej wiedzy prawniczej.
uwagi w ramach konsultacji
społecznych pozytywnie
20
zaopiniowała rezygnację z części
testowej egzaminu zawodowego. W
miejsce testu wprowadzono zadanie
z zakresu deontologii zawodu, które
w ocenie projektodawcy w
większym stopniu sprawdzi
przydatność do zawodu. Ponadto
należy wskazać, że test nie jest
właściwym sposobem weryfikacji
przydatności do wykonywania
danego zawodu, świadczy o tym
wysoka zdawalność tej części
egzaminu zawodowego.
21
Wątpliwość co do zasadności rezygnacji z obowiązku przystąpienia
do egzaminu adwokackiego lub radcowskiego osób realizujących
Nie uwzględniono.
czynności związane z tworzeniem aktów normatywnych. Tego
„Czynności związane z tworzeniem
rodzaju kontakt z materią prawną jest. niewystarczający do
aktów prawnych” nie stanowią
formułowania opinii, iż osoby te posiadają umiejętności w zakresie
samoistnej przesłanki do
reprezentacji stron w wielorakich postępowaniach sądowych.
dopuszczenia do egzaminu
Założenie, że ich kwalifikacje zweryfikuje wolny rynek, jest błędne.
zawodowego, jednocześnie
wymagana jest odpowiednia
praktyka i zdany egzamin kończący
aplikację legislacyjną.
22
do ustawy o
Negatywne stanowisko do zmian zaproponowanych w artykule 11
Nie uwzględniono.
komornikach opiniowanej ustawy dot. zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Projekt ustawy wprowadza
sądowych i
o komornikach sądowych i egzekucji odnośnie rezygnacji z części
ujednolicenie zasad zdawania
egzekucji
ustnej egzaminu komorniczego, skrócenia okresu odbywania
egzaminu komorniczego z innymi
aplikacji komorniczej do 1 roku i 6 miesięcy oraz skrócenia do 3 lat
egzaminami prawniczymi, jak
21
Dokumenty związane z tym projektem:
- 806-cz-II › Pobierz plik
- 806-cz-I › Pobierz plik