eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych poprzez zmiany sposobu uzyskiwania uprawnień audytora efektywności energetycznej na potrzeby funkcjonowania systemu tzw. białych certyfikatów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 592
  • Data wpłynięcia: 2012-07-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1397

592


Druk nr 592

Warszawa, 4 lipca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-56-12



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy


- o zmianie ustawy o efektywności
energetycznej.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk










Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o efektywności energetycznej1)
Art. 1. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
(Dz. U. Nr 94, poz. 551) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) zasady
sporządzania audytu efektywności energetycznej.”;
2) w art. 22 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Audyt
efektywności energetycznej, o którym mowa w ust. 1,
i audyt efektywności energetycznej, o którym mowa

w art. 19 ust. 1, nie mogą być wykonywane przez tę samą
osobę dla tego samego przedsięwzięcia służącego poprawie
efektywności energetycznej.”;
3) tytuł rozdziału 5 otrzymuje brzmienie:
„Zasady sporządzania audytu efektywności energetycznej”;
4) w art. 28 uchyla się ust. 5;
5) uchyla się art. 29 – 34.
Art.
2.
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na zadania
wykonywane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w związku
z funkcjonowaniem audytorów efektywności energetycznej, w latach 2012 – 2016,
w każdym roku wynosi 0 zł.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania
energii i usług energetycznych oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/76/EWG (Dz. Urz. UE L 114
z 27.04.2006, str. 64).

06/19rch
UZASADNIENIE

Projekt ustawy o zmianie ustawy o efektywności energetycznej stanowi realizację
zapowiedzi zmian legislacyjnych wskazanych w exposé Premiera Donalda Tuska
w dniu 18 listopada 2011 r., w którym znalazło się zobowiązanie do podjęcia działań
rządowych w celu zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94,
poz. 551) zawiera regulacje m.in. dotyczące uzyskiwania uprawnień audytora
efektywności energetycznej na potrzeby funkcjonowania systemu tzw. białych
certyfikatów wprowadzanych tą ustawą. Rozdział 5 ustawy dotyczy zasad sporządzania
audytu efektywności energetycznej oraz uzyskiwania uprawnień audytora efektywności
energetycznej. Przepisy tego rozdziału zawierają regulacje dotyczące w szczególności:
1) wymagań stawianych osobom, które mogą sporządzać audyty efektywności
energetycznej, przesłanek utraty uprawnień audytora efektywności energetycznej,
obowiązku podlegania przez tego audytora ubezpieczeniu od odpowiedzialności
cywilnej za szkody wyrządzone w związku ze sporządzaniem audytu efektywności
energetycznej;
2) sprawdzenia spełnienia wymagań stawianych osobom ubiegającym się o nadanie
uprawnień audytora efektywności energetycznej przez komisje kwalifikacyjne;
3) jednostek, przy których Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może powoływać
komisje kwalifikacyjne, przesłanek odwołania komisji kwalifikacyjnych i ich
członków;
4) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw gospodarki działającego
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki
przestrzennej i mieszkaniowej do wydania rozporządzenia określającego m.in.
sposób przeprowadzenia szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się
o nadanie uprawnień audytora efektywności energetycznej;
5) uznawania kwalifikacji zdobytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub państwach członkowskich EFTA, zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji
zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U.
Nr 63, poz. 394).
Regulacje zawarte w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
warunkują możliwość uzyskania uprawnień audytora efektywności energetycznej od
spełnienia określonych wymogów. Zgodnie z art. 29 ww. ustawy, audyt efektywności
energetycznej może sporządzić osoba, która:
1) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne
przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu,
obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
3) ukończyła magisterskie studia wyższe w rozumieniu przepisów o szkolnictwie
wyższym, w zakresie technicznym;
4) odbyła szkolenie dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień audytora
efektywności energetycznej lub ukończyła co najmniej roczne studia podyplomowe
umożliwiające uzyskanie wiedzy z zakresu zagadnień określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 33 ust. 7 ustawy o efektywności energetycznej;
5) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora efektywności energetycznej.
Brak powyższych kwalifikacji uniemożliwia sporządzenie opracowania, jakim jest
audyt efektywności energetycznej. Wykonanie takiego opracowania przez osobę
niespełniajacą przedmiotowych warunków mimo tego, że samo opracowanie zawiera
wszystkie wymagane przez przepisy ustawy i przepisy wykonawcze elementy i jest
sporządzone przy wykorzystaniu rzetelnej wiedzy inżynieryjnej, nie może być uznane
przez Prezesa URE za czyniące zadość przepisowi art. 29 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o efektywności energetycznej.
Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 1 tej ustawy, w przetargu może uczestniczyć podmiot,
który przedłoży Prezesowi URE prawidłowo wypełnioną deklarację przetargową wraz
z audytem efektywności energetycznej sporządzonym dla przedsięwzięcia służącego
poprawie efektywności energetycznej określonego w tej deklaracji. Audyt efektywności
energetycznej jest podstawą dla podmiotu przystępującego do przetargu do wypełnienia
deklaracji przetargowej, w szczególności w zakresie wskazania danych dotyczących
ilości energii zaoszczędzonej średnio w ciągu roku w wyniku realizacji przedsięwzięcia.
Podanie w deklaracji przetargowej nieprawdziwych albo wprowadzających w błąd
informacji skutkuje nałożeniem przez Prezesa URE kary pieniężnej, określonej

2
w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej, na
podmiot realizujący przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej.
W interesie podmiotu zlecającego opracowanie takiego audytu jest zatem wybór osoby
wiarygodnej, legitymującej się odpowiednimi referencjami. Podmiot realizujący
przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej odpowiada bowiem
za zrealizowanie go zgodnie z deklaracją przetargową. W związku z propozycją
uchylenia przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
zawierających upoważnienie dla ministra właściwego do spraw instytucji finansowych
do wydania rozporządzenia określającego szczegółowy zakres obowiązkowego
ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej audytorów efektywności energetycznej,
ewentualne szkody wyrządzone w związku ze sporządzaniem audytu efektywności
energetycznej przez osobę sporządzającą ten audyt będą mogły być naprawiane tylko
w takim zakresie, w jakim może ona odpowiadać swoim majątkiem lub z racji zawarcia
dobrowolnej umowy ubezpieczenia OC. Kwestie odpowiedzialności za szkody mogą
być oczywiście uregulowane w umowie pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie
audytu i osobą wykonującą ten audyt.
W art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej przewidziano
możliwość wyrywkowego weryfikowania, przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
lub podmioty, którym zleci on wykonanie weryfikacji, w trybie określonym
w

przepisach o zamówieniach publicznych, audytu efektywności energetycznej
sporządzanego dla przedsięwzięcia zgłaszanego do przetargu lub oszczędności energii
osiągniętej w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia. Ma to na celu zagwarantowanie
odpowiedniej jakości audytów efektywności energetycznej oraz uniemożliwienie
nadużyć w zakresie sporządzania tych audytów. Prezes URE wyrywkowo weryfikuje
audyty efektywności energetycznej sporządzone dla przedsięwzięcia służącego
poprawie efektywności energetycznej, w związku z którym zadeklarowano osiągnięcie
oszczędności energii w ilości co najmniej 100 toe średnio w ciągu roku – przed i po
zrealizowaniu tego przedsięwzięcia. Natomiast dla przedsięwzięć, w związku z którymi
zadeklarowano osiągnięcie oszczędności energii w ilości nieprzekraczającej 100 toe
średnio w ciągu roku, dla których nie jest wymagane przedstawienie powykonawczego
audytu efektywności energetycznej, Prezes URE może dokonać wyrywkowej
weryfikacji oszczędności energii osiągniętej w wyniku realizacji przedsięwzięcia,
z ilością energii zaoszczędzonej określonej w deklaracji przetargowej.

3
strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: