Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Pilotów Wycieczek
szeroki zakres wiedzy i umiejętności wymaga szkolenia na
kształtować poprzez zatrudnianie
w Poznaniu
odpowiednim poziomie
przez biura podróży osób, które
konieczność troski o bezpieczeństwo turysty i jakość usług,
ukończyły szkolenia lub
obniżenie prestiżu przewodnictwa i pilotażu, wbrew polityce selekcjonowanie najlepszych
UE
usługodawców.
119
spadek liczby miejsc pracy, gdyż biura podroży nie zatrudnią Uwaga nieuwzględniona
osób o niesprawdzonych kwalifikacjach, spadnie
zapotrzebowanie na usługi, koszt imprezy spadnie, jednak na
szkodę jakości usług
otwarcie rynku polskiego dla usługodawców z innych krajów
UE
jest to działanie na szkodę naszego państwa
120 Studenckie
Koło
ogólna Poparcie
pozostawienia
regulacji przewodnika górskiego.
Uwaga nieuwzględniona
Przewodników
Beskidzkich przy
W związku ze zniesieniem wymagania wykształcenia średniego,
Oddziale
zwrócenie uwagi na konieczność weryfikacji przez komisje
Akademickim
egzaminacyjne poziomu wiedzy ogólnej zgodnie z obecnymi
PTTK w Krakowie
wytycznymi.
Negatywna opinia o deregulacji zawodu przewodnika
miejskiego i terenowego, z uwagi na:
znaczne obniżenie poziomu świadczonych usług
ryzyko zaniku zawodu przewodnika jako osoby wykazującej
się ogólną wiedzą z zakresu krajoznawstwa, historii,
architektury itd.
Sugestia zniesienia wymogu obowiązkowego szkolenia, lecz
pozostawienia egzaminu państwowego.
121 Urząd
ogólne
Negatywna opinia, z uwagi na:
Ustawa zakłada, że wolny rynek
Marszałkowski
postawienie polskich usługodawców w gorszej sytuacji
będzie regulował zapotrzebowanie
Województwa
poprzez otwarcie rynku dla usługodawców z innych państw
na usługi pilockie i przewodnickie z
Wielkopolskiego,
UE i utrudnianie uzyskiwania pozwoleń na pracę
uwzględnieniem zasady
Departament
wydawanych na podstawie uprawnień państwowych (np. w
konkurencyjności. Wyboru
187
Sportu i Turystyki,
Turcji)
odpowiedniego usługodawcy będzie
Oddział Turystyki
spadek zapotrzebowania na usługi polskich pilotów i
dokonywać organizator turystyki, w
przewodników przez grupy zagraniczne
którego interesie będzie
odpływ pieniędzy za granicę (do usługodawców i budżetów
zapewnienie obsługi o wysokim
państw)
standardzie.
122
egzamin jest gwarancją spełnienia podstawowych
Poziom jakości usług można
standardów, likwidacja spowoduje spadek jakości usług
kształtować poprzez zatrudnianie
pogorszenie wizerunku państwa, zmniejszenie turystyki
przez biura podróży osób, które
przyjazdowej, spadek wpływów z jej tytułu
ukończyły szkolenia lub
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.
123
powtórzenie błędu deregulacji egzaminów na pilotów
uwagi niezasadne
wycieczek po 1989 r.
brak głębokich ekonomicznych i prawnych analiz skutków
deregulacji, decyzje pochopne
wykształci się system kształcenia i licencjonowania przez
biura, co utrudni dostęp do zawodu brak dbałości
zagranicznych usługodawców o prawdę historyczną i polski
punkt widzenia w drażliwych kwestiach historycznych
polityka UE zmierza do podniesienia prestiżu przewodnika
turystycznego (norma EN 15565:2006 (E)) a nie do
deregulacji
124
niekonsekwencję w realizowaniu polityki kształcenia kadr
Uwaga nie wpływa na treść
turystycznych (podniesienie wymagań w 2011 r., pełna
projektu.
deregulacja w 2012 r.)
przerzucenie odpowiedzialności za tworzenie
wykwalifikowanej kadry turystycznej na branżę turystyczną
regulacje pozostają w państwach o największych wpływach z
turystyki (Francja, Austria, Włochy, Hiszpania)
125
Sugestia
częściowego zniesienia wymogów, czyli deregulacji
uwaga nieuwzględniona
szkoleń, lecz pozostawienia obowiązkowych egzaminów
państwowych.
188
126
art. 10 pkt 8 Pytanie, czy został utrzymany obowiązek organizowania
Art. 32 pozostaje bez zmian,
lit. b
egzaminów z języków obcych dla wszystkich rodzajów
możliwość przystąpienia do
(art. 32
uprawnień przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
egzaminu z języka obcego będzie
u.u.t.)
czy wyłącznie dla tych, którym nadano już uprawnienia
dotyczyć wszystkich osób, które
będą chciały wykonywać zadania
przewodnika turystycznego lub
pilota wycieczek. Nie będzie
ograniczeń w przystępowaniu do
egzaminu. Certyfikat będzie
potwierdzać znajomość języka w
zakresie wymaganym od
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek.
127 Lokalna
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
EN 15565:2006 jest normą unijną
Organizacja
rozbieżność z założeniami polityki UE dot. kształcenia kadr
mającą charakter zalecenia, a nie
Turystyczna :Szlak
turystycznych (norma EN 15565:2006 (E))
charakter zobowiązujący. Kraje
Piastowski”
podpisana dyrektywa EN 15565:2006 (E) zobowiązuje
członkowskie mają wybór, czy dążą
Polskę do standaryzacji usług turystycznych,
do wdrożenia takiej normy, czy też
nie. adna z obowiązujących Polskę
dyrektyw unijnych nie reguluje
standardów kształcenia
przewodników turystycznych ani
pilotów wycieczek.
128
regulację zawodów w krajach o znacznych wpływach z
Uwaga nie wpływa na treść
turystyki
projektu.
dostęp do zawodu nie jest ograniczony
brak blokowania dostępu do zawodu, który nie przynosi
dużych zysków, a jest raczej realizacją pasji
129
przejęcie zadań przez zagranicznych pilotów i przewodników Uwaga nieuwzględniona
zmniejszenie liczby miejsc pracy, brak wpływu na przekaz
historyczny, brak wpływów do budżetu państwa
spadek cen spowoduje też spadek jakości
189
zanik miejsc pracy w Polsce zajmowanych przez
zagranicznych usługodawców
utrata uprawnień przewodników w krajach UE – zanik części
miejsc pracy za granicą,
130
jednorazowy charakter usługi utrudni regulację jakości usług Poziom jakości usług można
przez wolny rynek
kształtować poprzez zatrudnianie
zaniżanie cen przez niewykwalifikowanych usługodawców i przez biura podróży osób, które
eliminacja z rynku fachowych przewodników i pilotów
ukończyły szkolenia lub
brak gwarancji na połączenie ceny i jakości usług
selekcjonowanie najlepszych
przewodnickich
usługodawców.
niszczenie wypracowanego systemu kształcenia polskiej
kadry przewodnickiej
istotne różnice w wiedzy, metodyce, umiejętnościach i
odpowiedzialności pomiędzy licencjonowanym
przewodnikiem/pilotem a osobą przypadkową
ryzyko przerzucane jest na turystów.
131 Wielkopolska
Izba
ogólna Poparcie
ustawy
deregulacyjnej, zalecenia:
uwagi nieuwzględnione
Turystyczna
wprowadzenie kar finansowych za wykonywanie zadań
pilota/przewodnika na rzeczy podmiotów nie wpisanych do
Centralnego Rejestru Zezwoleń,
likwidacja ewidencji pilotów i przewodników (n/d górskich)
z rejestru urzędowego,
wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC
pilota/przewodnika
132 Wicemarszałek
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Województwa
brak ograniczeń w nabywaniu kwalifikacji
kształtować poprzez zatrudnianie
Dolnośląskiego
pauperyzacja zawodów i obniżenie jakości usług;
przez biura podróży osób, które
profesjonalizacja przewodnictwa i pilotażu jest warunkiem
ukończyły szkolenia lub
podniesienia jakości w turystyce
selekcjonowanie najlepszych
brak miernika standardu usług wobec klientów
usługodawców.
zagrożenie wizerunku Polski oraz prawidłowe rozumienie
190
zagadnień społeczno-kulturowo-historycznych Polski
133
zamykanie rynku usług przez biura podróży dla
Uwaga nieuwzględniona
nielicencjonowanych usługodawców
utrudnienia w uznawaniu kwalifikacji polskich
usługodawców w krajach UE
134
Art. 10 pkt 8 Pytanie, czy został utrzymany obowiązek organizowania
Art. 32 pozostaje bez zmian,
(art. 25b
egzaminów z języków obcych dla wszystkich rodzajów
możliwość przystąpienia do
u.u.t.)
uprawnień przewodników turystycznych i pilotów wycieczek,
egzaminu z języka obcego będzie
czy wyłącznie dla tych, którym nadano już uprawnienia?
dotyczyć wszystkich osób, które
Jak będzie się musiała legitymować osoba, chcąca przystąpić do
będą chciały wykonywać zadania
egzaminu?
przewodnika turystycznego lub
pilota wycieczek. Nie będzie
ograniczeń w przystępowaniu do
egzaminu. Certyfikat będzie
potwierdzać znajomość języka w
zakresie wymaganym od
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek.
135
Art. 10 pkt
Komu należy przedstawić zaświadczenie o niekaralności oraz w
Prawo i obowiązek sprawdzenia
11
jakim dokumencie można potwierdzić znajomość języka
oświadczenia o niekaralności
(art. 28 pkt
obcego?
usługodawcy oraz ukończenia przez
5 u.u.t.)
niego szkoły średniej będzie
należało do zleceniodawcy lub
pracodawcy, najczęściej
organizatora turystyki.
136 Urząd
ogólna
Dopuszczenie do rynku usług turystycznych nowych środowisk
Deregulacja nie musi mieć
Marszałkowski
może zadziałać stymulująco na rozwój turystyki.
negatywnego wpływu na jakość
Województwa
Deregulacja może mieć natomiast wpływ na obniżenie poziomu
usług. Wyboru odpowiedniego
Lubelskiego,
świadczonych usług turystycznych.
usługodawcy będzie dokonywać
Departament
Proponowane wprowadzenie innych narzędzi na rzecz rozwoju
organizator turystyki, w którego
Promocji i
rynku turystycznego lub częściowa deregulacja i uruchomienie
interesie będzie zapewnienie
Turystyki
formuły certyfikacji.
obsługi o wysokim standardzie.
191
Dokumenty związane z tym projektem:
- 806-cz-II › Pobierz plik
- 806-cz-I › Pobierz plik