Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w systemie informacji oświatowej np. danych dotyczących udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 551
- Data wpłynięcia: 2012-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
551
lit. e ustawy – dane dotycz ce podstawy prawnej nawi zania stosunku pracy
Dane dziedzinowe dotyczące podstawy prawnej nawiązania stosunku pracy przez
nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych, zatrudnionych w urzędach obsługujących
ministrów, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, organach sprawujących
nadzór pedagogiczny, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy – Karta Nauczyciela,
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, na
stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne są gromadzone w zbiorach
danych nauczycieli w związku ze stosunkiem pracy.
Nauczyciele mianowani i dyplomowani zatrudnieni w wymienionych wyżej
jednostkach na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne są
specyficzną grupą nauczycieli, do których przepisy ustawy – Karta Nauczyciela stosują się
w ograniczonym zakresie. Zatrudnianie tej grupy nauczycieli jest regulowane przez przepisy
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r.
Nr 86, poz. 953, z późn. zm.), ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U.
Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) oraz Kodeksu Pracy.
Dane dotyczące podstawy prawnej nawiązania przez nauczyciela stosunku pracy
w urzędach obsługujących ministrów, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce
nadzoru, organach sprawujących nadzór pedagogiczny, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1
lit. e ustawy – Karta Nauczyciela, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych
komisjach egzaminacyjnych gromadzone w SIO zapewnią rzetelną i kompletną wiedzę na
temat stanu i struktury zatrudnienia wszystkich grup nauczycieli, a w powiązaniu z danymi
dotyczącymi innych osób zatrudnionych w oświacie, w efekcie umożliwi uzyskanie pełnego
obrazu struktury zatrudnienia w tym sektorze. Dane w tym zakresie posłużą do dokonywania
zaawansowanych analiz, których wyniki minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
będzie wykorzystywać do podejmowania decyzji regulacyjnych w zakresie kształtowania
statusu zawodowego nauczycieli oraz określania kwalifikacji niezbędnych dla kadr
odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami
oświatowymi. Pozwoli to na poprawę skuteczności zarządzania kadrami obsługującymi
realizację zadań oświatowych na poziomie zarówno lokalnym jak i krajowym.
Gromadzenie powyższych danych umożliwi także efektywne planowanie wydatków
ze środków publicznych na wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych.
49
§ 24 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1
lit. f, ust. 3 pkt 1 lit. d oraz ust. 4 pkt 4 ustawy– dane dotycz ce zajmowanych stanowisk
i sprawowanych funkcji
Dane dziedzinowe dotyczące zajmowanych przez nauczycieli stanowisk
i sprawowanych funkcji w szkołach lub placówkach oświatowych są gromadzone w zbiorach
danych nauczycieli w związku ze stosunkiem pracy oraz w przypadkach, o których mowa
w art. 29 ust. 4 ustawy o systemie informacji oświatowej.
Rodzaje zajmowanych przez nauczycieli stanowisk i sprawowanych przez nich funkcji
określają między innymi przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz
określenia wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego
wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) oraz
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie
wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków
przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za prace
w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z późn. zm.).
W SIO zbierane będą również dane dotyczące nauczycieli zatrudnionych dodatkowo
w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zgodnie z przepisami
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490). Nauczyciele ci zatrudniani
są w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz
w
przedszkolach i szkołach integracyjnych w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego, zgodnie z § 6 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia. Mogą być również
zatrudniani, za zgodą organu prowadzącego, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych
w celu współorganizowania kształcenia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego – niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym (§ 6 ust. 2 tego rozporządzenia).
Dane dotyczące zajmowanych stanowisk i sprawowanych funkcji w szkole i placówce
oświatowej gromadzone w bazie danych SIO umożliwią zgromadzenie rzetelnej wiedzy
dotyczącej stanu i struktury zatrudnienia nauczycieli. Dane dotyczące nauczycieli
zatrudnionych na stanowiskach pedagogów, psychologów, logopedów i innych specjalistów,
w powiązaniu z danymi o uczniach szkół i placówek oświatowych, pozwolą na uzyskiwanie
50
wskaźników dotyczących zapewnienia przez szkoły i placówki oświatowe oraz organy
prowadzące szkoły i placówki oświatowe odpowiednich warunków do zaspokajania
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz zapewnienia wsparcia
nauczycielom i rodzicom (prawnym opiekunom). Dane w tym zakresie posłużą do
dokonywania zaawansowanych analiz, których wyniki będą wykorzystywane przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania do podejmowania decyzji regulacyjnych
w
zakresie warunków organizacyjnych pracy szkół i placówek oświatowych oraz
kształtowania statusu zawodowego nauczycieli.
Raporty, sporządzone na podstawie zgromadzonych w bazie danych SIO informacji na
temat zajmowanych przez nauczycieli stanowisk i sprawowanych przez nich funkcji, posłużą
także do planowania przez jednostki samorządu terytorialnego środków niezbędnych na
wypłaty dodatku funkcyjnego, o którym mowa w § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości
minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków
przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za prace
w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z późn. zm.). Ponadto informacje
o
zajmowanych stanowiskach i sprawowanych funkcjach w powiązaniu z informacją
o wysokości dodatku funkcyjnego, o którym mowa w 28 pkt 2 lit. c projektu, posłużą do
analizy obciążeń jednostek samorządu terytorialnego związanych w wypłacaniem tego
dodatku.
§ 25 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 2
lit. f ustawy – dane dotycz ce zajmowanych stanowisk i sprawowanych funkcji
Dane dziedzinowe dotyczące zajmowanych stanowisk i sprawowanych funkcji przez
nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych, zatrudnionych w urzędach obsługujących
ministrów, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, organach sprawujących
nadzór pedagogiczny, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy – Karta Nauczyciela,
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, na
stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne – są gromadzone
w zbiorach danych nauczycieli w związku ze stosunkiem pracy.
Rodzaje zajmowanych stanowisk i sprawowanych funkcji przez nauczycieli
mianowanych lub dyplomowanych, zatrudnionych na stanowiskach wymagających
kwalifikacji pedagogicznych, określają między innymi: w odniesieniu do kuratoriów oświaty
– rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie
organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz. U. Nr 164,
51
poz. 1169, z późn. zm.), w odniesieniu do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – § 9 ust. 2
załącznika do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 2008 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M.P. Nr 86, poz. 760),
w przypadku okręgowych komisji egzaminacyjnych – załączniki do zarządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie nadania statutów okręgowym
komisjom egzaminacyjnym (M. P. Nr 12, poz. 169, z późn. zm.).
Dane dotyczące zajmowanych stanowisk i sprawowanych funkcji przez nauczycieli
mianowanych lub dyplomowanych, zatrudnionych w urzędach obsługujących ministrów,
kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, organach sprawujących nadzór
pedagogiczny, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy – Karta Nauczyciela,
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych, na
stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne, gromadzone w bazie
danych SIO pozwolą na zapewnienie rzetelnej i kompletnej wiedzy dotyczącej stanu
i struktury zatrudnienia wszystkich nauczycieli. Dane dotyczące nauczycieli zatrudnionych na
stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych w urzędach posłużą także do
analizy ścieżek kariery zawodowej nauczycieli i monitorowania fluktuacji kadry
nauczycielskiej w systemie oświaty, rozumianym nie tylko jako szkoły i placówki oświatowe,
ale również jako organy odpowiedzialne za sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
zarządzanie i administrowanie oświatą. Dane w tym zakresie posłużą do dokonywania
zaawansowanych analiz, których wyniki będą wykorzystywane do podejmowania decyzji
regulacyjnych w zakresie ustalania standardów dotyczących organizacji pracy i polityki
zatrudnienia, skutecznego planowania działań w zakresie zarządzania kadrami oraz
w zakresie kształtowania statusu zawodowego nauczycieli.
Informacje o nauczycielach zajmujących stanowiska wizytatorów są niezbędne także
ze względu na planowanie nadzoru pedagogicznego na poziomie krajowym i regionalnym.
§ 26 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1
lit. g, ust. 3 pkt 1 lit. e oraz ust. 4 pkt 5 ustawy – dane o rodzajach i wymiarze
prowadzonych zajęć lub innych wykonywanych obowi zków
Dane dziedzinowe dotyczące rodzajów i wymiaru prowadzonych zajęć lub innych
wykonywanych obowiązków przez nauczycieli zatrudnionych w szkołach lub placówkach
oświatowych lub wykonujących w szkołach i placówkach oświatowych zadania nauczycieli
na podstawie umowy cywilnoprawnej są gromadzone w zbiorach danych nauczycieli
w związku ze stosunkiem pracy oraz wykonywaniem zadań nauczyciela na podstawie,
o której mowa w art. 3 ust. 2 pkt 4 ustawy.
52
Dane dziedzinowe o rodzajach prowadzonych zajęć lub innych wykonywanych
obowiązków będą gromadzone z wyszczególnieniem poszczególnych rodzajów zajęć, które
prowadzi nauczyciel i innych obowiązków, określonych w arkuszu organizacyjnym szkoły
lub placówki oświatowej. Informacje o rodzajach zajęć i obowiązkach gromadzić się będzie
z uwzględnieniem podziału, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy – Karta
Nauczyciela, tzn. z uwzględnieniem podziału na zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz oraz inne zajęcia
i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze
i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów. Dane te umożliwią
analizę rozkładu czasu pracy nauczycieli.
Ponadto art. 22 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela przewiduje sytuacje, w których
nauczyciel może wykonywać obowiązki w innej niż jest zatrudniony szkole lub placówce
oświatowej, tj. w przypadku konieczności uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego
wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Gromadzenie w systemie informacji oświatowej danych dotyczących prowadzonych
przez nauczycieli zajęć i innych wykonywanych obowiązków w szkole i placówce
oświatowej, pozwoli na zgromadzenie rzetelnej wiedzy dotyczącej stanu i struktury
zatrudnienia nauczycieli. Dane dotyczące nauczycieli prowadzących poszczególne zajęcia lub
wykonujących inne obowiązki w szkole lub placówce oświatowej w powiązaniu z danymi
o uczniach w szkołach i placówkach oświatowych pozwolą na uzyskiwanie wskaźników
dotyczących zapewnienia przez szkoły i placówki oświatowe oraz organy prowadzące szkoły
i placówki oświatowe odpowiednich warunków do realizacji ramowych planów nauczania
oraz zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. Dane
w
tym zakresie będą wykorzystywane przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania do podejmowania decyzji regulacyjnych w zakresie kształtowania statusu
zawodowego nauczycieli oraz warunków organizacyjnych pracy szkół i placówek
oświatowych, a także planowania – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw nauki
i szkolnictwa wyższego – kierunków i standardów kształcenia nauczycieli.
Informacje dotyczące nauczycieli pełniących obowiązki w oddziałach przedszkolnych
są wykorzystywane do ustalania struktury zatrudnienia wykorzystywanej do planowania
wysokości części oświatowej subwencji ogólnej w zakresie wzrostu środków na
wynagrodzenia średnie nauczycieli z godnie z art. 30 ust. 8 ustawy Karta Nauczyciela.
Raporty sporządzone na podstawie zgromadzonych w bazie danych SIO informacji na
temat wykonywanych przez nauczycieli obowiązków udostępnione z bazy danych SIO
53
Dokumenty związane z tym projektem:
- 551 › Pobierz plik