Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy racjonalizacji zasad przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego i wprowadzenia nowego świadczenia specjalnego zasiłku opiekuńczego; uprawnionymi do świadczenia pielęgnacyjnego będą: rodzice, opiekunowie faktyczni dziecka oraz osoby będące rodzicami zastępczymi spokrewnionymi, a także inne osoby, na których ciąży obowiązek alimentacyjny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 724
- Data wpłynięcia: 2012-09-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1548
724
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowane rozwiązania dotyczą organów administracji publicznej realizujących
zadania w zakresie świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Ponadto projekt dotyczy osób uprawnionych do
pobierania świadczeń na podstawie tej ustawy.
Przeprowadzone konsultacje
Projekt ustawy poddany został uzgodnieniom międzyresortowym oraz przesłany do
zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także
do konsultacji z następującymi partnerami społecznymi:
1) Forum Związków Zawodowych;
2) NSZZ ,,Solidarność”;
3) Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
4) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
5) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
6) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
7) Business Centre Club;
8) Ogólnopolską Federacją Organizacji Pozarządowych;
9) Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Rodzin Osób Niepełnosprawnych „Razem
możemy więcej”;
10) Forum Rodzin Osób Niepełnosprawnych RodzinyOn.
Uwagi i opinie do projektu ustawy zgłosili następujący partnerzy społeczni:
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Business Centre Club,
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rodzin Osób Niepełnosprawnych „Razem możemy
więcej” oraz Forum Rodzin Osób Niepełnosprawnych RodzinyOn. Wszystkie
zgłoszone uwagi zostały poddane dokładnej analizie. W efekcie wybrano rozwiązania,
które w najpełniejszy sposób realizują cel projektu.
W dniu 22 lutego 2012 r. projekt ustawy został negatywnie zaopiniowany przez
Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
13
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) oraz
na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Brak było podmiotów
zgłaszających zainteresowanie pracami nad projektem ustawy.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W 2011 r. wydatki osiągnęły poziom 1
222,4 mln zł (łączne wydatki
na świadczenie pielęgnacyjne, składki emerytalno-rentowe i koszty obsługi).
Mając na uwadze dynamikę wzrostu liczby świadczeniobiorców świadczenia
pielęgnacyjnego, szacuje się, że bez wprowadzenia proponowanych zmian wydatki
w rozdziale 85212 budżetu państwa wyniosą:
– w 2012 r. – 1 733,5 mln zł, tj. o 511,1 mln zł więcej niż w 2011 r.,
– w 2013 r. – 2 183,2 mln zł, tj. o 960,8 mln zł więcej niż w 2011 r.,
– w 2014 r. – 2 323,5 mln zł, tj. o 1 101,1 mln zł więcej niż w 2011 r.
Wprowadzenie proponowanych zmian od 1 stycznia 2013 r. skutkować będzie
wydatkami w wysokości:
– 1 562,6 mln zł w 2013 r. (łączne wydatki na świadczenie pielęgnacyjne, specjalny
zasiłek opiekuńczy, dodatek do świadczenia pielęgnacyjnego oraz składki
emerytalno-rentowe i koszty obsługi), co oznacza spadek wydatków o 170,9 mln zł
w stosunku do przewidywanych wydatków w 2012 r.,
– 1 078,7 mln zł w 2014 r., co oznacza spadek wydatków o 654,8 mln zł w stosunku
do przewidywanych wydatków w 2012 r.
Liczba świadczeniobiorców przeciętnie miesięcznie wyniesie:
– w 2013 r. – 191,5 tys. osób (z tego 95 tys. osób pobierających świadczenie
pielęgnacyjne na dzieci), spadek o 99,8 tys. w stosunku do liczby wynikającej
14
z zakładanej dynamiki wzrostu liczby świadczeniobiorców
świadczenia
pielęgnacyjnego w przypadku niewprowadzenia proponowanych zmian,
– w 2014 r. – 125,7 tys. osób (95 tys. osób pobierających świadczenie i 30,7 tys. osób
pobierających specjalny zasiłek opiekuńczy), spadek o 184,3 tys. osób w stosunku do
liczby wynikającej z zakładanej dynamiki wzrostu liczby świadczeniobiorców
świadczenia pielęgnacyjnego w przypadku niewprowadzenia proponowanych zmian.
W rozdziale 85213 budżetu państwa, w związku ze spadkiem liczby
świadczeniobiorców, za których opłacana będzie składka na ubezpieczenie zdrowotne,
nastąpi również zmniejszenie wydatków. W 2014 r. (ostatni rok uwzględniany
w powyższej analizie) zmniejszenie wyniesie około 32,6 mln zł.
Wydatki na świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, składki emerytalno-
-rentowe i koszty obsługi przed i po projektowanej zmianie
Przyrost/spadek
wydatków
Po wprowadzeniu
Przed zmianą
w stosunku do
Rok poprzedni
Lata
zmian od 01.01.2013
(w mln zł)
przewidywanych
=100
(mln zł)
wydatków w 2012 r.
(mln zł)
2011 1
222,40
x
x
x
2012 1
733,50
x
x
141,81
2013
2 183,20
1 562,60
-170,90
90,14
2014
2 323,50
1 078,70
-654,80
69,03
W 2013 r. przewidywano wzrost wydatków na świadczenia pielęgnacyjne, w związku
z utrzymującą się dynamiką wzrostu liczby osób otrzymujących to świadczenie.
Wejście w życie proponowanego rozwiązania, polegającego na wprowadzeniu
kryterium dochodowego do specjalnego zasiłku opiekuńczego, spowoduje
zablokowanie tej dynamiki, a tym samym zmniejszenie wysokości wydatków na
świadczenie pielęgnacyjne w tym roku.
Zmniejszenie wydatków związanych z wprowadzeniem kryterium wygeneruje wyższe
oszczędności niż wzrost wydatków związanych z kontynuacją dodatkowej pomocy
w wysokości 100 zł dla osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne.
15
Koszty administracyjne związane z weryfikacją uprawnień do zasiłków
pielęgnacyjnych i wymogiem przeprowadzenia wywiadów środowiskowych wyniosą
łącznie ok. 2,25 mln zł.
Mając na uwadze powyższe, zaproponowane zmiany ustawy o świadczeniach
rodzinnych, w tym w zakresie kosztów administracyjnych związanych z weryfikacją
uprawnień do zasiłków pielęgnacyjnych i wymogiem przeprowadzania wywiadów
środowiskowych, nie spowodują wzrostu wydatków ponad limit na realizację
świadczeń rodzinnych i świadczenia z funduszu alimentacyjnego zaplanowanych
w ustawie budżetowej na rok 2012 w wysokości 10 352 300 tys. zł.
Proponowane zmiany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych oraz niektórych innych ustaw nie spowodują skutków finansowych dla
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiany w zakresie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz w ustawie z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie spowodują
wzrostu wydatków ponad limit zaplanowany w ustawie budżetowej na rok 2012.
Wskazane powyżej skutki finansowe związane są z:
1) zachowaniem wsparcia finansowego od 1 stycznia 2013 r. w wysokości
100 zł dla osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne, spełniających warunki
określone w nowym brzmieniu art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych,
2) zatrzymaniem od dnia wejścia w życie ustawy wzrostu liczby osób otrzymujących
świadczenie pielęgnacyjne,
3) zachowaniem do 30 czerwca 2013 r., czyli przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia
ustawy w życie, prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osobom obecnie je
otrzymującym, które nie spełnią nowych warunków,
4) podwyższeniem wysokości świadczenia pielęgnacyjnego od dnia 1 lipca
2013 r., czyli po upływie 6 miesięcy od momentu wejścia w życie ustawy,
do kwoty 620 zł.
16
Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie wpływa na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz rozwój regionalny.
08/17rch
17
Dokumenty związane z tym projektem:
- 724 › Pobierz plik