eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 601
  • Data wpłynięcia: 2012-07-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-09-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1194

601

również, aby regulamin świadczenia powszechnych usług pocztowych określał również
sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej tych
przesyłek (art. 2 pkt 2 projektu ustawy).
W projekcie ustawy proponuje się również, aby Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej był organem sprawującym kontrolę nad działalnością pocztową
wykonywaną na podstawie ustawy w zakresie wywiązywania się operatorów
świadczących usługi pocztowe z obowiązku określania w regulaminach sposobu
informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr
206/2009, które są wysyłane jako małe przesyłki do osób prywatnych albo są
zamawiane na odległość.

Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
został zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi oraz Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
W toku prac nad projektem ustawy żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania w trybie
art. 7 wyżej wymienionej ustawy.
Projekt ustawy ze względu na przedmiot jego regulacji nie będzie podlegał
obowiązkowi notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy znajduje się w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.








5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Organy celne, organy administracji rządowej upoważnione do wykonywania
niektórych zadań organów celnych zgodnie z przepisami o prawie celnym,
wojewodowie, operatorzy świadczący usługi pocztowe, Urząd Komunikacji
Elektronicznej oraz organy Inspekcji Weterynaryjnej.

2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje
się, że wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na
zwiększenie obciążeń dla budżetu państwa ani budżetu jednostek samorządu
terytorialnego.
Koszty ponoszone przez organy celne albo organy administracji państwowej
upoważnione do wykonywania niektórych zadań organów celnych zgodnie

z przepisami prawa celnego w związku z przeprowadzeniem kontroli osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego o charakterze niehandlowym, które
stanowią część bagażu podróżnych albo są wysyłane jako małe przesyłki do osób
prywatnych albo są zamawiane na odległość oraz w związku z gromadzeniem
i niszczeniem tych osobistych przesyłek, które nie spełniają wymagań określonych
w rozporządzeniu nr 206/2009 będą finansowane ze środków budżetowych
corocznie przeznaczonych na funkcjonowanie tych organów. Ponadto w przypadku
organów celnych koszty te będą finansowane z części 19 – Budżet, finanse
publiczne i instytucje finansowe, dział 750 – Administracja publiczna, ze środków
finansowych zabezpieczonych w planach finansowych wydatków w 2012 r.
i w każdym następnym roku budżetowym.
W przypadku organów Straży Granicznej wyżej wymienione koszty będą
finansowane ze środków finansowych zabezpieczonych w planach finansowych
wydatków w 2012 r. i w każdym następnym roku budżetowym.
Natomiast koszty ponoszone przez wojewodów w związku z koniecznością
wywiązywania się z obowiązku informowania podróżnych, w punktach przejść
granicznych, które utrzymywane są przez wojewodę, o zasadach wprowadzania na

6
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego będą finansowane, w ramach limitu środków zaplanowanych

w projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 oraz w ustawach budżetowych na
kolejne lata dla poszczególnych części 85/00 „Województwa”.

3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wejście w życie projektowanej ustawy w części dotyczącej ustawy z dnia
12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe wiąże się natomiast z ponoszeniem przez
operatorów pocztowych pewnych kosztów związanych z obowiązkiem określania
w regulaminie świadczenia usług pocztowych sposobu informowania o zasadach
wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów
pochodzenia zwierzęcego. Obowiązek ten więc wiąże się z dokonaniem zmian
regulaminów w tym zakresie. Ponadto w przypadku operatora publicznego, zgodnie
z art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe, operator ten
będzie obowiązany zgłosić wprowadzone w regulaminie zmiany Prezesowi Urzędu
Komunikacji Elektronicznej. Wprowadzane projektem ustawy obowiązki skutkują
koniecznością wydrukowania regulaminów, aby mogły być, zgodnie z art. 24 ust. 2
ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe, podawane do wiadomości
w sposób zwyczajowo przyjęty lub stanowiły nieodpłatne załączniki do umowy
o świadczenie usługi pocztowej, gdy wynika to z właściwości zawieranej umowy.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.



7
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został skonsultowany z organizacjami społeczno-zawodowymi,
w tym między innymi z Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajowym Związkiem
Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Sekretariatem Rolnictwa Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
Radą Gospodarki ywnościowej, Federacją Branżowych Związków Producentów
Rolnych, NSZZ RI „Solidarność”, Związkiem Zawodowym Rolnictwa
„Samoobrona”, Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni”,
Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa RP, Polską
Konfederacją Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacją Pracodawców
Polskich, Business Centre Club, Federacją Związków Pracodawców-Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych,
Krajową Radą Spółdzielczą, Związkiem Rzemiosła Polskiego, Forum Związków
Zawodowych, Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni
Produkcyjnych, Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników,
Związkiem Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, a także z Poczcie Polskiej,
z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Poczcie Polskiej S.A.,
tj. Związkiem Zawodowym Pracowników Poczty i Organizacji Międzyzakładowej
NSZZ „Solidarność Pracowników Poczty Polskiej”, organizacjami zrzeszającymi
operatorów pocztowych, tj. Forum Przewoźników Ekspresowych, Stowarzyszeniem
Marketingu Bezpośredniego, Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców
Niepublicznych Operatorów Pocztowych oraz z wybranymi operatorami
pocztowymi (Siódemka, DHL, DPD (Mastrelink), TNT Express Worldwide, UPS,
GLS, Opek, Inpost).
Uwagi do projektu ustawy zgłosił Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz
Forum Przewoźników Ekspresowych.
Po konsultacji z Departamentem Poczty w Ministerstwie Infrastruktury nie przyjęto
uwagi Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczącej wprowadzenia
możliwości zawierania informacji o sposobie informowania o zasadach
wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej przesyłek zawierających produkty
pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009,

8
w umowach o świadczeniu usług pocztowych, co miałoby stanowić alternatywę dla
proponowanego w projekcie ustawy obowiązku umieszczania tych informacji
w regulaminie świadczenia usług pocztowych.

Operator pocztowy ma obowiązek określania w regulaminie informacji,

o których mowa w art. 24 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe,
tj. warunków wykonywania i korzystania z usług pocztowych. Należy zauważyć,
że ewentualne doprecyzowanie brzmienia regulaminu może zostać zawarte
w umowie. Wprowadzenie alternatywy w określaniu wyżej wymienionych
obowiązków w regulaminie czy też w umowie utrudni obowiązek weryfikacji
spełnienia tego obowiązku przez Prezesa UKE.
Z uwagi na powyższe, zdecydowano o niewprowadzaniu do projektu ustawy zmian,
które wprowadzałyby dla operatorów pocztowych możliwość alternatywnego
zawarcia wyżej wymienionych informacji albo w regulaminach albo w umowach.
Należy podkreślić, że proponowane w projekcie ustawy rozwiązanie dopuszcza
możliwość łącznego informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej przesyłek zawierających produkty pochodzenia zwierzęcego,
o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009 i w regulaminie i w umowie.
Natomiast informowanie o powyższych zasadach w

samej tylko umowie
z pominięciem regulaminu nie będzie możliwe.
Nie przyjęto również uwagi zgłoszonej przez Forum Przewoźników Ekspresowych
dotyczącej rozszerzenia obowiązków wynikających z art. 4 rozporządzenia
nr 206/2009, tak aby mógł być on realizowany nie tylko przez odpowiednie
dostosowanie regulaminu świadczenia usług pocztowych, ale także warunków
przewozu międzynarodowego i innych usług. Podejmując decyzję
o nieuwzględnienie powyższej uwagi przyjęto, że przepisy art. 4 rozporządzenia
nr 206/2009 obowiązują wprost, tak więc w przypadku przewoźników, którzy
świadczą usługi pocztowe, istnieje, bez potrzeby wprowadzania zmian do prawa
krajowego, obowiązek zwracania uwagi swoich klientów na zasady ustanowione
w rozporządzeniu nr 206/2009. Tak więc przewoźnicy ci mogą realizować wyżej
wymieniony obowiązek w dowolnie wybrany przez siebie sposób, a więc również
przez umieszczenie odpowiedniej informacji na stronach internetowych firm
kurierskich, czy też w wersji skróconej na odwrotnej stronie każdego listu
przewozowego, tak jak to proponuje w swoich uwagach do projektu ustawy Forum

9
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: