eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw

projekt dotyczy umożliwienia produkcji napojów spirytusowych (okowity) oraz umożliwienia ich sprzedaży w miejscu wytworzenia bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań dotyczących wytwórców napojów spirytusowych na skalę przemysłową; uwolnienia sprzedaży napojów spirytusowych wytworzonych domowym sposobem w ilości 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, a także sprzedaży detalicznej wina z winogron z upraw własnych, spod rygorystycznych ograniczeń przewidzianych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 564
  • Data wpłynięcia: 2011-12-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

564

zadań publicznych związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi, a z dru-
giej strony nie powinny być one nadmiernie uciążliwe dla małych wytwór-
ców, szczególnie, że są oni zwolnieni z obowiązku uzyskania zezwolenia na
sprzedaż swojej okowity i nie podlegają regułom ustalanym przez radę wła-
ściwej gminy na podstawie art. 12 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Proponowane
rozwiązania zapewnią również małym wytwórcom i przedsiębiorcom okre-
ślonych w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie
wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina unik-
nięcie stosowania uciążliwych rozwiązań ustawy z dnia 26 października 1982
r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczą-
cych obliczania i dokumentowania wartości sprzedaży na potrzeby opłat usta-
lanych na dotychczasowych zasadach po przekroczeniu określonego w usta-
wie poziomu sprzedaży.

Aby włączyć małych wytwórców w system rejestracji zakładów określony w art.
61-63 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
w art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i
żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225, z późn. zm.) proponuje się dodanie pkt 13.
Przepisy art. 61 – 63 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywno-
ści i żywienia nakładają na podmioty rozpoczynające działalność na rynku spo-
żywczym obowiązek uprzedniego uzyskania zatwierdzenia i zarejestrowania lub
zarejestrowania działalności zakładu w zakresie produkcji lub obrotu żywnością.
Wydaje się, że możliwe jest włączenie małych wytwórców do katalogu podmio-
tów, które byłyby objęte wyłącznie obowiązkiem rejestracji zakładów. W związ-
ku z tym podmioty te byłyby zwolnione z konieczności uzyskiwania zatwierdza-
nia w drodze decyzji wydawanej przez właściwego terenowo państwowego po-
wiatowego inspektora sanitarnego. Obecnie z obowiązku zatwierdzenia zwolnio-
ne są m.in. gospodarstwa agroturystyczne, podmioty prowadzące działalność w
zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z
upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego
oraz przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż detaliczną innych niż żywność produk-
tów oraz wprowadzający do obrotu żywność opakowaną (trwałą mikrobiologicz-
nie). Rejestracja, zgodnie z przepisami art. 63 ust. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia

2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, jest dokonywana na wniosek
tych podmiotów.
4. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze finansowe i prawne.
Projektowane
rozwiązania nie powinny wpłynąć negatywnie na dochody bu-
dżetów: państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Ewentualny ich pozytywny
wpływ na dochody z podatków: akcyzowego, od towarów i usług oraz dochodowego
uzależniony jest od oceny projektowanych rozwiązań przez potencjalnych małych
wytwórców.
Można się spodziewać, że nastąpi wzrost wpływów z tytułu podatku akcyzo-
wego w związku z wyjściem z „szarej strefy” bimbrowników i legalizację ich dzia-
łalności w postaci wytwarzania, rozlewu lub sprzedaży okowity. Objęcie ich właści-
wym nadzorem, tak, jak innych producentów napojów spirytusowych, powinno po-
zytywnie wpłynąć na jakość produkowanych trunków, a tym samym bezpieczeństwo
zdrowotne społeczeństwa.

Projekt ustawy powinien wywołać pozytywny skutek społeczny polegający
na „wyjściu z szarej strefy” małych wytwórców. Pozytywnym skutkiem prawnym
będzie depenalizacja zachowań, które już obecnie są społecznie akceptowalne.
Ułatwienie sprzedaży detalicznej win uzyskach z winogron pochodzących z
upraw własnych w małych gospodarstwach agroturystycznych spowoduje zwiększe-
nie ruchu turystycznego w tych regionach kraju, gdzie odradzają się tradycje winiar-
skie.

Projekt ustawy nie wymaga wydawania aktów wykonawczych, a więc wy-
móg określony w art. 34 ust. 1 pkt 6 Regulaminu Sejmu nie wymaga w przedmioto-
wym przypadku spełnienia.

5. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.





Warszawa, 21 grudnia 2011 r.

BAS-WAPEiM-283/11

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie
ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów
tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Adam Rybakowicz) z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze zm.) sporządza się
następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz
wytwarzaniu wyrobów tytoniowych oraz o zmianie innych ustaw, zwany
dalej „projektem ustawy”, zmierza do nowelizacji następujących ustaw:
 ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz
wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, ze zm.),
zwanej dalej „ustawą o wyrobie alkoholu etylowego”,
 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych
oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów
spirytusowych (Dz. U. Nr 208, poz. 1539, ze zm.), zwanej dalej „ustawą
o wyrobie napojów spirytusowych”,
 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, ze
zm.), zwanej dalej „ustawą o wychowaniu w trzeźwości”,
 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
(Dz. U. Nr 171, poz. 1255, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o
bezpieczeństwie żywności”.

2
Zmiana ustawy o wyrobie alkoholu etylowego zmierza do wyłączenia
stosowania jej przepisów wobec wyrobu napojów spirytusowych w zakresie
uregulowanym w ustawie o wyrobie napojów spirytusowych (projektowany
art. 1a ustawy o wyrobie alkoholu).
Nowelizacja ustawy o wyrobie napojów spirytusowych definiuje
pojęcie małego wytwórcy (projektowany art. 2 a ustawy o wyrobie napojów
spirytusowych). Będzie nim przedsiębiorca wytwarzający okowitę ze zbóż
lub owoców pochodzących z upraw własnych, rozlewający lub
wprowadzający ten napój do obrotu w miejscu wytworzenia. Okowitę, którą
produkować będzie mały wytwórca definiuje rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i
Rady (WE) nr 110/2008 z
dnia 15
stycznia 2008 r.
w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń
geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie
Rady (EWG) nr 1576/89 (Dz. U. UE L 39 z 13.2.2008, str. 16). Wielkość
produkcji małego wytwórcy nie będzie mogła przekroczyć 10 hektolitrów
okowity w ciągu roku kalendarzowego. Nowelizacja zwalnia małego
wytwórcę z wymogu realizacji niektórych obowiązków, które spoczywają
na przedsiębiorcach wyrabiających lub rozlewających napoje spirytusowe.
W tych ramach mały wytwórca ma być zwolniony z obowiązku posiadania
planu zakładu, obejmującego pomieszczenia produkcyjne, magazynowe,
socjalne i sanitarne. Ponadto, do wniosku o wpis do rejestru działalności w
zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych mały wytwórca nie
będzie musiał załączać zaświadczeń stwierdzających, że obiekty budowlane
i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności
spełniają wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej
i sanitarnej, a także dokumentów wydanych przez właściwe organy ochrony
środowiska potwierdzających spełnienie wymagań wynikających z
przepisów dotyczących ochrony środowiska (projektowany art. 4 ust. 4 i art.
6 ust. 2a ustawy o wyrobie napojów spirytusowych).
Projektowana zmiana art. 96 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
rozszerza katalog punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających
powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia
poza miejscem sprzedaży, o nową kategorię, tj. lokalizację, w której
wytwarza się okowitę.
W projekcie proponuje się zwolnić małych wytwórców i podmioty
wyrabiające wyłącznie wino gronowe z winogron pochodzących z upraw
własnych z obowiązków uzyskiwania zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych wydawanych przez wójtów (burmistrza, prezydenta miasta)
oraz uiszczania opłat za korzystanie z takich zezwoleń (projektowane art.
18 ust. 15 i art. 111 ust. 9a ustawy o wychowaniu w trzeźwości). Obie

3
kategorie podmiotów miałby być natomiast zobowiązane do uiszczania opłat
za rozpoczęcie sprzedaży (420 zł), a następnie raz do roku opłat za jej
prowadzenie (800 zł). Dochody uzyskiwane z opłat mają być
wykorzystywane, tak jak dochody z opłat za zezwolenie na sprzedaż
napojów alkoholowych, na realizację gminnych programów profilaktyki i
rozwiązywania programów alkoholowych oraz gminnych programów
przeciwdziałania narkomanii (projektowany art. 181a i art. 182 ustawy o
wychowaniu w trzeźwości).
Mali wytwórcy i podmioty wyrabiające wyłącznie wino gronowe z
winogron pochodzących z upraw własnych mają nie być objęci przepisami
prawa miejscowego, przyjmowanymi przez rady gmin, określającymi liczby
i zasady usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych
(projektowany art. 12 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości).
Projektodawcy proponują również nałożenie na podmioty
wprowadzające do obrotu napoje alkoholowe obowiązek umieszczania, na
opakowaniu takiego napoju, znaku graficznego informującego o
szkodliwości picia alkoholu przez kobiety w ciąży. Projekt tego znaku
został określony w załączniku do projektu ustawy (projektowany art. 13 ust.
1a-1c ustawy o wychowaniu w trzeźwości).
Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności, zmierza do
wyłączenia, w odniesieniu do małych wytwórców chcących rozpocząć
działalność, wymogu zatwierdzenia ich zakładów przez inspektorów
sanitarnych. Zatwierdzenie takie poprzedza uzyskanie wpisu do rejestru
zakładów. Do rozpoczęcia działalności przez małych wytwórców
wystarczające byłoby uzyskanie wpisu do rejestru zakładów, wydawanego
w trybie art. 63 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie (projektowany art. 63 ust. 2
ustawy o bezpieczeństwie).

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Analiza zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej wymaga
odwołania się przepisów m.in. następujących aktów prawnych:
dotyczących pomocy państwa: art. 107 i 108 w zw. z art. 42 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TfUE), rozporządzenia
Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie
zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de
minimis
w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007,
str. 35), zwanego dalej „rozporządzeniem 1535/2007”;
dotyczących napojów spirytusowych: rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: