Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw
projekt dotyczy umożliwienia produkcji napojów spirytusowych (okowity) oraz umożliwienia ich sprzedaży w miejscu wytworzenia bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań dotyczących wytwórców napojów spirytusowych na skalę przemysłową; uwolnienia sprzedaży napojów spirytusowych wytworzonych domowym sposobem w ilości 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, a także sprzedaży detalicznej wina z winogron z upraw własnych, spod rygorystycznych ograniczeń przewidzianych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 564
- Data wpłynięcia: 2011-12-02
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
564
w przepisach projektu), do lokalizacji w których wytwarzają okowitę. Wskutek błędu
redakcyjnego, pierwotna treść art. 3 pkt 1 uprawniałaby małych producentów do sprzedaży
wszelkich napojów spirytusowych, o których mowa wyżej, z jednoczesnym wyłączeniem
rygorów narzuconych przez ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.). Rozwiązanie
takie, co oczywiste, prowadziłoby do uprzywilejowania małych wytwórców produkujących
okowitę w stosunku do podobnych podmiotów prowadzących sprzedaż napojów
alkoholowych, w szczególności tych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na
niewielką skalę, a w konsekwencji – do naruszenia art. 32 ust. 1 Konstytucji RP.
Ze wszech miar uzasadnionym wydaje się więc wprowadzenie do treści art. 3 pkt 1
projektu ustawy zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów
tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw zapisu, ograniczającego możliwość dokonywania
sprzedaży napojów alkoholowych przez producentów okowity wyłącznie do napojów
alkoholowych wytwarzanych przez tych producentów. Rozwiązanie takie zarówno da wyraz
pierwotnym zamiarom autorów projektu, jak również spowoduje, iż zapisy projektu zgodne
będą z treścią art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Zawężenie możliwości sprzedaży napojów
alkoholowych przez małych wytwórców produkujących okowitę wyłącznie do wytworzonej
przez nich okowity sprawi, iż nie sposób będzie uznać za podmioty podobne do nich innych
sprzedawców napojów alkoholowych, prowadzących sprzedaż na niewielką skalę. Odróżniać
te grupy będzie zakres sprzedawanych napojów alkoholowych, znacząco węższy w przypadku
producentów okowity, bo ograniczający się wyłącznie do tej okowity. Ponadto, w przypadku
sprzedawców – okoliczność, iż mały wytwórca będzie jednocześnie producentem.
Nie sposób w tym miejscu pominąć regulacji już wprowadzonej do treści art. 96 ustawy
z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.), gdzie w ustępie 2, ustawodawca przewiduje
możliwość prowadzenia przez producentów wyłącznie wyrabiających i rozlewających wino
uzyskane z winogron pochodzących z upraw własnych sprzedaży detalicznej win gronowych
pochodzących z upraw własnych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem
sprzedaży w punkcie sprzedaży, którym jest lokalizacja w miejscu wytworzenia wina
uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych.
3
Wprowadzenie zatem do treści art. 96 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473,
z późn. zm.) ustępu 3 o treści proponowanej przez autorów projektu w niniejszej autopoprawce
stanowić będzie naturalne uzupełnienie uregulowań ustawowych w zakresie możliwości
dokonywania sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych wytwarzanych przez małych
producentów w miejscu ich wytworzenia o okowitę.
Biorąc pod uwagę fakt, iż ustawodawca wprowadził do treści art. 96 ustawy z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z
2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.) w ust. 2 możliwość prowadzenia przez producentów
wyłącznie wyrabiających i rozlewających wino uzyskane z winogron pochodzących z upraw
własnych sprzedaży detalicznej win gronowych pochodzących z upraw własnych
przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w punkcie sprzedaży,
którym jest lokalizacja w miejscu wytworzenia wina uzyskanego z winogron pochodzących z
upraw własnych, z punktu widzenia czytelności przepisu art. 96 w/w ustawy zasadnym wydaje
się wprowadzenie ust. 3 o proponowanej przez autorów projektu treści.
Podniesione wyżej okoliczności, czynią wprowadzenie niniejszej autopoprawki, a co za
tym idzie, zmian do treści proponowanego uregulowania we wskazanym zakresie, ze wszech
miar uzasadnionymi.
4
Warszawa, dnia 25.06.2012r
Poseł Adam Rybakowicz,
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejm RP
Szanowna Pani Marszałkini,
Na podstawie art. 36 ust. 1a regulaminu Sejmu zgłaszam autopoprawkę
do projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw
(-)
Adam
Rybakowicz
Autopoprawka do
projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw w art. 3 pkt 1 w ustawie z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z
2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
1) tytułowi projektu nadaje się nowe brzmienie:
„Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o
rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz
niektórych innych ustaw”
UZASADNIENIE
Wprowadzenie zmiany tytułu ustawy nowelizującej ma na celu dopasowanie do
obowiązującej techniki prawodawczej zgodnie z § 96 ust.2 Zasad Techniki Prawodawczej w
sytuacji, gdy jedną ustawą zmienia się wiele ustaw, w jej tytule należy użyć tytułu
„podstawowej ustawy nowelizowanej”.
Niniejsza propozycja ma charakter techniczno – legislacyjny. Biorąc powyższe pod
uwagę informuję, iż w/w poprawka nie ma wpływu na skutki społeczne, gospodarcze i
finansowe pierwotnego przedłożenia oraz na jego zgodność z przepisami UE.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 564 › Pobierz plik