Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 715
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1385
715
w terminie, o którym mowa w ust. 1, akt delegowany nie
wchodzi w życie. Zgodnie z art. 296 TFUE instytucja,
która wyraziła sprzeciw, wskazuje powody swego
sprzeciwu wobec aktu delegowanego.”.
Art. 12 Przegląd
N
Do dnia 1 stycznia 2014 r. Komisja przedstawi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie,
w którym okre la, czy Europejskie Urzędy Nadzoru
przedłożyły projekty regulacyjnych standardów
technicznych i projekty wykonawczych standardów
technicznych przewidziane w niniejszej dyrektywie,
niezależnie od tego, czy ich przedłożenie jest
obowi zkowe lub opcjonalne, oraz wszelkie
odpowiednie wnioski.
Art. 13 Transpozycja
N
1. Pa stwa członkowskie wprowadz w życie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
spełnienia wymogów art. 1 pkt 1 i 2, art. 2 pkt 1 lit. a),
art. 2 pkt 2, 5, 7 i 9,art. 2 pkt 11 lit. b), art. 3 pkt 4, art. 3
pkt 6 lit. a) i b), art. 4 pkt 1)lit. a), art. 4 pkt 3, art. 5 pkt
5 lit. a), art. 5 pkt 5 lit. b) akapit pierwszy, art. 5 pkt 6, 8,
9 (w odniesieniu do art. 18 ust. 3 dyrektywy
2003/71/WE), art. 5 pkt 10, art. 5 pkt 11 lit. a) i b), art. 5
pkt 12, art. 6 pkt 1 (w odniesieniu do art. 5 ust. 3 akapit
pierwszy dyrektywy 2004/39/WE), art. 6 pkt 3, art. 6 pkt
5 lit. a), art. 6 pkt 10, 13, 14 i 16, art. 6 pkt 17 lit. a) i b),
art. 6 pkt 18 i 19 (w odniesieniu do art. 53 ust. 3 akapit
pierwszy dyrektywy 2004/39/WE), art. 6 pkt 21 lit. a)
i b), art. 6 pkt 23 lit. b), art. 6 pkt 24, 25 i 27, art. 7 pkt
12 lit. a), art. 7 pkt 13, 14, 15 i 16, art. 9 pkt 1 lit. a), art.
9 pkt 2, 3, 4, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 29 i 32, art. 9
pkt 33 lit. d) ppkt (ii)–(iv), art. 9 pkt 34 i 35, art. 9 pkt 36
lit. b) ppkt (ii), art. 9 pkt 37 lit. b), art. 9 pkt 38 i 39, art.
10 pkt 2, art. 10 pkt 3 lit. a), art. 10 pkt 4, art. 11 pkt 2, 4,
11, 14, 19 i 31, art. 11 pkt 32 lit. b) w odniesieniu do art.
101 ust. 8 dyrektywy 2009/65/WE oraz art. 11 pkt 33, 34
i 36 niniejszej dyrektywy do 31 grudnia 2011 r.
Niezwłocznie przekaż Komisji tekst tych przepisów
oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami
a niniejsz dyrektyw .
Przepisy przyjęte przez pa stwa członkowskie zawieraj
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie
109
takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odniesienia okre lane s przez
pa stwa członkowskie.
2. Pa stwa członkowskie przekazuj Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych
w dziedzinie objętej niniejsz dyrektyw .
Art. 14 Wej cie w ycie
N
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego
dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Art. 15 Adresaci
N
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do pa stw
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 pkt b) ust. 12e otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 98a ust. 12e polega na zast pieniu dotychczas stosowanej w zmienianym
7 lit. b
przepisie nazwy „Europejski Urz d Nadzoru nad Giełdami i Papierami Warto ciowymi”
„12e. Z zastrzeżeniem obowi zku zachowania tajemnicy zawodowej i stosowanym w polskim tłumaczeniu rozporz dzenia 1095/2010 okre leniem „Europejski
obowi zku tajemnicy ustanowionego w porozumieniu, o którym mowa w Urz d Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. Zmiana ma charakter redakcyjny u
ust. 13, Komisja informuje Europejski Urz d Nadzoru Giełd i Papierów zamierza do ujednolicenia stosowanej terminologii.
Warto ciowych o działaniach kolegium, w szczególno ci o sytuacjach
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu informacje, które s szczególnie
istotne dla konwergencji praktyk nadzorczych.”;
Art. 1 pkt 9) w art. 98e ust. 7 otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 98e ust. 7 polega na zast pieniu dotychczas stosowanej w zmienianym
9
„7. W przypadku braku wspólnego stanowiska Komisja może zasięgn ć przepisie nazwy „Europejski Urz d Nadzoru nad Giełdami i Papierami Warto ciowymi”
opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. stosowanym w polskim tłumaczeniu rozporz dzenia 1095/2010 okre leniem „Europejski
Komisja zasięga opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Urz d Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. Zmiana ma charakter redakcyjny u
Warto ciowych także na wniosek wła ciwych organów nadzoru, o których zamierza do ujednolicenia stosowanej terminologii.
mowa w ust. 5.”;
Art. 1 pkt 10) w art. 98g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Zmiana ma na celu uaktualnienie przepisu w zakresie, w jakim wskazuje on na możliwo ć
10
zasięgnięcia przez Komisję Nadzoru Finansowego opinii Komitetu Europejskich Organów
„3. Badaj c równoważno ć, o której mowa w ust. 1, Komisja może Nadzoru nad Papierami Warto ciowymi oraz Komitetu Europejskich Organów Nadzoru
zasięgn ć opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Bankowego, które to komitety zostały zast pione przez odpowiednio Europejski Urz d
Warto ciowych, Europejskiego Komitetu Bankowego lub Europejskiego Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych oraz Europejski Urz d Nadzoru Bankowego.
Urzędu Nadzoru Bankowego.”;
Art. 5
Art. 5. W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalno ci ubezpieczeniowej Art. 5 projektu zmienia art. 148 ust. 2d i art. 223zw ust. 6 ustawy o działalno ci
(Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66, z późn. zm.) wprowadza się następuj ce ubezpieczeniowej. Przepisy te w obecnym brzmieniu daj organowi nadzoru możliwo ć
zmiany:
wyrażenia zgody na odst pienie, na wniosek odpowiednio zakładu ubezpiecze lub
110
zakładu reasekuracji, od obowi zku pomniejszania przez zakład ubezpiecze lub zakład
1) w art. 148 ust. 2d otrzymuje brzmienie:
reasekuracji swoich rodków własnych o rodki posiadane przez te zakłady w innych
podmiotach regulowanych, tj. zakładach ubezpiecze , zakładach reasekuracji, instytucjach
„2d. Na wniosek zakładu ubezpiecze podlegaj cego nadzorowi kredytowych, instytucjach finansowych oraz firmach inwestycyjnych, w sytuacji gdy
dodatkowemu, lub podlegaj cego na podstawie ustawy o nadzorze zakład ubezpiecze lub zakład reasekuracji oraz te podmioty podlegaj nadzorowi
uzupełniaj cym nadzorowi uzupełniaj cemu, organ nadzoru może wyrazić dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami. Przy czym odwołanie się w tym
zgodę na odst pienie od pomniejszania rodków własnych zakładu przepisie do nadzoru dodatkowego oraz wła ciwych przepisów reguluj cych ten rodzaj
ubezpiecze o elementy okre lone w ust. 2a lub 2b, odnosz ce się do nadzoru jest niepełne, gdyż dotyczy wył cznie zaangażowa między podmiotami
podmiotów okre lonych w ust. 2a lub 2b, jeżeli podlegaj one nadzorowi tworz cymi ubezpieczeniow grupę kapitałow objęt nadzorem dodatkowym, a pomija
dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami lub nadzorowi instytucje kredytowe, instytucje finansowe oraz firmy inwestycyjne, które wraz
uzupełniaj cemu zgodnie z przepisami ustawy o nadzorze uzupełniaj cym.”; z zakładem ubezpiecze lub zakładem reasekuracji (wnioskodawc ) wchodziłyby w skład
konglomeratu finansowego, o którym mowa w art. 148 ust. 2d ustawy o działalno ci
2) w art. 223zw ust. 6 otrzymuje brzmienie:
ubezpieczeniowej, i podlegałyby nadzorowi uzupełniaj cemu. Pozostawienie w art. 148
ust. 2d i art. 223zw ust. 6 wył cznie okre lenia „dodatkowy nadzór” wskazuje, że chodzi
„6. Na wniosek zakładu reasekuracji podlegaj cego nadzorowi o odniesienie się do nadzoru grupowego czy sektorowego nad ubezpieczeniow grup
dodatkowemu, lub podlegaj cego na podstawie ustawy o nadzorze kapitałow . W konsekwencji, aktualne brzmienie wskazanych przepisów ustawy
uzupełniaj cym nadzorowi uzupełniaj cemu, organ nadzoru może wyrazić o działalno ci ubezpieczeniowej uniemożliwia zakładowi ubezpiecze oraz zakładowi
zgodę na odst pienie od pomniejszania rodków własnych zakładu reasekuracji ubieganie się o zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na odst pienie od
reasekuracji o elementy okre lone w ust. 3 lub 4, odnosz ce się do pomniejszania rodków własnych o rodki posiadane przez zakład ubezpiecze lub zakład
podmiotów okre lonych w ust. 3 lub 4, jeżeli podlegaj one nadzorowi reasekuracji objęty nadzorem uzupełniaj cym w podmiotach bankowych
dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami lub nadzorowi i inwestycyjnych. Takie zaangażowania bowiem nie s objęte nadzorem uzupełniaj cym,
uzupełniaj cemu zgodnie z przepisami ustawy o nadzorze uzupełniaj cym”. ale dodatkowym. Zmiana ta zapewni zgodno ć z terminologi używan w ustawie
o nadzorze uzupełniaj cym.
Art. 7 pkt Art. 7. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniaj cym nad Proponowana nowelizacja zakłada uaktualnienie przepisów prawa w zakresie nadzoru nad
1
instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpiecze , zakładami reasekuracji i instytucjami wchodz cymi w skład konglomeratu finansowego przez dostosowanie ich do
firmami inwestycyjnymi wchodz cymi w skład konglomeratu finansowego obowi zuj cych regulacji sektorowych. Obecnie ustawa o nadzorze uzupełniaj cym
(Dz. U. Nr 83, poz. 719, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 42, odsyła do uchylonych już przepisów. W zwi zku z powyższym konieczna jest jej zmiana
poz. 341) wprowadza się następuj ce zmiany:
przez wprowadzenie odwoła do aktualnych definicji zawartych w obowi zuj cych
ustawach. Projektowana zmiana ma także na celu wydłużenie terminów przekazywania
1) w art. 3:
sprawozda przez podmiot wiod cy w konglomeracie finansowym – obecnie niezasadnie
krótszych w stosunku do terminów przekazywania sprawozda przez podmioty
a) w pkt 3 lit. a – c otrzymuj brzmienie:
regulowane i w zwi zku z tym stwarzaj cych ryzyko braku kompletno ci i rzetelno ci
sprawozda podmiotu wiod cego.
„a) dom maklerski w rozumieniu art. 95 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384, z
późn. zm.), posiadaj cy zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego, o
którym mowa w art. 69 ust. 1 tej ustawy,
b) zagraniczn osobę prawn , o której mowa w art. 115 ust. 1 ustawy, o
której mowa w lit. a,
c) zagraniczn firmę inwestycyjn w rozumieniu art. 3 pkt 32 ustawy, o
której mowa w lit. a, z wył czeniem zagranicznych instytucji kredytowych,
o których mowa w art. 3 pkt 31 tej ustawy,”,
b) pkt 12 i 13 otrzymuj brzmienie:
111
„12) podmiot dominuj cy - podmiot dominuj cy w rozumieniu art. 4 pkt 14
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu
obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439, z
późn. zm.oraz z 2010 r. Nr 167, poz. 1129);
13) podmiot zależny - podmiot zależny w rozumieniu art. 4 pkt 15 ustawy, o
której mowa w pkt 12;”;
Art. 7 pkt 3) w art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
3-6
„2. Informację, o której mowa w ust. 1, koordynator przekazuje także
zagranicznym organom nadzoru, które udzieliły zezwolenia podmiotom
regulowanym w grupie, lub zagranicznym organom nadzoru pa stwa
członkowskiego, w którym dominuj cy podmiot nieregulowany posiada
siedzibę, ministrowi wła ciwemu do spraw instytucji finansowych oraz
Wspólnemu Komitetowi.”;
4) w art. 24 w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Podmiot wiod cy przekazuje koordynatorowi na pi mie w terminie 90 dni
od dnia ko cz cego rok:”;
5) w art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot wiod cy maj cy siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej przekazuje koordynatorowi albo koordynatorowi zagranicznemu,
nie później niż z upływem 7 miesięcy od ko ca roku kalendarzowego,
sprawozdanie w zakresie znacz cych transakcji wewn trzgrupowych na
poziomie konglomeratu finansowego za dany rok kalendarzowy.”;
6) w art. 38 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot wiod cy z siedzib na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przekazuje koordynatorowi lub koordynatorowi zagranicznemu, nie później
niż z upływem 7 miesięcy od ko ca roku kalendarzowego, sprawozdanie
w zakresie znacz cej koncentracji ryzyka za dany rok kalendarzowy.”;
Art. 9 pkt c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 37 ust. 4 jest konsekwencj modyfikacji ust. 1 polegaj cej na dodaniu pkt 3,
4 lit. c
który odnosi się do otrzymania przez Komisję Nadzoru Finansowego okre lonej kategorii
„4. Udostępnienie prospektu emisyjnego na terytorium Rzeczypospolitej informacji, podczas gdy jedynie pkt 1 i 2 w ust. 1 traktuj o otrzymaniu dokumentów.
Polskiej nie może nast pić wcze niej niż po otrzymaniu przez Komisję Wobec powyższego konieczna jest stosowana aktualizacja przepisu ust. 4, maj ca
dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 1.”;
charakter redakcyjny i wprowadzaj ca wła ciwe odniesienie do ww. informacji.
1) w wypadku projektu usuwaj cego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, za w wypadku wykonywania orzecze Trybunału Sprawiedliwo ci (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
112
2) tabelę zbieżno ci dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczno ci dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiedni kolumnę
3) w tej czę ci należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwo ci
4) w tej czę ci należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej czę ci tabeli. Ze względu na konieczno ć ograniczenia
projektów implementuj cych prawo UE do przepisów wył cznie i ci le dostosowawczych przepisy wykraczaj ce poza ten zakres powinny mieć charakter wyj tkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczno ci ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenosz cego tre ć, także wprowadzenie przepisów zapewniaj cych stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczaj minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
08/54rch
113
wchodzi w życie. Zgodnie z art. 296 TFUE instytucja,
która wyraziła sprzeciw, wskazuje powody swego
sprzeciwu wobec aktu delegowanego.”.
Art. 12 Przegląd
N
Do dnia 1 stycznia 2014 r. Komisja przedstawi
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie,
w którym okre la, czy Europejskie Urzędy Nadzoru
przedłożyły projekty regulacyjnych standardów
technicznych i projekty wykonawczych standardów
technicznych przewidziane w niniejszej dyrektywie,
niezależnie od tego, czy ich przedłożenie jest
obowi zkowe lub opcjonalne, oraz wszelkie
odpowiednie wnioski.
Art. 13 Transpozycja
N
1. Pa stwa członkowskie wprowadz w życie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
spełnienia wymogów art. 1 pkt 1 i 2, art. 2 pkt 1 lit. a),
art. 2 pkt 2, 5, 7 i 9,art. 2 pkt 11 lit. b), art. 3 pkt 4, art. 3
pkt 6 lit. a) i b), art. 4 pkt 1)lit. a), art. 4 pkt 3, art. 5 pkt
5 lit. a), art. 5 pkt 5 lit. b) akapit pierwszy, art. 5 pkt 6, 8,
9 (w odniesieniu do art. 18 ust. 3 dyrektywy
2003/71/WE), art. 5 pkt 10, art. 5 pkt 11 lit. a) i b), art. 5
pkt 12, art. 6 pkt 1 (w odniesieniu do art. 5 ust. 3 akapit
pierwszy dyrektywy 2004/39/WE), art. 6 pkt 3, art. 6 pkt
5 lit. a), art. 6 pkt 10, 13, 14 i 16, art. 6 pkt 17 lit. a) i b),
art. 6 pkt 18 i 19 (w odniesieniu do art. 53 ust. 3 akapit
pierwszy dyrektywy 2004/39/WE), art. 6 pkt 21 lit. a)
i b), art. 6 pkt 23 lit. b), art. 6 pkt 24, 25 i 27, art. 7 pkt
12 lit. a), art. 7 pkt 13, 14, 15 i 16, art. 9 pkt 1 lit. a), art.
9 pkt 2, 3, 4, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 29 i 32, art. 9
pkt 33 lit. d) ppkt (ii)–(iv), art. 9 pkt 34 i 35, art. 9 pkt 36
lit. b) ppkt (ii), art. 9 pkt 37 lit. b), art. 9 pkt 38 i 39, art.
10 pkt 2, art. 10 pkt 3 lit. a), art. 10 pkt 4, art. 11 pkt 2, 4,
11, 14, 19 i 31, art. 11 pkt 32 lit. b) w odniesieniu do art.
101 ust. 8 dyrektywy 2009/65/WE oraz art. 11 pkt 33, 34
i 36 niniejszej dyrektywy do 31 grudnia 2011 r.
Niezwłocznie przekaż Komisji tekst tych przepisów
oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami
a niniejsz dyrektyw .
Przepisy przyjęte przez pa stwa członkowskie zawieraj
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie
109
takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody
dokonywania takiego odniesienia okre lane s przez
pa stwa członkowskie.
2. Pa stwa członkowskie przekazuj Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych
w dziedzinie objętej niniejsz dyrektyw .
Art. 14 Wej cie w ycie
N
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego
dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Art. 15 Adresaci
N
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do pa stw
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 pkt b) ust. 12e otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 98a ust. 12e polega na zast pieniu dotychczas stosowanej w zmienianym
7 lit. b
przepisie nazwy „Europejski Urz d Nadzoru nad Giełdami i Papierami Warto ciowymi”
„12e. Z zastrzeżeniem obowi zku zachowania tajemnicy zawodowej i stosowanym w polskim tłumaczeniu rozporz dzenia 1095/2010 okre leniem „Europejski
obowi zku tajemnicy ustanowionego w porozumieniu, o którym mowa w Urz d Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. Zmiana ma charakter redakcyjny u
ust. 13, Komisja informuje Europejski Urz d Nadzoru Giełd i Papierów zamierza do ujednolicenia stosowanej terminologii.
Warto ciowych o działaniach kolegium, w szczególno ci o sytuacjach
nadzwyczajnych, oraz przekazuje mu informacje, które s szczególnie
istotne dla konwergencji praktyk nadzorczych.”;
Art. 1 pkt 9) w art. 98e ust. 7 otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 98e ust. 7 polega na zast pieniu dotychczas stosowanej w zmienianym
9
„7. W przypadku braku wspólnego stanowiska Komisja może zasięgn ć przepisie nazwy „Europejski Urz d Nadzoru nad Giełdami i Papierami Warto ciowymi”
opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. stosowanym w polskim tłumaczeniu rozporz dzenia 1095/2010 okre leniem „Europejski
Komisja zasięga opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Urz d Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych. Zmiana ma charakter redakcyjny u
Warto ciowych także na wniosek wła ciwych organów nadzoru, o których zamierza do ujednolicenia stosowanej terminologii.
mowa w ust. 5.”;
Art. 1 pkt 10) w art. 98g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Zmiana ma na celu uaktualnienie przepisu w zakresie, w jakim wskazuje on na możliwo ć
10
zasięgnięcia przez Komisję Nadzoru Finansowego opinii Komitetu Europejskich Organów
„3. Badaj c równoważno ć, o której mowa w ust. 1, Komisja może Nadzoru nad Papierami Warto ciowymi oraz Komitetu Europejskich Organów Nadzoru
zasięgn ć opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Bankowego, które to komitety zostały zast pione przez odpowiednio Europejski Urz d
Warto ciowych, Europejskiego Komitetu Bankowego lub Europejskiego Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych oraz Europejski Urz d Nadzoru Bankowego.
Urzędu Nadzoru Bankowego.”;
Art. 5
Art. 5. W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalno ci ubezpieczeniowej Art. 5 projektu zmienia art. 148 ust. 2d i art. 223zw ust. 6 ustawy o działalno ci
(Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66, z późn. zm.) wprowadza się następuj ce ubezpieczeniowej. Przepisy te w obecnym brzmieniu daj organowi nadzoru możliwo ć
zmiany:
wyrażenia zgody na odst pienie, na wniosek odpowiednio zakładu ubezpiecze lub
110
zakładu reasekuracji, od obowi zku pomniejszania przez zakład ubezpiecze lub zakład
1) w art. 148 ust. 2d otrzymuje brzmienie:
reasekuracji swoich rodków własnych o rodki posiadane przez te zakłady w innych
podmiotach regulowanych, tj. zakładach ubezpiecze , zakładach reasekuracji, instytucjach
„2d. Na wniosek zakładu ubezpiecze podlegaj cego nadzorowi kredytowych, instytucjach finansowych oraz firmach inwestycyjnych, w sytuacji gdy
dodatkowemu, lub podlegaj cego na podstawie ustawy o nadzorze zakład ubezpiecze lub zakład reasekuracji oraz te podmioty podlegaj nadzorowi
uzupełniaj cym nadzorowi uzupełniaj cemu, organ nadzoru może wyrazić dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami. Przy czym odwołanie się w tym
zgodę na odst pienie od pomniejszania rodków własnych zakładu przepisie do nadzoru dodatkowego oraz wła ciwych przepisów reguluj cych ten rodzaj
ubezpiecze o elementy okre lone w ust. 2a lub 2b, odnosz ce się do nadzoru jest niepełne, gdyż dotyczy wył cznie zaangażowa między podmiotami
podmiotów okre lonych w ust. 2a lub 2b, jeżeli podlegaj one nadzorowi tworz cymi ubezpieczeniow grupę kapitałow objęt nadzorem dodatkowym, a pomija
dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami lub nadzorowi instytucje kredytowe, instytucje finansowe oraz firmy inwestycyjne, które wraz
uzupełniaj cemu zgodnie z przepisami ustawy o nadzorze uzupełniaj cym.”; z zakładem ubezpiecze lub zakładem reasekuracji (wnioskodawc ) wchodziłyby w skład
konglomeratu finansowego, o którym mowa w art. 148 ust. 2d ustawy o działalno ci
2) w art. 223zw ust. 6 otrzymuje brzmienie:
ubezpieczeniowej, i podlegałyby nadzorowi uzupełniaj cemu. Pozostawienie w art. 148
ust. 2d i art. 223zw ust. 6 wył cznie okre lenia „dodatkowy nadzór” wskazuje, że chodzi
„6. Na wniosek zakładu reasekuracji podlegaj cego nadzorowi o odniesienie się do nadzoru grupowego czy sektorowego nad ubezpieczeniow grup
dodatkowemu, lub podlegaj cego na podstawie ustawy o nadzorze kapitałow . W konsekwencji, aktualne brzmienie wskazanych przepisów ustawy
uzupełniaj cym nadzorowi uzupełniaj cemu, organ nadzoru może wyrazić o działalno ci ubezpieczeniowej uniemożliwia zakładowi ubezpiecze oraz zakładowi
zgodę na odst pienie od pomniejszania rodków własnych zakładu reasekuracji ubieganie się o zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na odst pienie od
reasekuracji o elementy okre lone w ust. 3 lub 4, odnosz ce się do pomniejszania rodków własnych o rodki posiadane przez zakład ubezpiecze lub zakład
podmiotów okre lonych w ust. 3 lub 4, jeżeli podlegaj one nadzorowi reasekuracji objęty nadzorem uzupełniaj cym w podmiotach bankowych
dodatkowemu zgodnie z wła ciwymi przepisami lub nadzorowi i inwestycyjnych. Takie zaangażowania bowiem nie s objęte nadzorem uzupełniaj cym,
uzupełniaj cemu zgodnie z przepisami ustawy o nadzorze uzupełniaj cym”. ale dodatkowym. Zmiana ta zapewni zgodno ć z terminologi używan w ustawie
o nadzorze uzupełniaj cym.
Art. 7 pkt Art. 7. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o nadzorze uzupełniaj cym nad Proponowana nowelizacja zakłada uaktualnienie przepisów prawa w zakresie nadzoru nad
1
instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpiecze , zakładami reasekuracji i instytucjami wchodz cymi w skład konglomeratu finansowego przez dostosowanie ich do
firmami inwestycyjnymi wchodz cymi w skład konglomeratu finansowego obowi zuj cych regulacji sektorowych. Obecnie ustawa o nadzorze uzupełniaj cym
(Dz. U. Nr 83, poz. 719, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 42, odsyła do uchylonych już przepisów. W zwi zku z powyższym konieczna jest jej zmiana
poz. 341) wprowadza się następuj ce zmiany:
przez wprowadzenie odwoła do aktualnych definicji zawartych w obowi zuj cych
ustawach. Projektowana zmiana ma także na celu wydłużenie terminów przekazywania
1) w art. 3:
sprawozda przez podmiot wiod cy w konglomeracie finansowym – obecnie niezasadnie
krótszych w stosunku do terminów przekazywania sprawozda przez podmioty
a) w pkt 3 lit. a – c otrzymuj brzmienie:
regulowane i w zwi zku z tym stwarzaj cych ryzyko braku kompletno ci i rzetelno ci
sprawozda podmiotu wiod cego.
„a) dom maklerski w rozumieniu art. 95 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384, z
późn. zm.), posiadaj cy zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego, o
którym mowa w art. 69 ust. 1 tej ustawy,
b) zagraniczn osobę prawn , o której mowa w art. 115 ust. 1 ustawy, o
której mowa w lit. a,
c) zagraniczn firmę inwestycyjn w rozumieniu art. 3 pkt 32 ustawy, o
której mowa w lit. a, z wył czeniem zagranicznych instytucji kredytowych,
o których mowa w art. 3 pkt 31 tej ustawy,”,
b) pkt 12 i 13 otrzymuj brzmienie:
111
„12) podmiot dominuj cy - podmiot dominuj cy w rozumieniu art. 4 pkt 14
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu
obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439, z
późn. zm.oraz z 2010 r. Nr 167, poz. 1129);
13) podmiot zależny - podmiot zależny w rozumieniu art. 4 pkt 15 ustawy, o
której mowa w pkt 12;”;
Art. 7 pkt 3) w art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
3-6
„2. Informację, o której mowa w ust. 1, koordynator przekazuje także
zagranicznym organom nadzoru, które udzieliły zezwolenia podmiotom
regulowanym w grupie, lub zagranicznym organom nadzoru pa stwa
członkowskiego, w którym dominuj cy podmiot nieregulowany posiada
siedzibę, ministrowi wła ciwemu do spraw instytucji finansowych oraz
Wspólnemu Komitetowi.”;
4) w art. 24 w ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Podmiot wiod cy przekazuje koordynatorowi na pi mie w terminie 90 dni
od dnia ko cz cego rok:”;
5) w art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot wiod cy maj cy siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej przekazuje koordynatorowi albo koordynatorowi zagranicznemu,
nie później niż z upływem 7 miesięcy od ko ca roku kalendarzowego,
sprawozdanie w zakresie znacz cych transakcji wewn trzgrupowych na
poziomie konglomeratu finansowego za dany rok kalendarzowy.”;
6) w art. 38 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot wiod cy z siedzib na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
przekazuje koordynatorowi lub koordynatorowi zagranicznemu, nie później
niż z upływem 7 miesięcy od ko ca roku kalendarzowego, sprawozdanie
w zakresie znacz cej koncentracji ryzyka za dany rok kalendarzowy.”;
Art. 9 pkt c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
Zmiana w art. 37 ust. 4 jest konsekwencj modyfikacji ust. 1 polegaj cej na dodaniu pkt 3,
4 lit. c
który odnosi się do otrzymania przez Komisję Nadzoru Finansowego okre lonej kategorii
„4. Udostępnienie prospektu emisyjnego na terytorium Rzeczypospolitej informacji, podczas gdy jedynie pkt 1 i 2 w ust. 1 traktuj o otrzymaniu dokumentów.
Polskiej nie może nast pić wcze niej niż po otrzymaniu przez Komisję Wobec powyższego konieczna jest stosowana aktualizacja przepisu ust. 4, maj ca
dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 1.”;
charakter redakcyjny i wprowadzaj ca wła ciwe odniesienie do ww. informacji.
1) w wypadku projektu usuwaj cego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, za w wypadku wykonywania orzecze Trybunału Sprawiedliwo ci (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
112
2) tabelę zbieżno ci dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczno ci dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiedni kolumnę
3) w tej czę ci należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwo ci
4) w tej czę ci należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej czę ci tabeli. Ze względu na konieczno ć ograniczenia
projektów implementuj cych prawo UE do przepisów wył cznie i ci le dostosowawczych przepisy wykraczaj ce poza ten zakres powinny mieć charakter wyj tkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczno ci ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenosz cego tre ć, także wprowadzenie przepisów zapewniaj cych stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczaj minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
08/54rch
113
Dokumenty związane z tym projektem:
- 715 › Pobierz plik