eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

rodzaju przewodnictwa, dla którego ustawodawca zdecydował
się wprowadzić uregulowania prawne.
221

Art. 10 pkt 2 Propozycja zmiany ust. 5 jest nie do przyjęcia w tym brzmieniu
Uwagi nieuwzględnione, zadania
lit. c
ze względu na bardzo szerokie możliwości interpretacyjne,
zarówno przewodnika górskiego jak
(art. 21 ust.
znacznie wykraczające nie tylko poza zakres regulacji ustawy ,,o i wysokogórskiego są w sposób
5 u.u.t)
usługach turystycznych" ale także zadań przewodnickich w tym jasny określone ustawą; opisane

zadań przewodnika turystycznego górskiego.
przypadki należy analizować
W opinii Oddziału Międzyuczelnianego PITK w Warszawie
wyłącznie z punktu widzenia
następujące zadania podlegają pod zapisy ust. 5 mimo ich
określenia tych zadań.
ewidentnego braku związku z zakresem regulacji ustawy ,,o

usługach turystycznych" .
W związku z powyższym prosimy o przeanalizowanie skutków
wprowadzenia powyższego przepisu w następujących
przypadkach:
1. Jakie uprawnienia musi mieć osoba prowadząca szkółkę
narciarską na całorocznym Stoku Narciarskim "Szczęśliwice" w
Warszawie (będącym zorganizowanym terenem narciarskim)?
2. Jakie uprawnienia winna posiadać osoba prowadząca
szkolenie wspinaczkowe na sztucznych ścianach albo trasach
wspinaczkowych typu Jura Krakowsko- Częstochowska lub
forty w Janówku?
3. Jakie uprawnienia winna posiadać osoba prowadząca zimowy
obóz wędrowny na nartach śladowych w Beskidzie Niskim?
Oddział Międzyuczelniany PTTK w Warszawie - przy braku
szczegółowego uzasadnienia wprowadzenia tej zmiany - nie jest
w stanie zaproponować alternatywnego brzemienia powyższego
przepisu.
Dodatkowo zwracamy uwagę, że powyższy zapis obejmuje
wszystkie formy działalności, a nie tylko odpłatne leżące w
:zakresie regulacji ustawy ,,o usługach turystycznych", mimo iż
ogólne kwestie bezpieczeństwa w górach i na zorganizowanych
terenach narciarskich reguluje ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r.

237
"o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich".
222

Art. 10 pkt 3
Oddział Międzyuczelniany PTTK w Warszawie uważa za
Nie uwzględniono
(art. 22 ust.
niedopuszczalne umieszczenie zapisów w proponowanej formie
1 u.u.t.)
ponieważ:



1. powinien się on odnosić tylko do odpłatnego wykonywania
zadań przewodnika turystycznego i pilota wycieczek,
2. nie jest jasne czy zapis ten oznacza, że każdy z organizatorów
imprez (odpłatnych i nieodpłatnych) musi sprawdzać czy osoba
wykonująca zdania przewodnika turystycznego lub pilota
wycieczek nie była karana i jakie sankcje grożą za
niedopełnienie tego obowiązku,
3. dodatkowo z powyższego zapisu wynika, iż osobą pełniącą
zadania przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek może
być osoba niepełnoletnia - przy proponowanej konstrukcji zapisu
sytuacja taka, nawet w przypadku odpłatnego prowadzenia tego
typu działalności, jest dopuszczalna i nie podlega jakimkolwiek
sankcjom.
223

Art. 10 pkt 3 Oddział Międzyuczelniany, jako organizator szkoleń na
Uwaga nieuwzględniona
i 6
przewodników turystycznych, nie widzi jakiegokolwiek
Obowiązkowe szkolenia dla
(art. 22 ust.2 uzasadnienia dla konieczności odbycia przez przewodników
przewodników górskich są
pkt 3 i art.
turystycznych górskich szkolenia teoretycznego i praktycznego. konieczne ze względu na
24 u.u.t.)

bezpieczeństwo turystów
Oddział Międzyuczelniany PTIK w Warszawie stoi na

stanowisku, iż ustawodawca powinien zrezygnować z zapisów
obowiązkowych szkoleniach dla przewodników górskich
zostawiając w ustawie zapisy o:

- obowiązkowym zgłoszeniu szkolenia do odpowiedniego
urzędu marszałkowskiego,
- konieczności podpisania umowy pomiędzy prowadzącym

238
szkolenie, a uczestnikiem określającą w szczególności zakres
szkolenia, jego regulamin i świadczenia jakie są zawarte w
opłacie za szkolenie,
- o możliwości przeprowadzenia przez urząd marszałkowski
kontroli szkoleń w przypadku zgłoszenia przez uczestnika
zastrzeżeń co do jego przebiegu.

Rezygnacja z zapisów obowiązkowych szkoleniach dla
przewodników górskich:

- pozwoli na znaczne uproszczenie przepisów wykonawczych do
ustawy ,,o usługach turystycznych”,
- zmniejszy koszty szkoleń, które będą bardziej dostosowane do
faktycznych potrzeb i doświadczenia osób w nim
uczestniczących, a nie tylko formalnym wypełnieniem
obowiązków narzucanych ustawą,
- zdejmie z organizatorów szkoleń uciążliwe obowiązki
gromadzenia i przechowywania przez dłuższy czas dokumentacji
zw1ązanej z przeprowadzanymi szkoleniami wymaganymi przy
kontroli przez urzędy marszałkowskie,
-zdejmie z organizatorów szkoleń uciążliwy obowiązek
informowania odpowiednich marszałków województw o
prowadzonych szkoleniach (w przypadku szkolenia na
przewodnika beskidzkiego realizowanego przez Oddział
Międzyuczelniany należy prowadzić korespondencję z czterema
urzędami),
- pozwoli organizatorom szkoleń na swobodny dobór kadry
prowadzącej zajęcia - przy proponowanych zapisach art. 24 ust.
3 np. ratownik górski, medyczny lub pracownik parku
narodowego nieposiadający odpowiednich uprawnień
przewodnika 'górskiego na dany obszar nie może prowadzić
zajęć praktycznych,

239
- zdejmie uciążliwy i kosztowny obowiązek okresowego
kontrolowania przez: urzędy marszałkowskie organizatorów
szkoleń.
224

Art. 10 pkt 8
Oddział Międzyuczelniany jako organizacja skupiająca w
Uwaga nieuwzględniona.
(art. 25
swoich szeregach także przewodników turystycznych stoi na
Zachowanie egzaminu
u.u.t.)
stanowisku, że głównym czynnikiem weryfikującym
państwowego dla przewodników

umiejętności przewodnika górskiego powinny być osoby
górskich zapobiegnie
korzystające z jego usług. Z tego powodu Oddział
korporacyjnemu zamykaniu dostępu
Międzyuczelniany postuluje usunięcie zapisów o
do tych uprawnień jaki niewątpliwie
obowiązkowych egzaminach państwowych i przerzucenie w
miałby miejsce w przypadku
całości kwestii szkolenia i egzaminowania na organizacje
przekazania uprawnień do
zrzeszające przewodników turystycznych i pilotów.
przeprowadzania tych egzaminów

organizacjom zrzeszającym
Rozwiązanie takie pozwoli takie na zdjęcie z urzędów
przewodników turystycznych.
marszałkowskich trudnego zadania organizacji i

przeprowadzania egzaminów, które w obecnej praktyce
przysparzają wielu problemów i budą rozliczne wątpliwości co
do jakości i rzetelności przeprowadzanych postępowań
egzaminacyjnych.

Jeżeli Ustawodawca zdecyduje. że elementem weryfikującym
umiejętności i przygotowanie przewodników turystycznych
górskich do realizacji ich zadań powinien być egzamin
państwowy Oddział Międzyuczelniany pragnie zwrócić uwagę
na negatywne zjawiska występujące przy przeprowadzaniu
egzaminów państwowych na przewodników turystycznych.

Obecnie urzędy marszałkowskie nie kontrolują sposobu i jakości
działań komisji egzaminacyjnych i wręcz odżegnują się od
jakichkolwiek działań w tej kwestii. w związku z tym trudno jest
powiedzieć o systematycznym jednolitym standardzie
egzaminowania przewodników (a co za tym idzie wiedzy i

240
kompetencji) co doprowadza nie tylko do negatywnego
postrzegania systemu egzaminacyjnego, ale także podważa
wiarygodność nadawanych na tej podstawie uprawnień
państwowych.


Art. 11. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji

1 Polska ogólna PKPP
Lewiatan
pozytywnie ocenia rezygnację z części ustnej
Nie wymaga ustosunkowania się.
Konfederacja
na egzaminie końcowym, a także propozycję wprowadzenia

Pracodawców
części egzaminu polegającej na rozwiązaniu zadania z zakresu

Prywatnych
zasad wykonywania zawodu. Ponadto pozytywnie odnosi się

LEWIATAN
rezygnacji z obowiązku przeprowadzania badań

psychologicznych przez kandydatów na komorników.



Wątpliwości jednak budzi skrócenie okresu aplikacji.
Uwzględniona

2 Krajowa
Izba Art. 10 ust.
Pozytywne odniesienie się do proponowanych zmian.
Nie uwzględniono, gdyż czynności
Syndyków
4
Jednocześnie proponuje się ułatwienie dostępu syndyków
syndyka są odmienne od czynności
Samorząd
posiadających wyższe wykształcenie prawnicze do zawodu
wykonywanymi przez komornika.
Zawodowy
komornika. Propozycja dodania na końcu art. 10 pkt 4 słów: „a
Syndyków
także osób posiadających licencję syndyka o ile wykonywały
Licencjonowanych
osobiście czynności wymagające na podstawie ustaw posiadania
takiej licencji przez okres 3 lat w ostatnich 6 latach, jeżeli
posiadają wyższe wykształcenie prawnicze”.
3 Polska
Izba

Uwaga o charakterze redakcyjnym. Delegacja ustawowa dla
Uwaga poza zakresem regulacji.
Ubezpieczeń
ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do
wydania rozporządzenia określającego zasady obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powinna przyjąć
następujące brzmienie:
„Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po
zasięgnięciu opinii (samorządu zawodowego lub gospodarczego)

241
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 111 . [ 112 ] . 113 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: