Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Uwaga nieuwzględniona
Województwa
trudności w przebyciu odpowiedniego szkolenia, jeżeli
Podlaskiego
będzie ono nieregulowane
utrudnienia dla osób chcących rozpocząć świadczenie usług
ze względu na mocniejszą pozycję osób z uprawnieniami
zarówno w kraju, jak i w innych państwach
otwarcie rynku dla usługodawców z innych państw UE,
skutkujące zmniejszeniem liczby miejsc pracy (brak ochrony
rodzimego rynku pracy)
zamknięcie polskim usługodawcom możliwości świadczenia
usług w innych krajach UE, które regulują ten zawód
138
konieczność dbania o bezpieczeństwo także przez
Poziom jakości usług można
przewodników innych niż górscy, m.in. na terenach
kształtować poprzez zatrudnianie
nizinnych (np. omijanie terenów bagiennych, odróżnianie
przez biura podróży osób, które
niebezpiecznych gatunków zwierząt zamieszkujących parki
ukończyły szkolenia lub
narodowe, zwiedzanie nie zawsze bezpiecznych bunkrów)
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.
podejmowanie decyzji o deregulacji na podstawie błędnej
interpretacji niesłusznie nałożonej kary na osoby
oprowadzające nieodpłatnie w Krakowie
139
Postulaty:
Studia turystyczne nie dają
zwolnienie absolwentów turystycznych kierunków studiów z wystarczającej, interdyscyplinarnej
obowiązku uzyskiwania uprawnień,
wiedzy o konkretnym regionie,
utrzymanie jedynie regulacji szkoleń, lub
umiejętności metodycznych oraz
utrzymanie wszystkich zapisów ustawy o usługach
kompetencji społecznych do
turystycznych (za wyjątkiem dot. ww. absolwentów), lub
pełnienia zadań przewodnika
pozostawienia dobrowolnego systemu egzaminów
turystycznego. Wprowadzone
państwowych i nabywania uprawnień wraz z deregulacją
zostały szkolenia dla przewodników
szkoleń (w ramach wyrównywania szans)
turystycznych, realizowane w
oparciu o uchwały jednostek
samorządu terytorialnego.
140 Urząd
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
192
Marszałkowski
brak wiedzy, przygotowania merytorycznego i praktycznego, kształtować poprzez zatrudnianie
Województwa
brak wymagań zdrowotnych przy wykonywaniu zawodów
przez biura podróży osób, które
ląskiego
obciążonych dużym wysiłkiem fizycznym może drastycznie
ukończyły szkolenia lub
obniżyć jakość usług i standard obsługi klienta;
selekcjonowanie najlepszych
drastycznie zwiększenie liczby skarg na jakość usług
usługodawców.
turystycznych
141
w większości państw UE przewodnictwo jest zawodem
EN 15565:2006 jest normą unijną
regulowanym
mającą charakter zalecenia, a nie
w UE zalecane jest wręcz utrzymanie standardów kształcenia, charakter zobowiązujący. Kraje
co ma wpływ na podniesienie prestiżu zawodu przewodnika i członkowskie mają wybór, czy dążą
pilota
do wdrożenia takiej normy, czy też
nie. adna z obowiązujących Polskę
dyrektyw unijnych nie reguluje
standardów kształcenia
przewodników turystycznych ani
pilotów wycieczek.
142 Urząd
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Marszałkowski
profesjonalizacja przewodnictwa i pilotażu uznawana jest za kształtować poprzez zatrudnianie
Województwa
jeden z warunków podniesienia jakości obsługi w polskiej
przez biura podróży osób, które
Zachodnio-
turystyce,
ukończyły szkolenia lub
pomorskiego
zapewnienie profesjonalnego poziomu znajomości języka
selekcjonowanie najlepszych
obcego jest dla klientów biur podróży warunkiem nie tylko
usługodawców.
komfortu, ale często bezpieczeństwa (np. w razie
konieczności uzyskania pomocy lekarskiej za granicą)
sytuacja sprzed wejścia w życie ustawy o usługach
turystycznych była zatrważająco zła, czego dowodem były
sygnały zgłaszane przez samych turystów oraz polskie
placówki konsularne
poziom usług kształtuje wizerunek Polski i jej regionów w
oczach turystów krajowych i zagranicznych, co wpływa na
promocję i podnosi zainteresowanie potencjalnych turystów,
przewodnik i pilot kształtuje pogląd odwiedzających Polskę
193
turystów na jej historię, obyczajowość, problemy społeczne,
polityczne, kulturowe, zaś dbanie o wizerunek, prawdę
historyczną i poprawne rozumienie zagadnień społeczno-
kulturowo-historycznych przez turystów leży w interesie
państwa polskiego
oprócz przekazywania wiedzy, co dopuszcza Konstytucja,
przewodnik i pilot wykonują dodatkowe zadania, za co
pobierają wynagrodzenie
zapewnienie bezpieczeństwa osobom znajdującym się na
ternie RP należy do obowiązków państwa
przewodnik i pilot pełni rolę ambasadora Polski przed
turystami zagranicznymi lub regionu przed turystami
krajowymi
spodziewany drastyczny spadek jakości usług
obniżenie rangi profesji przewodnictwa i pilotażu, będącej w
UE synonimem gruntownego wykształcenia, wszechstronne
wiedzy i kompetencji
konieczne pozostawienie wymagania dobrego stanu zdrowia,
z uwagi na bezpieczeństwo turystów
143
utrzymanie regulacji w Polsce stwarza możliwość ochrony
Uwaga nieuwzględniona
praw polskich pilotów i przewodników za granicą, także na
zasadzie wzajemności
zawód przewodnika pozostaje regulowany w państwach,
gdzie turystyka jest ważną gałęzią gospodarki
istnienie regulacji w Polsce pozwala szybciej i taniej uzyskać
prawo wykonywania zawodu w innych krajach UE
deregulacja nie przyczyni się do wzrostu konkurencji, która
już obecnie jest wysoka
uprawnienia pomagają zdobyć pracę, odnaleźć się na rynku,
pracodawcy wybrać dobrego pracownika
nie powstaną nowe miejsca pracy, gdyż:
- pracodawcy nie zatrudnią osób bez uprawnień;
194
- wzrost podaży usług nie spowoduje wzrostu popytu na nie;
- miejsca pracy zostaną zajęte przez zagranicznych
usługodawców
144
nieodpłatne oprowadzanie wycieczek bez licencji nie jest
Uwaga nie wpływa na treść
zabronione
projektu.
liczba nadawanych uprawnień nie jest limitowana, każdy
może je nabyć
145
art. 10 pkt 8 Pytanie, czy egzaminy z języków obcych przeprowadzane będą
Art. 32 pozostaje bez zmian,
(art. 25b
wyłącznie dla tych, którym nadano już uprawnienia? Jeśli nie, to możliwość przystąpienia do
u.u.t.)
jak będzie się legitymować inna osoba chcąca przystąpić do
egzaminu z języka obcego będzie
egzaminu?
dotyczyć wszystkich osób, które
będą chciały wykonywać zadania
przewodnika turystycznego lub
pilota wycieczek. Nie będzie
ograniczeń w przystępowaniu do
egzaminu. Certyfikat będzie
potwierdzać znajomość języka w
zakresie wymaganym od
przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek.
146
Art. 10 pkt
Komu należy przedstawić zaświadczenie o niekaralności oraz w
Zaświadczenia należy przedstawiać
11
jakim dokumencie można potwierdzić znajomość języka
pracodawcy lub zleceniodawcy,
(art. 28 pkt. obcego?
potwierdzać znajomość języka
5 u.u.t.)
obcego można zgodnie z art. 32
147 Warszawska
Izba
Poparcie utrzymania regulacji zawodu przewodnika górskiego.
Nie wymaga ustosunkowania się.
Turystyki
148
Art. 10 pkt 3 Konieczność legitymowania się oświadczeniem o niekaralności
Uwaga nieuwzględniona
(Art. 22 ust. przed zleceniodawcą.
1 u.u.t)
Konieczność posiadania wykształcenia średniego.
149
ogólna
Uchylenie
regulacji
dotyczących zawodów przewodnika
Uwaga nieuwzględniona
turystycznego i pilota wycieczek byłoby zasadne, o ile
równolegle podjęte zostałyby prace na rzecz eliminacji „szarej
195
strefy” w zakresie nieopłacania należnych podatków, a także
uregulowania zasady wzajemności uznawania kwalifikacji z
innymi krajami UE. Sam proces deregulacji bez innych
inicjatyw prawnych nie przyniesie spodziewanych skutków.
Polski rynek turystyczny jest przesycony usługodawcami,
posiadającymi uprawnienia, więc zwiększenie liczby
usługodawców nie wpłynie na zwiększenie liczby miejsc pracy.
Przypadkowi usługodawcy stanowić będą zagrożenie dla
turystów nie gwarantując ochrony ich interesów i
bezpieczeństwa, co jest głównym założeniem ustawy o usługach
turystycznych wdrażającej wymogi Wspólnoty.
150
Organizatorzy
turystyki
zaostrzą kryteria doboru
Osoby, które ukończyły właściwe
zleceniobiorców, co utrudni nie tylko debiutantom znalezienie
szkolenia, będą miały równe szanse
pracy.
na rozpoczęcie działalności, co
osoby posiadające uprawnienia
państwowe. Osoba o wysokich
kompetencjach, nie posiadająca
uprawnień nadanych na podstawie
wcześniej obowiązujących
przepisów, może być równie
dobrym usługodawcą jak osoba
posiadająca takie uprawnienia.
151 Witold
Hiller
Propozycja
uwzględnienia w nowelizacji przepisów
Uwaga nieuwzględniona
następujących rozwiązań:
- Ogólnopolskie stowarzyszenia przewodników turystycznych i
pilotów wycieczek mogą wprowadzić system własnych
rekomendacji osób trudniących się przewodnictwem i pilotażem
turystycznym w oparciu o jednolite w skali kraju, jawne kryteria.
- Na wniosek statutowych władz stowarzyszeń zrzeszających
przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek urzędy
marszałkowskie przekażą kopie nadanych uprawnień
przewodników i pilotów, po uzyskaniu ich zgody, odpowiednim
196
Dokumenty związane z tym projektem:
- 806-cz-II › Pobierz plik
- 806-cz-I › Pobierz plik