eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy umożliwienia produkcji napojów spirytusowych (okowity) oraz umożliwienia ich sprzedaży w miejscu wytworzenia bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań dotyczących wytwórców napojów spirytusowych na skalę przemysłową; uwolnienia sprzedaży napojów spirytusowych wytworzonych domowym sposobem w ilości 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, a także sprzedaży detalicznej wina z winogron z upraw własnych, spod rygorystycznych ograniczeń przewidzianych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 564
  • Data wpłynięcia: 2011-12-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

564

Warszawa, 21 grudnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-284/11


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca możliwości uznania
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu
etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie
innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam
Rybakowicz) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu


Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz
wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw, zwany
dalej „projektem ustawy”, zmierza do nowelizacji następujących ustaw:
 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz
wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, ze zm.),
zwanej dalej „ustawą o wyrobie alkoholu etylowego”,
 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych
oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów
spirytusowych (Dz. U. Nr 208, poz. 1539, ze zm.), zwanej dalej „ustawą
o wyrobie napojów spirytusowych”,
 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, ze
zm.), zwanej dalej „ustawą o wychowaniu w trzeźwości”,
 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
(Dz. U. Nr 171, poz. 1255, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o
bezpieczeństwie żywności”.
Zmiana ustawy o wyrobie alkoholu etylowego zmierza do wyłączenia
stosowania jej przepisów wobec wyrobu napojów spirytusowych w zakresie
uregulowanym w ustawie o wyrobie napojów spirytusowych (projektowany
art. 1a ustawy o wyrobie alkoholu).
Nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych definiuje
pojęcie małego wytwórcy (projektowany art. 2 a ustawy o wyrobie napojów
spirytusowych). Będzie nim przedsiębiorca wytwarzający okowitę ze zbóż

2
lub owoców pochodzących z upraw własnych, rozlewający lub
wprowadzający ten napój do obrotu w miejscu wytworzenia. Okowitę, którą
produkować będzie mały wytwórca definiuje rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i
Rady (WE) nr 110/2008 z
dnia 15
stycznia 2008 r.
w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń
geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie
Rady (EWG) nr 1576/89 (Dz. U. UE L 39 z 13.2.2008, str. 16). Wielkość
produkcji małego wytwórcy nie będzie mogła przekroczyć 10 hektolitrów
okowity w ciągu roku kalendarzowego. Nowelizacja zwalnia małego
wytwórcę z wymogu realizacji niektórych obowiązków, które spoczywają
na przedsiębiorcach wyrabiających lub rozlewających napoje spirytusowe.
W tych ramach mały wytwórca ma być zwolniony z obowiązku posiadania
planu zakładu, obejmującego pomieszczenia produkcyjne, magazynowe,
socjalne i sanitarne. Ponadto, do wniosku o wpis do rejestru działalności w
zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych mały wytwórca nie
będzie musiał załączać zaświadczeń stwierdzających, że obiekty budowlane
i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności
spełniają wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej
i sanitarnej, a także dokumentów wydanych przez właściwe organy ochrony
środowiska potwierdzających spełnienie wymagań wynikających z
przepisów dotyczących ochrony środowiska (projektowany art. 4 ust. 4 i art.
6 ust. 2a ustawy o wyrobie napojów spirytusowych).
Projektowana zmiana art. 96 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
rozszerza katalog punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających
powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia
poza miejscem sprzedaży, o nową kategorię, tj. lokalizację, w której
wytwarza się okowitę.
W projekcie proponuje się zwolnić małych wytwórców i podmioty
wyrabiające wyłącznie wino gronowe z winogron pochodzących z upraw
własnych z obowiązków uzyskiwania zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych wydawanych przez wójtów (burmistrza, prezydenta miasta)
oraz uiszczania opłat za korzystanie z takich zezwoleń (projektowane art.
18 ust. 15 i art. 111 ust. 9a ustawy o wychowaniu w trzeźwości). Obie
kategorie podmiotów miałby być natomiast zobowiązane do uiszczania opłat
za rozpoczęcie sprzedaży (420 zł), a następnie raz do roku opłat za jej
prowadzenie (800 zł). Dochody uzyskiwane z opłat mają być
wykorzystywane, tak jak dochody z opłat za zezwolenie na sprzedaż
napojów alkoholowych, na realizację gminnych programów profilaktyki i
rozwiązywania programów alkoholowych oraz gminnych programów
przeciwdziałania narkomanii (projektowany art. 181a i art. 182 ustawy o
wychowaniu w trzeźwości).

3
Mali wytwórcy i podmioty wyrabiające wyłącznie wino gronowe z
winogron pochodzących z upraw własnych mają nie być objęci przepisami
prawa miejscowego, przyjmowanymi przez rady gmin, określającymi liczby
i zasady usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych
(projektowany art. 12 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości).
Projektodawcy proponują również nałożenie na podmioty
wprowadzające do obrotu napoje alkoholowe obowiązek umieszczania, na
opakowaniu takiego napoju, znaku graficznego informującego o
szkodliwości picia alkoholu przez kobiety w ciąży. Projekt tego znaku
został określony w załączniku do projektu ustawy (projektowany art. 13 ust.
1a-1c ustawy o wychowaniu w trzeźwości).
Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności, zmierza do
wyłączenia, w odniesieniu do małych wytwórców chcących rozpocząć
działalność, wymogu zatwierdzenia ich zakładów przez inspektorów
sanitarnych. Zatwierdzenie takie poprzedza uzyskanie wpisu do rejestru
zakładów. Do rozpoczęcia działalności przez małych wytwórców
wystarczające byłoby uzyskanie wpisu do rejestru zakładów, wydawanego
w trybie art. 63 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie (projektowany art. 63 ust. 2
ustawy o bezpieczeństwie).

Projekt ustawy nie jest projektem wykonującym prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu.





Szef Kancelarii Sejmu



Lech Czapla
Warszawa,
dnia
25.06.2012r


Poseł Adam Rybakowicz,



Pani

Ewa Kopacz
Marszałek Sejm RP






Szanowna Pani Marszałkini,




Na podstawie art. 36 ust. 1a regulaminu Sejmu zgłaszam autopoprawkę do
projektu ustawy:


- o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw





(-)
Adam
Rybakowicz














Autopoprawka do
projektu ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw
z dnia …………………..

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu
wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw w art. 3 pkt 1 w ustawie z dnia 26
października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z
2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:

„w art.96 po ust. 2 wprowadza się ust. 3 w brzmieniu:

3. Mali wytwórcy, o których mowa w art. 2a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o
wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych
napojów spirytusowych (Dz. U. Nr 208, poz. 1539, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz.
1368 oraz 2009 r. Nr 3 poz. 11) mogą prowadzić sprzedaż detaliczną okowity w rozumieniu
rozporządzenia 110/2008 ze zbóż lub owoców pochodzących z upraw własnych przeznaczonej
do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w punkcie sprzedaży, którym jest
lokalizacja w której wytwarza się okowitę w rozumieniu rozporządzenia 110/2008 ze zbóż lub
owoców pochodzących z upraw własnych.”

UZASADNIENIE

Wprowadzenie do treści art. 96 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.)
ustępu 3 o proponowanej treści ma na celu umożliwienie sprzedaży napojów spirytusowych w
postaci okowity w miejscu ich wytworzenia, bez konieczności spełniania rygorystycznych
wymogów dotyczących wytwórców, produkujących te napoje na skalę przemysłową.
W pierwotnej wersji projektu poselskiego ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu
etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw w zakresie
proponowanego brzmienia treści art. 3 pkt 1, który dodawał nowy pkt 4 do art. 96 ustawy z
dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, z późn. zm.) zamiarem autorów projektu było ograniczenie
możliwości dokonywania sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych, zawierających

2
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: