Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 601
- Data wpłynięcia: 2012-07-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej oraz ustawy - Prawo pocztowe
- data uchwalenia: 2012-09-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1194
601
5 marca 2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty
osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz.
UE L 77 z 24.03.2009, str. 1), zwanym dalej
„rozporządzeniem nr 206/2009”, określa w regulaminie,
o którym mowa w ust. 1, sposób informowania o zasadach
wprowadzania tych przesyłek na terytorium Unii
Europejskiej.”;
2) w art. 49 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W regulaminie, o którym mowa w ust. 1, określa się również
sposób informowania o zasadach wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej przesyłek zawierających
produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa
w rozporządzeniu nr 206/2009.”;
3) w art. 63 w ust. 2 w pkt 1 dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) w zakresie wywiązywania się operatorów świadczących usługi
pocztowe z obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 1a
i art. 49 ust. 1a;”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 2, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1) Przepisy ustawy wykonują postanowienia rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca
2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz. UE L 77 z 24.03.2009,
str. 1).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, z 2006 r. Nr 17,
poz. 127, z 2007 r. Nr 133, poz. 920, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2009 r. Nr 18, poz. 97
i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622
i Nr 171, poz. 1016.
07/23rch
5
UZASADNIENIE
Proponowane w projekcie ustawy zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r.
o weterynaryjnej kontroli granicznej (Dz. U. Nr 165, poz. 1590, z późn. zm.) mają na
celu wykonanie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca
2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów
pochodzenia zwierzęcego i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz.
UE L 77 z 24.03.2009). Rozporządzenie to dotyczy wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
o charakterze niehandlowym, które stanowią część bagażu podróżnych albo są
wysyłane jako małe przesyłki do osób prywatnych, albo są zamawiane na odległość (na
przykład pocztą elektroniczną, przez telefon lub przez Internet) i dostarczane
konsumentom. Osobiste przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego, wskazane
w przepisach tego rozporządzenia, nie podlegają weterynaryjnej kontroli granicznej.
W celu wykonania przepisów art. 3 rozporządzenia nr 206/2009 konieczne jest
określenie, w jaki sposób na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie
zrealizowany wymóg informowania podróżnych przyjeżdżających z państw trzecich
o warunkach weterynaryjnych mających zastosowanie w odniesieniu do osobistych
przesyłek wprowadzanych na terytorium Unii Europejskiej, a także wymóg
poinformowania o warunkach weterynaryjnych mających zastosowanie do
wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej produktów pochodzenia zwierzęcego,
które wysyłane są jako małe przesyłki do osób prywatnych lub są zamawiane na
odległość przez konsumentów końcowych.
Konieczne jest również, w celu wdrożenia przepisów art. 5 i 6 rozporządzenia
nr 206/2009, wskazanie właściwego organu, który będzie odpowiadał za
przeprowadzanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej kontroli wprowadzanych na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
o charakterze niehandlowym oraz za przejmowanie i niszczenie tego rodzaju przesyłek,
które nie spełniają wymagań określonych w tym rozporządzeniu, jak również
wskazanie, kto będzie ponosić koszty zniszczenia tych osobistych przesyłek, które
zostały przejęte.
Ponadto w celu wykonania przepisów art. 7 rozporządzenia nr 206/2009, konieczne jest
określenie organu odpowiedzialnego za przedkładanie Komisji Europejskiej corocznego
sprawozdania z realizacji przepisów tego rozporządzenia.
Jednocześnie, w związku z tym, że przepisy rozporządzenia nr 206/2009 powodują
liczne wątpliwości interpretacyjne, szczególnie w zakresie podziału kompetencji
pomiędzy poszczególnymi zaangażowanymi organami, na XLI posiedzeniu Zespołu do
Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej powołano grupę roboczą do spraw
wykonania rozporządzenia nr 206/2009.
Podczas prac prowadzonych na poziomie grupy roboczej ustalono, że Ministerstwo
Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotuje projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej
kontroli granicznej, w celu wprowadzenia przepisów kompetencyjnych zapewniających
odpowiednie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 206/2009, na podstawie
propozycji przedstawionych przez grupę roboczą.
Biorąc pod uwagę powyższe, w projektowanej ustawie proponuje się, aby za
przeprowadzanie urzędowych kontroli osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wskazywanie osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego niespełniających wymagań określonych
w rozporządzeniu nr 206/2009 odpowiedzialny był właściwy organ celny albo organ
administracji rządowej upoważniony, na podstawie art. 13b ustawy z dnia 19 marca
2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.), do wykonywania
niektórych zadań organów celnych (art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy). Takim
upoważnionym organem administracji rządowej jest obecnie Straż Graniczna zgodnie
z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie
upoważnienia innych organów administracji rządowej do wykonywania niektórych
zadań organów celnych (Dz. U. Nr 51, poz. 306). Jednocześnie w projekcie ustawy
przyjęto, że organy celne oraz organy Straży Granicznej będą również właściwe do
wykonywania zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 206/2009,
tj. przejmowania oraz niszczenia osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego niespełniających wymagań określonych w tym rozporządzeniu (art. 1 pkt 3
lit. c projektu ustawy).
Ponadto, biorąc pod uwagę art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 206/2009, w projekcie ustawy
wskazuje się organy celne albo organy administracji państwowej upoważnione do
wykonywania niektórych zadań organów celnych zgodnie z przepisami prawa celnego
2
jako organy, które będą ponosić koszty związane z niszczeniem osobistych przesyłek
produktów pochodzenia zwierzęcego, które zostały przejęte (art. 1 pkt 5 projektu
ustawy). Rozwiązanie, które zostało przyjęte w projekcie ustawy, wydaje się efektywne,
tym bardziej, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić z budżetu państwa.
Jednocześnie w projekcie ustawy (art. 1 pkt 3 lit. b) określone, że osobiste przesyłki
produktów pochodzenia zwierzęcego, niespełniające wymagań rozporządzenia
nr
206/2009, przekazane przez podróżnych lub operatora świadczącego usługi
pocztowe organom, o których mowa w art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy, będą
przechowywane, transportowane i niszczone zgodnie z przepisami rozporządzenia
(WE) nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r.
określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn.
zm.). W związku z powyższym należy zauważyć, że w tym przypadku nie będą miały
zastosowania przepisy art. 31 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, zgodnie
z którymi sąd na wniosek organu celnego orzeka o przepadku takiego towaru na rzecz
Skarbu Państwa.
W projekcie ustawy przyjęto również, że właściwy miejscowo wojewoda jest organem
odpowiedzialnym za informowanie podróżnych w punktach przejść granicznych, które
są utrzymywane przez wojewodę zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania
i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania
granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach
granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania
i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U.
Nr 256, poz. 2145), o wymaganiach dotyczących wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej, jako część bagażu, osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego (art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy). Ponadto proponuje się, aby Główny
Lekarz Weterynarii, w celu zapewnienia poinformowania ogółu społeczeństwa
o wymaganiach dotyczących wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, zamieszczał i aktualizował informacje
na ten temat na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący
Głównego Lekarza Weterynarii (art. 1 pkt 4 projektu ustawy).
3
W projekcie ustawy przyjęto również, że organem odpowiedzialnym za przedstawianie
Komisji Europejskiej corocznych sprawozdań na temat środków podejmowanych
w celu rozpowszechniania i egzekwowania przepisów dotyczących wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
będzie Główny Lekarz Weterynarii. Jednocześnie, mając na uwadze szeroki zakres
informacji, które powinny znaleźć się w tym sprawozdaniu, a które zostały określone
w załączniku V do rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009, w projekcie ustawy
zaproponowano, aby przy sporządzaniu tego sprawozdania organy Inspekcji
Weterynaryjnej współpracowały z właściwymi organami administracji rządowej (art. 1
pkt 4 projektu ustawy).
Ponadto w projekcie ustawy proponuje się zmiany o charakterze technicznym,
wynikające z wprowadzenia zmian do art. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r.
o weterynaryjnej kontroli granicznej (art. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b oraz pkt 6 projektu
ustawy). Podobnie zmiany wprowadzone w art. 1 pkt 3 lit. a projektu ustawy, dotyczące
zmiany art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej
mają charakter zmian technicznych i wynikają z wprowadzenia zmian do art. 2 ust. 1 tej
ustawy, tj. wprowadzenia definicji osobistej przesyłki produktów pochodzenia
zwierzęcego.
Proponuje się również wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. –
Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz.1159, z późn. zm.) mających na celu
wykonanie przepisów rozporządzenia nr 206/2009 w zakresie obowiązku informowania
klientów operatora świadczącego usługi pocztowe o zasadach wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009, które są wysyłane jako
małe przesyłki do osób prywatnych albo są zamawiane na odległość. Obowiązek
informowania klientów przez operatora świadczącego usługi pocztowe
o tych kwestiach wynika bezpośrednio z przepisów art. 4 rozporządzenia nr 206/2009.
Mając na uwadze powyższe, proponuje się, aby w regulaminie świadczenia usług
pocztowych operatorzy przyjmujący do przemieszczania przesyłki zawierające
produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009,
określony był sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej tych przesyłek wysyłanych jako małe przesyłki do osób prywatnych albo
zamawianych na odległość (art. 2 pkt 1 projektu ustawy). Analogicznie proponuje się
4
osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz.
UE L 77 z 24.03.2009, str. 1), zwanym dalej
„rozporządzeniem nr 206/2009”, określa w regulaminie,
o którym mowa w ust. 1, sposób informowania o zasadach
wprowadzania tych przesyłek na terytorium Unii
Europejskiej.”;
2) w art. 49 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W regulaminie, o którym mowa w ust. 1, określa się również
sposób informowania o zasadach wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej przesyłek zawierających
produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa
w rozporządzeniu nr 206/2009.”;
3) w art. 63 w ust. 2 w pkt 1 dodaje się lit. f w brzmieniu:
„f) w zakresie wywiązywania się operatorów świadczących usługi
pocztowe z obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 1a
i art. 49 ust. 1a;”.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 2, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1) Przepisy ustawy wykonują postanowienia rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca
2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz. UE L 77 z 24.03.2009,
str. 1).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 69, poz. 625, z 2006 r. Nr 17,
poz. 127, z 2007 r. Nr 133, poz. 920, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2009 r. Nr 18, poz. 97
i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622
i Nr 171, poz. 1016.
07/23rch
5
UZASADNIENIE
Proponowane w projekcie ustawy zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r.
o weterynaryjnej kontroli granicznej (Dz. U. Nr 165, poz. 1590, z późn. zm.) mają na
celu wykonanie przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009 z dnia 5 marca
2009 r. w sprawie wprowadzania do Wspólnoty osobistych przesyłek produktów
pochodzenia zwierzęcego i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 136/2004 (Dz. Urz.
UE L 77 z 24.03.2009). Rozporządzenie to dotyczy wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
o charakterze niehandlowym, które stanowią część bagażu podróżnych albo są
wysyłane jako małe przesyłki do osób prywatnych, albo są zamawiane na odległość (na
przykład pocztą elektroniczną, przez telefon lub przez Internet) i dostarczane
konsumentom. Osobiste przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego, wskazane
w przepisach tego rozporządzenia, nie podlegają weterynaryjnej kontroli granicznej.
W celu wykonania przepisów art. 3 rozporządzenia nr 206/2009 konieczne jest
określenie, w jaki sposób na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie
zrealizowany wymóg informowania podróżnych przyjeżdżających z państw trzecich
o warunkach weterynaryjnych mających zastosowanie w odniesieniu do osobistych
przesyłek wprowadzanych na terytorium Unii Europejskiej, a także wymóg
poinformowania o warunkach weterynaryjnych mających zastosowanie do
wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej produktów pochodzenia zwierzęcego,
które wysyłane są jako małe przesyłki do osób prywatnych lub są zamawiane na
odległość przez konsumentów końcowych.
Konieczne jest również, w celu wdrożenia przepisów art. 5 i 6 rozporządzenia
nr 206/2009, wskazanie właściwego organu, który będzie odpowiadał za
przeprowadzanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej kontroli wprowadzanych na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
o charakterze niehandlowym oraz za przejmowanie i niszczenie tego rodzaju przesyłek,
które nie spełniają wymagań określonych w tym rozporządzeniu, jak również
wskazanie, kto będzie ponosić koszty zniszczenia tych osobistych przesyłek, które
zostały przejęte.
Ponadto w celu wykonania przepisów art. 7 rozporządzenia nr 206/2009, konieczne jest
określenie organu odpowiedzialnego za przedkładanie Komisji Europejskiej corocznego
sprawozdania z realizacji przepisów tego rozporządzenia.
Jednocześnie, w związku z tym, że przepisy rozporządzenia nr 206/2009 powodują
liczne wątpliwości interpretacyjne, szczególnie w zakresie podziału kompetencji
pomiędzy poszczególnymi zaangażowanymi organami, na XLI posiedzeniu Zespołu do
Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej powołano grupę roboczą do spraw
wykonania rozporządzenia nr 206/2009.
Podczas prac prowadzonych na poziomie grupy roboczej ustalono, że Ministerstwo
Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotuje projekt ustawy o zmianie ustawy o weterynaryjnej
kontroli granicznej, w celu wprowadzenia przepisów kompetencyjnych zapewniających
odpowiednie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 206/2009, na podstawie
propozycji przedstawionych przez grupę roboczą.
Biorąc pod uwagę powyższe, w projektowanej ustawie proponuje się, aby za
przeprowadzanie urzędowych kontroli osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wskazywanie osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego niespełniających wymagań określonych
w rozporządzeniu nr 206/2009 odpowiedzialny był właściwy organ celny albo organ
administracji rządowej upoważniony, na podstawie art. 13b ustawy z dnia 19 marca
2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.), do wykonywania
niektórych zadań organów celnych (art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy). Takim
upoważnionym organem administracji rządowej jest obecnie Straż Graniczna zgodnie
z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie
upoważnienia innych organów administracji rządowej do wykonywania niektórych
zadań organów celnych (Dz. U. Nr 51, poz. 306). Jednocześnie w projekcie ustawy
przyjęto, że organy celne oraz organy Straży Granicznej będą również właściwe do
wykonywania zadań, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 206/2009,
tj. przejmowania oraz niszczenia osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego niespełniających wymagań określonych w tym rozporządzeniu (art. 1 pkt 3
lit. c projektu ustawy).
Ponadto, biorąc pod uwagę art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 206/2009, w projekcie ustawy
wskazuje się organy celne albo organy administracji państwowej upoważnione do
wykonywania niektórych zadań organów celnych zgodnie z przepisami prawa celnego
2
jako organy, które będą ponosić koszty związane z niszczeniem osobistych przesyłek
produktów pochodzenia zwierzęcego, które zostały przejęte (art. 1 pkt 5 projektu
ustawy). Rozwiązanie, które zostało przyjęte w projekcie ustawy, wydaje się efektywne,
tym bardziej, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić z budżetu państwa.
Jednocześnie w projekcie ustawy (art. 1 pkt 3 lit. b) określone, że osobiste przesyłki
produktów pochodzenia zwierzęcego, niespełniające wymagań rozporządzenia
nr
206/2009, przekazane przez podróżnych lub operatora świadczącego usługi
pocztowe organom, o których mowa w art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy, będą
przechowywane, transportowane i niszczone zgodnie z przepisami rozporządzenia
(WE) nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r.
określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego
rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn.
zm.). W związku z powyższym należy zauważyć, że w tym przypadku nie będą miały
zastosowania przepisy art. 31 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne, zgodnie
z którymi sąd na wniosek organu celnego orzeka o przepadku takiego towaru na rzecz
Skarbu Państwa.
W projekcie ustawy przyjęto również, że właściwy miejscowo wojewoda jest organem
odpowiedzialnym za informowanie podróżnych w punktach przejść granicznych, które
są utrzymywane przez wojewodę zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania
i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania
granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach
granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania
i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U.
Nr 256, poz. 2145), o wymaganiach dotyczących wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej, jako część bagażu, osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego (art. 1 pkt 2 lit. c projektu ustawy). Ponadto proponuje się, aby Główny
Lekarz Weterynarii, w celu zapewnienia poinformowania ogółu społeczeństwa
o wymaganiach dotyczących wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej osobistych
przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego, zamieszczał i aktualizował informacje
na ten temat na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący
Głównego Lekarza Weterynarii (art. 1 pkt 4 projektu ustawy).
3
W projekcie ustawy przyjęto również, że organem odpowiedzialnym za przedstawianie
Komisji Europejskiej corocznych sprawozdań na temat środków podejmowanych
w celu rozpowszechniania i egzekwowania przepisów dotyczących wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia zwierzęcego
będzie Główny Lekarz Weterynarii. Jednocześnie, mając na uwadze szeroki zakres
informacji, które powinny znaleźć się w tym sprawozdaniu, a które zostały określone
w załączniku V do rozporządzenia Komisji (WE) nr 206/2009, w projekcie ustawy
zaproponowano, aby przy sporządzaniu tego sprawozdania organy Inspekcji
Weterynaryjnej współpracowały z właściwymi organami administracji rządowej (art. 1
pkt 4 projektu ustawy).
Ponadto w projekcie ustawy proponuje się zmiany o charakterze technicznym,
wynikające z wprowadzenia zmian do art. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r.
o weterynaryjnej kontroli granicznej (art. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b oraz pkt 6 projektu
ustawy). Podobnie zmiany wprowadzone w art. 1 pkt 3 lit. a projektu ustawy, dotyczące
zmiany art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej
mają charakter zmian technicznych i wynikają z wprowadzenia zmian do art. 2 ust. 1 tej
ustawy, tj. wprowadzenia definicji osobistej przesyłki produktów pochodzenia
zwierzęcego.
Proponuje się również wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. –
Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz.1159, z późn. zm.) mających na celu
wykonanie przepisów rozporządzenia nr 206/2009 w zakresie obowiązku informowania
klientów operatora świadczącego usługi pocztowe o zasadach wprowadzania na
terytorium Unii Europejskiej osobistych przesyłek produktów pochodzenia
zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009, które są wysyłane jako
małe przesyłki do osób prywatnych albo są zamawiane na odległość. Obowiązek
informowania klientów przez operatora świadczącego usługi pocztowe
o tych kwestiach wynika bezpośrednio z przepisów art. 4 rozporządzenia nr 206/2009.
Mając na uwadze powyższe, proponuje się, aby w regulaminie świadczenia usług
pocztowych operatorzy przyjmujący do przemieszczania przesyłki zawierające
produkty pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w rozporządzeniu nr 206/2009,
określony był sposób informowania o zasadach wprowadzania na terytorium Unii
Europejskiej tych przesyłek wysyłanych jako małe przesyłki do osób prywatnych albo
zamawianych na odległość (art. 2 pkt 1 projektu ustawy). Analogicznie proponuje się
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 601 › Pobierz plik