Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 717
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach wydobywczych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1513
717
Następnym kryterium jest palność odpadów. Odpady wydobywcze składowane
w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych mogą zawierać np. węgiel, dlatego
też odpady te mogą mieć skłonność do samozapłonu. Ze względu na niebezpieczeństwo
wystąpienia samozapłonu, odpady wydobywcze obojętne powinny być niepalne i nie stwarzać
zagrożenia samozapłonem.
Znaczącym kryterium jest zawartość w odpadach metali ciężkich. Określając
zawartość metali ciężkich odniesiono się do wymogów dla grupy B określonych
w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów
jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359). Aby zaliczyć odpady
wydobywcze do odpadów obojętnych, wymienione w § 1 ust.1 pkt 4 zawartości związków
pierwiastków w odpadach wydobywczych, nie mogą przekraczać standardów jakości gleby
i ziemi, określonych dla grupy B, o których mowa w w/w rozporządzeniu Ministra
Środowiska. Z uwagi na fakt, iż w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska nie została
określona dopuszczalna wartość stężeń wanadu w glebie lub ziemi, wartość tą, która stanowi
nieznaczne zagrożenie dla środowiska lub zdrowia i życia ludzi, określono na podstawie
danych zawartych w opracowaniu naukowym A. Kabata-Pendias, H.Pendias „Biogeochemia
pierwiastków śladowych”, gdzie podaje się, że przeciętna zawartość wanadu w glebach
wynosi 10 – 220 ppm, natomiast jego zawartość w popiołach węgli kamiennych może
dochodzić do >1000 ppm. W celu określenia dopuszczalnej wartości wanadu w odpadach
wydobywczych, które uznaje się za obojętne, zaproponowano wartość 500 ppm (500mg/kg
suchej masy odpadów wydobywczych).
Kolejnym kryterium jest zawartość substancji stosowanych w procesie wydobycia
i przeróbki. Podczas procesu wydobycia lub przeróbki, stosowane są różnego rodzaju
substancje, których występowanie w np. składowanych odpadach wydobywczych, może
przyczynić się do wystąpienia zagrożenia dla środowiska lub zdrowia i życia ludzi. Aby
wyeliminować negatywne oddziaływanie tych substancji, odpady wydobywcze nie powinny
zawierać tych substancji, ewentualnie powinny być w znacznym stopniu pozbawione tych
substancji.
Kryteria, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, nie są spełnione, jeżeli odpady
wydobywcze nie spełniają kryteriów dopuszczenia odpadów obojętnych do składowania na
składowisku odpadów obojętnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185,
poz. 1243, z późn. zm.). Na podstawie ww. przepisu wydano rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów oraz procedur
dopuszczania odpadów do składowania na składowisku odpadów danego typu (Dz. U.
Nr 186, poz. 1553, z późn. zm.).
Zawartości substancji, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, nie są wystarczająco niskie,
jeżeli przekraczają standardy jakości gleby lub ziemi, określone dla grupy B, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), chyba że zawartość tych
substancji wynika z ich naturalnej zawartości w środowisku. Na podstawie ww. przepisu
4
wydano rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów
jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359).
Z uwagi na fakt, iż jest spodziewana zmiana ww. rozporządzeń, przepisy niniejszego
rozporządzenia nie zawierają odwołania do ww. rozporządzeń, lecz odpowiednio do
przepisów dotyczących kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do składowania na
składowisku odpadów danego typu i do przepisów dotyczących standardów jakości gleby
oraz standardów jakości ziemi.
Zgodnie z opracowaniem Komisji Europejskiej i Państw Członkowskich z czerwca
2010 r., dotyczącym ustalenia wytycznych do opartego na ocenie ryzyka selekcji wstępnej
protokołu dla spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
zgodnie z wymogami art. 20 dyrektywy 2006/21/WE, pojęcia „krótkoterminowe”
i „długoterminowe” nie mają powszechnie akceptowanej definicji, jednakże zazwyczaj uznaje
się, iż krótkie okresy trwają od 6 do 12 miesięcy, średnie okresy – od 1 do 10 lat, zaś długie
okresy – ponad 10 lat.
W § 2 projektu rozporządzenia wprowadzono możliwość zaliczenia odpadów
wydobywczych do odpadów obojętnych bez przeprowadzania dodatkowych badań,
w przypadku, gdy udokumentowane wyniki wcześniej przeprowadzonych badań spełnią
przedmiotowe kryteria. Oznacza to, że w przypadku, gdy badania odpadów wydobywczych
zostały wcześniej przeprowadzone przez laboratoria, o których mowa w art. 147a ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, podmiot prowadzący działalność
w zakresie gospodarowania odpadami wydobywczymi, jest zwolniony z obowiązku
ponownego przeprowadzania badań odpadów wydobywczych. Z punktu widzenia ochrony
środowiska celowym jest, aby takie badania były wykonywane nie przez jakiekolwiek
podmioty, ale przez laboratoria spełniające ww. wymagania.
W § 3 projektu rozporządzenia ustalono 14-dniowy termin wejścia w życie
rozporządzenia, jako powszechnie stosowany.
Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia
monitoringu obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska zgodnie
z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie zawiera przepisy techniczne i podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia dotyczą podmiotów gospodarujących odpadami
pochodzącymi z przemysłu wydobywczego.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
ogólnodostępnej stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz zostanie przesłany,
w ramach konsultacji, do zainteresowanych instytucji naukowo-badawczych,
izb gospodarczych, wojewódzkich służb ochrony środowiska i organizacji pozarządowych
wskazanych poniżej.
I. Lista stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców, związków zawodowych oraz instytucji
naukowo-badawczych, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w celu
konsultacji:
1) NSZZ „Solidarność”,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) OPZZ,
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
5) Państwowa Rada Ochrony Środowiska,
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
9) Związek Rzemiosła Polskiego,
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny,
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
14) Krajowa Izba Gospodarcza,
15) Polska Izba Ekologii,
16) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
17) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
18) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
19) Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego,
20) Polski Związek Producentów Kruszyw,
21) Stowarzyszenie Producentów Cementu,
22) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
23) Związek Pracodawców Polska Miedź,
24) Państwowa Agencja Atomistyki,
25) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
26) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
27) Instytut Ochrony Środowiska,
28) Państwowy Instytut Geologiczny,
6
29) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
30) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
31) Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego,
32) Biuro do spraw substancji chemicznych.
II. Lista organów, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach
konsultacji:
1) marszałkowie województw,
2) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,
3) Główny Inspektor Ochrony Środowiska,
4) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
5) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej,
6) Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej,
7) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
8) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
9) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie wpływa na budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
b)
rynek pracy
Rozporządzenie nie wpływa na rynek pracy.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Zgodnie z art. 2 ustawy o odpadach wydobywczych do odpadów wydobywczych
obojętnych oraz niezanieczyszczonej gleby powstałych w wyniku poszukiwania,
rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki
oraz do odpadów powstałych w wyniku wydobywania, przeróbki i magazynowania
torfu nie mają zastosowania przepisy, dotyczące szeregu obowiązków,
w szczególności wymogu: uzyskania zezwolenia na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, prowadzenia monitoringu obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych po jego zamknięciu, przedstawienia przez
posiadacza
odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych posiadanej gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, chyba że są one
składowane w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A.
W związku z tym, w przypadku zaliczenia odpadów wydobywczych do odpadów
obojętnych, składowanych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
kategorii innej niż kategoria A, posiadacz odpadów obojętnych będzie po wejściu
w życie niniejszego rozporządzenia zwolniony ze stosowania ww. przepisów ustawy
o odpadach wydobywczych, co może przyczynić się w szczególności do obniżenia
7
nakładów finansowych ponoszonych przez posiadacza odpadów wydobywczych
obojętnych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
e)
wpływ na ochronę środowiska
Przepisy rozporządzenia, ustanawiając kryteria zaliczania odpadów wydobywczych do
odpadów obojętnych, umożliwiają szczegółową ocenę właściwości odpadów,
ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjalnego zagrożenia dla środowiska.
Z tego też względu rozporządzenie może w istotny sposób przyczynić się do poprawy
stanu środowiska.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Rozporządzenie nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków poza istniejącymi
w obowiązującym stanie prawnym.
08/05rch
8
w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych mogą zawierać np. węgiel, dlatego
też odpady te mogą mieć skłonność do samozapłonu. Ze względu na niebezpieczeństwo
wystąpienia samozapłonu, odpady wydobywcze obojętne powinny być niepalne i nie stwarzać
zagrożenia samozapłonem.
Znaczącym kryterium jest zawartość w odpadach metali ciężkich. Określając
zawartość metali ciężkich odniesiono się do wymogów dla grupy B określonych
w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów
jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359). Aby zaliczyć odpady
wydobywcze do odpadów obojętnych, wymienione w § 1 ust.1 pkt 4 zawartości związków
pierwiastków w odpadach wydobywczych, nie mogą przekraczać standardów jakości gleby
i ziemi, określonych dla grupy B, o których mowa w w/w rozporządzeniu Ministra
Środowiska. Z uwagi na fakt, iż w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska nie została
określona dopuszczalna wartość stężeń wanadu w glebie lub ziemi, wartość tą, która stanowi
nieznaczne zagrożenie dla środowiska lub zdrowia i życia ludzi, określono na podstawie
danych zawartych w opracowaniu naukowym A. Kabata-Pendias, H.Pendias „Biogeochemia
pierwiastków śladowych”, gdzie podaje się, że przeciętna zawartość wanadu w glebach
wynosi 10 – 220 ppm, natomiast jego zawartość w popiołach węgli kamiennych może
dochodzić do >1000 ppm. W celu określenia dopuszczalnej wartości wanadu w odpadach
wydobywczych, które uznaje się za obojętne, zaproponowano wartość 500 ppm (500mg/kg
suchej masy odpadów wydobywczych).
Kolejnym kryterium jest zawartość substancji stosowanych w procesie wydobycia
i przeróbki. Podczas procesu wydobycia lub przeróbki, stosowane są różnego rodzaju
substancje, których występowanie w np. składowanych odpadach wydobywczych, może
przyczynić się do wystąpienia zagrożenia dla środowiska lub zdrowia i życia ludzi. Aby
wyeliminować negatywne oddziaływanie tych substancji, odpady wydobywcze nie powinny
zawierać tych substancji, ewentualnie powinny być w znacznym stopniu pozbawione tych
substancji.
Kryteria, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, nie są spełnione, jeżeli odpady
wydobywcze nie spełniają kryteriów dopuszczenia odpadów obojętnych do składowania na
składowisku odpadów obojętnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185,
poz. 1243, z późn. zm.). Na podstawie ww. przepisu wydano rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów oraz procedur
dopuszczania odpadów do składowania na składowisku odpadów danego typu (Dz. U.
Nr 186, poz. 1553, z późn. zm.).
Zawartości substancji, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, nie są wystarczająco niskie,
jeżeli przekraczają standardy jakości gleby lub ziemi, określone dla grupy B, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), chyba że zawartość tych
substancji wynika z ich naturalnej zawartości w środowisku. Na podstawie ww. przepisu
4
wydano rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów
jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359).
Z uwagi na fakt, iż jest spodziewana zmiana ww. rozporządzeń, przepisy niniejszego
rozporządzenia nie zawierają odwołania do ww. rozporządzeń, lecz odpowiednio do
przepisów dotyczących kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do składowania na
składowisku odpadów danego typu i do przepisów dotyczących standardów jakości gleby
oraz standardów jakości ziemi.
Zgodnie z opracowaniem Komisji Europejskiej i Państw Członkowskich z czerwca
2010 r., dotyczącym ustalenia wytycznych do opartego na ocenie ryzyka selekcji wstępnej
protokołu dla spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
zgodnie z wymogami art. 20 dyrektywy 2006/21/WE, pojęcia „krótkoterminowe”
i „długoterminowe” nie mają powszechnie akceptowanej definicji, jednakże zazwyczaj uznaje
się, iż krótkie okresy trwają od 6 do 12 miesięcy, średnie okresy – od 1 do 10 lat, zaś długie
okresy – ponad 10 lat.
W § 2 projektu rozporządzenia wprowadzono możliwość zaliczenia odpadów
wydobywczych do odpadów obojętnych bez przeprowadzania dodatkowych badań,
w przypadku, gdy udokumentowane wyniki wcześniej przeprowadzonych badań spełnią
przedmiotowe kryteria. Oznacza to, że w przypadku, gdy badania odpadów wydobywczych
zostały wcześniej przeprowadzone przez laboratoria, o których mowa w art. 147a ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, podmiot prowadzący działalność
w zakresie gospodarowania odpadami wydobywczymi, jest zwolniony z obowiązku
ponownego przeprowadzania badań odpadów wydobywczych. Z punktu widzenia ochrony
środowiska celowym jest, aby takie badania były wykonywane nie przez jakiekolwiek
podmioty, ale przez laboratoria spełniające ww. wymagania.
W § 3 projektu rozporządzenia ustalono 14-dniowy termin wejścia w życie
rozporządzenia, jako powszechnie stosowany.
Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia
monitoringu obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska zgodnie
z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie zawiera przepisy techniczne i podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przepisy rozporządzenia dotyczą podmiotów gospodarujących odpadami
pochodzącymi z przemysłu wydobywczego.
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
ogólnodostępnej stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz zostanie przesłany,
w ramach konsultacji, do zainteresowanych instytucji naukowo-badawczych,
izb gospodarczych, wojewódzkich służb ochrony środowiska i organizacji pozarządowych
wskazanych poniżej.
I. Lista stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców, związków zawodowych oraz instytucji
naukowo-badawczych, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w celu
konsultacji:
1) NSZZ „Solidarność”,
2) Forum Związków Zawodowych,
3) OPZZ,
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
5) Państwowa Rada Ochrony Środowiska,
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
7) Konfederacja Pracodawców Polskich,
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
9) Związek Rzemiosła Polskiego,
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami,
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny,
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
14) Krajowa Izba Gospodarcza,
15) Polska Izba Ekologii,
16) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
17) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami,
18) Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
19) Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego,
20) Polski Związek Producentów Kruszyw,
21) Stowarzyszenie Producentów Cementu,
22) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
23) Związek Pracodawców Polska Miedź,
24) Państwowa Agencja Atomistyki,
25) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
26) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
27) Instytut Ochrony Środowiska,
28) Państwowy Instytut Geologiczny,
6
29) Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
30) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych,
31) Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego,
32) Biuro do spraw substancji chemicznych.
II. Lista organów, do których zostanie przesłany projekt rozporządzenia w ramach
konsultacji:
1) marszałkowie województw,
2) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,
3) Główny Inspektor Ochrony Środowiska,
4) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
5) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej,
6) Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej,
7) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
8) Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
9) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Rozporządzenie nie wpływa na budżet państwa oraz budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
b)
rynek pracy
Rozporządzenie nie wpływa na rynek pracy.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Zgodnie z art. 2 ustawy o odpadach wydobywczych do odpadów wydobywczych
obojętnych oraz niezanieczyszczonej gleby powstałych w wyniku poszukiwania,
rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki
oraz do odpadów powstałych w wyniku wydobywania, przeróbki i magazynowania
torfu nie mają zastosowania przepisy, dotyczące szeregu obowiązków,
w szczególności wymogu: uzyskania zezwolenia na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, prowadzenia monitoringu obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych po jego zamknięciu, przedstawienia przez
posiadacza
odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych posiadanej gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, chyba że są one
składowane w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A.
W związku z tym, w przypadku zaliczenia odpadów wydobywczych do odpadów
obojętnych, składowanych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
kategorii innej niż kategoria A, posiadacz odpadów obojętnych będzie po wejściu
w życie niniejszego rozporządzenia zwolniony ze stosowania ww. przepisów ustawy
o odpadach wydobywczych, co może przyczynić się w szczególności do obniżenia
7
nakładów finansowych ponoszonych przez posiadacza odpadów wydobywczych
obojętnych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Przyjęcie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
e)
wpływ na ochronę środowiska
Przepisy rozporządzenia, ustanawiając kryteria zaliczania odpadów wydobywczych do
odpadów obojętnych, umożliwiają szczegółową ocenę właściwości odpadów,
ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjalnego zagrożenia dla środowiska.
Z tego też względu rozporządzenie może w istotny sposób przyczynić się do poprawy
stanu środowiska.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Rozporządzenie nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków poza istniejącymi
w obowiązującym stanie prawnym.
08/05rch
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
717
› Pobierz plik