Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 715
- Data wpłynięcia: 2012-09-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1385
715
z procedur okre lon w art. 15 rozporz dzenia (UE) nr
1093/2010.”;
Art. 9
d) w ust. 3 wprowadza się następuj ce zmiany:
N
pkt 32
(i) w akapicie trzecim wyrażenie „Komitet Europejskich
lit. d)
Organów Nadzoru Bankowego” zastępuje się
ppkt (i) wyrażeniem „EUNB”;
Art. 9
(ii) akapit czwarty otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 d) po ust. 16 dodaje się ust. 16a w brzmieniu:
pkt 32
pkt 10
„W przypadku gdy wła ciwe organy nie podejm takiej
„16a. Jeżeli przed upływem terminu dwóch miesięcy od
lit. d)
lit. d)
wspólnej decyzji w terminie czterech miesięcy, decyzję
dnia otrzymania przez wła ciwe władze nadzorcze
ppkt (ii) o zastosowaniu art. 123, 124 i art. 136 ust. 2 podejmuje
informacji, o której mowa w ust. 12, wła ciwa władza
w ujęciu skonsolidowanym organ odpowiedzialny za
nadzorcza skieruje sprawę do Europejskiego Urzędu
nadzór skonsolidowany po należytym uwzględnieniu
Nadzoru Bankowego zgodnie z art. 19 rozporz dzenia
oceny ryzyka przedsiębiorstw zależnych
nr 1093/2010, Komisja Nadzoru Finansowego zawiesza
przeprowadzonej przez wła ciwe organy. Jeżeli pod
postępowanie do czasu wydania przez Europejski Urz d
koniec okresu czterech miesięcy dowolny
Nadzoru Bankowego decyzji zgodnie z art. 19 ust. 3
z zainteresowanych
wła ciwych organów skieruje
tego rozporz dzenia.”;
sprawę do EUNB zgodnie z art. 19 rozporz dzenia (UE)
nr 1093/2010, organ odpowiedzialny za nadzór
skonsolidowany odracza podjęcie decyzji i czeka na
decyzję, któr EUNB może podj ć zgodnie z art. 19 ust.
3 tego rozporz dzenia, oraz podejmuje decyzję zgodnie
z decyzj EUNB. Termin czterech miesięcy uznaje się za
termin zako czenia postępowania pojednawczego
w rozumieniu tego rozporz dzenia. EUNB podejmuje
decyzję w ci gu jednego miesi ca. Sprawy nie kieruje
się do EUNB, je li termin czterech miesięcy upłyn ł lub
je li wspólna decyzja została podjęta.”;
Art. 9
(iii) akapit pi ty otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 6) w art. 138b :
pkt 32
pkt 6
„Decyzję o zastosowaniu art. 123, 124 i art. 136 ust. 2
a) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
lit. d)
podejmuj odpowiednie wła ciwe organy
ppkt
„5a. Jeżeli przed upływem terminu, o którym mowa w
odpowiedzialne za nadzorowanie przedsiębiorstw
(iii)
ust. 2, wła ciwa władza nadzorcza skieruje sprawę do
zależnych dominuj cej instytucji kredytowej w Unii lub
Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego zgodnie z
dominuj cej finansowej spółki holdingowej w Unii
art. 19 rozporz dzenia nr 1093/2010, Komisja Nadzoru
w ujęciu indywidualnym lub subskonsolidowanym, po
Finansowego zawiesza postępowanie do czasu wydania
należytym rozpatrzeniu opinii i zastrzeże wyrażonych
przez Europejski Urz d Nadzoru Bankowego decyzji
przez organ odpowiedzialny za nadzór skonsolidowany.
zgodnie z art. 19 ust. 3 tego rozporz dzenia.”;,
Jeżeli pod koniec okresu czterech miesięcy dowolny
z zainteresowanych
wła ciwych organów skieruje
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
sprawę do EUNB zgodnie z art. 19 rozporz dzenia
„6. W przypadku gdy wła ciwa władza nadzorcza
(UE)nr 1093/2010, wła ciwe organy odraczaj podjęcie
sprawuj ca nadzór skonsolidowany nad bankiem
decyzji i czekaj na decyzję, któr EUNB podejmuje
krajowym działaj cym w jednym z holdingów, o
74
zgodnie z art. 19 ust. 4 tego rozporz dzenia, oraz
których mowa w art. 141f ust. 1 pkt 2-5, zwraca się do
podejmuj swoj decyzję zgodnie z decyzj EUNB.
Komisji Nadzoru Finansowego o opinię w sprawie
Termin czterech miesięcy uznaje się za termin
zastosowania rodka okre lonego w art. 138a ust. 2,
zako czenia postępowania pojednawczego
przepisy ust. 1-4 i 5a stosuje się odpowiednio.”;
w rozumieniu tego rozporz dzenia. EUNB podejmuje
decyzję w ci gu jednego miesi ca. Sprawy nie kieruje
się do EUNB, je li termin czterech miesięcy upłyn ł lub
je li wspólna decyzja została podjęta.”;
Art. 9
(iv) akapit siódmy otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 Jw.
pkt 32
pkt. 6
„W przypadku gdy przeprowadzano konsultacje
lit. d)
z EUNB, wszystkie wła ciwe organy bior pod uwagę
ppkt
jego zalecenia i wyja niaj wszelkie istotne odstępstwa
(iv)
od nich.”;
Art. 9
(v) akapit dziesi ty otrzymuje brzmienie:
N
pkt 32
„EUNB może opracowywać projekty wykonawczych
lit. d)
standardów technicznych w celu zapewnienia
ppkt (v) jednolitych warunków stosowania procesu
podejmowania wspólnej decyzji, o którym mowa
w niniejszym ustępie, w odniesieniu do zastosowania art.
123 i 124 oraz art. 136 ust. 2 oraz w celu ułatwienia
podejmowania wspólnych decyzji.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie dziesi tym, zgodnie z procedur
okre lon w art. 15 rozporz dzenia (UE) nr 1093/2010.”;
Art. 9
33) w art. 130 ust. 1 akapit pierwszy i drugi otrzymuj
T Art.
10
Art. 10. W ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze
pkt 33
brzmienie:
pkt 1
nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119,
z późn. zm.) wprowadza się następuj ce zmiany:
„1. W przypadku wyst pienia sytuacji kryzysowej,
w tym w sytuacji okre lonej w art. 18 rozporz dzenia
1) po art. 17c dodaje się art. 17d w brzmieniu:
(UE) nr 1093/2010, lub w sytuacji niekorzystnych zmian
„Art. 17d. Komisja współpracuje z Komisj Europejsk ,
na rynkach, która to sytuacja potencjalnie zagraża
Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego,
płynno ci na rynku i stabilno ci systemu finansowego
Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpiecze i
w którymkolwiek z pa stw członkowskich, w którym
Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejskim
grupa otrzymała zezwolenie na działalno ć lub w którym
Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych,
umiejscowione s ważne oddziały, o których mowa
Europejsk Rad do sprawds. Ryzyka Systemowego
w
art. 42a, organ odpowiedzialny za nadzór
oraz Europejskim Systemem Banków Centralnych i
skonsolidowany, zgodnie z rozdziałem 1 sekcj 2,
udziela tym organom wszelkich informacji niezbędnych
zawiadamia tak szybko, jak to możliwe, EUNB, ERRS
do wypełniania ich obowi zków.”;
oraz organy, o których mowa w akapicie czwartym art.
49 i 50, oraz przekazuje im wszystkie informacje
kluczowe dla realizacji ich zada . Obowi zki te maj
75
zastosowanie w stosunku do wszystkich wła ciwych
organów, o których mowa w art. 125 i 126 oraz do
wła ciwego organu okre lonego w art. 129 ust. 1.
Jeżeli organ, o którym mowa w art. 49 akapit czwarty,
poweźmie wiadomo ć o sytuacji opisanej w akapicie
pierwszym, zawiadamia o tym w najkrótszym możliwym
terminie wła ciwe organy okre lone w art. 125 i 126
oraz EUNB.”;
Art. 9
34) w art. 131 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 10) w art. 141f:
pkt 34
pkt 10
„Wła ciwe organy odpowiedzialne za udzielenie
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
lit. a i b
zezwolenia przedsiębiorstwu zależnemu
„3. Komisja Nadzoru Finansowego może zawierać z
przedsiębiorstwa dominuj cego będ cego instytucj
wła ciwymi władzami nadzorczymi innych pa stw
kredytow mog , na mocy dwustronnego porozumienia
porozumienia okre laj ce zakres i tryb współpracy przy
i zgodnie z art. 28 rozporz dzenia (UE) nr 1093/2010,
wykonywaniu nadzoru skonsolidowanego nad bankami
przekazać swoje kompetencje w zakresie nadzoru
działaj cymi w holdingach, o których mowa w ust. 1,
wła ciwym organom, które udzieliły zezwolenia
nadzoru nad istotnymi oddziałami banków krajowych i
przedsiębiorstwu dominuj cemu i sprawuj nad nim
istotnymi oddziałami instytucji kredytowych oraz
nadzór, tak aby organy te mogły przej ć
okre laj ce zakres i tryb działania kolegiów, o których
odpowiedzialno ć za nadzór nad tym przedsiębiorstwem
mowa w ust. 18. Komisja Nadzoru Finansowego
zależnym zgodnie z niniejsz dyrektyw . EUNB jest
informuje Europejski Urz d Nadzoru Bankowego o
powiadamiany o istnieniu i tre ci takich porozumie .
zawarciu oraz o tre ci takich porozumie . Przepisy art.
Przesyła on te informacje wła ciwym organom
131 ust. 3 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.”,
pozostałych pa stw członkowskich oraz Europejskiemu
Komitetowi Bankowemu.”;
b) po ust. 3 dodaje się ustępy 3a – 3h w brzmieniu:
„3a. W celu zapewnienia skuteczno ci nadzoru
skonsolidowanego, Komisja Nadzoru Finansowego
może na mocy porozumie , o których mowa w ust. 3,
oraz z uwzględnieniem art. 28 rozporz dzenia nr
1093/2010, delegować swoje zadania wła ciwej władzy
nadzorczej innego pa stwa, albo przyjmować zadania
wła ciwej władzy nadzorczej innego pa stwa, tak aby
władza nadzorcza sprawuj ca nadzór nad podmiotem
dominuj cym mogła skutecznie wykonywać zadania z
zakresu nadzoru skonsolidowanego nad podmiotem
zależnym. Porozumienia takie powinny okre lać w
szczególno ci:
1) zakres delegowanych zada ;
2) zakres stosowania do delegowanych zada
przepisów prawa polskiego oraz prawa pa stwa
członkowskiego;
3) obowi zek wła ciwej władzy nadzorczej innego
76
pa stwa do informowania Komisji Nadzoru
Finansowego o podejmowanych działaniach
nadzorczych oraz o ich skutkach;
4) warunki i tryb zmiany zakresu oraz odwołania
delegowania zada .
3b. Odwołanie delegowania zada następuje w
szczególno ci w przypadku zmiany stanu faktycznego,
wskutek której podmiot wskazany w porozumieniu, o
którym mowa w ust. 3a, przestaje być podmiotem
zależnym podmiotu dominuj cego, nad którym nadzór
sprawuje wła ciwa władza nadzorcza.
3c. Porozumienia, o których mowa w ust. 3a, mog
także okre lać zasady wspólnego wykonywania zada
przez Komisję Nadzoru Finansowego i wła ciw
władzę nadzorcz .
3d. Na podstawie porozumie , o których mowa w ust.
3a, Komisja Nadzoru Finansowego może przyjmować
jedynie takie zadania wła ciwej władzy nadzorczej jakie
odpowiadaj celom i zadaniom nadzoru okre lonym w
ustawie.
3e. Przed zawarciem porozumienia, o którym mowa w
ust. 3a, Komisja Nadzoru Finansowego przekazuje
podmiotowi zależnemu, o którym mowa w tym
porozumieniu, informacje o:
1) zamiarze zawarcia porozumienia,
2) projektowanej tre ci porozumienia,
3) kompetencjach wła ciwej władzy nadzorczej w
zakresie zada , które zostan tej władzy delegowane,
4) procedurach odwoławczych od rozstrzygnięć
wła ciwej władzy nadzorczej
- umożliwiaj c temu podmiotowi zależnemu wyrażenie
stanowiska.
3f. Komisja Nadzoru Finansowego zamieszcza
porozumienie, o którym mowa w ust. 3a, na swojej
stronie internetowej niezwłocznie po jego zawarciu, ze
wskazaniem podmiotu, o którym mowa w tym
porozumieniu.
3g. Jeżeli wła ciwa władza nadzorcza odmawia
77
zawarcia porozumienia, o którym mowa w ust. 3, albo
pomimo jego zawarcia nie stosuje się do jego
postanowie , w tym nie udziela w wyznaczonym
terminie informacji, o których udzielenie wnioskowała
Komisja Nadzoru Finansowego, lub odmawia
udzielenia takich informacji, Komisja Nadzoru
Finansowego może powiadomić o tym Europejski
Urz d Nadzoru Bankowego. Komisja Nadzoru
Finansowego może także powiadomić Europejski Urz d
Nadzoru Bankowego o nieudzieleniu przez wła ciw
władzę nadzorcz informacji o procedurach
odwoławczych, o których mowa w ust. 3e pkt 4.
3h. Jeżeli wykonanie decyzji lub innego rozstrzygnięcia
wła ciwej władzy nadzorczej mogłoby zagrażać
ostrożnemu i stabilnemu zarz dzaniu bankiem, Komisja
Nadzoru Finansowego może wypowiedzieć
porozumienie, o którym mowa w ust. 3a, i zawiesza
wykonanie decyzji lub innego rozstrzygnięcia.
Art. 9
35) w art. 131a wprowadza się następuj ce zmiany:
T
Obowi zuj ce przepisy prawa polskiego zapewniaj
pkt 35
wdrożenie przepisu dyrektywy (art. 141f ust. 18 ustawy
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
lit. a)
– Prawo bankowe).
„1. Organ odpowiedzialny za nadzór konsoliduj cy
ustanawia kolegia organów nadzoru w celu ułatwienia
realizacji zada , o których mowa w art. 129 i art. 130
ust. 1, oraz, w oparciu o wymogi poufno ci, o których
mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, oraz zgodnie
z
prawem Unii, gwarantuje, w odpowiednich
przypadkach, odpowiedni koordynację i współpracę
z wła ciwymi organami pa stw trzecich.
EUNB przyczynia się do wspierania wydajnego,
skutecznego i konsekwentnego funkcjonowania
kolegiów organów nadzoru, o których mowa
w
niniejszym artykule, oraz monitoruje takie ich
funkcjonowanie, zgodnie z art. 21 rozporz dzenia (UE)
nr 1093/2010. EUNB, jeżeli uzna to za stosowne,
uczestniczy w tym procesie i jest uznawana za wła ciwy
organ dla tego celu.
Kolegia organów nadzoru zapewniaj ramy
umożliwiaj ce organowi odpowiedzialnemu za nadzór
konsoliduj cy, EUNB i pozostałym zainteresowanym
wła ciwym organom realizację następuj cych zada :
a) wymiany informacji między nimi
78
1093/2010.”;
Art. 9
d) w ust. 3 wprowadza się następuj ce zmiany:
N
pkt 32
(i) w akapicie trzecim wyrażenie „Komitet Europejskich
lit. d)
Organów Nadzoru Bankowego” zastępuje się
ppkt (i) wyrażeniem „EUNB”;
Art. 9
(ii) akapit czwarty otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 d) po ust. 16 dodaje się ust. 16a w brzmieniu:
pkt 32
pkt 10
„W przypadku gdy wła ciwe organy nie podejm takiej
„16a. Jeżeli przed upływem terminu dwóch miesięcy od
lit. d)
lit. d)
wspólnej decyzji w terminie czterech miesięcy, decyzję
dnia otrzymania przez wła ciwe władze nadzorcze
ppkt (ii) o zastosowaniu art. 123, 124 i art. 136 ust. 2 podejmuje
informacji, o której mowa w ust. 12, wła ciwa władza
w ujęciu skonsolidowanym organ odpowiedzialny za
nadzorcza skieruje sprawę do Europejskiego Urzędu
nadzór skonsolidowany po należytym uwzględnieniu
Nadzoru Bankowego zgodnie z art. 19 rozporz dzenia
oceny ryzyka przedsiębiorstw zależnych
nr 1093/2010, Komisja Nadzoru Finansowego zawiesza
przeprowadzonej przez wła ciwe organy. Jeżeli pod
postępowanie do czasu wydania przez Europejski Urz d
koniec okresu czterech miesięcy dowolny
Nadzoru Bankowego decyzji zgodnie z art. 19 ust. 3
z zainteresowanych
wła ciwych organów skieruje
tego rozporz dzenia.”;
sprawę do EUNB zgodnie z art. 19 rozporz dzenia (UE)
nr 1093/2010, organ odpowiedzialny za nadzór
skonsolidowany odracza podjęcie decyzji i czeka na
decyzję, któr EUNB może podj ć zgodnie z art. 19 ust.
3 tego rozporz dzenia, oraz podejmuje decyzję zgodnie
z decyzj EUNB. Termin czterech miesięcy uznaje się za
termin zako czenia postępowania pojednawczego
w rozumieniu tego rozporz dzenia. EUNB podejmuje
decyzję w ci gu jednego miesi ca. Sprawy nie kieruje
się do EUNB, je li termin czterech miesięcy upłyn ł lub
je li wspólna decyzja została podjęta.”;
Art. 9
(iii) akapit pi ty otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 6) w art. 138b :
pkt 32
pkt 6
„Decyzję o zastosowaniu art. 123, 124 i art. 136 ust. 2
a) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
lit. d)
podejmuj odpowiednie wła ciwe organy
ppkt
„5a. Jeżeli przed upływem terminu, o którym mowa w
odpowiedzialne za nadzorowanie przedsiębiorstw
(iii)
ust. 2, wła ciwa władza nadzorcza skieruje sprawę do
zależnych dominuj cej instytucji kredytowej w Unii lub
Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego zgodnie z
dominuj cej finansowej spółki holdingowej w Unii
art. 19 rozporz dzenia nr 1093/2010, Komisja Nadzoru
w ujęciu indywidualnym lub subskonsolidowanym, po
Finansowego zawiesza postępowanie do czasu wydania
należytym rozpatrzeniu opinii i zastrzeże wyrażonych
przez Europejski Urz d Nadzoru Bankowego decyzji
przez organ odpowiedzialny za nadzór skonsolidowany.
zgodnie z art. 19 ust. 3 tego rozporz dzenia.”;,
Jeżeli pod koniec okresu czterech miesięcy dowolny
z zainteresowanych
wła ciwych organów skieruje
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
sprawę do EUNB zgodnie z art. 19 rozporz dzenia
„6. W przypadku gdy wła ciwa władza nadzorcza
(UE)nr 1093/2010, wła ciwe organy odraczaj podjęcie
sprawuj ca nadzór skonsolidowany nad bankiem
decyzji i czekaj na decyzję, któr EUNB podejmuje
krajowym działaj cym w jednym z holdingów, o
74
zgodnie z art. 19 ust. 4 tego rozporz dzenia, oraz
których mowa w art. 141f ust. 1 pkt 2-5, zwraca się do
podejmuj swoj decyzję zgodnie z decyzj EUNB.
Komisji Nadzoru Finansowego o opinię w sprawie
Termin czterech miesięcy uznaje się za termin
zastosowania rodka okre lonego w art. 138a ust. 2,
zako czenia postępowania pojednawczego
przepisy ust. 1-4 i 5a stosuje się odpowiednio.”;
w rozumieniu tego rozporz dzenia. EUNB podejmuje
decyzję w ci gu jednego miesi ca. Sprawy nie kieruje
się do EUNB, je li termin czterech miesięcy upłyn ł lub
je li wspólna decyzja została podjęta.”;
Art. 9
(iv) akapit siódmy otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 Jw.
pkt 32
pkt. 6
„W przypadku gdy przeprowadzano konsultacje
lit. d)
z EUNB, wszystkie wła ciwe organy bior pod uwagę
ppkt
jego zalecenia i wyja niaj wszelkie istotne odstępstwa
(iv)
od nich.”;
Art. 9
(v) akapit dziesi ty otrzymuje brzmienie:
N
pkt 32
„EUNB może opracowywać projekty wykonawczych
lit. d)
standardów technicznych w celu zapewnienia
ppkt (v) jednolitych warunków stosowania procesu
podejmowania wspólnej decyzji, o którym mowa
w niniejszym ustępie, w odniesieniu do zastosowania art.
123 i 124 oraz art. 136 ust. 2 oraz w celu ułatwienia
podejmowania wspólnych decyzji.
Komisja jest uprawniona do przyjmowania
wykonawczych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie dziesi tym, zgodnie z procedur
okre lon w art. 15 rozporz dzenia (UE) nr 1093/2010.”;
Art. 9
33) w art. 130 ust. 1 akapit pierwszy i drugi otrzymuj
T Art.
10
Art. 10. W ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze
pkt 33
brzmienie:
pkt 1
nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119,
z późn. zm.) wprowadza się następuj ce zmiany:
„1. W przypadku wyst pienia sytuacji kryzysowej,
w tym w sytuacji okre lonej w art. 18 rozporz dzenia
1) po art. 17c dodaje się art. 17d w brzmieniu:
(UE) nr 1093/2010, lub w sytuacji niekorzystnych zmian
„Art. 17d. Komisja współpracuje z Komisj Europejsk ,
na rynkach, która to sytuacja potencjalnie zagraża
Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego,
płynno ci na rynku i stabilno ci systemu finansowego
Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpiecze i
w którymkolwiek z pa stw członkowskich, w którym
Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejskim
grupa otrzymała zezwolenie na działalno ć lub w którym
Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Warto ciowych,
umiejscowione s ważne oddziały, o których mowa
Europejsk Rad do sprawds. Ryzyka Systemowego
w
art. 42a, organ odpowiedzialny za nadzór
oraz Europejskim Systemem Banków Centralnych i
skonsolidowany, zgodnie z rozdziałem 1 sekcj 2,
udziela tym organom wszelkich informacji niezbędnych
zawiadamia tak szybko, jak to możliwe, EUNB, ERRS
do wypełniania ich obowi zków.”;
oraz organy, o których mowa w akapicie czwartym art.
49 i 50, oraz przekazuje im wszystkie informacje
kluczowe dla realizacji ich zada . Obowi zki te maj
75
zastosowanie w stosunku do wszystkich wła ciwych
organów, o których mowa w art. 125 i 126 oraz do
wła ciwego organu okre lonego w art. 129 ust. 1.
Jeżeli organ, o którym mowa w art. 49 akapit czwarty,
poweźmie wiadomo ć o sytuacji opisanej w akapicie
pierwszym, zawiadamia o tym w najkrótszym możliwym
terminie wła ciwe organy okre lone w art. 125 i 126
oraz EUNB.”;
Art. 9
34) w art. 131 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
T Art.
3 10) w art. 141f:
pkt 34
pkt 10
„Wła ciwe organy odpowiedzialne za udzielenie
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
lit. a i b
zezwolenia przedsiębiorstwu zależnemu
„3. Komisja Nadzoru Finansowego może zawierać z
przedsiębiorstwa dominuj cego będ cego instytucj
wła ciwymi władzami nadzorczymi innych pa stw
kredytow mog , na mocy dwustronnego porozumienia
porozumienia okre laj ce zakres i tryb współpracy przy
i zgodnie z art. 28 rozporz dzenia (UE) nr 1093/2010,
wykonywaniu nadzoru skonsolidowanego nad bankami
przekazać swoje kompetencje w zakresie nadzoru
działaj cymi w holdingach, o których mowa w ust. 1,
wła ciwym organom, które udzieliły zezwolenia
nadzoru nad istotnymi oddziałami banków krajowych i
przedsiębiorstwu dominuj cemu i sprawuj nad nim
istotnymi oddziałami instytucji kredytowych oraz
nadzór, tak aby organy te mogły przej ć
okre laj ce zakres i tryb działania kolegiów, o których
odpowiedzialno ć za nadzór nad tym przedsiębiorstwem
mowa w ust. 18. Komisja Nadzoru Finansowego
zależnym zgodnie z niniejsz dyrektyw . EUNB jest
informuje Europejski Urz d Nadzoru Bankowego o
powiadamiany o istnieniu i tre ci takich porozumie .
zawarciu oraz o tre ci takich porozumie . Przepisy art.
Przesyła on te informacje wła ciwym organom
131 ust. 3 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.”,
pozostałych pa stw członkowskich oraz Europejskiemu
Komitetowi Bankowemu.”;
b) po ust. 3 dodaje się ustępy 3a – 3h w brzmieniu:
„3a. W celu zapewnienia skuteczno ci nadzoru
skonsolidowanego, Komisja Nadzoru Finansowego
może na mocy porozumie , o których mowa w ust. 3,
oraz z uwzględnieniem art. 28 rozporz dzenia nr
1093/2010, delegować swoje zadania wła ciwej władzy
nadzorczej innego pa stwa, albo przyjmować zadania
wła ciwej władzy nadzorczej innego pa stwa, tak aby
władza nadzorcza sprawuj ca nadzór nad podmiotem
dominuj cym mogła skutecznie wykonywać zadania z
zakresu nadzoru skonsolidowanego nad podmiotem
zależnym. Porozumienia takie powinny okre lać w
szczególno ci:
1) zakres delegowanych zada ;
2) zakres stosowania do delegowanych zada
przepisów prawa polskiego oraz prawa pa stwa
członkowskiego;
3) obowi zek wła ciwej władzy nadzorczej innego
76
pa stwa do informowania Komisji Nadzoru
Finansowego o podejmowanych działaniach
nadzorczych oraz o ich skutkach;
4) warunki i tryb zmiany zakresu oraz odwołania
delegowania zada .
3b. Odwołanie delegowania zada następuje w
szczególno ci w przypadku zmiany stanu faktycznego,
wskutek której podmiot wskazany w porozumieniu, o
którym mowa w ust. 3a, przestaje być podmiotem
zależnym podmiotu dominuj cego, nad którym nadzór
sprawuje wła ciwa władza nadzorcza.
3c. Porozumienia, o których mowa w ust. 3a, mog
także okre lać zasady wspólnego wykonywania zada
przez Komisję Nadzoru Finansowego i wła ciw
władzę nadzorcz .
3d. Na podstawie porozumie , o których mowa w ust.
3a, Komisja Nadzoru Finansowego może przyjmować
jedynie takie zadania wła ciwej władzy nadzorczej jakie
odpowiadaj celom i zadaniom nadzoru okre lonym w
ustawie.
3e. Przed zawarciem porozumienia, o którym mowa w
ust. 3a, Komisja Nadzoru Finansowego przekazuje
podmiotowi zależnemu, o którym mowa w tym
porozumieniu, informacje o:
1) zamiarze zawarcia porozumienia,
2) projektowanej tre ci porozumienia,
3) kompetencjach wła ciwej władzy nadzorczej w
zakresie zada , które zostan tej władzy delegowane,
4) procedurach odwoławczych od rozstrzygnięć
wła ciwej władzy nadzorczej
- umożliwiaj c temu podmiotowi zależnemu wyrażenie
stanowiska.
3f. Komisja Nadzoru Finansowego zamieszcza
porozumienie, o którym mowa w ust. 3a, na swojej
stronie internetowej niezwłocznie po jego zawarciu, ze
wskazaniem podmiotu, o którym mowa w tym
porozumieniu.
3g. Jeżeli wła ciwa władza nadzorcza odmawia
77
zawarcia porozumienia, o którym mowa w ust. 3, albo
pomimo jego zawarcia nie stosuje się do jego
postanowie , w tym nie udziela w wyznaczonym
terminie informacji, o których udzielenie wnioskowała
Komisja Nadzoru Finansowego, lub odmawia
udzielenia takich informacji, Komisja Nadzoru
Finansowego może powiadomić o tym Europejski
Urz d Nadzoru Bankowego. Komisja Nadzoru
Finansowego może także powiadomić Europejski Urz d
Nadzoru Bankowego o nieudzieleniu przez wła ciw
władzę nadzorcz informacji o procedurach
odwoławczych, o których mowa w ust. 3e pkt 4.
3h. Jeżeli wykonanie decyzji lub innego rozstrzygnięcia
wła ciwej władzy nadzorczej mogłoby zagrażać
ostrożnemu i stabilnemu zarz dzaniu bankiem, Komisja
Nadzoru Finansowego może wypowiedzieć
porozumienie, o którym mowa w ust. 3a, i zawiesza
wykonanie decyzji lub innego rozstrzygnięcia.
Art. 9
35) w art. 131a wprowadza się następuj ce zmiany:
T
Obowi zuj ce przepisy prawa polskiego zapewniaj
pkt 35
wdrożenie przepisu dyrektywy (art. 141f ust. 18 ustawy
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
lit. a)
– Prawo bankowe).
„1. Organ odpowiedzialny za nadzór konsoliduj cy
ustanawia kolegia organów nadzoru w celu ułatwienia
realizacji zada , o których mowa w art. 129 i art. 130
ust. 1, oraz, w oparciu o wymogi poufno ci, o których
mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, oraz zgodnie
z
prawem Unii, gwarantuje, w odpowiednich
przypadkach, odpowiedni koordynację i współpracę
z wła ciwymi organami pa stw trzecich.
EUNB przyczynia się do wspierania wydajnego,
skutecznego i konsekwentnego funkcjonowania
kolegiów organów nadzoru, o których mowa
w
niniejszym artykule, oraz monitoruje takie ich
funkcjonowanie, zgodnie z art. 21 rozporz dzenia (UE)
nr 1093/2010. EUNB, jeżeli uzna to za stosowne,
uczestniczy w tym procesie i jest uznawana za wła ciwy
organ dla tego celu.
Kolegia organów nadzoru zapewniaj ramy
umożliwiaj ce organowi odpowiedzialnemu za nadzór
konsoliduj cy, EUNB i pozostałym zainteresowanym
wła ciwym organom realizację następuj cych zada :
a) wymiany informacji między nimi
78
Dokumenty związane z tym projektem:
-
715
› Pobierz plik