Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy racjonalizacji zasad przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego i wprowadzenia nowego świadczenia specjalnego zasiłku opiekuńczego; uprawnionymi do świadczenia pielęgnacyjnego będą: rodzice, opiekunowie faktyczni dziecka oraz osoby będące rodzicami zastępczymi spokrewnionymi, a także inne osoby, na których ciąży obowiązek alimentacyjny
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 724
- Data wpłynięcia: 2012-09-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1548
724
części C w wierszu 4.3. sprawozdania wykazuje się również liczbę osób, za które pracodawca nie ponosi pełnych kosztów
zatrudnienia.
8.
wiadczenia nienależnie pobrane wykazuje się w części D sprawozdania bez odsetek.
9. W
części E w wierszu 3. sprawozdania ujmuje się całość wydatków na obsługę zadania z zakresu koordynacji świadczeń
rodzinnych, sfinansowanych w ramach dotacji celowej z budżetu państwa określonej w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej
oraz pokrytych z innych źródeł.
10. W sprawozdaniu sformułowanie „w tym” oznacza sumę niezupełną, natomiast „z tego” oznacza sumę zupełną.
24
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdań
sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu świadczeń rodzinnych jest
wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.).
Rozporządzenie ma na celu uzyskanie niezbędnego zakresu informacji pozwalających
na trafną dyslokację środków pomiędzy podmioty realizujące świadczenia.
Przedłożony projekt rozporządzenia reguluje omawianą kwestię w sposób tożsamy
z obowiązującym dotychczas aktem wykonawczym w związku z zachowaniem w ustawie
dotychczasowego brzmienia ust. 2 artykułu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego.
Projektowane rozporządzenie, w stosunku do obowiązującego dotychczas rozporządzenia
wprowadza następujące zmiany:
– sprawozdania zostały poszerzone o nowo dodany specjalny zasiłek opiekuńczy,
– zrezygnowano z rozwiązań, które stały się nieaktualne, mianowicie, nie został określony
tryb przekazywania środków finansowych na wypłaty świadczeń rodzinnych podmiotom,
o których mowa w art. 48 i 49, uwzględniający etapy realizacji świadczeń rodzinnych przez
właściwe organy i podmioty.
Zmianie uległ również podmiot upoważniony do wydania rozporządzenia. Na podstawie
przepisu upoważniającego podmiotem upoważnionym do wydania rozporządzenia jest minister
właściwy do spraw rodziny.
Notyfikacja
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
dotyczących notyfikacji norm i aktów prawnych.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez rozporządzenie nie jest objęta przepisami prawa UE.
25
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów realizujących ustawę z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do następujących partnerów społecznych:
1) Forum Związków Zawodowych,
2) NSZZ „Solidarność”,
3) NSZZ „Solidarność 80”,
4) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
5) Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej,
6) Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
7) Związku Rzemiosła Polskiego,
8) Business Centre Club,
9) Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Projekt zostanie przekazany również do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
26
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane regulacje nie wpłyną na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane regulacje nie wpłyną na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane regulacje nie wpłyną na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane regulacje nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.
05/08/BS
27
Dokumenty związane z tym projektem:
- 724 › Pobierz plik