eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

przez zleceniodawców (biura
podróży, turyści).
92 Biuro
Turystyki ogólna
Opinia negatywna, z uwagi na:
Uwaga nieuwzględniona
Orion
 zamknięcie rynku pracy dla polskich pilotów i przewodników
w krajach UE
 otwarcie rynku polskiego dla usługodawców zagranicznych
– ograniczenie liczby miejsc pracy
 spadek wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków
 biura będą zatrudniać licencjonowanych pilotów i
przewodników, zamykając rynek dla tych bez uprawnień
93

 konieczność weryfikacji poziomu usług pracowników przez
Taka weryfikacja może być
biura
dokonana w oparciu o indywidualne
potrzeby zleceniodawcy i profil jego
klientów.
94

 podnoszenie stawek gwarancji ubezpieczeniowych a w
Uwaga niezasadna.
konsekwencji cen imprez turystycznych
95 PTTK
Samorząd
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Przewodników
 deprecjację zawodu i obniżenie jego prestiżu
kształtować poprzez zatrudnianie
Turystycznych
 pogorszenie standardu usług
przez biura podróży osób, które
Województwa
 licencjonowany przewodnik to to najlepszy ambasador
ukończyły szkolenia lub
Kujawsko-
swojego miasta, regionu i kraju
selekcjonowanie najlepszych
Pomorskiego
 uprawnienia stanowią gwarancję dla turysty
usługodawców.
96

 psucie rynku usług przewodnicko-pilockich niezdrową
Uwaga nieuwzględniona
konkurencyjnością tańszych usług oraz dyktat cenowy biur
podróży
 zajmowanie miejsc pracy przez kierowników wycieczek,
zagranicznych tour liderów
 odpływ pieniędzy z budżetu państwa za granicę
 otwarcie rynku pracy przewodnikom z innych krajów UE,
zamknięcie naszym przewodnikom możliwości uznawania
ich uprawnień.

182
97

 nieskrępowany dostęp do zawodu
Istniejącym dotąd utrudnieniem w
 nieobowiązkowe i nieograniczone przynależenie do
dostępie do zawodu były egzaminy
organizacji zawodowych
państwowe. W związku z
 brak podejścia korporacyjnego
powyższym całkowicie rezygnuje
się z obowiązkowych egzaminów na
rzecz pozostawienia obowiązku
ukończenia odpowiednich szkoleń
dla przewodników turystycznych,
realizowanych w oparciu o uchwały
jednostek samorządu terytorialnego.
98


Postulowane utrzymanie regulacji wobec wszystkich rodzajów
Uwaga nieuwzględniona,
przewodnictwa, z ewentualnym ułatwieniem drogi dla
absolwentów pewnych kierunków szkół.
99 Samorząd
ogólna
Zdecydowany sprzeciw, z uwagi na:
Weryfikacji może dokonywać
Przewodników
 spadek jakości usług
pracodawca, sprawdzając
Turystycznych
 zburzenie wizerunku
umiejętności odpowiadające
PTTK w Bytomiu
potrzebom konkretnej imprezy
turystycznej i profilu turystów.
Deregulacja nie musi się wiązać z
pogorszeniem wizerunku, o ile
zostanie dokonana selekcja
rzetelnych usługodawców przez
zleceniodawców (biura podróży,
turyści).
100
S.A.S. Travel
ogólna
Poparcie deregulacji zawodu pilota wycieczek.
Nie wymaga ustosunkowania się.
101


Negatywna opinia dotycząca deregulacji przewodników
Uwaga nieuwzględniona
miejskich, z uwagi na zastąpienie polskiego przewodnika
zagranicznym pilotem, który przyjedzie z grupą, a co za tym
idzie, odpływ walut do innych krajów.
102
Sebastian Tomala
ogólna
Negatywna opinia dotycząca deregulacji przewodników
Uwaga nieuwzględniona
górskich, z uwagi na istotne w tej pracy zasady bezpieczeństwa
prowadzenia grup w górach.

183
103 Marek
Pawłowski
ogólna
Negatywna opinia, z uwagi na:
Wyboru odpowiedniego
 zamierzane zamknięcie zawodu w najbliższym czasie dla
usługodawcy będzie dokonywać
nowych, nielicencjonowanych pilotów i przewodników przez organizator turystyki, w którego
właścicieli biur podróży, którzy i tak będą zatrudniać osoby z interesie będzie zapewnienie
uprawnieniami
obsługi o wysokim standardzie.
Osoba o wysokich kompetencjach,
nie posiadająca uprawnień
nadanych na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów, może
być równie dobrym usługodawcą
jak osoba posiadająca takie
uprawnienia.
104

 brak ograniczenia dostępu do zawodu
Uwaga nie wpływa na treść
projektu.
105

 testowanie niekompetentnych osób na turystach, a nie
Poziom jakości usług można
podczas egzaminów
kształtować poprzez zatrudnianie
 konieczność znajomości wielu procedur, przepisów i
przez biura podróży osób, które
umiejętności poradzenia sobie w sytuacji kryzysowej, a nie
ukończyły szkolenia lub
tylko opowiadanie
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.



 opieranie decyzji o deregulacji na skrajnych, pojedynczych

przypadkach oraz prywatnych poglądach
106 Stowarzyszenie
ogólna
Sprzeciw wobec deregulacji, z uwagi na:
Istniejącym dotąd utrudnieniem w
Pilotów i
 nieprawdziwy argument o „zamykaniu dostępu” do
dostępie do zawodu były egzaminy
Przewodników
zawodów, nieograniczona możliwość nabywania kwalifikacji państwowe. W związku z
Turystyki
 brak podejścia korporacyjnego w tych zawodach, brak
powyższym całkowicie rezygnuje
Kulturowej
przymusu ani utrudnień w przynależeniu do stowarzyszeń
się z obowiązkowych egzaminów na
rzecz pozostawienia obowiązku
ukończenia odpowiednich szkoleń
dla przewodników turystycznych,
realizowanych w oparciu o uchwały
jednostek samorządu terytorialnego.

184
107

 likwidacja jedynej poręki spełniania pewnych standardów
Poziom jakości usług można
 spodziewane zburzenie wizerunku kraju oraz spadek
kształtować poprzez zatrudnianie
przyjazdów grup zorganizowanych
przez biura podróży osób, które
 wzrost skali niezadowolenia, a tym samym liczby skarg i
ukończyły szkolenia lub
procesów sądowych o nienależycie wykonaną usług
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.
108

 uniemożliwienie polskim pilotom i przewodnikom
Polscy przedsiębiorcy będą mieli
korzystania ze wzajemnego uznawania kwalifikacji
możliwość uznania kwalifikacji
zawodowych w krajach UE
zawodowych w innych krajach UE
 zamknięcie rynków innych krajów UE dla Polaków, ale
na podstawie dwuletniego
szerokie otwarcie polskiego rynku dla usługodawców z
doświadczenia zawodowego, co
innych krajów UE
gwarantuje dyrektywa 2005/36/WE.
 istnienie niekompetentnej konkurencji ze strony
usługodawców zagranicznych, m.in. w zakresie drażliwych
kwestii historycznych
 odpływ pieniędzy z polskiego rynku usług za granicę
(zamiast polskim przewodnikom, zagraniczne biura będą
płaciły swoim pilotom za oprowadzanie)
 zagraniczny pilot zapłaci podatek w swoim państwie, a nie w
Polsce
 spadek liczby zleceń, a w konsekwencji dochodów polskich
usługodawców spowoduje likwidację działalności
gospodarczej
 obniżenie poziomu usług bez żadnego zysku dla budżetu
państwa, zaś ze stratami dla polskich usługodawców
109

 zamknięcie obiektów tj. zabytki dla dotychczasowych
uwaga nieuwzględniona
przewodników i wprowadzenie obowiązku korzystania z
pracownika obiektu, co utrudnia zwiedzanie i podnosi koszty
imprezy
110

 pogorszenie sytuacji biur podróży: konieczność
Uwaga nieuwzględniona
samodzielnego szkolenia przewodników i pilotów lub ryzyko
powierzania usługi osobie niesprawdzonej

185
111

 redukcja miejsc pracy w sektorze turystyki pielgrzymkowej – wyjazdy pielgrzymkowe to często
pilota zastąpi duchowny, który dodatkowo może
wyjazdy niekomercyjne, a więc
nieprawidłowo realizować wyjazd – efektem będzie spadek
nieobjęte przepisami ustawy o
poziomu usług
usługach turystycznych
112

 niekonsekwencja w realizowaniu polityki kształcenia kadr

turystycznych (podniesienie wymagań w 2011 r., pełna
deregulacja w 2012 r.)
113

 spadek standardu usług i triumf tanich, ale nie
Poziom jakości usług można
wykwalifikowanych usługodawców
kształtować poprzez zatrudnianie
przez biura podróży osób, które
ukończyły szkolenia lub
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.
114

 brak efektu regulacji za pomocą wolnego rynku, gdyż nasz

rynek jest niedojrzały, a sądownictwo powolne
podejmowanie decyzji bez uprzedniego przeprowadzenia
analiz, mające wydźwięk propagandowy
115 Stowarzyszenie
ogólna
Zdecydowany sprzeciw, z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Pilotów Wycieczek
 pogorszenie przejrzystości i jakości usług oferowanych na
kształtować poprzez zatrudnianie
w Łodzi
polskim rynku turystycznym
przez biura podróży osób, które
ukończyły szkolenia lub
selekcjonowanie najlepszych
usługodawców.
116

 pozbawienie klienta możliwości rozpoznania osoby

posiadającej umiejętności
 ważne zadanie przewodników i pilotów w budowaniu
wizerunku Polski
 egzamin gwarantuje spełnienie podstawowych standardów
 narażenie klientów na zagrożenie zdrowia lub życia czy
uzyskanie nieprawdziwej informacji krajoznawczej
117

 regulacje zawodów pozostają w krajach, gdzie turystyka jest Uwaga nie wpływa na treść
istotną gałęzią gospodarki
projektu.

186
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 100 . [ 101 ] . 102 ... 110 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: